shalinitje schreef:mijn paarden (merrie en veuelen) staan 7/7 24/24 buiten en ze hebben er geen problemen mee nu soms hebben ze wel een weidedeken aan maar voor de rest heb ik nergens klachten van met mijn paarden ze zijn ook nog niet ziek geweest ofzo daarbij alle wilde paarden hebben niet eens een stal ze moeten ook hun plan trekken en geloof me waar zij lopen is het 2 keer zo koud als in belgië en nederland !
wilde paarden bewegen dan ook niet meer dan nodig is (paarden zijn in weze hele luie dieren

wilde paarden werk je dan ook niet in het zweet, sterker nog, wilde paarden leg je niet eens een zadel op zijn rug en ga je eens vrolijk op zitten

ik vind de vergelijking met wilde paarden echt niet meer kunnen...
onze paarden zijn gedomesticeerd! het zijn huisdieren geworden waar wij zeker weten de zorg over dragen, maar die daardoor ook verwend zijn geraakt, en die je zeker weten niet meer in een groep wilde paarden kunt gooien, ze zullen de taal niet meer begrijpen, ze zullen hun eigen kostje niet meer kunnen vinden en ze zullen sterven van de kou, en als ze niet sterven van de honger of van de kou dan zullen ze wel sterven door toedoen van een roofdier

want hoe je het ook went of keert, onze paarden worden gereden, onze paarden wennen aan de "menselijke lichaamstaal" onze paarden worden bijgevoerd,onze paarden hebben een stalletje of een paar boompjes waar ze onder kunnen schuiven en onze paarden kennen geen roofdieren.
dus de vergelijking met wilde paarden kun je gewoon niet meer met goed fatsoen maken

ja ik ben het er mee eens dat we ze zo dicht mogelijk in een stemming met de natuur moeten houden,
maar je kunt ze nooit meer vergelijken met wilde paarden, want ze zullen nooit meer zo kunnen leven