Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:53

Ik ga de korrels zaterdag ophalen, volgens de leverancier is het een duits merk, iemand enig idee welke dit zou kunnen zijn? kreeg namelijk geen antwoord op mijn vraag welk merk het was.
Het gaat hier om zakken van 15kg en het kost mij 5.25 per zak, ik haal de zakken zelf op aangezien ik anders transport kosten moet betalen terwijl het hier 10min vandaan is.

Helaas kan ik het de 1e week niet zelf in de gaten houden i.v.m vakantie, maar vond het wel handig voor mijn buurvrouw dat ze zich geen breuk hoeft te werken op die (elke dag terugkerende) vieze stallen, nu maar hopen dat de korrels net zo goed in gebruik zijn als van dit topic.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:00

wendyashley schreef:
Ik ga de korrels zaterdag ophalen, volgens de leverancier is het een duits merk, iemand enig idee welke dit zou kunnen zijn? kreeg namelijk geen antwoord op mijn vraag welk merk het was.
Het gaat hier om zakken van 15kg en het kost mij 5.25 per zak, ik haal de zakken zelf op aangezien ik anders transport kosten moet betalen terwijl het hier 10min vandaan is.

Helaas kan ik het de 1e week niet zelf in de gaten houden i.v.m vakantie, maar vond het wel handig voor mijn buurvrouw dat ze zich geen breuk hoeft te werken op die (elke dag terugkerende) vieze stallen, nu maar hopen dat de korrels net zo goed in gebruik zijn als van dit topic.

is dit niet van German Horse Pallets??

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:04

ik heb geen idee maar ga het wel even opzoeken, in ieder geval bedankt voor het mogelijke merk

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:06

hoeveler in duitsland verkoopt ook stropellets. En anders heb je nog een merk die verkoopt dinkelstropellets.(korrels)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:16

Ik hoop in ieder geval dat het een goed product is.
Die leverancier zei trouwens dat Hartog ook bezig is om een korrel te ontwikkelen,en zo zullen er nog wel meer bedrijven bezig zijn,het zal dus niet lang duren voordat de korrels door heel nederland makkelijk te krijgen zijn. Vraag me alleen af of de prijzen niet gigantisch zullen stijgen als het echt een populair product gaat worden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:35

De prijzen zullen ook zeker gaan stijgen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:08

Moderatoropmerking:
Nieuwe update is geplaatst. Er zijn een aantal aanpassingen in de sticky doorgevoerd, daarom was het topic even niet bereikbaar.
Ik heb uit dit topic de berichten waarin iedereen meld niet in het topic te kunnen verwijderd Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:51

Als er meer korrels op de markt komen zou je eerder denken dat de prijs gaat dalen.

Ik heb net 2 zakken per stal onderop gegooid en de resterende houtkrullen er overheen. Ook de cavia's staan er nu op Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:26

yvvv schreef:
Princesje, vond je dat dan niet heel weinig toen je de zakken erin deed? Ik ben bij iemand wezen kijken, die had 4 zakken geleegd in een box van 3 bij 3, maar vond ik ook erg weinig.
De stal ernaast daar lag het wel wat langer in en werd het ook veel meer,o mdat het verpulverd werd, maar toch...?
Ik zit erover te denken om met 5 zakken te beginnen en die stal is net geen 3 bij 3...

Als ik jou was zou ik met 3 zakken beginnen. Ik wil morgen wel een foto voor je maken?
Dan kun je zien hoe dik het erin ligt! Die kan ik dan wel PB-en anders, want weet niet of dat in dit topic mag. Ik vind het echt veel.
Toen we het erin gooiden kon ik het over de hele stal uitspreiden. Toen wat water eroverheen, denk zo'n 10 liter.
Toen nog eens wat omgewoeld en nog wat water... Toen ik vanmorgen kwam lag er echt al een dikke laag, haar hoef verdwijnt erin.

