Marion71 schreef:@IndraJacks, het spijt me maar ik heb hier niet veel mee. Mijn ervaring is dat dit soort mensen heel goed weten wat je wel en niet wilt horen. Een paard kent zeker emoties, maar kan dit niet zo rationeel benaderen als een reader wil doen geloven. Ik val jou of Stellaard niet aan hoor, als het jou goed doet, is wat mij betreft het doel bereikt. Net als dat je zo goed mogelijk bent voor je paard. De ideale wereld bestaat niet, maar we kunnen hem wel zo mooi mogelijk maken.
Ik geloof best dat er soms paarden en geiten of paarden en kippen zijn die onafscheidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat 't klopt. Vroeger (weet niet of ze dat nog doen) deden ze bij de hengsten vaak een geit als gezelschap. Dat heeft heel veel geiten het leven gekost hoor, maar ach ze kostten bijna niks en dus kwam er een nieuwe.
Een beetje anders maar wel vergelijkbaar. Mijn vader heeft vroeger 'ns een heel klein kalfje gekocht. Omdat ze veel te klein was om bij de andere kalfjes te doen, deed hij haar bij de lammetjes. Daar groeide ze tussen op. Ze speelde met ze, probeerde gekke bokkesprongen te maken op de strobalen etc. Toen ze een pink was, moest ze terug naar haar soortgenoten. Dat arme dier is wekenlang doodongelukkig geweest. Ze wist niet dat ze koe was en voelde zich schaap. Als je niet beter weet, maak je er samen het beste van. Omgang met soortgenoten moeten ze vaak weer leren. Soms kost dat weinig moeite, maar soms ook erg veel.
inderdaat vergeet nooit dat jij zelf de leider b ent van je eigen kudde hoe groot of klein die ook is