Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:14

russel schreef:
Wat vinden jullie nou van 2e snee?

Daar is toch de kunstmest en de drijfmest over heen gegaan? Dat zit er nog in. In de 1e sneel is dat er al uit, daar zit de winter nog tussen.

Dat ligt er aan hoe het beleid is van de boer ;)
Mijn vriend saust in het voorjaar alles onder de drijfmest voor de eerste snee... Daarna word er voor de 2de snee vaak alleen kunstmest gezaait (afhankelijk van meerdere dingen) en nu is hij weer aan het mest rijden voor de 3de snee...
Maar dit is dan wel het koeien-gedeelte :Y)
Het paardenhooi heeft alleen in het voorjaar iets mest gehad, maar niet teveel want dan word zijn vriendin boos :+
Het beste hooi wat je kunt hebben voor paarden is doorgeschoten hooi wat dus al in bloei heeft gestaan. Dit kan zowel eerste als 2de snee zijn...

russel schreef:
Er staat bij mij geen bal meer op, alleen klavers. Waar ik ook van baal, want die hebben volledig de overhand gekregen en die krengen krijg ik niet weg. Baal er wel van, van zijn mooie dikke en lange manen is niet veel meer over.

Het kan ook heel goed zijn dat hij schuurt vanwege de klaver vanwege de totaal andere verhoudingen die daar in zitten...

unamie schreef:
Zijn er trouwens meer mensen die dat doen ?

:j Maar bij ons ligt dat ook wel weer anders aangezien de monsters voornamelijk voor de koeien worden genomen en het hooi gaat mee voor de leuk :7

DubbelFun

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:18

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:34

Klavers heb ik ook genoeg
Meer dan gras :+

Bedankt voor de info Dubbeldun
Ga die zooi ook maar eens onder handen (laten) nemen

Heb net geinformeerd over de prijs voor het vaststellen van de voedingswaarde van het voordroog
Kosten zijn 85 euro voor alleen de voedingswaarde
Wil ik ook de mineralen weten komt er 2 x 26 euro bij
Totaal komt het dan op 137 euro
Ik ga dat maar laten doen
Ben heel benieuwd naar de uitslag
Is het niet geschikt voor paarden verkoop ik de partij maar meteen weer door..

Ga ik weer braaf Duits weidehooi voeren ala 100 euro per grote baal 8-)
Afgelopen winter ging er bijna een baal per week doorheen :=

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:04

russel schreef:
Wat vinden jullie nou van 2e snee?

Daar is toch de kunstmest en de drijfmest over heen gegaan? Dat zit er nog in. In de 1e sneel is dat er al uit, daar zit de winter nog tussen.

Helaas werkt dat niet zo.
Het land gaat de winter in rusttoestand. Wat veel mensen in september op het land brengen werkt nog door tot in het voorjaar.
Veel land wordt in febr/mrt/apr bemest (dus nog voor de 1ste snede), dit werkt ook gewoon door tot de 2e en zelfs de 3e snede.

Ik ben zelf voor bemesten van het land en dan ook met kunstmest omdat onkruiden dan minder kans hebben.

Moet zeggen dat ik overal wel erg veel zuring zie staan. Wij gaan nu dan ook wekelijks tot 2x per week het land in om de zuring dood te spuiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:14

@unamie: ik wist dat testen aan de prijs was, maar zo duur ;(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:20

DubbelDun schreef:
Spuiten moet je met MCPA en MCPP, dat dood alles behalve grassoorten.
Bijzaaien heb ik gedaan met :
http://www.tenhaveseeds.nl/artikelen/23 ... _extra.htm
Heel snel en gratis thuisbezorgd.

Daar heb ik ook besteld vorig jaar. goede service en niet duur!

