staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:48

ccathalijne schreef:
mirgino schreef:

Als een paard toch niet kan spelen en rennen zonder geblesseerd te raken, hoe zal dat in het wild wel niet gaan? En alleen vind ik al helemaal zielig......

dan raken ze kreupel en worden ze opgegeten :Y)

Maar als ik hier hoor hoeveel paarden en pony`s er niet zonder kunnen, dan bleef er in het wild geen paard over :+

In het wild hebben ze geen hoefijzers, stelletje slimmerikken! ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:52

In het wild hebben ze geen hoefijzers, stelletje slimmerikken! ;)[/quote]

===========================================================

Joh :oo :oo

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 01:17

Beenbeschering om in de wei?!? :roll: Jongens, het moet toch niet gekker worden, doe lekker normaal.

Geef je paard ook nog even een helm en schouderbeschermers, scheenbeschermers, een tok en het liefst nog laarzen aan tot de liezen...
Als je paard te weinig op de wei komt dat ie uit z'n dak gaat ben je zowiezo fout bezig, zorg dat het arme dier genoeg weidegang krijgt.
Maar bescherming om in de wei... nee, dat vind ik écht belachelijk.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 01:25

GamblersCup schreef:
Beenbeschering om in de wei?!? :roll: Jongens, het moet toch niet gekker worden, doe lekker normaal.

Geef je paard ook nog even een helm en schouderbeschermers, scheenbeschermers, een tok en het liefst nog laarzen aan tot de liezen...
Als je paard te weinig op de wei komt dat ie uit z'n dak gaat ben je zowiezo fout bezig, zorg dat het arme dier genoeg weidegang krijgt.

:j

Die van mij liep in het begin met een springschoentje om, ik was bang dat de ijzers afgetrapt zouden worden.
Nu inmiddels ook niet meer, heb ondervonden dat ze tot nu toe goed blijven zitten. Die van mij loopt van 8 uur sochtends tot 20 uur savonds en met mooi weer tot 23 uur buiten en dan is beenbescherming echt zó slecht!! Veel te warm en bovendien volstrekt onnodig!! Alleen de eerste het land op, heeft ze peesbeschermers omgehad, daarna ook niet meer...

Paarden zouden wat meer eruit moeten komen, uiteraard wel met vriendjes, zijn ze een stuk relaxter op het land, rijbak, op buitenrit of in de paddock, op eens zijn er geen "vervelende" paarden meer :Y) ..

We moeten wel normaal blijven doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 02:03

Denk dat heel veel mensen het paard met bescherming in de wei zetten voor hun eigen gemoedsrust.
Heb zelf nog nooit in mijn leven mijn paard met bescherming in de wei gezet.

Bovendien doen paarden niet zo gek meer als ze elke dag lekker in de wei mogen staan (of grote bak natuurlijk). Als mijn pony gek doet, is dat omdat hij dan te lang heeft binnen gestaan. Maar daarvoor ga ik hem niet in de beschermers zetten.

Om medische redenen vind ik het een ander verhaal :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 02:23

WL denk dat maar niet zo snel, die van mij komt dagelijks buiten en die is elke keer de eerste tien minuten zo gek dat ik mijn hart vast houd en dat ze onderhand alweer een week stil staat en nog een week te gaan heeft. Ze heeft zich nl bezeerd in haar gekke kuren. Overigens is ze nu wel rustig als ze buiten komt.. Pootje doet pijn geloofk ;) Maar dat hoeft dus niet perse, sommige dieren doen gewoon altijd alsof ze al weken geen zonlicht meer gezien hebben. Overigens heeft dat er voor mij nog niet toe geleid om beenbescherming aan te doen... Een paard moet paard kunnen zijn en als ze schuiven helpt beenbescherming je echt niet. En laat het nu net glijpartijen zijn waar de meeste paarden zich écht in bezeren... :) Als ze zich een keer bezeren weten ze voor in het vervolg iig een ding dat ze beter niet doen :+ Nee, laat mijn dame maar lekker gek doen... Maar dan moet ze niet jammeren als ze twee spuiten krijgt omdat het spiertje moet genezen :D

Beenbescherming is enkel voor de gemoedsrust van de ruiter want voor je paard maakt het de weide echt niet veiliger.

