Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:22

nou dan mogen jullie je nu even over mij heen storten :o , want ik ben ook zo'n paardeneigenaars wiens paard nu al drie dagen niet buiten is geweest. Of nou ja..bijna niet. Vrijdag heeft de eigenaar sneeuw geschept in de paddocks en zijn ze er een uurtje of drie uit geweest. zoals al eerder in de topic gezegd, staat mijn paard normaal van ongeveer 9 tot 18.00 buiten in een paddock met hooi (waar hij het dus rond 2, 3 uur gezien heeft) Gister is hij er helemaal niet uit geweest. Ik ben er heen gereden en heb hem een uurje in het binnenbakje los gegooid. Vandaag is hij er helemaal niet uit geweest, omdat ik liever niet in de auto stap met dit weer. Heel sneu, maar soms zijn zaken niet anders.

Overigens doe ik hem denk ik geen plezier om hem nu buiten te zetten. Onder de dikke sneeuwlaag zijn de bodems nog bevroren. Paard is sinds een half jaar ijzerloos en nog steeds niet helemaal gewend. Op die bevroren bodem loopt hij echt super rot.

Morgen hoop ik dat de wegen wat beter zijn, dan kan ik er heen om hem een uurtje buiten te laten. Niet ideaal, maar soms zijn dingen niet anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:27

barbara28 schreef:
Vandaag is hij er helemaal niet uit geweest, omdat ik liever niet in de auto stap met dit weer. Heel sneu, maar soms zijn zaken niet anders.

.

En dat snap ik dan weer niet :n

ik ga door weer en wind en door roeien en ruiten voor mijn paard
tuurlijk kan ik de staleigenaar opbellen en vragen of hij de waterbak wil nakijken en hooi wil aanvullen
maar dat vind ik dus pas echt oneerlijk

nog veel oneerlijker dan de paarden die er maar 4 uurtjes uitkomen per dag

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:31

Pff ik snap het ook niet erg. Mijn paarden zijn prio nr 1 hier. Ik stond vanochtend om kwart voor 8 al te voeren op 3 plaatsen. En omdat ik de schuur niet open kreeg om de jeep te pakken ben ik met mijn kleine cinq erheen gereden.
En daarna ben ik gaan werken, want je zegt toch ook niet tegen je baas, ik kom vandaag niet werken want ik stap liever niet in de auto?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:32

ikdoemaarwat schreef:
barbara28 schreef:
Vandaag is hij er helemaal niet uit geweest, omdat ik liever niet in de auto stap met dit weer. Heel sneu, maar soms zijn zaken niet anders.

.

En dat snap ik dan weer niet :n

ik ga door weer en wind en door roeien en ruiten voor mijn paard
tuurlijk kan ik de staleigenaar opbellen en vragen of hij de waterbak wil nakijken en hooi wil aanvullen
maar dat vind ik dus pas echt oneerlijk

nog veel oneerlijker dan de paarden die er maar 4 uurtjes uitkomen per dag

tsja..en dat snap ik dus weer niet...Gaat me best aan mijn hard dat hij vandaag niet uit komt, maar mijn paard heeft er helemaal niets aan als ik straks met mijn auto een ongeluk krijg en helemaal niet meer naar hem toe kan. Mijn paard staat in een natuurgebied in de middle of nowhere, waar niet gestrooid wordt. Een grote ijsbaan. Toen ik er gister wel heen reed, dacht ik waarom doe ik dit..heb er anderhalf uur over gedaan om er te komen en levensgevaarlijk. En dat is het mij dus niet waard. Hij komt het hele jaar ontzettend veel buiten, die 3 daagjes dat hij dan in het jaar moet binnen blijven, is sneu, maar even niet anders.

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:33

Dus ik had mijn paarden maar geen eten moeten brengen? Want tsja straks krijg ik een ongeluk....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:34

Caira schreef:
Pff ik snap het ook niet erg. Mijn paarden zijn prio nr 1 hier. Ik stond vanochtend om kwart voor 8 al te voeren op 3 plaatsen. En omdat ik de schuur niet open kreeg om de jeep te pakken ben ik met mijn kleine cinq erheen gereden.
En daarna ben ik gaan werken, want je zegt toch ook niet tegen je baas, ik kom vandaag niet werken want ik stap liever niet in de auto?

nou sorry hoor, dat doe ik dus wel! Dan werk ik vanuit huis, of neem een vrije dag. Nu is mijn werk niet in een natuurgebied, maar snelweg en stukje bebouwde kom wat goed te doen is, dus is die vraagstelling hier niet aan de orde.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:34

