Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:29

Hallo! Ik meld mij ook in dit topic.

Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van een hit-actiefstal voor onze 4 paarden. Hiermee komt onze droom uit om de paarden bij huis te stallen. De planning is om de paarden eind deze maand te verhuizen. We hebben een paddock van 20 bij 40, waarvan we hopen volgend jaar een goede bodem neer te kunnen leggen zodat we er ook kunnen rijden. In de verste hoek de vorstvrije drinkbak. Buiten de paddock het combi voerstation en een schuilstal van 12 bij 3 met de matten van Hit. Dat is in het kort de opzet. In totaal hebben de paarden (3 ponies, 1 paard) ongeveer 1500 m2. Niet zo heel veel ruimte, maar ik denk wel een verbetering ten opzichte van hoe ze nu staan, ongeveer 6 uur per dag buiten, verder op stal.
Ik zie dat er op dit topic aardig wat ervaring is met de Hit. Die kunnen we vast nog wel eens gebruiken!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:09

Heb je al gekeken in het topic paddock paradise. Daar staan ideen om met een kleine ruimte de paarden toch aan het bewegen te krijgen.

Ben benieuwd naar fotos :+

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:10

Arabesk schreef:
yvvv schreef:
Daarbij, je doet alsof de hitactief heilig is, maar is het verre van de natuur!

Waar zeg ik dat HIT heilig is?

HIT is een oplossing voor maneges die nu ook al weinig ruimte hebben. Hier in de buurt zijn maneges zonder weidegang en alleen boxen, 80 paarden op een halve hectare, twee kleine paddocks; elk paard komt 20 min. per dag buiten |(

Gaat zó'n manege over op HIT, is dat al een enorme welzijnsverbetering voor het paard. HIT voldoet aan de behoeften van een paard: frisse lucht, bewegingsvrijheid, veel voermomenten en een kudde.

HIT is niet 'hét systeem', manege de Burght in Barneveld werkt al járen met een groepshuisvesting zonder voermachines, gaat ook prima daar.

Citaat:
@Arabesk: Als ik zo in jouw profiel lees, moet jij wel erg slapeloze nachten hebben om heel paardenlievend Nederland die in jouw ogen niet met paarden overweg kunnen. Waarom heb jij dan in godsnaam een paard in Nederland? Volgens mij kun je hier nergens doen wat jij precies wilt..?
En kijk nou eens naar het verschil waar jij en ik wonen... Zou ik mijn paard bij de overvolle hitactief moeten zetten omdat het volgens jou beter is..? Dat betekent nóg meer paarden op dat kleine stukkie, want het land (en zeker de hitactiefstallen) hier in de buurt is nou eenmaal schaars. Of vind je dat heel de randstad geen paarden moet hebben...?

Slapeloze nachten niet. Wel erger ik me kapot. Ik rij twee maal daags langs twee pensionstallen en twee maneges zonder weidegang en zonder paddocks. Paarden staan altijd in boxen.

Elke keer als ik daar langsrij dan zeg ik tegen mezelf dat ik niet zal rusten om me in te spannen totdat de laatste paardonwaardige pensionstal/manege van de aardbodem verdwenen is.

En na elke cursus natuurlijk bekappen die we geven, is er wéér een groep mensen die een boek heeft moeten doorwerken over huisvesting en voeding. Al die mensen gaan op zoek naar een paardwaardigere pensionstal en zo hoop ik mijn steentje bij te kunnen dragen aan het leegpraten van dat soort maneges.

Ook in de Randstad zijn mogelijkheden en ja de Hollandse manege in Amsterdam kan beter sluiten ja. Voor andere plekken in de randstad met weinig ruimte zie ik 10x liever HIT, dan zoveel mogelijk boxen op een halve hectare.

Op mijn pension, net buiten zwolle. Heb ik 24/7 toegang tot weidegang. We hebben een paddock/losgooibak/kleine bak (hoe je het ook benutten wilt) en de paarden hebben stallen van ongeveer 3 bij 3. Soms iets kleiner of groter, merriestallen zijn een stuk groter natuurlijk. Ze staan met een béétje goed weer al buiten. En bij 1 van de grotere stallen van 3,5 bij 4 staat een shetlander met zijn maatje samen.
Het enige is dat soms het begin van de wei onder de blubber staat, maar dan word er weer zand met schelpen gemengt op gegooid en dan gaat het weer even goed, en je kan precies zien waar er een rolplaats is gemaakt.

Bij de prijs van mijn pension zit driemaal daags voeren van kuilvoer, 'smorgens om 7 uur, 'smiddags om 5 uur en 'savonds om 11 uur word er nog een keer afgevoerd. Ze krijgen echt flink hooi. En daarnaast krijgen ze 2 keer per dag krachtvoer. Mijn paard krijgt maar 3kwart brok smorgens en 3kwart savonds, maar mager is ze absoluut niet
Door de stallen waait altijd frisse lucht want het is er goed geventileerd. De paarden staan in de grote koppel, maar we hebben ook een aantal paarden die alle andere paarden uit de wei schoppen( letterlijk) dus die staan apart met een maatje waar ze wél mee kunnen. Er is een boel weiland dus er word ook regelmatig gewisseld van weiland. Ook de veulens en jaarlingen gaan zo veel mogelijk naar buiten.
Als er wat ernstigs is krijg je dat altijd meteen te horen, bij ons op stal is zondag een verplichte rust dag dan is de stal dus gesloten, tenzei je een ziek/hoogdrachtig paard hebt.
Bij deze stal is sfeer en goede gezondheid en verzorging van de paarden heel belangerijk anders word er meteen wat van gezegd.

Ik mag dus in feite blij zijn dat de paarden daar wel gewoon de ruimte hebben zo te horen.

Sammyoo

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:01

@Dinopino: ik heb wel al het een en ander over het paddock paradise gelezen. We maken het inderdaad zo dat de paarden steeds helemaal om moeten lopen om opnieuw bij de voerautomaat te komen. Verder zijn er niet zo heel veel mogelijkheden omdat het terrein anders moeilijk bereikbaar wordt voor trekker, menwagen etc. Ik zal snel foto' s van onze Hit in aanbouw plaatsen, eerst het kabeltje van de camera terugvinden!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:49

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:28

@Eowyn04: misschien een rare vraag; wij moeten een betonvloer storten om het combistation op te monteren. Dat is nogal een toestand. Nu lijkt het of jullie voerstation niet op het beton staat, of is daar zand overheen gedaan?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:38

Pfff ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nooit eerder op gelet heb.
Volgens mij hebben wij bij de kuilstations beton-platen.
En bij de biks volgens mij wel beton, maar daar ligt nog een mat overheen, maar dat weet ik eigenlijk niet honderd procent zeker.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:42

Ik vind het HIT systeem helemaal geweldig, komt veel meer in de buurt van de natuur van het paard. Ze bewegen meer, hebben een goed sociaal leven en het eetpatroon is beter. Als er bij mij in de buurt een was wist ik het wel!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:23

Even een update over de bouw van onze hit. We hebben een prachtige strakke betonplaat gestort, met dank aan schoonpapa. De randen zijn zelfs afgeschuind zodat de paarden het beton niet aantikken. Maandagavond begonnen met het opbouwen van het voerstation. Dat is een aardige puzzel, welk onderdeel waar. Vooral de hooidoseerder leidde tot hoofdbrekens.

Zondag hebben we onze jaarling uit het koppel gehaald. Zaterdag verhuizen de paarden, hopelijk is het voerstation dan operationeel. Ik ben niet zo handig met foto's plaatsen, maar ik zal het zo snel mogelijk doen als de paarden in de hit staan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:45

oh gaaf. Wordt wel heel spannend zovoor jullie. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:45

Mooi dat het nu gelukt is! Ben heel benieuwd hoe het er straks uit ziet als alles staat en werkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:51

sja, dat kun je ook realiseren door goede hooibakken/netten op te hangen met voldoende kleine mazen
1 a 2 keer per dag de bakken/netten vullen en ze kunnen de hele dag knabbelen
krachtvoer is hier al geen issue
ze krijgen 1 keer per dag een halve schep pulp met zemelen, dat ga ik echt niet nog eens verdelen over meerdere keren , tis allemaal cellulose...

meeste dieren hebben trouwens genoeg aan kleine extraatjes bovenop het ruwvoer...
zeker met het zogezegde "werk" wat het gros moet doen

ik vind het concept nog steeds erg leuk
maar de voederstations zijn wat mij betreft onnodig en het spreekt me totaal niet aan
soieso om dat alles wat elektronisch werkt kapot kan gaan , de computer kan over de mik gaan etc etc
waarom moeilijk doen (en idioot duur)als het ook makkelijk kan ?

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:02

eowyn04 schreef:
Pfff ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nooit eerder op gelet heb.
Volgens mij hebben wij bij de kuilstations beton-platen.
En bij de biks volgens mij wel beton, maar daar ligt nog een mat overheen, maar dat weet ik eigenlijk niet honderd procent zeker.

bij ons is het wel van beton

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:42

Duzzel: volgens mij bij ons ook. loop er elke dag in, maar heb er nog steeds niet opgelet :x

Foto's!!! ben benieuwd!!

Sonja, het gaat hier om het concept dat paarden ook bewegen. Dus heen en weer wandelen van het ene voerstation naar het andere.
Waterdrinken en dan weer terug lopen. Stro kunnen knabbelen binnen, liggen buiten enz...
Maar om nu 40 paarden te voorzien van hooi in hooinetten/mazen enz... dan gaat het fout. Dan ga je ruzie krijgen met zoveel paarden en de paarden die laag in rang staan, die krijgen dan helemaal niets. en nu staan ze in een station en kunnen ze eten, zonder dat ze geschopt ofiets dergelijks worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:28

dus eigenlijk zijn die voermachines meer gedacht voor grote kudde paarden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:40

nou nee, waarom?
Je kan ze voor grote kuddes en kleine kuddes gebruiken. Het is net wat je zelf wilt en wat je prioriteiten zijn.
Maar naar mijn mening is het wel handig in een grote kudde, zodat ze rustig kunnen eten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:23

Ik geef onze paarden nu ook hooi in de paddock. Ik moet dat over een stuk of acht hoopjes verdelen omdat anders Sammy de enige is die staat te eten. De rest wordt weggejaagd. Hij krijgt het zelfs nu nog voor elkaar om het laatste hoopje te bemachtigen. Hij is dus ook veel te dik. Met de voermachine kan je per paard instellen hoeveel ze mogen eten. Een haflinger moet nu eenmaal minder dan een grote warmbloed. Verder hebben we een grote ruin die nu 3 kilo brok per dag krijgt over twee porties. Straks krijgt hij dat verdeeld over de dag. Dat is veel beter voor zijn spijsvertering.

Een ander groot voordeel vind ik dat ik niet meer op gezette tijden hoef te voeren. Afspraken of dagjes uit hoeven straks niet meer om de voertijden van de paarden heen gepland te worden. Dat is juist voor een particulier heel handig.

Zonde van het geld? Misschien, maar ik zie zoveel geldverspilling bij paardenliefhebbers. Trek maar eens de gemiddelde zadelkast open en kijk wat het paard echt nodig heeft. Ook het laten bouwen van boxen kan geldverspilling zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:30

Ik zie zeker wel voordelen van een elektrisch voerstation ook voor kleine kuddes, maar de aanschafprijs is me gewoon te hoog.
Verder zit ik met het feit dat ik voor Missy het hooi nat moet maken en daar zijn die dingen niet op berekend :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:02

nee, dan moet je al kuil voeren wat van zichzelf stofvrij is. Er zijn wel grote stallen die dat onderscheid maken. Tussen paarden die droog hooi kunnen eten of nat hooi of kuil moeten hebben vanwege hun luchtwegen. Maar kleinschalig is dat niet te doen.

Ik wil ook heeeel graag zo'n voerstation, inderdaad om het aantal keren voeren terug te brengen en zodat ik overdag meer vrij ben mijn eigen tijd in te delen. Met een baan en een gezin is zoiets wel noodzakelijk in de toekomst. Nu is het goed te doen omdat ik tijdelijk er tussenuit ben.

En dat ik beter individueel kan voeren. Heb een oude pony die wel wat extra's kan gebruiken en een KWPN sportmerrie die dominant is en dik wordt van lucht. Dat is niet zo'n handige combi. Maar goed. Met die huidige prijzen wordt dat eerst nog een paar jaren sparen ben ik bang.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:19

Was er niet iemand in dit topic of in het andere topic die zelf een voermachine inelkaar gepropt had. Ben wel benieuwd of dat werkt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:22

*valt binnen*

Sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag me af of er iemand hier staat op de nieuwe HIT in Loosdrecht? Ik fiets daar praktisch langs onderweg naar mijn paard en het lijkt me leuk om binnenkort eens te gaan kijken (en foto's te maken voor in het topic ;)).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:33

Ja HT2009 (Thereze) heeft haar man een krachtvoermachine laten bouwen voor de opfok. Ze hebben daarvoor materiaal van een rundvee-krachtvoermachine als basis gebruikt geloof ik.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:36

dan moet ht2009 maar eens met fotos komen ;-) Ben wel nieuwsgierig en misschien is dat wel een betaalbare oplossing voor jou

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:08

hihi, moet ie wel in de vorm van ruwvoerstation te bouwen zijn :P Krachtvoer voer ik bijna niet ;)

Hier liggen de investeringen voorlopig even stil. Alleen nog omheiningsruif knutselen voor de winter, maar dat moet ook low-budget :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:37

Is het niet mogelijk om bij Hit alleen zo'n ruif aan te schaffen die op gezette tijden open gaat? Wellicht is dat qua prijs interessant. Je hoeft dan niet een heel voerstation te bouwen.