paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:08

Hier vreten ze echt niet op de plekken waar gemest is. Daarom heb ik een koppeltje schapen, die eten dat gras weer wel. Scheelt mij weer weilanden uitmaaien.
Na het verweiden even de weidesleep erdoor en het ziet er weer netjes uit. Ook afwisselen tussen paarden weiden en maaien voor ruwvoer houdt de boel netjes.

Overigens wil ik het gras juist kort de winter in laten gaan, zeker als er weer sneeuw komt dan wil je niet dat het gras wat langer is want dat gaat bijna allemaal kapot en komt er onkruid voor in de plaats.
Heb laatst nog een paar ha laten maaien en kuilen door een koeienboer en heb er nu nog weer een koppel jonge hengsten op zodat ze het mooi kort kunnen houden tot de groei eruit is en dan gaan die hengsten weer naar de eigenaar voor de winter.
Groeien doet het in het voorjaar wel na het bemesten.

Nadeel van zandgrond is dat als paarden de wei kort eten, ze bij het grazen teveel zand mee krijgen als het droog is. Hier lopen ze dus nooit op een kale wei in de zomer. In de winter valt het mee met het zand maar krijgen ze buiten onbeperkt ruwvoer. Maar het gras moet wel echt op zijn voordat ze hooi willen eten hoor.
Met een gunstig najaar kan het zijn dat ik pas in november hoef te beginnen met bijvoeren, eerder laten ze het gewoon liggen omdat ze voldoende vers gras hebben.

Vie

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:12

Ik haal de mest er dagelijks uit, heb eigenlijk enkel op mijn éne wei een paar hoge mest-gras plekken, nog van de vorige die er stond en dat is nu dan ook hun favo-mest plekje... Heb het al wel wat kunnen inperken. Dat maaien we ook regelmatig met de bosmaaier. :j

Laat je die schaapies bij de paarden lopen of staan die er nadien op?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:20

Vie schreef:
Laat je die schaapies bij de paarden lopen of staan die er nadien op?

Dat ligt aan de paarden :D
Als ze de schapen met rust laten, lopen ze erbij (met mogelijkheid tot wegvluchten onder een draad door) maar vooral de jonge hengsten (grote paarden) willen nog wel eens overgooien met schapen en dan laat ik ze erop als de paarden naar een ander stuk zijn.
Anders kost het me teveel schapen :')

joyce B

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:57

ze heeft al ergens een stukje wei met schuilstal wat ze in de zomermaanden kan blijven gebruiken...

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:09

pmarena schreef:
Dan zal het toch aan de zandgrond te danken zijn denk ik , mazzelaar :)

Of de grootte klopt niet. Zoals al eerder in dit topic is geweest.
Zelf woon ik op zandgrond, maar 1000m2 kan ik niet heel houden als ik daar een paard 24 uur opzet. Zelfs niet als ik ze er de helft van de tijd opzet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:47

russel schreef:
Blue-kim, zo een wei heeft geen goede voedingswaarde meer, zal veel onkruid staan, wellicht veel klaver en straatgras. Paarden kunnen zich daar best bol aan eten en een glans op de vacht hebben, maar dat is niet wat ik voor eisen stel aan weidemaaltijden voor mijn paarden. Ik vraag mij ook idd af hoe dat lukt, maar met zoveel mest is die grond overbemest en als ze niets anders krijgen, eten ze dat zeker ook op...idd groeien de mestplekken altijd sneller door...maar door de mest te laten liggen heb je eigenlijk een grote mestplekkenwei...niet smakelijk voor paarden...shetten bv eten dat wel weer sneller dan paarden die zijn kieskeuriger.

De mestplek is niet zo groot, paard mest precies in de afwateringsgreppel die door het land loopt, dus met erge regelval wordt grootste deel ook weggespoeld., paard eet dat gras uit die greppel inderdaad niet op, maar dmv maaien wordt het gras en het onkruid de kop ingedrukt.
Het ook niet mijn manier van weide beheer, maar mijn punt is, dat je dus wel een weiland van 1000m2 het hele jaar door kan gebruiken met bijvoeren van ruwvoer dan he.
Maar dit is hier niet eens aan de orde, aangezien ik volgens mij net ergens lees, dat ts voor zomers een appart stukje land heeft.
Dus dan gaat het puur om het najaar/winter en begin voorjaar, en dan is het pirma te doen om je paard op zo'n stuk te houden, dan komt ie denk ik nog meer buiten dan het gemiddelde pension paard in ons land.

funnyteam schreef:
Of de grootte klopt niet. Zoals al eerder in dit topic is geweest.
Zelf woon ik op zandgrond, maar 1000m2 kan ik niet heel houden als ik daar een paard 24 uur opzet. Zelfs niet als ik ze er de helft van de tijd opzet.

groote klopt wel degelijk 20x50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:32

Paard of pony?