Mijn pony staat op dit moment eigenlijk gewoon 24/7 buiten. Hij heeft wel een inloopstal. Maar ik vind het prima zo :j Als hij het vervelend vind dat gaat hij maar binnen staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:35

barbara28 schreef:
Caira schreef:

nou sorry hoor, dat doe ik dus wel! Dan werk ik vanuit huis, of neem een vrije dag. Nu is mijn werk niet in een natuurgebied, maar snelweg en stukje bebouwde kom wat goed te doen is, dus is die vraagstelling hier niet aan de orde.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn werk in de steek te laten.Vanochtend toen ik naar mijn werk ging was er nog nergens gestrooid dus langzaam rijden. Maar waarschijnlijk is dat een mentaliteitsverschil....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:36

als het weer zo aanhoud is het geen 3 dagen maar wel 3 weken

tja ik denk dat wij gewoon wat dat betreft heel anders zijn met onze prioriteiten
ik ga ook de straat niet op als het niet hoeft
maar ik vind dat ik voor mijn paard moet, en dan ga ik dus ook :j
ik kan ook niet tegen mijn honden zeggen: poep maar op het balkon want baasje is bang dat ze uitglijd en haar nek breekt...

happy2014

Caira schreef:
Dus ik had mijn paarden maar geen eten moeten brengen? Want tsja straks krijg ik een ongeluk....

Eten is iets heel anders en dat is hier niet de vraag. Eten is een eerste levensbehoefte, van drie dagen geen beweging gaat hij niet dood. Mijn paard krijgt gewoon zijn hooi, zijn stalletje wordt gemest etc Alleen moet hij het even met een uurtje binnenbak doen, ipv een hele dag paddock wat hij normaal heeft.

mirgino

gelukkig heeft mijn paard heerlijk uren buiten gestaan, en of ze de sneeuw leuk vonden :D

ze staan in de wintermnd in de paddock en ze passen zich snel aan hoor, en door het zout strooien was de paddock prima!
Afbeelding

Marchador

TS: Persoonlijk vind ik het veel te weinig.
Ik zou het persoonlijk toch wel fijn vinden als mijn paard rond een uur of 9 in de ochtend naar buiten gaat en rond een uur of 10 in de avond binnen zou komen.
Die van mij staan 24 uur per dag buiten, dus hebben lekker de hele dag om rond te lopen.
3 uurtjes naar buiten per dag zou ik echt te weinig vinden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:37

barbara28 schreef:
nou sorry hoor, dat doe ik dus wel! Dan werk ik vanuit huis, of neem een vrije dag. .

Dan heb jij gewoon mazzel met je baas
Bij de post hoefde ik er niet over na te denken om af te zeggen, nee hoor mocht de hele dag in dit weer werken!

Caira

balkon is ook gevaarlijk! Ik zou ze op een krantje laten poepen.

En daar verschillen we dusdanig van mening, ik vind dat voor een bewegingsdier als een paard beweging ook een eerste levensbehoefte is!

Katja

Iets vriendelijker mag wel dames!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:39

Met dit weer, en deze wegen komt mijn paardje ook niet zoveel
buiten. Zo'n 3 uur per dag. Ja dat is niet veel. En dat is ook helemaal
niet hou ik het zou willen. Gewoonlijk staat ze van 8.30 tot 19.30 buiten
maar deze week gewoon niet. De boer doet ze niet buiten omdat het op
het terrein onwijs glad is, mn paard is al flink uitgegleden. De weg ernaar toe
is ook bagger, dus het is even niet anders. Als ze 3 uur buiten staat, daarna
in een helemaal schone stal met flink hooi en stro en voer staat. Ach, zo erg
kan dat niet zijn voor een paar dagen.

En ik vraag me serieus af of ik mijn paard er blij mee zou maken om haar
met dit weer snachts buiten te doen. Ik geloof van niet, het is koud, nat,
ze is geschoren dus warmhouden wordt iets moeilijker, de paddock is van
betton (ondergrond) dus nee dat doe ik niet. (het mag opzich wel van de boer,
maar dat vind ik geen fijn idee)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:39

Katja schreef:
Iets vriendelijker mag wel dames!

wat is er onvriendelijk aan dan :?
we verschillen blijkbaar gewoon van mening en prioriteit, maar er worden geen persoonlijke aanvallen gepleegd
dus ik zie het probleem niet zo :n

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:40

Die van ons staaan 24/7 buiten met een inloopstal :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:41

ik laat mijn hond gewoon uit hoor, heb er vanmorgen nog een uur mee in het bos gelopen. Maar mijn paard staat 30 km verderop waar de weg naartoe een ijsbaan is en het absoluut niet verantwoord is. Ik ben als de dood dat er wat gebeurt en dan zit ik helemaal.

