hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:20

shalinitje schreef:
mijn paarden (merrie en veuelen) staan 7/7 24/24 buiten en ze hebben er geen problemen mee nu soms hebben ze wel een weidedeken aan maar voor de rest heb ik nergens klachten van met mijn paarden ze zijn ook nog niet ziek geweest ofzo daarbij alle wilde paarden hebben niet eens een stal ze moeten ook hun plan trekken en geloof me waar zij lopen is het 2 keer zo koud als in belgië en nederland !

wilde paarden bewegen dan ook niet meer dan nodig is (paarden zijn in weze hele luie dieren :j)
wilde paarden werk je dan ook niet in het zweet, sterker nog, wilde paarden leg je niet eens een zadel op zijn rug en ga je eens vrolijk op zitten :n.
ik vind de vergelijking met wilde paarden echt niet meer kunnen...
onze paarden zijn gedomesticeerd! het zijn huisdieren geworden waar wij zeker weten de zorg over dragen, maar die daardoor ook verwend zijn geraakt, en die je zeker weten niet meer in een groep wilde paarden kunt gooien, ze zullen de taal niet meer begrijpen, ze zullen hun eigen kostje niet meer kunnen vinden en ze zullen sterven van de kou, en als ze niet sterven van de honger of van de kou dan zullen ze wel sterven door toedoen van een roofdier :j.
want hoe je het ook went of keert, onze paarden worden gereden, onze paarden wennen aan de "menselijke lichaamstaal" onze paarden worden bijgevoerd,onze paarden hebben een stalletje of een paar boompjes waar ze onder kunnen schuiven en onze paarden kennen geen roofdieren.
dus de vergelijking met wilde paarden kun je gewoon niet meer met goed fatsoen maken :n
ja ik ben het er mee eens dat we ze zo dicht mogelijk in een stemming met de natuur moeten houden,
maar je kunt ze nooit meer vergelijken met wilde paarden, want ze zullen nooit meer zo kunnen leven :n

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:04

Ik heb die van mij de afgelopen 2 nachten ook binnengezet, was echt te nat. Maar vanmorgen om 7 uur stonden ze weer lekker buiten :D
En hopelijk blijven ze vanacht gewoon weer buiten, de paddock was alweer droger gelukkig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:07

@MDH: dan moet ik je helaas teleurstellen want echte wilde paarden bestaan niet eens meer. De 'wilde' paarden waar tegenwoordig mee wordt vergeleken en naar wordt verwezen stammen direct af van onze gedomesticeerde paarden (paarden die jaren geleden zijn ontsnapt en/of vrijgelaten), en zijn daarom prima referentiemateriaal omdat deze paarden het leven leiden zoals de natuur dat heeft bedoeld. Als daar een veulen wordt geboren, wordt het geboren als een wild dier. Net als de veulens die bij mensen thuis worden geboren. Het verschil is dat de laatste veulens meteen in aanraking komen met de mens en in het ergste geval met een stal en ander soort betutteling die ze niet nodig hebben, waardoor ze al een slechte basis meekrijgen en waardoor het waarschijnlijk lijkt dat ze zover weg zijn van de 'wilde' paarden. Maar in essentie zijn gedomesticeerde paarden en 'wilde' paarden exact hetzelfde :).

M_D_H

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:01

dat is onzin dani, pure onzin :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:33

M_D_H schreef:

Wild species surviving into modern times

A small herd of Przewalski's Horses
Main article: Wild horse
A truly wild horse is a species or subspecies with no ancestors that were ever domesticated. Therefore, most "wild" horses today are actually feral horses, animals that escaped or were turned loose from domestic herds and the descendants of those animals.[113] Only one truly wild horse species (Equus ferus) with two subspecies, the Tarpan and the Przewalski's Horse, survived into recorded history.
The only true wild horse alive today is the Przewalski's Horse (Equus ferus przewalskii), named after the Russian explorer Nikolai Przhevalsky.
It is a rare Asian animal, also known as the Mongolian Wild Horse; Mongolian people know it as the taki, and the Kyrgyz people call it a kirtag. The species was presumed extinct in the wild between 1969 and 1992, while a small breeding population survived in zoos around the world. In 1992, it was reestablished in the wild due to the conservation efforts of numerous zoos.[114] Today, a small wild breeding population exists in Mongolia.[115][116] There are additional animals still maintained at zoos throughout the world.
The Tarpan or European Wild Horse (Equus ferus ferus) was found in Europe and much of Asia. It survived into the historical era, but became extinct in 1909, when the last captive died in a Russian zoo.[117] Thus, the genetic line was lost. Attempts have been made to recreate the Tarpan,[117][118][119] which resulted in horses with outward physical similarities, but nonetheless descended from domesticated ancestors and not true wild horses.
Periodically, populations of horses in isolated areas are speculated to be relic populations of wild horses, but generally have been proven to be feral or domestic. For example, the Riwoche horse of Tibet was proposed as such,[116] but testing did not reveal genetic differences with domesticated horses,[120] Similarly, the Sorraia of Spain was proposed as a direct descendant of the Tarpan based on shared characteristics,[121][122] but genetic studies have shown that the Sorraia is more closely related to other horse breeds and that the outward similarity is an unreliable measure of relatedness.[121][123]

