Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
diana1 schreef:@JP, heb je de stronestjes niet kunnen krijgen?
Gehakseld stro is stoffiger dan stronestjes. Ik heb hier ook gehakseld koolzaadstro gebruikt maar dat was meestal erg stoffig.
Het is uiteraard een kwestie van proberen.
PhiaBink schreef:Van de 4 paarden heb ik 1 grote smeerlap, 1 iets minder smeerlap, een smeerlap en een hele nette. Gister was het hier noodweer, 35 mm water naar beneden gekomen en een hele hoop wind. De dames en heren hebben dus stalarrest gehad. Ik wilde de stro nestjes gaan proberen, maar die kna ik hier niet in de buurt kopen, dus vlas gekocht. Bij de grote smeerlap heb ik zaterdag 1/3 zak vlas door de strokorrels heen gemengt. Zondag bij de mindere smeerlap en bij de smeerlap. Normaal is 1 dag verplicht op stal, een oorlog/veldslag bij de grootste smeerlap. Vanmorgen de dames buiten geparkeert en met frisse tegenzin de smerigste stal ingedoken om te mesten. Tot mijn verbazing was de stal droog en na het mesten lag hij er weer net zo bij als zondag.
Stro korrels met vlas is voor smeerlappen ideaal!!!!! Het schoonste jongetje van stal verbruikt eigenlijk meer dan de grootste smeerlap. In 1 hoek poepen en in 1 hoek plassen, betekend op 2 plekken vies. De smeerlap laat alles vallen waar haar kont is, dus verspreid over de stal en dus schoner en droger. Dit klinkt stom, maar dit valt mij wel op.
Ik gebruik nu strokorrels vanaf januari/februari. Ik heb ze dus nu bijna een jaartjes rond erop staan. Ik kan niks anders zeggen dat het super goed bevalt. In de natte periode een beetje vlas er door mengen en in de zomer niks.
Sharay schreef:PhiaBink schreef:Van de 4 paarden heb ik 1 grote smeerlap, 1 iets minder smeerlap, een smeerlap en een hele nette. Gister was het hier noodweer, 35 mm water naar beneden gekomen en een hele hoop wind. De dames en heren hebben dus stalarrest gehad. Ik wilde de stro nestjes gaan proberen, maar die kna ik hier niet in de buurt kopen, dus vlas gekocht. Bij de grote smeerlap heb ik zaterdag 1/3 zak vlas door de strokorrels heen gemengt. Zondag bij de mindere smeerlap en bij de smeerlap. Normaal is 1 dag verplicht op stal, een oorlog/veldslag bij de grootste smeerlap. Vanmorgen de dames buiten geparkeert en met frisse tegenzin de smerigste stal ingedoken om te mesten. Tot mijn verbazing was de stal droog en na het mesten lag hij er weer net zo bij als zondag.
Stro korrels met vlas is voor smeerlappen ideaal!!!!! Het schoonste jongetje van stal verbruikt eigenlijk meer dan de grootste smeerlap. In 1 hoek poepen en in 1 hoek plassen, betekend op 2 plekken vies. De smeerlap laat alles vallen waar haar kont is, dus verspreid over de stal en dus schoner en droger. Dit klinkt stom, maar dit valt mij wel op.
Ik gebruik nu strokorrels vanaf januari/februari. Ik heb ze dus nu bijna een jaartjes rond erop staan. Ik kan niks anders zeggen dat het super goed bevalt. In de natte periode een beetje vlas er door mengen en in de zomer niks.
Ik snap dit echt niet, mijn paard loopt ALLES er door heen, als of ze 1000 rondjes door der stal heen loopt,
plassen doet ze wel netjes op een plek dus over der natte plekken hoef ik niet echt te klagen, alleen ik wil eigenlijk echt elk strontje uit de stal hebben...
hoe doe je dit dan? want elke keer een uur staan zeven is ook niet echt ideaal..
Fitzroy schreef:Sorry, ik blijf het niet met jullie eens. Ik doe niet anders dan harken, mest en natte plekken verwijderen maar het blijft gewoon een natte plakzooi op dit moment.
Ik doe het echt niet anders dan Phia en Diana.