Ik weet niet hoe het bij jullie is qua bereikbaarheid en weersomstandigheden, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik weet wel hoe het hier is en dat is onverantwoord.

En voordat ik de aanval krijg waarom mijn paard 30 km van huis staat, daar heb ik bewust voor gekozen omdat dit de enige stal is waar hij in de winter de hele dag buiten komt. Stallen hier in de omgeving, bieden deze service niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:42

Persoonlijk vind ik de manier waarop gereageerd wordt niet echt prettig een beetje begrip voor de mening van anderen kan geen kwaad.

Ik was vandaag erg dankbaar dat ik kon terugvallen op degene die mede-eigenaar van mijn paard is en hem even binnen wilde zetten want het was hier echt niet meer verantwoord om de weg op te gaan.
Waar wij wonen wordt namelijk niet gestrooid.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:43

barbara28 schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie is qua bereikbaarheid en weersomstandigheden, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik weet wel hoe het hier is en dat is onverantwoord.

.

ik denk dat het overal wel "gevaarlijk" is
bij ons in de stad pekelen ze goed, maar de buitenweg waar ik op moet is helemaal wit met 2 donkere sporen
het terrein van stal is een grote steile heuvel
het was vanmiddag idd spannend of ik het terrein nog afkwam, maargoed dat heb ik wel voor hem over, en vind ik nog enigzins spannend ook :P

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:44

veulen en oude merrie staan 24/7 buiten.
4 jarige staat op pension stal waar ze zomers 10 uur buiten staat en 's winters over de gehele dag zo'n 3x een half uur in de paddock en dan nog 1,5 uur eruit als ik kom rijden of pielen.
verder krijgt ze over de dag verdeeld ruw en krachtvoer.
als ik kom ligt ze vaak te maffen. Zou het liever zien dat ze 's winters ook 10 uur buiten staat, maar ik sta op een grote pension stal omgeving amsterdam en ik ben blij dat ik met dit weer ook kan rijden in de binnenbak, en dat ik zelf niet hoef te voeren en op te strooien.

voor de discussie hierboven, ook met dit weer, gestrooid of niet ik ga naar m'n beestje. Zolang je zelf normaal rijd is er niet zoveel aan de hand.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:44

daarom gaan ze bij ons dus ook niet de paddock aan, de pensionhouder vindt het onverantwoord om van de stallen naar de paddocks te lopen. Het is echt een ijsbaan om stal en ik ben als de dood dat hij uitglijd. Daarom doet hij ze in groepjes om en om in de binnenbak. Wij hebben 4 groepjes en maar 1 binnenbakje, dus moeten ze het met een uurtje binnenbak doen. heel sneu, maar ik vind het super dat hij er in ieder geval nog voor zorgt dat ze even buiten komen, op veel maneges en stallen hier in de omgeving komen de paarden helemaal niet buiten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:45

Gisteren zijn ze bij ons nog de hele dag in de wei geweest. Vandaag maar een paar uurtjes. Ze vonden er weinig aan in de sneeuw. Als het morgen niet heel hard sneeuwt doe ik ze wat later dan normaal naar buiten (uur of 11) en dan haal ik ze rond half vijf weer op. Dan hebben ze het wel weer gezien.
Als het weer gewoon normaal is (geen sneeuw ed) gaan ze vanaf half 8 tot vijf uur momenteel.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:45

daarom gaan ze bij ons dus ook niet de paddock aan, de pensionhouder vindt het onverantwoord om van de stallen naar de paddocks te lopen. Het is echt een ijsbaan om stal en ik ben als de dood dat hij uitglijd. Daarom doet hij ze in groepjes om en om in de binnenbak. Wij hebben 4 groepjes en maar 1 binnenbakje, dus moeten ze het met een uurtje binnenbak doen. heel sneu, maar ik vind het super dat hij er in ieder geval nog voor zorgt dat ze even buiten komen, op veel maneges en stallen hier in de omgeving komen de paarden helemaal niet buiten.