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horse

Difference from feral horses

Feral horse in the Pentland Hills, Scotland. Feral horses, though popularly called "wild" horses, are not truly wild; their ancestors were domesticated animals.
Main articles: Feral horse and feral
Horses that live in an untamed state but have ancestors who have been domesticated are not truly "wild" horses; they are feral horses. For example, when Europeans reintroduced the horse to the Americas beginning in the late 15th century, some horses escaped and formed feral herds, the best-known being the Mustang. The Australian equivalent to the Mustang is the Brumby, descended from horses strayed or let loose in Australia by English settlers.[21] There are isolated populations of feral horses in a number of places, including Portugal, Scotland, and a number of barrier islands along the Atlantic coast of North America from Sable Island off Nova Scotia, to the Shackleford Banks of North Carolina. While these are often referred to as "wild" horses, they are not truly "wild" in the biological sense of having no domesticated ancestors.

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_horse

De zg. wilde paarden stammen, muv de prezwalski, af van gedomesticeerde dieren en staan derhalve biologisch en instinctief gelijk aan de nog steeds gedomesticeerde paarden.

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:39

M_D_H schreef:
wilde paarden bewegen dan ook niet meer dan nodig is (paarden zijn in weze hele luie dieren :j)
wilde paarden werk je dan ook niet in het zweet, sterker nog, wilde paarden leg je niet eens een zadel op zijn rug en ga je eens vrolijk op zitten :n.

Oké, maar kijk dan eens naar jonge paarden en veulens in de opfok die het hele jaar door buiten lopen.
Die rennen zichzelf echt wel in het zweet wanneer ze een speeluurtje hebben.
Dan staat er ook niemand klaar met een zweetdekentje of om ze in een stalletje te zetten. ;) Die dieren zijn kerngezond en beresterk.
Maar zodra ze uit de opfok worden gehaald, worden ze op stal gezet en ingereden en kunnen ze er opeens niet meer tegen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:41

en jij wil zeggen dat de "wilde" mustangs uit amerika na honderden jaren nog steeds begrijpen dat ze zijn voortgekomen uit een gedomesticeerd paard?
dat ze altijd een stamboekpapiertje bij de hand hebben om daarop te kunnen kijken of ze wel echt "wild" zijn?
sorry hoor, maar dat is echt bullshit...

De mensen die hun paarden met wilde vergelijken zijn hypocriet :(
die mensen veroordelen iedereen die hun paard op een andere manier houdt, want oh dat is oh ze gemeen, en goh had dan geen paard gekocht.
maar zelf rijden die mensen net zo hard met een zadel en een hoofdstel(vaak met bit) op het paard, en die mensen rijden hun paarden ook vrolijk nageevelijk, in de dressuurring, in de springring of ze leren ze kunstjes...
Sorry hoor maar geen van die dingen is natuurlijk en zouden ze in het "wild" ook doen.
en dan durf je tegen mensen, die hun paarden op een andere manier houden te zeggen dat ze het fout doen? en dat ze dan maar geen paard hadden moeten kopen?
Als jij zo graag wilt dat je paardje leeft zoals in het wild, gooi dat verdomde hek wat je om je wei hebt zitten dan los,
pleur dat zadel en hoofdstel weg en laat je paard met rust,
geen gepoets meer, niet meer rijden, geen kunstjes aanleren, want dat is oh zo onnatuurlijk :(

ik heb meer op met mensen die hun paarden 23/7 in stal hebben staan en er voor uitkomen waarom ze dat doen, als met de mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk willen laten leven, maar ze vervolgens wel kunstjes aanleren er gewoon op rijden en ze poetsen.
Dat vind ik pas hypocriet -:(-