Edit; het is er gistermiddag in gedaan. Ik gebruik Strovan. Er liggen nog korrels dus nog niet alles is verpulverd. We zijn met 3 begonnen zodat we er altijd nog een zak (of meer) overheen konden gooien.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:38

klopt ik was met 6 begonnen en had een super dikke laag,
maar ik moet al bijvullen na 2 weken dus dat is niet erg zuinig

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:47

Wat is de reden van het bijvullen en welk merk gebruik je?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:55

india schreef:
klopt ik was met 6 begonnen en had een super dikke laag,
maar ik moet al bijvullen na 2 weken dus dat is niet erg zuinig

misschien handig om te weten, en zeker interessant, staan jouw paarden veel uren per dag buiten of gewoon op stal?

dit is zeker belangrijk! hebben we ook direct een vergelijk met Imker, aangezien haar paarden van 8 tot 17 uur buiten staan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:02

Princesje schreef:
Als ik jou was zou ik met 3 zakken beginnen. Ik wil morgen wel een foto voor je maken?
Dan kun je zien hoe dik het erin ligt! Die kan ik dan wel PB-en anders, want weet niet of dat in dit topic mag. Ik vind het echt veel.
Toen we het erin gooiden kon ik het over de hele stal uitspreiden. Toen wat water eroverheen, denk zo'n 10 liter.
Toen nog eens wat omgewoeld en nog wat water... Toen ik vanmorgen kwam lag er echt al een dikke laag, haar hoef verdwijnt erin.

Edit; het is er gistermiddag in gedaan. Ik gebruik Strovan. Er liggen nog korrels dus nog niet alles is verpulverd. We zijn met 3 begonnen zodat we er altijd nog een zak (of meer) overheen konden gooien.

Als je dat wilt doen, heel graag! Doe inderdaad maar PB, anders heb je grote kans dat het toch uit het topic wordt gehaald.
Ik heb nu 2 mailtjes gestuurd naar 2 verschillende leveranciers van strovan, maar nog steeds geen reactie...
Als ik maandag nog niks heb, ga ik maar bellen...

India, waarom ben je al zo snel begonnen met bijvullen?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:05

Geen probleem! Ik maak morgenochtend wel even foto's en dan stuur ik ze 's Avonds even op. Het ligt er dan ongeveer 3 ochtenden in. Je hoort van me! Haha!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:33

Princesje schreef:
Geen probleem! Ik maak morgenochtend wel even foto's en dan stuur ik ze 's Avonds even op. Het ligt er dan ongeveer 3 ochtenden in. Je hoort van me! Haha!

voor jou ook de vraag: staan jouw paarden overdag op stal of buiten? dit maakt natuurlijk een groot verschil.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:58

De mijne gaan rond 9/10 uur naar buiten en rond half 5/5 uur naar binnen Lachen

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:21

mijne is ook de hele dag buiten,
maar ik heb de piesplek eruit,
dat was een hele zware kruiwagen vol,
het sopte achterin op 1 plek!

ik heb merkloos een witte plastic zak met wat gaatjes erin van de agrifirm, weet dus niet welk merk,
ik denk hetzelfde merk als de 2e stal van IMker?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:54

Princesje schreef:
De mijne gaan rond 9/10 uur naar buiten en rond half 5/5 uur naar binnen Lachen

oke bedankt voor het antwoord.

india schreef:
mijne is ook de hele dag buiten,
maar ik heb de piesplek eruit,
dat was een hele zware kruiwagen vol,
het sopte achterin op 1 plek!

ik heb merkloos een witte plastic zak met wat gaatjes erin van de agrifirm, weet dus niet welk merk,
ik denk hetzelfde merk als de 2e stal van IMker?

bedankt voor het antwoord. heb ik hier ook gehad al...weet ook niet welk merk dit is geweest.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-12-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:19

Lachwekkend dat opeens velen zich gaan richten op een 'merk'; er zijn maar een aantal fabrieken/leveranciers die stropellets mogen produceren, wat wil zeggen dat alle leveranciers het van deze adressen halen. Een enkeling doet aan private labeling, een enkeling houdt de zakken blanco, dat mogen zij immers zelf bepalen. Kwalitatief maakt het dus geen ene moer uit als het om 'merk' gaat; waar wel verschil inzit is de samenstelling; stro gemengd met koolzaadstro heeft andere eigenschappen dan zuiver (tarwe) stro. Dus het is een beetje onzin om naar 'merken' te zoeken.....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:09

maar als er niks op de zak staat weet je ook niet wat er in zit,
dus is het wekl handig te weten welk "merk"
dan komen we er misschien achter welke menging de samenstelling is!!!

in imker haar stallen verschilden de korrels wel van uiterlijk de 1e en de 2e stal, dus zullen die wel niet van dezelfde fabriek komen?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:24

Een vraagje: (misschien staat het al in dit topic, maar ik kon het niet zo snel terug vinden) Is de stro-korrel geen probleem bij de mest afvoer? Op de stal waar ik sta moeten we het zaagsel (van één box) apart afvoeren, dit mag beslist niet tussen het stro.

