Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:31

Lynske78 schreef:
Allemaal wel leuk en aardig. Maar ik heb bij mij in de buurt nog geen stalling kunnen vinden waar de paarden in de zomer en winter de hele dag buiten kunnen staan.

Precies... we wonen niet allemaal op het platteland... ik ben al blij dat hij de zomer op het land kan

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:34

De 24/7 weidegangerseigenaren hebben een oplossing voor mensen die hun paard niet vele uren buiten kunnen doorbrengen hoor: geen paard nemen!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:35

Lynske78 schreef:
Allemaal wel leuk en aardig. Maar ik heb bij mij in de buurt nog geen stalling kunnen vinden waar de paarden in de zomer en winter de hele dag buiten kunnen staan.

Daar heb je wel gelijk in hoor, 24/7 is eigenlijk niet mogelijk als je geen eigen stalling/weiland hebt. Hier in de omgeving dat ik weet ook niet.
Ik heb het geluk dat we thuis een eigen paddock/stal hebben maar als je op een pensionstal moet staan komen de meeste paarden maar 2 tot 3 uurtjes buiten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:35

sflj schreef:
En ook dit is een reactie van iemand die echt 0,0 en nog minder benul heeft van paarden. Mensen als jij zouden geen paarden mogen houden. Je weet niet waar je het over hebt. Heb je überhaupt wel eens naar paarden in een wei gekeken?
Lees eens een boek. Verdiep je eens in wat paarden nodig hebben.
:evaw:
[/quote]

Wat een grootspraak en arrogantie. Lees eerdere reacties van me in dit topic.
Ik denk dat ik meer grond heb dat menig bokker of paardenhouder.

Weidegang is bij ons een dagelijkse gewoonte. Het verschil tussen onze jonge dieren en fokmerrie, met die van mijn sportpaarden ligt hem louter in het aantal uren.
Die eerste twee groepen staan 24/7 op de wei. Mijn sportpaarden slecht 4-5 uren per dag, met uitzondering van 1 dag per week dat ze 10uren buiten staan.

Waarom? Omdat het sportpaarden zijn, en er dus een management rond zit. Daarbij spelen factoren als risico's en vele andere zaken ook een rol.
Verder zijn het nog altijd mijn dieren en beslis ik erover wat ik daarmee doe en dat naar mijn best kunnen en het best afgestemd op het management en doel dat ik voorop stel.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:36

flugeltje schreef:
Lynske78 schreef:

Precies... we wonen niet allemaal op het platteland... ik ben al blij dat hij de zomer op het land kan

EM de rest van het halfjaar mag hij zich kapot vervelen op stal...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:38

stellaard schreef:
De 24/7 weidegangerseigenaren hebben een oplossing voor mensen die hun paard niet vele uren buiten kunnen doorbrengen hoor: geen paard nemen!

Idd.
En zo komen we weer terug bij het originele topic.
Want (bijna) iedereen wil zijn paard graag de hele dag buiten hebben en hem het ideale paardenleven bieden.
Maar helaas in ons krappe, overbevolkte landje kan dat niet. Dus moet je een compromis sluiten.
Net als die perfecte binnnen- en buitenbak of die superdeluxe douche incl. solarium. Prachtig als je het hebt, maar wat minder is ook acceptabel.
De vraag van TS is dus: stel, je hebt die overvloed aan wei niet. Wat is dan nog acceptabel? Wat is paardwaardig en waar zou je een grens moeten trekken?
Voor de duidelijkheid lijkt het me goed om een wei even gelijk te trekken met een ruime paddock.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:38

heb het hele topic doorgelezen,

ik heb hier tinkers en een shet thuis staan, zomers staan die inderdaad 24/7 buiten zo lang als het kan, kleigrond.
in de winter overdag in de paddock en verder op stal,
een stal heeft een uitloop van 3 bij 6,
ik heb ook een kwpner, sportpaard die heb ik ook eens een poos 24/7 op het land gezet, en gelukkig dat ie daar van werdt, niet dus.
nu staat hij overdag de hele dag buiten en snachts op stal. aankomend winter gaat hij in de stapmolen, paar uurtjes paddock, plus rijden, en ja dat gaat goed. ben tegen 24/7 op stal. minimaal een halve dag buiten, naast het rijden.

vind mensen die zeggen dat enkel 24.7 goed is voor elk paard en de rest het fout doet, erg kortzichtig, en zeker niet altijd in het belang van het paard.

laat iedereen in zijn waarde, waar mijn paard nu staat kan je kiezen, er zijn er ook genoeg die er voor kiezen dat de paarden amper buitenkomen, licht niet aan pensioneigenaar, maar aan de eigenaren van de paarden, niet mijn idee maar maak me er eigelijk ook niet druk om.

elkaar in hun waarde laten, sommige mensen moeten daar maar eens een cursus voor volgen, dat wordt te weinig gedaan,, zowel op bokt als in het echte leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:51

flugeltje schreef:
Maar zodra ik dan een feit opschrijf, over het uitbuiken van 2 uur... dan ben ik ineens " de expert" terwijl hun allemaal zooooooooooo goed weten hoe het moet.
Ze staan niet open voor andere dingen... dat is het probleem

Nee, jij draait het om en ook hier geef je weer blijk dat je niet zo heel veel kijk hebt op het wezen paard.

Een paard hoeft niet uit te buiken van zijn normale rantsoen, namelijk gras of hooi. Hun spijsverteringskanaal zit zodanig in elkaar dat zij langzaam hun eten verteren. Daarom zijn kilo's krachtvoer ook niet goed voor een paard, daar is een paard nou eenmaal niet op gebouwd. Krijgt een paard toch een kilootje of wat in één keer naar binnen gewerkt, ja dàn gaat het mis en zal het paard moeten 'uitbuiken'.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:52

zeker waar dat er soms te kortzichtig wordt gedacht, maar dat is niet alleen aan de kant van de mensen die voor 24/7 zijn. Ik ken mensen die hun paard gewoon totaal op stal houden met reden dat het sportpaarden zijn. Daar kan ik me wel kwaad om maken, daarom-om even terug te komen op de vraag van de ts- zie ik paarden liever zo veel mogelijk buiten staan. Een uitloop is dan ook al een prachtig iets! Ook omdat ik paarden ken die door de vrijheid die veel weidegang/paddock bied helemaal zijn opgebloeid. Ik ben vooral voor de afwisseling en vind zoals ik het hier lees dat veel mensen dat toch wel bieden. Het is alleen wel zo dat een paard niet net als wij snachts slaapt. Veel-niet alle-paarden zullen zich de helft van de tijd rotvervelen en dat is dan toch niet echt leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:55

stellaard schreef:

Wat een oplossing zou zijn, is dat "jullie" (mensen die hun paard ergens hebben staan waar nauwelijks tot geen weidegang is) meer je best gaan doen om die weidegang voor elkaar te krijgen. Dus alle pensionstallen bij langs, vragen naar de weidegang en aangeven dat je dit belangrijk vindt voor je paard.
Ook op je eigen stal telkens maar weer aangeven dat je je paard de wei op wilt hebben.

Wanneer dit nou wat meer zou gebeuren, dan groeit ook het besef bij de stalhouders wel.
Het is altijd nog een kwestie van vraag en aanbod.
Zolang niemand iets zegt of doet, blijft alles bij het oude en blijven de paarden in de Randstad (en elders) opgehokt staan.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:02

pff weer zo'n onzinnig topic

hou je vast:
mijn paard komt alleen zomers 3 maanden achtereenvolgend op de wei word dan verder ook niet gereden omdat het niet mogelijk is om je paard uit de wei te halen

jaja shocking de rest van het jaar staat ie in ze stalletje.

sociaal contact:

mijn paard mept alles het weiland uit dus dan kan die beter in ze stalletje met de buurman staan te neuzen

daarnaast komt mijn paard nou niet bepaald ongelukkig over ;) ze vind het leuker om op stal lekker veel aandacht van langshobbelende manegekindjes te krijgen dan dat ze staat te koekeloeren in een weiland waar geen sterveling te bekennen is!

capopjekop

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:06

Er is ook een middenweg, heus niet alle paarden die buiten staan, staan in een wei waar geen sterveling langs komt hoor ;)

Wat ik trouwens even niet snap als plattelander uit het oosten. Als ik naar A'dam of den haag ga met de trein, zie ik buiten de steden onwijs veel grasland liggen. Dan is het toch ook best raar dat er nauwelijks pensionstallen zijn met weide, of denk ik nu te makkelijk?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:07

capopjekop schreef:
Er is ook een middenweg, heus niet alle paarden die buiten staan, staan in een wei waar geen sterveling langs komt hoor ;)

Wat ik trouwens even niet snap als plattelander uit het oosten. Als ik naar A'dam of den haag ga met de trein, zie ik buiten de steden onwijs veel grasland liggen. Dan is het toch ook best raar dat er nauwelijks pensionstallen zijn met weide, of denk ik nu te makkelijk?

je denkt te makkelijk ja ;)

oke zal wel niet in alle weilanden zo zijn maar mijn paard is altijd dolgelukkig als die weer uit de wei mag.
niet ieder paard staat graag in het weiland,kunnen sommige glashard beweren van wel maar goed ;)

Morris

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:09

Volgens is dit een discussie van de kip en het ei, er komt geen eind aan.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:11

rara als je paard 1x in het jaar buiten staat doen haar sociale vaardigheden nou ook niet echt ten goede. Op mijn manege staan ook een aantal merrie's die elkaar de wei uit meppen en die staan gewoon apart. Ze kunnen over het hek snuffelen en je ziet ze ook regelmatig 'samen' langs het hek een sprintje trekken.. En ook daar komen genoeg manege kindjes want de manege paarden staan ook op t land

En nee ik woon niet op t platteland. Amsterdam zoals je kan zien :+

Het aangeven dat je je paard veel buiten wil werkt zeker, zo komen de sportpaarden op de stal van mijn vzpaard nu ook een aantal uur buiten. Er zit dus verbetering in!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:12

mvs schreef:
rara als je paard 1x in het jaar buiten staat doen haar sociale vaardigheden nou ook niet echt ten goede. Op mijn manege staan ook een aantal merrie's die elkaar de wei uit meppen en die staan gewoon apart. Ze kunnen over het hek snuffelen en je ziet ze ook regelmatig 'samen' langs het hek een sprintje trekken.. En ook daar komen genoeg manege kindjes want de manege paarden staan ook op t land

En nee ik woon niet op t platteland. Amsterdam zoals je kan zien :+

Het aangeven dat je je paard veel buiten wil werkt zeker, zo komen de sportpaarden op de stal van mijn vzpaard nu ook een aantal uur buiten. Er zit dus verbetering in!

natuurlijk ziet ze de rest van het jaar geen paarden,wat een onzinnige opmerking! er is niks mis met haar sociale contacten maar als ze een paard niet moet dan mag dat paard maken dat ie wegkomt
denk je daarnaast nou echt dat ze voor mijn paard speciaal een stuk wei af gaan zetten? denk het niet!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:27

:Z , oeps, zijn we er al uit..................
Wie heeft er gewonnen ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:31

mijne staan in de zomer 24/7 buiten op het land en sinds gister weer snachts op stal en om rond 9 uur staan ze buiten en rond 6-8 uur haal ik ze binnen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:33

Paperboy schreef:
:Z , oeps, zijn we er al uit..................
Wie heeft er gewonnen ;)

niemand :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:34

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:
Maar zodra ik dan een feit opschrijf, over het uitbuiken van 2 uur... dan ben ik ineens " de expert" terwijl hun allemaal zooooooooooo goed weten hoe het moet.

Nee, jij draait het om en ook hier geef je weer blijk dat je niet zo heel veel kijk hebt op het wezen paard.

Een paard hoeft niet uit te buiken van zijn normale rantsoen, namelijk gras of hooi. Hun spijsverteringskanaal zit zodanig in elkaar dat zij langzaam hun eten verteren. Daarom zijn kilo's krachtvoer ook niet goed voor een paard, daar is een paard nou eenmaal niet op gebouwd. Krijgt een paard toch een kilootje of wat in één keer naar binnen gewerkt, ja dàn gaat het mis en zal het paard moeten 'uitbuiken'.

Dat geloof ik niet hoor !!!... in de natuur misschien en daar klimt er niemand op zijn rug, maar hier staan de paarden na hele dagen land toch echt met een dikke grasbuik, snoer je de singel aan en trap je hem even in zijn buik... NATUURLIJK heeft het paard daar geen last van... :(
Als mijn paard dus op het land heb gestaan dan laat ik hem eerst lekker 2 uurtjes uitbuiken en dat vind hij toch echt prettiger... Ik kijk naar mijn paard en haal het niet uit een boek !!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:35

Zulke niet in een kudde functionerende paarden worden gemaakt door het ophokken door de mens.

Als een paard gewoon van veulen af aan leert binnen een kudde te leven op een fijne paard-waardige plaats , dan is er niks aan de hand.

Dan leren ze met anderen omgaan en hebben ze de ruimte om een gezond natuurlijk gedrag te ontwikkelen.

Het is voor een kuddedier niet normaal om helemaal alleen te willen staan en de hele dag op stal willen staan is ook geen normssl gedrag voor een dier dat erop gemaakt is om te lopen.

Vertoont een paard wel dit gedrag dan is het beestje gewoon niet helemaal goed en ligt dat in 99% van de gevallen aan de opfok / manier van houden van het dier.

Voor dat paard kun je het gedrag dan alleen nog maar moeizaam een beetje proberen te laten verbeteren , of je legt je erbij neer en hokt het dier op.

Maar het zou fijn zijn als er niet meer van zulke stakkers bij komen en als daar wetgeving voor nodig is beginnend bij veulens die NU geboren worden dat die op een bepaalde manier met een bepaalde vrijheid en in kuddevrband gehouden moeten worden , dan komen er iig. niet meer van die stakkers bij.

En dan hebben we over een x aantal jaren tenminste niet meer van die mensen hier met een paard die "niet buiten kan staan"....

On-topic : voor mij is halve dagen buiten , het hele jaar rond , het minimale dat ik acceptabel vind.
Mocht je pech hebben dan kan het tijdelijk minder zijn maar dan zou je i.m.o. er wel voor moeten zorgen dat je een betere plek vindt waar dat wel aan je paard geboden kan worden.

Ik streef zelf altijd naar 24/7 buiten , liefst op de wei , dagdeel op de paddock is ook prima , maar dan wel de hele dag onbeperkt ruwvoer en gezelschap , en de mogelijkheid om te schuilen.

Zowel (bijna) 24/7 op stal (of in een mini-paddock...) als 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid en een stuk verharding zijn voor mij echt een no-go :n

Een paard moet wat keuze en afwisseling hebben en er comfortabel bij kunnen staan. En dat is niet opgesloten in een hokje maar ook niet in een prutweitje.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:36

flugeltje schreef:

Een paard hoeft niet uit te buiken van zijn normale rantsoen, namelijk gras of hooi. Hun spijsverteringskanaal zit zodanig in elkaar dat zij langzaam hun eten verteren. Daarom zijn kilo's krachtvoer ook niet goed voor een paard, daar is een paard nou eenmaal niet op gebouwd. Krijgt een paard toch een kilootje of wat in één keer naar binnen gewerkt, ja dàn gaat het mis en zal het paard moeten 'uitbuiken'.[/quote]