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:44

Amen _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:52

JoviBan schreef:
M_D_H schreef:

Oké, maar kijk dan eens naar jonge paarden en veulens in de opfok die het hele jaar door buiten lopen.
Die rennen zichzelf echt wel in het zweet wanneer ze een speeluurtje hebben.
Dan staat er ook niemand klaar met een zweetdekentje of om ze in een stalletje te zetten. ;) Die dieren zijn kerngezond en beresterk.
Maar zodra ze uit de opfok worden gehaald, worden ze op stal gezet en ingereden en kunnen ze er opeens niet meer tegen?

ik heb nog nooit gezien dat een paardje zelfs in zijn speelkwartiertje zich in het zweet werkt, maar goed, kan zijn dat ik het fout heb :)

in ieder geval vind ik dat dan weer heel wat anders, doordat je een paard rijd in zijn wintervacht, houd hij zijn warmte langer vast, niks mis mee. rij je zo'n paard in het zweet, en vervolgens haal je het zadel er af en zet je hem meteen zonder dekentje weer terug in de wei, slaat de kou op zijn spieren, de spieren verzuren, in het ergste geval zullen ze afbreken en krijg je tying up. maar dat is in het ergste geval, in het minst erge geval krijgt je paard alleen "maar" spierpijn. ik weet niet of jij ooit erge spierpijn hebt gehad(vast wel)
maar dat is niet fijn.
de "sportruiters" onder ons(ik geef ze maar even een naam anders wordt het zo lastig) leggen hun paard een deken op in de hoop dat de vacht korter blijft, (en zeker niet omdat ze denken dat ze het koud hebben :n) dat heeft 2 redenen, ten eerste(en de meeste ruiters zullen die reden het belangrijkst vinden) omdat het netter staat in de wedstrijdring, ten tweede(voor mij de belangrijkste reden) een paard kan zijn warmte sneller kwijt en zweet minder snel, waardoor je dus minder snel kans hebt op spierverzuring spierpijn, tying up en dat soort dingen.
sommige sportruiters gaan nog verder, die scheren hun paard. waarom?
wederom om de 2 zelfde redenen, het staat netter in de wedstrijdring, het paard kan zijn warmte nog beter kwijt :j
en op het moment dat je gaat scheren, haal je de natuurlijke vacht van het paard weg en moet je ze wel een deken opleggen :j

overgens is een deken opleggen niet genoeg om de wintervacht tegen te gaan, en wordt de vacht geleidelijk aan toch langer.

Kijk ieder zijn ding en mening, maar ik vind niet dat je kunt oordelen over een andere methoden als je die methoden niet begrijpt ;)
de dekens worden dus niet opgelegd om dat wij denken dat de paarden het koud hebben, maar om de wintervacht tegen te gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:05

M_D_H schreef:
ik heb nog nooit gezien dat een paardje zelfs in zijn speelkwartiertje zich in het zweet werkt, maar goed, kan zijn dat ik het fout heb :)

Ik wel. Flink bezweette, dampende paarden in de winter na een vrolijke renpartij en niet één die daar ziek van werd. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:06

Mijn sportpaard gaat minimaal 7/8 uur naar buiten. Ligt ook een beetje aan het weer en hoe laat mijn vader hem smorgens buiten zet en ik weer binnen haal na mijn werk. Maar meestal loopt hij toch minimaal van 10 uur tot 17/18 uur buiten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:10

JoviBan schreef:
M_D_H schreef:

Ik wel. Flink bezweette, dampende paarden in de winter na een vrolijke renpartij en niet één die daar ziek van werd. ;)

lees nu nog een keer mijn post voordat je plaatst...
en de meeste paarden laten overgens nou niet bepaald duidelijk zien dat ze spierpijn hebben en toch hebben ze het wel...
zoals je kunt voelen wanneer je er op stapt...

het zou oh zo fijn zijn als er een keertje goed gelezen werd O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:13

M_D_H: ik heb je post wel gelezen, maar vind 't niet nodig om daar op in te gaan.
Dit topic gaat over huisvesting (buiten lopen en binnen staan) en niet over wel/geen dekens, scheren en wedstrijden rijden.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:19

