Dagelijks trek ik de hele stal leeg, en gooi er niks in. (paarden komen enkel in de stal om te eten en te poepen, dus dagelijks trek ik alles bij een, en haal ik er 1 kruiwagen mest uit, de betonvloer is dan weer helemaal proper, ze kunnen buiten liggen om een zachte ondergrond) enkel als het sneeuwt gooi ik stro in de stal (en dan nog, an probeer ik liever buiten de stal wat sneeuw te ruimen, ze liggen toch nooit in de stal en gebruiken het stro als toilet)
hooters
Geplaatst: 30-12-10 22:30
maar als je de stal uitmest, moet dat dan helemaal of alleeen de natte plekken en de plekken waar mest ligt??
Mijn bijrijdpony staat op vlas. Iedere dag word het mest en de natte plekken eruit gehaald.
BrittOllie
Geplaatst: 01-01-11 14:53
elke dag (en 's ochtends en 's avonds eventjes de drollen weghalen) alle drollen en natte plekken eruit, dan 2x per week 1 baal erin (in de winter vooral, zomer iets minder) ligt altijd wel minstens 1,5 baal zaagsel in haar stal (ik heb geen grote stal )
Fosco
Geplaatst: 01-01-11 17:31
Eerst de hopen stront er uit en de natte plekken weg en dan opstrooien maar niet al te dik. dit doen wij 1x per dag
Als ze binnen staan; dagelijks mest en natte plekken eruit. Opstrooien wanneer nodig. De paddock mesten we twee maal daags uit.
IrisGr
Geplaatst: 02-01-11 17:27
ik haal hoopjes en natteplekken elke dag eruit. en daarna met schoon vlas weer netjes rechttrekken. en om de 3 dagen een nieuwe zak erin. gaat makkelijk zo!
Zo, heb vandaag uitgemest samen met mijn vriend. Had de afgelopen tijd heel weinig uit kunnen mesten door de vorst en de sneeuw dus er lag heel veel, 4,5 kruiwagens!!! Helaas nog steeds niet alle mest van de grond kunnen schrapen, een gedeelte zit nog steeds vastgevroren.
Ik mest elke dag uit! En door de weeks doet mijn moeder s'ochtends onze paarden samen met nog een vrouwtje. Dan worden ze ook uitgemest. En s'middags na school kom ik altijd om te rijden en te doen, en dan mest ik nog een keer uit. Zo kunnen we de stal goed bijhouden. Mn moeder haalt s'ochtends de natte plekken eruit en mest de stal dan helemaal verder uit. En als er dan s'middags weer mest in de stal ligt haal ik dat er weer uit. Mijn paard staat op vlas, elke zaterdag krijgen we een vlaspak voor in de stal. En je krijgt éen pak extra in de maand. Als je dan nog nodig hebt moet je kopen wat je tekort komt.
mairead
Geplaatst: 13-01-11 10:40
Iedere dag. Ik haal dan de drollen en natte plekken er uit en er gaat over het algemeen een half nieuw baaltje stro in. Op zaterdagen haal ik er wat meer uit of haal ik de stal helemaal leeg, als dat nodig is. Dan gaat er ook altijd een hele nieuwe baal in.
De fjorden zijn echt viespeuken! Bij ons word iedere dag uitgemest, het schone stro gooien we in een hoek, al het vieze halen we eruit, dan komt het schone stro wat we over hadden op de poep/plasplek achterin de stal. verder gooien we er dan nog wat plakken schoon stro bij. Zo iedere dag. Het lijkt veel werk maar ze staan 12 uur per dag op de weide dus zijn de stallen nooit zo heel vies, maar als we niet iedere dag uitmesten lopen ze het de hele stal door en dat is zonde, dan zouden we in verhouding veel meer stro gebruiken.
Een of twee keer per jaar halen we de stal heeelmaal leeg en schrobben hem met sop en water helemaal schoon.
Ik mest meestal elke dag uit, of als er maar een beetje mest is, mest ik om de 2 dagen. Meestal doe ik dan het overige proper stro in een hoek, alle mest en natte plekken eruit, stro uit de hoek verspreiden en vers stro erbij (meestal 1 plak) soms moet er geen nieuw stro bij omdat hij nog meer dan genoeg heeft...
Meestal doe ik als ik om de 2 dagen mest: dag 1 uitmesten, dag 2 propere stro van de kanten naar het midden
Paardje1993
Geplaatst: 13-01-11 17:51
3x in de week. we wisselen onderling om met stalgenoten.