Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HT2009

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:45

Dubbeldun
Wij zitten op kleigrond en hebben helaas geen keuze dan het goed te doen.

De gemeente had geen problemen met de aanvraag, we wonen erg afgelegen dus dat scheelt. Wel moeten we 10 bomen planten ter compensatie, krijg ik toch nog mijn eigen privebosje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:47

Ja (Veluws)zand is dan idd een stuk makkelijker :)
Lijkt me erg mooi worden bij je. Ik zie graag een fotootje als het klaar is :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:47

dat is wel fijn! :D
Ik mis de gemeente.... die waren juist blij als wij de boel gingen draineren en de natte plekken gingen aanpakken. Nat.Mon. wil het natuurlijk houden... (iemand moest zelfs de houtsnippers weer opruimen die hij bij het hek had neergelegd! )

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:53

Dubbeldun
Veluws zand en bossen zijn zeker mooi, ik ben jaloers op je. Voorlopig zitten we hier nog wel even. We gokken erop dat wanneer we de toko hier verkopen dat het voor paardenonderneemers het helemaal naar wens is.

Welhcobfan
natuurmonumenten doen altijd moeilijk. net als huizen die onder monumententoezicht staan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:23

hihihi, zo te horen inderdaad de rigoreuze aanpak, wil ook wel even komen kijken bij jullie als jullie de boel klaar hebben. Zo te horen is dat toch wel 2 jaar eerder dan wij :P ;)

Zo, nu mijn 24/7 buiten-sportpaardje maar even klaar gaan maken voor dressuurles :D :P

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:07

ht2009: waar woon je als ik vragen mag?(of provincie?)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:27

Vanmorgen om 7 uur zijn ze begonnen, de 1e vrachtwagen met zwart zand is al afgevoerd. Duimen dat het voorlopig droog blijft want het geeft nu al een vreselijke rotzooi :D Mijn man opperde vanmorgen nog dat als het straks gaat regenen, ik alsnog mijn zwempoel heb :D

Joyce,
Hoe ging je dressuurles met je 24/7 sportpaardje?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:17

hihihi, nou, als eerste commentaar dat ze niet slanker leek te worden (al die moeite van gefaseerd gras bijgeven en 's nachts op dieet van een plak hooi in de paddock ten spijt)
Maar ja, wat wil je na een hele dag lekker grazen. 's ochtends is die buik toch wel een stuk minder opgeblazen ;)

En verder liep ze best fijn, maar moeten we werken aan haar lengtebuiging en dat ik niet teveel stelling vraag.

Maar haar conditie is de laatste weken wel behoorlijk verbeterd sinds ze weer meer beweging krijgt, en ze zit ook echt wel weer strakker in haar lijf.

Hoop dat ze over een poosje het hele pad kaal hebben en ze ook dag en nacht op het gras kan en tegelijkertijd op dieet kan staan.
Heb vandaag even achter in het land gekeken, maar daar staat het gras op het pad inmiddels al knie-hoog... De boer die het hooiland kwam mesten had daar ook een stuk van het pad meegenomen...
Zie nu al voor me hoe Roma daarvan zal groeien, oei! :P

Maak je ook foto's van het werk en hoe het pad er nu en straks uit ziet HT2009?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:33

Ik geloof niet dat het verantwoord afvallen is voor je paard als je elke week ziet dat deze overduidelijk slanker is geworden ;) Fijn dat de les verder goed ging, lekker door blijven werken!

Mijn man heeft foto`s gemaakt, meer van de machines dan van het pad :D Zal hem eens vragen of hij ze online kan zetten, geen idee hoe dat werkt.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:21

Ik ben zeer benieuwd naar foto's HT2009!
ik stuur je pb met hoe je foto's op bokt moet plaatsen ok?

cindybijl schreef:
ht2009: waar woon je als ik vragen mag?(of provincie?)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:30

Dank je wel Cindy voor je zeer uitgebreide uitleg. Het aanmelden bij photobucket is gelukt. Vind het zo knap van mijzelf :D Nu alleen nog uitvinden hoe het van de camera op de pc komt.

Ze hebben zojuist de overige benodigtheden geleverd, de kinderen liggen op bed dus ik zal proberen nog wat foto`s te maken. De helft van de baan is ongeveer afgegraven nu. Nu waren er wat problemen met de indeling van het weiland en de aansluiting van de waterbakken dus even overleggen hoe we dat gaan oplossen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:48

Hier een trouwe meelezer! :wave:

Om even een ander punt in deze kwestie aan te snijden, ik las laatst een topic over afrastering. Het punt daar werd gemaakt dat paarden nogal eens de neiging hebben om in de wei langs de randen op de zanderige plekken te gaan rollen. Dus vlak bij de omheining. Er werd gezegd dat veel mensen al eens een paard zijn kwijt geraakt door dat een been ik de omheining bleef zitten (lint, draad, koord etc.)

Nou vroeg ik mij af hoe jullie hier tegenaan kijken, omdat de tracks toch door het vele lopen zanderig worden. Bovendien is het een (smal) pad, waar paarden dus ook kunnen gaan rollen. Je zou dus kunnen stellen dat het risico van rollen en vastliggen in de omheiding hier groter is dan in een 'gewone' wei... Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Bovendien las ik een geniale tip in dat topic :D Je mest over het stuk uitstrooien, zodat ze niet meer gaan rollen. Ben je daar ook gelijk vanaf :+

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:55

Moet je geen viezerikken hebben die zich daar niks van aantrekken en gerust in hun eigen derrie gaan liggen rollen :D

Opzich klinkt het wel logisch Liex. Hoe meer meters afrastering, deste meer "kans" op doorrollers.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:01

ik ga mijn pad ook door de paddock/bak laten lopen, daar hebben ze plaats genoeg om in het zand te rollen :D
stripbegrazing lijkt mij in dat opzicht ook niet ideaal.

hoe denken jullie over de tip om de mest er over uit te strooien?
lijkt mij op zich heel handig om mijn mestoverschot kwijt te raken :P
maar wordt het pad dan niet erg smerig en onhygiënisch?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:02

Haha dat is waar :P
Wat voor omheining ben jij van plan om te plaatsen dan HT? Of heb je al een bestaande omheining staan?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:03

fojoe schreef:
maar wordt het pad dan niet erg smerig en onhygiënisch?

Ik denk het niet, als je het goed uitstrooit tenminste en er niet hopen tegelijk opgooit :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:10

ja, denk dat het daarom belangrijk is dat je bredere plekken hebt die geschikt zijn om te rollen. Bijvoorbeeld met wat grotere zandvlakken op bepaalde plaatsen.

Hier probeer ik het gras te bewaren, maar inderdaad als je een zandpad hebt nodigt dat wel meer uit. Misschien de hoeken afschuinen en ruim afzetten zodat daar meer ruimte is?

Bij mij lopen ze ook nog in de paddock, dus zolang ze niet te veel jeuk hebben van vliegend ongedierte, rollen ze bij voorkeur daar. Of alleen even rollen als ze hebben gelegen en op willen staan. Meestal rollen ze dan niet helemaal over hun rug.

Mest wordt hier juist 2x per dag opgeruimd om het schoon en netjes te houden en om te zorgen dat ze het gras ook gewoon netjes op kunnen eten zonder te veel risico op wormbesmetting etc. Het pad kan echter niet met de zode bemester gemaaid worden, dus had wel het idee om (einde) van de zomer onze vaste mest erover te verspreiden als het pad goed kaal is om het stuk toch wat mest te geven. In de winter lopen ze er toch niet op om te grazen omdat het pad dat niet trekt. Dat helpt dus niet tegen het rollen, maar wel om onze mesthoop weer leeg te krijgen ;)

Ze vinden hier het pad naar de achterkant van de wei nog steeds erg spannend. Ze eten liever op het korte stuk, dan dat ze naar achteren lopen om te eten bij het langere gras op het pad. Loop al af en toe zelf die kant op in de hoop dat ze met me mee komen, en ze staan er nu ook weer even, maar het blijft wel spannend en er hoeft maar iets te gebeuren wat ze spannend vinden en ze staan weer hier vooraan :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:21

HT2009 schreef:
Ik geloof niet dat het verantwoord afvallen is voor je paard als je elke week ziet dat deze overduidelijk slanker is geworden ;) Fijn dat de les verder goed ging, lekker door blijven werken!

Nee, lijkt mij ook niet...
Ik merk het aan de deken die ze een paar weken geleden niet paste en nu wel. Hij zat toen strak bij zowel buik als bij de hals/borst.
Na een week of 2 a 3 op dieet zat hij duidelijk minder strak en kon hij wel op. Ook met de singel bij longeren of rijden merk ik dat ze smaller is geworden.

Er is wel duidelijk verschil tussen 's ochtends en 's avonds omdat ze 's nachts met een plak hooi in de paddock staat en 's ochtends dus geen opgeblazen buik meer heeft. Na een dag in het gras heeft ze wat meer een opgeblazen grasbuikje omdat haar darmen dan vol zitten met gras en vocht. Ze is rond haar hals en schouder en ruglijn en op haar ribben al minder vet en het buikje trekt ook netjes bij. Het is geen "hoogdrachtige merrie" meer :P

Mijn pony (een ruin) houdt overigen altijd een prachtig strak buikje. Hij is nu mooi slank (heb hem juist 's avonds nog een paar uur extra in een volle wei staan), maar ook als hij dikker is krijgt hij geen hangbuik maar wordt gewoon ronder en voller. Weet iemand waar dat verschil door komt?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:50

Ik lees al een tijdje stilletjes mee. Wat een geweldig concept zeg! Als ik ooit in m'n leven een eigen weiland tot mijn beschikking krijg, heb ik al ideeën genoeg! :Y)

joyce B schreef:
Mijn pony (een ruin) houdt overigen altijd een prachtig strak buikje. Hij is nu mooi slank (heb hem juist 's avonds nog een paar uur extra in een volle wei staan), maar ook als hij dikker is krijgt hij geen hangbuik maar wordt gewoon ronder en voller. Weet iemand waar dat verschil door komt?

Ik denk gewoon aanleg :) net zoals bij mensen, de ene word van lucht nog dik en de andere kan eten wat ie wil..

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:16

Liex,

Ik twijfel nog, onze "oude" houten omheining hebben we nog en is in tact. Maar een hele track uitzetten zoals de linken naar voorgaande websites gaat het niet worden, mijn man krijgt een hartverzakking als hij eraan denkt :D

Ze zijn vanmorgen begonnen met de drainage in het reeds afgegraven deel aan te leggen. De paarden vinden het maar niks en lopen allemaal in het land zo ver mogelijk bij de drukte vandaan :o

Joyce wat is een zode bemester voor maaier? Heb ik dat nodig voor mijn pad? Ik had begrepen dat we deze gewoon vlak konden slepen met de sleper van de manegebodem.

Wat betreft je paard, vermoedelijk aanleg zoals FS schrijft. De een wordt dik van lucht de ander is niet dik te krijgen.

Gewoon doorgaan met je merrie, komt wel goud. Logisch dat ze in de ochtend dunner is na een nachtje rantsoen. Wanneer je gaat rijden, doe je dat direct vanaf het land of laat je ze eerst bij komen in de paddock?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:31

Eind dit jaar wil ik ook gaan werken aan ons paradise, zo'n 3,5 tot 5 ha. Om de kosten te drukken zou ik het liefste alles zoveel mogelijk zelf aanleggen. Anders is het niet haalbaar. Ga het sowieso in etappes doen, maar dan nog.
Nu zat ik te denken, zou het niet een mooie stageopdracht zijn voor de één of andere opleiding om zoiets te ontwerpen en mee te helpen met de aanleg ervan. Lijkt mij een mooie stage?
Welke opleiding zou ik daarvoor het beste kunnen aanschrijven?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:41

Wat ziet dat er leuk uit!!!
Hmm mocht ik ooooooit nog eens mijn eigen stal krijgen, wil ik hier zeker wat mee doen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:43

oeps, ik ben lekker wakker...
hahahaha, jij zult ook wel denken :P

Hij kan niet met de zodebemester bemest worden. En kan ook niet handig gemaaid worden voor hooi omdat de schudder dan in de draden vast komt te zitten.

Slepen kan afhankelijk van de breedte van je pad en van je sleep. Vlak slepen met de baksleep moet geen probleem zijn. Die is meestal niet breder dan je trekker.

Heb je nog van die roosters ertussen of iets anders (doek/geotextiel) als versteviging? Want dan moet je oppassen dat je dat niet kapot trekt met de pinnen van je bakvlakker als je die te diep instelt of je zand toplaag dun is.

Wat mijn merrie betreft, meestal rijd ik haar 's ochtends en dan is ze nog niet zo opgeblazen en 's avonds hangt het er vanaf hoe laat ik ga rijden. Vaak staat ze dan al een half uurtje tot een uurtje op de paddock. Met les probeer ik haar ook een uurtje tot half uurtje van te voren al op de paddock te zetten en dan moet ze nog half uur op de trailer en daarna opzadelen, voor we beginnen.

Met rijden merk ik op deze manier niet dat ze er last van heeft. Ze is niet sloom ofzo en heeft ook voldoende uithoudingsvermogen. Toen ze pafferig en echt opgeblazen was (en ze voller in het gras stonden omdat er eerst een stuk kaal gegeten moest worden) was het wel meer nodig om even uit te buiken en rustig te beginnen. Nu vreet ze zich veel minder vol omdat het gras al korter staat en ze via de strookbegrazing minder binnen krijgt van het lange sappige gras.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:24

Ze hebben gisteren de graafwerkzaamheden afgemaakt, de drainage ligt er nu zga in en daaroverheen/tussendoor komt grind. Boven op die laag worteldoek met roosters en dan ca 30cm zandmengsel. Onze bakvlakker heeft geen haken, het is een soort halfronde schuifbalk. Hopelijk zijn ze eind volgende week klaar.

Toch zit ik nog te denken over de indeling van de tussen liggende percelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:10

hihi, zou zeggen, knutsel met tekenprogramma paint in een afdrukje van google earth of maps en zet er je gedachten bij en wat je wel en niet wilt en we denken met je mee, maar ik geloof dat dit geknutsel niet jouw specialiteit is, dus zal dat waarschijnlijk wat lastig zijn ;)

Hoeveel oppervlakte heeft de binnenwei? En in hoeveel stukken wil je het kunnen verdelen? En wil je dat met verplaatsbare afrastering doen zodat je eventueel kunt schuiven, of liever een vaste indeling die je eventueel wel weg kunt halen?

Mijn vriend heeft voor mij hoekpalen gemaakt van stalen hoekprofielen. Een driepunt om de grond in te steken en zodat hij stevig staat en aan de bovenkant van die schrikdraadgeleiders om de handvaten in te kunnen hangen en de draad op te spannen en zo heb ik mobiele palen die geschikt zijn om draden strak gespannen te houden zonder dat ik mijn wei vol moet bouwen met vaste houten palen.

Alleen als het in de zomer erg droog is en de grond keihard wordt krijg je ze steeds moeilijker de grond in. En bij flink hard bevroren grond kun je ze ook niet meer verplaatsen, maar voor het grootste deel van het jaar is het een super handige en flexibele oplossing.