Altijd buiten met schuilstal waar ze droog en overdekt kunnen liggen vind ik het beste.
Bij ons is er alleen geen schuilstal dus heb ik ze ongeveer 10 uur per dag buiten en s'nachts op stal.
Alleen mijn ene paard staat tijdelijk op een pensionstal waar ze 4 uur per dag buiten gaan, dat vind ik wel het minimum.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:20

kijk en daar zit het probleem nu daadwerkelijk in :n
ik maak een opmerking aan de hand van een andere opmerking, jij gaat daarop in en begint over zweet/zweetdekens enz, waarna ik een uitleg geef over hoe, wat waarom enz...
en dat zijn allemaal dingen die je niet WILT horen omdat je dan mischien je mening over andere mensen moet gaan aanpassen...
en op dat moment besluit ja dat het niet meer in dit topic past omdat het gaat over buiten lopen?
weet je hoe ze dat noemen? hypocriet.
again.

ik ga mezelf verwijderen uit dit topic ik ben er zo klaar mee...
iedereen denkt hier vrolijk te mogen oordelen over anderen.
en als er dan een goede uitleg komt over het hoe wat waarom mischien andere anders denken...
wordt daar vrolijk over heen gewalst want het hoort niet in het topic?
dit is geen informatief topic meer, in dit topic wordt niet meer om meningen gevraagd, dit topic is alleen maar ter zelf verheerlijking van de mensen die het oh zo goed en natuurlijk doen met hun paardje, maar iets anders willen jullie net horen want dat hoort niet in het topic thuis...
vraag er dan ook niet om. :(

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:23

M_D_H schreef:
en jij wil zeggen dat de "wilde" mustangs uit amerika na honderden jaren nog steeds begrijpen dat ze zijn voortgekomen uit een gedomesticeerd paard?
dat ze altijd een stamboekpapiertje bij de hand hebben om daarop te kunnen kijken of ze wel echt "wild" zijn?
sorry hoor, maar dat is echt bullshit...

De mensen die hun paarden met wilde vergelijken zijn hypocriet :(
die mensen veroordelen iedereen die hun paard op een andere manier houdt, want oh dat is oh ze gemeen, en goh had dan geen paard gekocht.
maar zelf rijden die mensen net zo hard met een zadel en een hoofdstel(vaak met bit) op het paard, en die mensen rijden hun paarden ook vrolijk nageevelijk, in de dressuurring, in de springring of ze leren ze kunstjes...
Sorry hoor maar geen van die dingen is natuurlijk en zouden ze in het "wild" ook doen.
en dan durf je tegen mensen, die hun paarden op een andere manier houden te zeggen dat ze het fout doen? en dat ze dan maar geen paard hadden moeten kopen?
Als jij zo graag wilt dat je paardje leeft zoals in het wild, gooi dat verdomde hek wat je om je wei hebt zitten dan los,
pleur dat zadel en hoofdstel weg en laat je paard met rust,
geen gepoets meer, niet meer rijden, geen kunstjes aanleren, want dat is oh zo onnatuurlijk :(

ik heb meer op met mensen die hun paarden 23/7 in stal hebben staan en er voor uitkomen waarom ze dat doen, als met de mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk willen laten leven, maar ze vervolgens wel kunstjes aanleren er gewoon op rijden en ze poetsen.
Dat vind ik pas hypocriet -:(-

Amen _/-\o_ _/-\o_

Ik kan hier toch echt helemaal in meegaan.

En net zoals ik eerder al gezegd heb, mijn paarden zijn er nu beter aan toe, dan toen ze 24/7 buiten stonden met een vieze schuilstal, met vieze ondergrond en ong 35 paarden bij elkaar.
En naar mijn idee hebben ze het veel meer naar hun zin. *D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:26

Tjongejonge, wat een gezever weer over dit onderwerp :+ . Mijn paard staat zijn hele leven al 24/7 buiten en doet het er prima op. Hij doet het buiten beter dan binnen (heb die ervaring ook wel eens gehad bij een blessure, wat een drama was dat!!!). Dussssss........

Verder denk ik dat wij vaak wat te watterig zijn m.b.t. tot gezonde, sterke, normale paarden. Natuurlijk moet je altijd kijken naar het dier zelf, maar de meeste paarden die ik ken kunnen prima tegen buiten staan, hoor. Dat jij als eigenaar beslist dat je je paard continu in het zweet wil werken, dat je je paard wil scheren of de weerstand bij een gezond (lees dit woord even goed!!!) dier gaat aantasten door er onnodig dekens op te leggen, tja.......