Hier is het in april ook geïnjecteerd, toen was het daarna zo droog dus duurde het heel lang voordat het ging groeien. Na het maaien heb ik het niet laten bemesten en is het weer zo lang droog geweest, ook nu groeit het nog niet zo hard. Ik hoop dat wanneer het toch lang genoeg wordt ik het nog kan laten maaien voor hooi, want de kostprijs voor de grote ronde balen, met op de plek zetten, ligt bij een kleine snee wel erg dicht bij de inkoopsprijs. Met kleine pakjes is de kostprijs voor het persen veel lager en kunnen we het zelf van het land halen. Met verkoop maak je er ook veel meer winst op in verhouding.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:01

Hoe lang doen jullie met 1 grote pak voordroog/kuil? En voor hoeveel paarden natuurlijk?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:09

Wij deden 3 weken met een grote baal hooi á 250 kg gok ik. We hebben 2 paarden, waarvan 1 met veulen en een pony. Nu voeren we denk zo'n 15 kleine baaltjes per week.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:59

Nog even over hooi over de grens kopen dit gaat helaas voor ons niet op want heb 2 paarden staan en niet de ruimte om mega veel op te kunnen slaan!

Ik vroeg me eigenlijk ook nog af wat jullie doen als de lading hooibalen die je gekocht hebt vanbinnen erg stoffig/beschimmeld zijn (en je het aan de buitenkant niet ziet) Controleren jullie dat van te voren?

Wil natuurlijk wel waar voor mijn 4 euro/baal :D
Laatst bijgewerkt door Popstra op 26-07-10 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:01

ik heb kleine baaltjes hooi voor 3,50 de pak en verleden jaar 3,00

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:16

rapido schreef:
Nog even over hooi over de grens kopen dit gaat helaas voor ons niet op want heb 2 paarden staan en niet de ruimte om mega veel op te kunnen slaan!

Ik vroeg me eigenlijk ook nog af wat jullie doen als de lading hooibalen die je gekocht hebt vanbinnen erg stoffig/beschimmeld zijn (en je het aan de buitenkant niet ziet) Controleren jullie dat van te voren?

Wil natuurlijk wel waar voor mijn 4 euro/baal :D

Trek uit verschillende balen een pluk en ruik er aan :D
Goed hooi is wat groenig en heeft een aangename geur
Zeg van te voren dat je alleen de beste kwaliteit wil en maak bij twijfel gewoon een baal open

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:18

@rapido : goeie vraag... dat is dus de reden dat ik eerst altijd naar het hooi toe ga om een baal open te maken c.q. ik neem er 2 mee naar huis om te proberen wat de meiden er van vinden (en hoe de mest er van blijft uitzien).
Ik heb wel eens gehoord van iemand die had 700 balen gelost toen ze er achter kwam dat het stoffig (= schimmelsporen) was. Dat werd dus weer opgehaald.
Maar op dat werk zit ik dus niet te wachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:21

een paar baaltjes mee nemen is idd een goed idee. Lijkt me erg irritant om steeds bulten hooi weg te moeten gooien of noodgedwongen nat te moeten maken als het mega stoffig is!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:23

Wij hebben nog niet eens kunnen hooien dit jaar. Meststoffen, korrels, alles wat er nodig is gedaan maar het gras groeit hier niet (ben van België). Waren bij vrienden gegaan voor hooi en die heeft normaal 800 pakken (kleine) per jaar nu heeft ze er maar 300 en dit na 2 x hooien. Wij hebben nu grote pakken hooi van 300kg besteld via via en dit in de Ardennen voor 20€/ pak en dit als vriendenprijs, normaal komen we daar heel de winter en nu mee toe. We hebben 5 paarden staan.
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 26-07-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:24

Mega-stoffig hoef ik niet, heel kein beetje mag, dan kan ik het goed natmaken voor mijn ouwe COPD-klantje :D
Het hooi wat ik nu van 'eigen' land heb kan ik zo voeren op een paar balen na. restantje wat nog in de baalmachine zat van een koeienboer en wat er in de hoeken van de wei te hoog en onder de bomen had gelegen.
Bij elkaar heb ik 4 balen zo de kliko in gekiept :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:25