Dat geloof ik niet hoor !!!... in de natuur misschien en daar klimt er niemand op zijn rug, maar hier staan de paarden na hele dagen land toch echt met een dikke grasbuik, snoer je de singel aan en trap je hem even in zijn buik... NATUURLIJK heeft het paard daar geen last van... :(
Als mijn paard dus op het land heb gestaan dan laat ik hem eerst lekker 2 uurtjes uitbuiken en dat vind hij toch echt prettiger... Ik kijk naar mijn paard en haal het niet uit een boek !![/quote]

dat wou ik zeggen ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:39

JoviBan schreef:
stellaard schreef:

Wat een oplossing zou zijn, is dat "jullie" (mensen die hun paard ergens hebben staan waar nauwelijks tot geen weidegang is) meer je best gaan doen om die weidegang voor elkaar te krijgen. Dus alle pensionstallen bij langs, vragen naar de weidegang en aangeven dat je dit belangrijk vindt voor je paard.
Ook op je eigen stal telkens maar weer aangeven dat je je paard de wei op wilt hebben.

Wanneer dit nou wat meer zou gebeuren, dan groeit ook het besef bij de stalhouders wel.
Het is altijd nog een kwestie van vraag en aanbod.
Zolang niemand iets zegt of doet, blijft alles bij het oude en blijven de paarden in de Randstad (en elders) opgehokt staan.

OF " jullie" respecteren gewoon de andere weg naar Rome is...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:40

Citaat:
="pmarena"]Zulke niet in een kudde functionerende paarden worden gemaakt door het ophokken door de mens.

Als een paard gewoon van veulen af aan leert binnen een kudde te leven op een fijne paard-waardige plaats , dan is er niks aan de hand.

Dan leren ze met anderen omgaan en hebben ze de ruimte om een gezond natuurlijk gedrag te ontwikkelen.

Het is voor een kuddedier niet normaal om helemaal alleen te willen staan en de hele dag op stal willen staan is ook geen normssl gedrag voor een dier dat erop gemaakt is om te lopen.

Vertoont een paard wel dit gedrag dan is het beestje gewoon niet helemaal goed en ligt dat in 99% van de gevallen aan de opfok / manier van houden van het dier

Voor dat paard kun je het gedrag dan alleen nog maar moeizaam een beetje proberen te laten verbeteren , of je legt je erbij neer en hokt het dier op.

Maar het zou fijn zijn als er niet meer van zulke stakkers bij komen en als daar wetgeving voor nodig is beginnend bij veulens die NU geboren worden dat die op een bepaalde manier met een bepaalde vrijheid en in kuddevrband gehouden moeten worden , dan komen er iig. niet meer van die stakkers bij.

En dan hebben we over een x aantal jaren tenminste niet meer van die mensen hier met een paard die "niet buiten kan staan"....

On-topic : voor mij is halve dagen buiten , het hele jaar rond , het minimale dat ik acceptabel vind.
Mocht je pech hebben dan kan het tijdelijk minder zijn maar dan zou je i.m.o. er wel voor moeten zorgen dat je een betere plek vindt waar dat wel aan je paard geboden kan worden.

Ik streef zelf altijd naar 24/7 buiten , liefst op de wei , dagdeel op de paddock is ook prima , maar dan wel de hele dag onbeperkt ruwvoer en gezelschap , en de mogelijkheid om te schuilen.

Zowel (bijna) 24/7 op stal (of in een mini-paddock...) als 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid en een stuk verharding zijn voor mij echt een no-go :n

Een paard moet wat keuze en afwisseling hebben en er comfortabel bij kunnen staan. En dat is niet opgesloten in een hokje maar ook niet in een prutweitje.

moet ik misschien dan een psycholoog voor hem bellen? _O-
Laatst bijgewerkt door orienta op 04-09-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:41

Mijn paard gaat in de zomer 4 á 5 uurtjes de wei in.
Mits het goed weer is, als het de hele ochtend regent dat het giet of hageld o.i.d gaan ze niet de wei in.
Dit jaar willen ze wel in de winter met goede dagen ook in de wei zetten.

het liefste zou ik haar gewoon de hele dag in de weide willen, maar dat kan niet op onze pensionstal dus in de winter zet ik haar zowieso altijd in de paddock.