Ik durf wel te stellen dat ik een oerpaard heb staan, die buiten het gelukkigst is. Dus op de vraag van TS geef ik als antwoord: Mijn paard moet lekker buiten staan, zomer en winter, dag en nacht. Punt. :P

Een vriendin van mij heeft een oudje staan van 38. Die staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter staat ze overdag buiten (met deken), 's nachts binnen, tenzij het echt dramaweer is, dan blijft ze binnen. Maar uit eigen ervaring valt dat nog best mee in de praktijk, dat ze dagenlang binnen moet staan, vanwege het weer...... :)
Dan kijk je dus naar het individuele paard en hierin kan ik me ook helemaal vinden. Maar dit beestje is 38, dat is een heeeeeel ander verhaal dan een gezond, sterk, jonger paard.

PS: Mijn paard sprint regelmatig rond trouwens, vindt 'ie geweldig. Hij is heel speels en barst van de energie. Als ik hem momenteel uit het land haal en ik ga grondwerken, moet ik hem eerst even uit laten razen, want hij is zo gek als een deur. Alsof hij een week lang op stal heeft gestaan, daar lijkt het op, haha.... :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:28

M_D_H schreef:
ik ga mezelf verwijderen uit dit topic ik ben er zo klaar mee...
iedereen denkt hier vrolijk te mogen oordelen over anderen.
en als er dan een goede uitleg komt over het hoe wat waarom mischien andere anders denken...
wordt daar vrolijk over heen gewalst want het hoort niet in het topic?
dit is geen informatief topic meer, in dit topic wordt niet meer om meningen gevraagd, dit topic is alleen maar ter zelf verheerlijking van de mensen die het oh zo goed en natuurlijk doen met hun paardje, maar iets anders willen jullie net horen want dat hoort niet in het topic thuis...
vraag er dan ook niet om. :(

Niet doen!!
Gewoon hier blijven.
Helaas 100 mensen 100 verschillende meningen, en sommige mensen vertikken het om een mening van andere te accepteren en lezen idd half of lezen alleen datgene wat ze willen lezen.

Ik heb in een ander topic ook een totaal andere gedachten op iets, oepsss, je wordt gelijk de grond in geboord.
So it will be, maar ik denk er zo over.

en in dit geval ga ik met je mee.
En net zoals in mijn vorige bericht ben ik van loszetten, buiten staan enz.... Maar helaas willen mensen ook niet horen dat niet overal daar gehoor aan gegeven kan horen.
Het ligt ook echt in welk gedeelte van het land je woont.
Maar volgens mij proberen al veel mensen hun paarden zoiezo buiten te zetten, tuurlijk op een paar na, maar die zal je altijd houden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:33

M_D_H schreef:

Ja, nee, zo'n antwoord houdt de discussie goed gaande zeg, daar heb ik wat aan.......... ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:34

Ik wil mij niet bezig houden met het opleggen van mijn mening en heb tot dusver alleen een wetenschappelijk feit geplaatst mbt vergelijking wilde paarden/tamme paarden, een pagina terug om duidelijk te maken dat deze twee genetisch hetzelfde zijn.

Wat mij echter wel van het hart moet...
Ik vind het erg jammer dat 24/7 buiten automatisch wordt vertaald als in de modder (tot de knieen) staan in weer en wind (of met vieze schuilstal)

Mijn paarden staan 24/7 buiten op 6 ha waarvan zeker 80 tot 90 % zelfs in de zeer natte periode droog is (hoog gelegen), een deel van de wei is beschut dmv bebossing (ook in de wei), afgewisseld met open stukken waar de paarden van de zon kunnen genieten en lekker languit in het gras kunnen liggen, en er is een zeer ruime inloopstal met droge zeer schone onderlaag en altijd toegang tot ruwvoer, water en mineralenblok

Ik vind het dan ook erg jammer dat met 24/7 weidegang automatisch aan zielige hoopjes paarden in de modder en smeerboel wordt gedacht.
En dat wil ik even kwijt.

Overigens ben ik mij zeer bewust van de luxe die ik hier aan huis heb, voor mijn paarden (en voor mijzelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:34

M_D_H schreef:
kijk en daar zit het probleem nu daadwerkelijk in :n
ik maak een opmerking aan de hand van een andere opmerking, jij gaat daarop in en begint over zweet/zweetdekens enz, waarna ik een uitleg geef over hoe, wat waarom enz...

