="pmarena"]Zulke niet in een kudde functionerende paarden worden gemaakt door het ophokken door de mens.
Als een paard gewoon van veulen af aan leert binnen een kudde te leven op een fijne paard-waardige plaats , dan is er niks aan de hand.
Dan leren ze met anderen omgaan en hebben ze de ruimte om een gezond natuurlijk gedrag te ontwikkelen.
Het is voor een kuddedier niet normaal om helemaal alleen te willen staan en de hele dag op stal willen staan is ook geen normssl gedrag voor een dier dat erop gemaakt is om te lopen.
Vertoont een paard wel dit gedrag dan is het beestje gewoon niet helemaal goed en ligt dat in 99% van de gevallen aan de opfok / manier van houden van het dierVoor dat paard kun je het gedrag dan alleen nog maar moeizaam een beetje proberen te laten verbeteren , of je legt je erbij neer en hokt het dier op.
Maar het zou fijn zijn als er niet meer van zulke stakkers bij komen en als daar wetgeving voor nodig is beginnend bij veulens die NU geboren worden dat die op een bepaalde manier met een bepaalde vrijheid en in kuddevrband gehouden moeten worden , dan komen er iig. niet meer van die stakkers bij.
En dan hebben we over een x aantal jaren tenminste niet meer van die mensen hier met een paard die "niet buiten kan staan"....
On-topic : voor mij is halve dagen buiten , het hele jaar rond , het minimale dat ik acceptabel vind.
Mocht je pech hebben dan kan het tijdelijk minder zijn maar dan zou je i.m.o. er wel voor moeten zorgen dat je een betere plek vindt waar dat wel aan je paard geboden kan worden.
Ik streef zelf altijd naar 24/7 buiten , liefst op de wei , dagdeel op de paddock is ook prima , maar dan wel de hele dag onbeperkt ruwvoer en gezelschap , en de mogelijkheid om te schuilen.
Zowel (bijna) 24/7 op stal (of in een mini-paddock...) als 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid en een stuk verharding zijn voor mij echt een no-go

Een paard moet wat keuze en afwisseling hebben en er comfortabel bij kunnen staan. En dat is niet opgesloten in een hokje maar ook niet in een prutweitje.