Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:yvvv schreef:Daarbij, je doet alsof de hitactief heilig is, maar is het verre van de natuur!
Waar zeg ik dat HIT heilig is?
HIT is een oplossing voor maneges die nu ook al weinig ruimte hebben. Hier in de buurt zijn maneges zonder weidegang en alleen boxen, 80 paarden op een halve hectare, twee kleine paddocks; elk paard komt 20 min. per dag buiten![]()
Gaat zó'n manege over op HIT, is dat al een enorme welzijnsverbetering voor het paard. HIT voldoet aan de behoeften van een paard: frisse lucht, bewegingsvrijheid, veel voermomenten en een kudde.
HIT is niet 'hét systeem', manege de Burght in Barneveld werkt al járen met een groepshuisvesting zonder voermachines, gaat ook prima daar.Citaat:@Arabesk: Als ik zo in jouw profiel lees, moet jij wel erg slapeloze nachten hebben om heel paardenlievend Nederland die in jouw ogen niet met paarden overweg kunnen. Waarom heb jij dan in godsnaam een paard in Nederland? Volgens mij kun je hier nergens doen wat jij precies wilt..?
En kijk nou eens naar het verschil waar jij en ik wonen... Zou ik mijn paard bij de overvolle hitactief moeten zetten omdat het volgens jou beter is..? Dat betekent nóg meer paarden op dat kleine stukkie, want het land (en zeker de hitactiefstallen) hier in de buurt is nou eenmaal schaars. Of vind je dat heel de randstad geen paarden moet hebben...?
Slapeloze nachten niet. Wel erger ik me kapot. Ik rij twee maal daags langs twee pensionstallen en twee maneges zonder weidegang en zonder paddocks. Paarden staan altijd in boxen.
Elke keer als ik daar langsrij dan zeg ik tegen mezelf dat ik niet zal rusten om me in te spannen totdat de laatste paardonwaardige pensionstal/manege van de aardbodem verdwenen is.
En na elke cursus natuurlijk bekappen die we geven, is er wéér een groep mensen die een boek heeft moeten doorwerken over huisvesting en voeding. Al die mensen gaan op zoek naar een paardwaardigere pensionstal en zo hoop ik mijn steentje bij te kunnen dragen aan het leegpraten van dat soort maneges.
Ook in de Randstad zijn mogelijkheden en ja de Hollandse manege in Amsterdam kan beter sluiten ja. Voor andere plekken in de randstad met weinig ruimte zie ik 10x liever HIT, dan zoveel mogelijk boxen op een halve hectare.