Resumé. ;)
Jij ging in op de post van shalinitje, waarin zij vertelt dat haar paarden 24/7 buiten lopen en nooit ziek zijn en dat wilde paarden ook geen stal hebben.
Ik reageerde op jouw reactie waarin je zegt dat je wilde paarden niet in het zweet werkt. Dàt vond ik even nodig om op in te gaan, omdat ook gedomesticeerde paarden in de wei zichzelf wel eens in het zweet rennen.
De beweegredenen waarom je een paard scheert, een deken op legt of op stal zet, doen er hier niet toe. Mag je boos om worden hoor, maakt mij niet uit. ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:36

liljebo, ik zeg niet dat ieder paard 24/7 in de modder en prut en bagger staat.
Mijn ervaring is zo.

Gelukkig zijn er veel paarden die er goed bij staan en het goed doen op deze huisvesting.
Geloof mij, als ik volgend jaar of begin 2012 richting zuid-frankrijk vertrek krijgen mijn paarden ook een loopstal.

Maar nu is MIJN ervaring slecht en mogelijk hierdoor zijn mijn paarden vreselijk opgeknapt.
Zorg gewoon ervoor dat je paarden niet in de bagger, prut enz... staan, maar dat ze ook droog kunnen staan/liggen.
Dat maakt een hele hoop goed. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:41

eowyn04 schreef:
Zorg gewoon ervoor dat je paarden niet in de bagger, prut enz... staan, maar dat ze ook droog kunnen staan/liggen.
Dat maakt een hele hoop goed. ;)

In de zg 'koude' maanden is dat hier in zweden verplicht.
Dwz... paard overdag buiten en nachts op stal of (nog liever vlgs overheid) paard 24/7 buiten maar wel met de beschikking over een inloopstal/lighal van voorgeschreven afmetingen waar paarden droog kunnen staan/liggen.

Overigens is het hier ook verplicht om een paard dagelijks minimaal 8 uur de gelegenheid te geven om in zijn natuurlijke gangen te bewegen met soortgenoten. Dwz min. 8 uur pd. vrije beweging in paddock of wei.
Dat is een nieuwe regeling (een van de vele nieuwe eigenlijk) mbt paardenhouderij en bevordering van welzijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:52

Dan denk ik ook dat je in zweden meer de ruimte ervoor heb.

Hier in nederland zou dat bv wel in groningen, friesland kunnen,
Maar randstad is dat zo moeilijk. Hier zijn we blij als ze idd naar buiten kunnen in de paddock. Land is al wat moeilijk hier ivm veengrond of kleigrond, dus als het regent een zootje, zeg maar.

Ik verlang ook straks lekker naar mijn eigen stukkie, kan ik dat zo in orde maken zoals ik dat wil.
Heb t al helemaal in gedachten. *D :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:05

eowyn...zelf alles regelen is natuurlijk het beste en een eigen stuk grond luxe. Dat weet ik

Kijkend in je profiel heb je toch een leuk alternatief gevonden, of sta je daar niet meer?

Van de problemen in nl ben ik op de hoogte.
Ik denk dat de problemen van twee kanten komen...
Je hebt de overheid die weinig doet om mensen tegen moet te komen, zoals de belachelijke verordening dat je vaak geen schuilstal mag bouwen. Een schuilstal is het enige hier wat je niet eens hoeft aan te vragen omdat het in het belang van het welzijn van dieren is. En zo hoort het mijn inziens ook.

Bovendien heb ik moeite met het hele gebeuren rondom de zogenaamde wilde paarden in nederland, waar vorig jaar die ophef over was ivm verhongering. Dan denk ik....
Waarom moet de overheid zo nodig zogenaamde wilde paarden voor begrazing hebben, terwijl er heel erg veel paardeneigenaars zijn die heel erg graag een stuk grond ter beschikking zou hebben.

Waarom dat niet die grond laten gebruiken door paardeneigenaars die hun dieren graag 24// 7 buiten zien. Schuilmogelijkheden die in het natuurbeeld passen zijn gemakkelijk te maken.
Paardeneigenaars geholpen/paarden geholpen/natuurgebied geholpen want het wordt afgegraasd/ en je zit niet met verhongerende paarden (toch al een belachelijke stelling dat het wilde paarden in de natuur zijn... het zijn gewoon oerpaardjes in een grote wei, waar in de winter niet voor gezorgd wordt)

Aan de andere kant is er ook nog een groep mensen, die van mening is dat het 24/7 op stal zetten van een paard, met het alleen eruit halen voor werk/stapmolen aanvaardbaar is en op die wijze pensionstallingen en maneges met dat beleid rendabel maken.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 08-11-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt