Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:00

ja dat klopt, maar bedoel dus die van imker zeg maar. dat kan ik nergens vinden op internet wat die tegenwoordig kost,

ken beide soorten niet, ik had ecobodem tot nu toe.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:01

Dat weet ik niet, is nergens te vinden wat die kosten..
misschien weet iemand hier op het topic wat ze kosten per pallet.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:03

nee precies, vind het toch raar dat ze niet gewoon de prijs op internet zetten, maar goed wellicht dat iemand het weet hier.

in de buurt kan ik ook gehakseld koolzaadstro kopen, 4.75 per pak

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:06

Kun je in de Blesse geen losse zakken kopen dan?
Wellicht hoef je daar ook geen hele pallet af te nemen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:24

blesse is niet echt in de buurt voor ons, om even een paar zakken op te halen.

dat koolzaadstro is hier 10 minuten vandaan af te halen, maar goed mijn man beslissen wat die wilt, die moet voorlopig nog mesten

(hoogzwanger)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:40

Van de 4 paarden heb ik 1 grote smeerlap, 1 iets minder smeerlap, een smeerlap en een hele nette. Gister was het hier noodweer, 35 mm water naar beneden gekomen en een hele hoop wind. De dames en heren hebben dus stalarrest gehad. Ik wilde de stro nestjes gaan proberen, maar die kna ik hier niet in de buurt kopen, dus vlas gekocht. Bij de grote smeerlap heb ik zaterdag 1/3 zak vlas door de strokorrels heen gemengt. Zondag bij de mindere smeerlap en bij de smeerlap. Normaal is 1 dag verplicht op stal, een oorlog/veldslag bij de grootste smeerlap. Vanmorgen de dames buiten geparkeert en met frisse tegenzin de smerigste stal ingedoken om te mesten. Tot mijn verbazing was de stal droog en na het mesten lag hij er weer net zo bij als zondag.

Stro korrels met vlas is voor smeerlappen ideaal!!!!! Het schoonste jongetje van stal verbruikt eigenlijk meer dan de grootste smeerlap. In 1 hoek poepen en in 1 hoek plassen, betekend op 2 plekken vies. De smeerlap laat alles vallen waar haar kont is, dus verspreid over de stal en dus schoner en droger. Dit klinkt stom, maar dit valt mij wel op.

Ik gebruik nu strokorrels vanaf januari/februari. Ik heb ze dus nu bijna een jaartjes rond erop staan. Ik kan niks anders zeggen dat het super goed bevalt. In de natte periode een beetje vlas er door mengen en in de zomer niks.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:42

diana1 schreef:
@JP, heb je de stronestjes niet kunnen krijgen?
Gehakseld stro is stoffiger dan stronestjes. Ik heb hier ook gehakseld koolzaadstro gebruikt maar dat was meestal erg stoffig.
Het is uiteraard een kwestie van proberen.

Ja, ik kan ze via Ecobodem makkelijk krijgen hoor maar dan zat ik eigenlijk meteen aan een halve pallet vast. En ik wilde het eigenlijk eerst gewoon 's proberen, dus heb ik bij een fouragehandelaar in de buurt een grote zak strohaksel van Agrifirm gehaald. Eigenlijk is dat geen bodemstooisel, maar voerstrooisel (ontdekte ik later op de verpakking) en het is voor zover mogelijk, ontstoft. Ik heb in de stal van mijn fries, die uiteraard een fijne rommelaarster is en daarbij ook nog aan bodemonderzoek doet ( lekker graven als ze ongeduldig wordt!) een halve zak strohaksel door de stromot geharkt. Dat beviel madame heel best, de stal is meteen mooi droog en zo te zien niet plakkerig.Z heeft er ook lekker in gelegen want toen ik zojuist nog ging voeren, zaten haar manen vol met stro! Ik laat haar vannacht maar 's op stal staan om te zien hoe het de nacht doorkomt.

Wat ik nu al zie is dat de structuur van de bodem veel grover is en dat was mijn opzet - ik ben namelijk bang dat als mijn andere paard straks weer thuis komt (Met ijzers onder de voetjes) dat hele fijne mot haast niet uit de hoeven te verwijderen zal zijn.

Wel duur trouwens die agrifirm.. ik betaalde 7 euro voor een pak van zo'n 15 kg. Maar ja onze hooiboer weet altijd goed te rekenen!

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:47

PhiaBink schreef:
Van de 4 paarden heb ik 1 grote smeerlap, 1 iets minder smeerlap, een smeerlap en een hele nette. Gister was het hier noodweer, 35 mm water naar beneden gekomen en een hele hoop wind. De dames en heren hebben dus stalarrest gehad. Ik wilde de stro nestjes gaan proberen, maar die kna ik hier niet in de buurt kopen, dus vlas gekocht. Bij de grote smeerlap heb ik zaterdag 1/3 zak vlas door de strokorrels heen gemengt. Zondag bij de mindere smeerlap en bij de smeerlap. Normaal is 1 dag verplicht op stal, een oorlog/veldslag bij de grootste smeerlap. Vanmorgen de dames buiten geparkeert en met frisse tegenzin de smerigste stal ingedoken om te mesten. Tot mijn verbazing was de stal droog en na het mesten lag hij er weer net zo bij als zondag.

Stro korrels met vlas is voor smeerlappen ideaal!!!!! Het schoonste jongetje van stal verbruikt eigenlijk meer dan de grootste smeerlap. In 1 hoek poepen en in 1 hoek plassen, betekend op 2 plekken vies. De smeerlap laat alles vallen waar haar kont is, dus verspreid over de stal en dus schoner en droger. Dit klinkt stom, maar dit valt mij wel op.

Ik gebruik nu strokorrels vanaf januari/februari. Ik heb ze dus nu bijna een jaartjes rond erop staan. Ik kan niks anders zeggen dat het super goed bevalt. In de natte periode een beetje vlas er door mengen en in de zomer niks.

Ik snap dit echt niet, mijn paard loopt ALLES er door heen, als of ze 1000 rondjes door der stal heen loopt,
plassen doet ze wel netjes op een plek dus over der natte plekken hoef ik niet echt te klagen, alleen ik wil eigenlijk echt elk strontje uit de stal hebben...
hoe doe je dit dan? want elke keer een uur staan zeven is ook niet echt ideaal..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:30

Het is wel vreemd diana, dat alleen bij jou de stallen droog en niet-plakkerig zijn. Want als ik alle recente reacties zo doorlees is het bij iedereen verder snel een natte plakzooi..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:27

Zo vreemd vind ik dat niet - als je consequent ook de plasplekken verwijdert, blijft het echt wel droog. Bij mijn stallen is het ook niet nat ( ik gebruik een andere korrel dan Diana). Het is wel plakkerig en daarom heb ik er strohaksel doorheen sinds gisteren. En het ziet er veelbelovend uit moet ik zeggen: vanmorgen werden er geen plakjes naar buiten gelopen, geen pannekoeken in de hoeven. Da's voor het eerst!
Het zou dus best eens kunnen dat in het najaar/winter als de luchtvochtigheid hoger is, iets van grovere structuur erdoorheen mengen de oplossing is tegen koekvorming. Zeker als je zulke grote en zware paarden hebt als ik.
Maar tegen échte nattigheid helpt maar één ding en dat is goed schoonmaken ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:38

Precies, goed bijhouden levert het resultaat op dat ik hier heb.
Niets vreemds aan.
Het mixen blijkt dus goed te werken JP. Ik zie ook hier de structuur veranderen en dat geeft een goed resultaat.
JP ff offtopic:Heb je al zicht op de thuiskomst van jouw "beijzerde" horse? (vandaag nog div.onderzoeken toch?)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:11

Sharay schreef:
PhiaBink schreef:

Ik snap dit echt niet, mijn paard loopt ALLES er door heen, als of ze 1000 rondjes door der stal heen loopt,
plassen doet ze wel netjes op een plek dus over der natte plekken hoef ik niet echt te klagen, alleen ik wil eigenlijk echt elk strontje uit de stal hebben...
hoe doe je dit dan? want elke keer een uur staan zeven is ook niet echt ideaal..

Consequent zijn en alle stront weghalen en eventueel natte plekken, alles los harken en klaar. It's a simple!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:55

Sorry, ik blijf het niet met jullie eens. Ik doe niet anders dan harken, mest en natte plekken verwijderen maar het blijft gewoon een natte plakzooi op dit moment.
Ik doe het echt niet anders dan Phia en Diana.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:07

vorig jaar werktte het ook geweldig bij mijn smeerlap. Die hield de stal echt keurig met strokorrels. Dit jaar echter waren de 5 zakken (met elke dag uitmesten en natte plek weghalen) na één week al één grote vieze plakkerige zwarte bende. Heel vreemd.
Een andere van mij die daar en tegen vorig jaar echt nìèt werkte op strokorrel doet het nu prima daar op! Heel apart, mijn uitmest gedrag is niet verandert dus waar het aan ligt ik weet het niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:50

Ik heb vanochtend tijdens het uitmesten ineens bedacht waarom ik zoveel strokorrel moet bijstrooien.
Ik WIL gewoon geen piesplek in de stal. Ik laat nog lieven een drol liggen dan een natte plek en dat is i.v.m. de ammoniak lucht.
Dan kan ik wel gaan mengen of onaangeroerd laten liggen, maar dat is dus niet mijn ding.
Elke dag alle poepjes eruit en elke dag de natte plek(ken) verwijderen = minimaal 1,5 zak per week bijstrooien.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:55

Ik heb een betonnen ondergrond. Als je een tegel ondergrond heb, dan blijft je stal altijd nat. Het vocht kan op laatst niet weg en blijft hangen tussen de tegels. De grond eronder is vet, dus niet vocht door latent.
Als jullie precies het zelfde doen als Diana en ik, ligt het aan de ondergrond van je stal of aan de korrel of aan beide. Meer kan ik niet verzinnen waarom het bij ons wel goed gaan en bij jullie niet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:16

Is er iemand die weet waar je losse zakken kunt kopen in Zuid Holland, regio Rotterdam/Zoetermeer?

Kan alleen maar hele pallets afnemen maar daar hebben we geen ruimte voor op stal om die op te slaan. Zowizo wil ik eerst 10 zakken proberen.

Antwoord graag via PB ivm spoed (heb ze zaterdag nodig en ben al een week aan het zoeken).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:09

diana1 schreef:
Dat weet ik niet, is nergens te vinden wat die kosten..
misschien weet iemand hier op het topic wat ze kosten per pallet.

Ik heb de laatste keer E241,50 betaald voor een pallet strovan(incl pallet).
Hier zitten 36 zakken op van 20 kilo(liter?).
Dit was al wel in Juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:58

Fitzroy schreef:
Sorry, ik blijf het niet met jullie eens. Ik doe niet anders dan harken, mest en natte plekken verwijderen maar het blijft gewoon een natte plakzooi op dit moment.
Ik doe het echt niet anders dan Phia en Diana.

Ik dus ook niet, het ligt ook aan onze paarden vrees ik. Mijn shet heb ik vandaag schoongemaakt, mooi alles aan de achterkant van ze stal en altijd de zelfde plasplek. Maar paardlief heeft overal gemest, erop gestaan en overal geplast. Het was zo een dag dat ze helaas heel de dag binnen hebben gestaan....en dan met dit weer, dan ziet het er niet uit. Heb dus 2/3 er uit geschept en ik kan ook niet meer zien of het natte mot is of platte mest.. de kleur is het zelfde, dus alles er maar uit.. nu dus 4!!! zakken er in en laag stro erover anders liggen er morgen geen korrels meer in....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:08

Dan zijn de korrels duurder geworden. Mijn prijsopgave bedroeg
€ 299,15 voor 1 pallet incl. statiegeld pallet en transportkosten (12,50). Twee pallets inclusief statiegeld pallet: € 553,28
(geen transportkosten).

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:09

zo dat is dan flink verhoogt zeg,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:10

Zijn dat de prijzen van Strovan? Maar daar zit nu toch tussenhandel tussen? Dan betaal je altijd meer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:13

Via "imker".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:18

Toen zijn de prijzen omhoog gegaan, daarom ook dat ik geen strovan koop, is immers maar bodembedekking en al duur genoeg.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:26

ik heb twee weken geleden Strovan besteld en €234 per pellet betaald (bij afname van twee pellets). Ik heb ze besteld bij Bellinco. Aangezien ik heb gewacht tot hij in de buurt was heb ik ook geen transportkosten betaald (ik moest twee weken wachten, dit had ik echter van te voren al ingecalculeerd)

Ik heb momenteel in één stal de groene korrel van Top liggen, en deze valt me niet tegen.
Het nadeel van deze korrel vindt ik dat ze groot en hard is, en daardoor slecht uit elkaar valt. Bij mijn viespeuk gaat dit echter wel goed omdat hij toch door de hele stal loopt, plast en mest :D
Met strovan gebruik ik twee zakken in de week bij hem en met de top korrel wrsl ook. echter zijn dit zakken van 15 kg.
Voor mijn merrie en shet, allebei wel schoon, vind ik het echter geen fijne korrel.
Ik blijf dus bij Strovan omdat ik geen ruimte heb om meerdere pellets te plaatsen.
(ik heb ook Dolsma geprobeerd, Strovan geeft bij mij echter een veel dikker en droger bed)

Huidige verbruik momenteel is bij mijn ruin 2 zakken per week (stal 3 x 3), mijn merrie 1 zak in de week (stal 3 x 3) en bij mijn shet 1 zak in de twee weken (stal 2 x 2). Ze staan ongeveer 12 uur per dag buiten.