4 balen bij mij in de kliko is al gauw 16 euro :oo

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:27

Bij ons in Belgisch Limburg is het ook huilen met de pet op.
We zitten op drioge zandgrond. De eerste snee was al niet om over naar huis te schrijven, en nu met die droogte zijn we ons serieus aan het afvragen of het wel de moeite waard is om de kosten te doen om de 2de snee af te maaien. Het is zo enorm weinig.
Dit gaat de eerste winter ooit zijn dat we hooi gaan moeten bijkopen om de winter door te komen. En het is zo duur. Ik heb in onze buurt al prijzen gehoord tot 5(!) euro voor een kleine baal hooi. Da's echt waanzin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:30

@rapido: hier normaliter ook, maar nu was het 4x 2,41 (nog genoeg hoor), maar de DA en een kuurtje Ventipulmin is duurder.
Maar als er een volgende keer komt qua hooien, dan weet ik iig dat ik de hoeken eerder goed uit moet spreiden en het onder de bomen weghalen voor een snellere droging.
Beginnersfoutje denk ik maar :D

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:35

Pashon schreef:
russel schreef:
Waar woon jij?

sorry vergeten te vermelden in Drenthe vlakbij Emmen (tegen de Duitse grens aan)

hebben jullie/ze toevallig ook de kleine hanteerbare baaltjes hooi te koop?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:06

Ik ben dan juist opzoek naar grote (100-400 kg) balen in plastic.
Als iemand iets weet in de omgeving van apeldoorn dan hoor ik het graag.

Heb nog wel 150 pakjes kleine (40kg) pakjes in plastic liggen, maar met 3 paarden in de winter gaat dat erg hard! Dus in de winter voer ik liever grote balen.

Dusse als iemand iets weet, let me know!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:47

Quir schreef:
Hoe lang doen jullie met 1 grote pak voordroog/kuil? En voor hoeveel paarden natuurlijk?

Ik kocht in het begin midi ronde balen met lekkere kuil.
Deze zijn zo'n 150 kilo.
Deze voorde ik aan 2 ''veulens'' In de leeftijd van 1- 1,5 jaar.
Hier deed ik 5 dagen met een pak a € 17,50

Afgelopen winter heb ik grote ronde balen gevoerd.
Zelfde dieren nog steeds alleen waren ze nu 1,5-2 jaar.
Deze balen waren droger en groffer, waardoor ze langer goed bleven.
Hier kon ik 3 weken mee doen a € 25,-

Ik vraag altijd eerst of ik wat van de partij kan zien/ ruiken/ proberen en indien aanwezig een kuilmonster.
Dan koop ik 1 baal om te proberen en als het bevalt dan haal ik er meerdere op.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:48

Ik haal met de grote hark de buitenkant naar binnen. De randen van de wei, aan de slootkant en onder de bomen blijft het vaak natter, zijn de balen wat zwaarder en soms worden die ook wat minder. Ik heb mijn 200 balen naar boven gesjouwd....

Als het op is koop ik ze meestal per 20. Dan bekijk ik ze bij de fourageboer eerst en laad dan de trailer vol.
Ik vindt het niet erg om ze steeds per 20/25 te halen en weet dan zeker dat ik goede balen heb!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:21

Quir schreef:

1 baal voordroog/hooi doen wij ongeveer 3 dagen mee.
de baal is wel een grote vierkante van 500 kilo.
wij voeren er 28 paarden mee..........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:23

Zo deed ik dat ook met stro.
Heb afgelopen winter erg weinig gestrooid moet ik zeggen.

Kan 20 pakken kwijt in m'n trailer en heb 2x 20 pakken gehaald waarvan ik er nu nog zo'n 12 heb staan.

Dus heb maar 30 pakken gestrooid over 2 hokken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:26

Hoi Unamie, ik ben benieuwd of je veel hebt aan die analyse van het hooi ! Heb je hem al laten maken ? Ik heb wel eens een analyse gezien, maar dan ? Dan hebt je de waardes van vit en min. Maar zijn dat dan goede waardes of is er 1 waarde veel te laag ? Geen idee hoe je dat dan moet weten. Of houdt je dan de waardes aan van hooi uit het groene boekje ?