Sneeuw88

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 02:34

Heb het toen wel gedaan bij mijn pony's toen ze in een nieuwe kudde kwamen op het land.. Was er wel blij mee want ze gingen lekker tekeer, keihard door die wei! Haha, maar heb ze meteen weer afgedaan toen het rustig geworden was... En verder hebben ze ze in het land nooit om gehad. Lijkt me niet fijn, zand er tussen, schuren.. warm..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 02:38

@Pharagirlke.. :\ *zucht*......... mijn paard is ook gek als hij het land op gaat, puur van vrolijkheid in volle galop naar achteren, zelfs als ze als ze net een buitenrit van 3,5 uur erop heeft zitten... Het gaat met name om paarden die veel op stal staan en die dan opeens een uurtje losmogen en hierin volledig uit hun pan gaan. Ik ken er genoeg, jammergenoeg... vervolgens wordt er gezegd; "Hij doet zo raar, hij mag niet meer los".. daar doel ik op.
En dat van die glijpartijen... heb het helaas pindakaas van dichtbij meegemaakt met mijn paard. Hier zijn geen beschermers voor :+ .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:40

Linn91 schreef:
R0oszs schreef:
ik snap wel dat mensen met springschoenen hun paard buiten zettten maar niet metpeesbeschermers en al :+

Wat is daar zo raar aan? het is toch gewoon bescherming voor het paard?
Ik doe het zelf ook niet hoor, maar snap wel als mensen het wel doen. ;)

Me mening was al veranderd ;)
en ik snapte het eerst niet maar nu wel ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:55

Mijn paard staat zonder beschermers op de wei, ze staat 24/7 in de weide, en zo gek doet ze inmiddels niet meer.

Bij mijn vorige baas was het ook vollop stress toen ik zei dat ik vond dat de paarden dagelijks los in de bak moesten. De eerste keer heeft hij ze helemaal ingepakt, kappen voor/achter en voor/achter springschoenen aan. De eerste 2x deden ze gek, maar toen ze een week langs naar buiten gingen (dagelijks), was het gekke er vanaf. :)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:55

Ja mijn paarden staan voorzien van dikke bandags op de wei met onderlappen uiteraard :Y)

Nee ze hebben helemaal niets om. Ene paardje is rondom beslagen andere alleen voor. Nog nooit in 9 jaar ijzer verloren (en dat op kleigrond) en begin er niet aan wordt veel te warm

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:57

Ik doe geen peesbeschermers aan, alleen springschoenen, vooral als ze weer in een jollige bui is, want anders vliegen de ijzers rond je oren. Ze krijgt t namelijk vaak voor elkaar om die af te trappen. maar verder niks aan beschermers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:58

WolinLotte schreef:
@Pharagirlke.. :\ *zucht*......... mijn paard is ook gek als hij het land op gaat, puur van vrolijkheid in volle galop naar achteren, zelfs als ze als ze net een buitenrit van 3,5 uur erop heeft zitten... Het gaat met name om paarden die veel op stal staan en die dan opeens een uurtje losmogen en hierin volledig uit hun pan gaan. Ik ken er genoeg, jammergenoeg... vervolgens wordt er gezegd; "Hij doet zo raar, hij mag niet meer los".. daar doel ik op.
En dat van die glijpartijen... heb het helaas pindakaas van dichtbij meegemaakt met mijn paard. Hier zijn geen beschermers voor :+ .

nee wat Pret doet is niet meer gek, die gaat elke keer weer volledig uit haar dak. Waarom zucht je? Ik weerleg enkel het het vooroordeel dat enkel mensen wiens paarden niet buiten komen zo doen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:43

met springschoenen en de 1e dag lang wel in de volledige beenbescherming.

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:46

de mijne niet, maar sommige sportpaarden van me moeder wel want die doen zó gek in het land! :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:47

De haflinger gaat zonder beenbescherming naar buiten. De KWPN heeft alleen voor springschoenen om: ze heeft een 'gouden hoef' voor :D. Nadat ze 1,5 jaar geleden een operatie heeft gehad aan een ontstoken en gekanteld hoefbeen, gaat ze met springschoenen naar buiten om de hoef te beschermen en het voorijzer.

MDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:01

Nee ze staan niet met bescherming in de wei. Dit hebben ze nooit gehad en in ons weiland zitten weinig onregelmatigeheden en geen bomen of andere dingen waaraan ze zich kunne bezeren. Ik vind dit dus echt niet nodig.

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:19

Ik doe altijd bescherming om. Omdat mijn paarden niet zo heel rustig zijn als ik ze erop zet, haha.
En ze hebben er verder ook echt geen last van.
Inderdaad beter voorkomen dan genezen!
Ze komen namelijk ook niet elke dag op de wei, dat kan bij ons niet. ivm plek.
Ik sta op een pensionstal en daar zijn ook al heel vaak alle weides bezet door andere klanten.
Maar ze komen er echt wel elke dag uit hoor. Ze zijn helemaal niet zielig. Ze lopen in het weekend ook wedstrijden dus moet ze toch trainen.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:04

Bij mij gaan ze zonder bescherming de wei op. Ze zijn gewoon rustig en ik vind het onzin. Ik kan wel begrijpen dat mensen met onrustige paarden die enkele uurtjes buitenlopen wel bescherming omdoen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:45

Ik ken mensen, die doen met NIKS beenbescherming om
In de trailer niet,
In de wei niet
Met rijden niet
Met springen niet
Met helemaal niks

Het is eigenlijk onzin!
Als een paard het niet eens nodig heeft. ( met rijde kan ik het me nog wel voorstelle ;d )
Maar in de wei vindt ik het al helemaal onzin en snap ik niet waarom ;o
pezen worden warm, en dat is echt helemaal niet goed!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:06

Waarom zouden ze met rijden eerder beenbescherming nodig hebben dan in de wei?

Onder de man is er als het goed is controle en word er behouden gereden. In de wei zijn ze vrij en kunnen ze gekke dingen doen, waardoor ze hun pees flink aan kunnen tikken en ook hun pijpbeen met schiefels en peesblessures als gevolg. Ik heb juist met het dressuurmatig rijden niks om de benen van mijn paarden, en met springen, buitenrijden en in de wei dan weer wel.

Heeft het paard geen ijzers, dan is de kans op schiefels nihil en dan kunnen ze de pees idd een stuk minder hard raken. Ze kunnen hun ijzers ook niet kwijtraken. Ik vind dat een paard op blote voeten over het algemeen geen bescherming nodig heeft. maar een paard met ijzers dus wel.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:51

Nee hoor.
Paard staat van sochtends 9 tot savonds 9 buiten, soms overnacht ie er een nachtje. Dan zijn zijn beschermers alleen maar vervelend.

Maar ook in de winter als hij veel korter (van 10 tot 5) buiten kwam kreeg hij ze nog niet om hoor. Ook met beschermers kunnen er dingen gebeuren, soms nog erger dan zonder beschermers.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:45

Tsja mijn paard heeft sterke benen en ook tijdens het rijden nooit bescherming om. Doe het alleen soms wel eens omdat ik het bijpassend bij een chabrak heb gekocht en dat leuk vond staan :o maar in de wei heeft ze deze niet nodig ze is meer bezig met grazen dan met druk rondrennen. Met of zonder er kan altijd wel iets gebeuren..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:00

Mijn paarden staan nu de hele dag buiten. Mijn ene paard is nogal heet en die wil wel eens ijzers eraf trappen en die staat met springschoenen. Zodra het kan ( dus als ze niet te lang naar buiten gaat ) heeft ze idd beschermers om. Ook als ik weet dat ze druk is gaat ze met kappen en springschoenen naar buiten. Ik houd haar liever heel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:03

GamblersCup schreef:

Al er toch iets bestond waarin je ze helemaal kon inpakken had ik het best willen hebben :D .

Maar mijn paarden komen iedere dag buiten, maar mijn merrie is zo verschrikkelijk heet dat ze gewoon iedere dag gaat rennen en dan houd ik haar wel graag heel. Er zit ook nog verschil in het temperament van de paarden he. ;)