Verder ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die deze proef doen in stallen waar paarden niet zo lang naar buiten gaan, die dus wel een groot deel van de dag binnen staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:12

EeCee schreef:
Een vraagje: (misschien staat het al in dit topic, maar ik kon het niet zo snel terug vinden) Is de stro-korrel geen probleem bij de mest afvoer? Op de stal waar ik sta moeten we het zaagsel (van één box) apart afvoeren, dit mag beslist niet tussen het stro.

Verder ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die deze proef doen in stallen waar paarden niet zo lang naar buiten gaan, die dus wel een groot deel van de dag binnen staan.

hèhè, eindelijk eens iemand die met dezelfde vraag zit, qua buiten / binnen staan van paarden.
die van mij staan, zoals eerder vermeldt, niet buiten maar continue op stal, alleen voor het rijden komen ze eruit.
niet iedereen heeft een bak of id waarin ze overdag kunnen staan.

er zullen toch veel meer paardenmensen zijn die ze "gewoon" op stal hebben ?????

ik heb begrepen dat de korrels (het bestaat immers uit stro) gewoon op de mestplaat mogen.

india schreef:
maar als er niks op de zak staat weet je ook niet wat er in zit,
dus is het wekl handig te weten welk "merk"
dan komen we er misschien achter welke menging de samenstelling is!!!

in imker haar stallen verschilden de korrels wel van uiterlijk de 1e en de 2e stal, dus zullen die wel niet van dezelfde fabriek komen?

Imker heeft aan het begin van haar topic duidelijk vermeldt welke merken zij gebruikt, met daarbij de vermelding waarvan die korrels zijn gemaakt. even terug lezen dus.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-12-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:17

EeCee schreef:
Zo moeilijk is het toch niet om voor die paarden die hele dagen binnenstaan het experiment van Imker te delen door 2 !!
De stal die er nu bij Imker na 4 dagen 'zo' uit ziet, zal er bij een paard wat het dubbele aantal uren binnen staat er dus na 2 dagen zo uitzien.

Die van mij hebben hun eerste nacht op strokorrel van Top overleefd. Mijn oude merrie heeft het behoorlijk gegeten aan de hoeveelheid mest te zien, daar begon ze direkt gisteravond na de bix al mee en vanochtend kwam ze al kauwend met de kop over de deur heen kijken.
Dus het fabeltje dat ze 'het niet lusten' is hierbij achterhaald.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:19

Ja hoor ikke Lachen
Vaak zijn mensen die helaas hun paarden continu op stal moeten houden -zoals ik ook- wat terughoudend met reageren in topics waar mensen hun paarden wel veel buiten hebben. Ik ben ook nog benieuwd of de afvoer van de strokorrels minder omvangrijk is, dus of het uiteindelijk minder kuubs zijn die je afvoert, want dat maakt het produkt daarmee weer goedkoper (mijn mestafvoer is duur).
(ik heb snel het hele topic doorzocht op het woord 'afvoer' maar kom zo niets tegen hierover)
Laatst bijgewerkt door stefje op 19-12-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:20

@Diana1: Ja, het staat heel duidelijk vermeld waar de korrels van gemaakt zijn.
Maar..... Weten de mensen van de mestafvoer dat ook, en is dat geen probleem? Aangezien de meeste stro-mest naar champignonkwekerijen gaat...

@Stefje: Tja, krijg je dat weer Knipoog Die van mij gaat naast het rijden per dag ook maar een uurtje of anderhalf naar buiten...

@DD: Tuurlijk kan ik gaan rekenen, maar als er iemand de proef op de som neemt is dat ook leuk om te lezen. Het is niet mijn stal waar m,n paard staat anders had ik zeker een stal met korrels gevuld...
Laatst bijgewerkt door EeCee op 19-12-08 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt