Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:52

Waar een klein land groot in kan zijn he. Weersverschillen :))
In het andere zuiden (west) nog steeds regen met schijt aan zwaartekracht (mist..)
Beukjes willen waterr

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:01

Mag ik me ook komen melden?

Ik ben Samantha, 26 en woon samen met mijn vriend in Brabant (dus nu ook regen hier :+ ). We hebben een kleinschalige Arabierenfokkerij en hebben nu 11 paarden hier staan en nog 1 bij kennissen, in mijn profiel heb ik ze allemaal staan, behalve de jongste telgen.

Zomers staan de paarden 24/7 buiten, helaas wel nog op paddocks. Doel is om dit jaar de wei af te maken zodat ze ook lekker het gras op kunnen. In de winter gaan ze 's nachts wel op stal. De merries met veulens gaan het jaar door weer op stal om ze bij te kunnen voeren en de veulens alles te kunnen leren.

Verder hebben we nog een hoop plannen voor onze boerderij. Zo willen we nog een binnenbak bouwen, een loopstal voor de jonge paarden, een stapmolen en we willen nog wat extra stallen bijhouden. En hier en daar een paar paddocks die wat onderhoud nodig hebben.
En we zitten nu midden in het veulenseizoen en de start van het dekseizoen, dus we hebben het druk de aankomende maanden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:02

Welkom Samantha! Wat tof, arabieren.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:03

Welkom Samantha

Hier is het nog wel mistig maar ook net droog. Er is wel echt veel water gevallen vannacht want er staan alweer plassen in de wei en de grond klinkt lekker zompig als je eroverheen loopt.

Tegelijk met de hoefsmid komen mijn bestelde bomen dus goed gepland!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:06

Ohhhh Arabieren!!! <3
Heel heel lang geleden een poosje een AV bijgereden, en dat dier zal ik echt nooit meer vergeten. Wát een karakter <3 die kon niet lopen, alleen maar dansen. Maar zo zo goud eerlijk, nooit aan de kletter, gewoon zo dansen en zo extreem gevoelig, zacht en keihard tegelijk.. prachtig prachtig. Fan!!

Waarom heb ik eigenlijk geen Arabieren? _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:07

Hahaha op jacht naar een nieuw paard Achiaiah.

Hier 2 arabiertjes in pension. Pracht paarden maar met mijn lengte geen combi _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:07

Citaat:
nog steeds regen met schijt aan zwaartekracht

Geweldige omschrijving!! :') _O-

Welkom Samantha
Prachtige paarden in je profiel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:12

Welkom Samantha :)

Ben ook wel arabieren-fan zolang ze niet te ver zijn doorgefokt op de Dish. Qua rijden zou het niet wat voor mij zijn, word ik te onrustig van :)

Net even op Buienradar gekeken na jullie regenberichten, maar zo te zien gaat die grote bui onder ons door.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:16

Achaiah schreef:
Ohhhh Arabieren!!! <3
Heel heel lang geleden een poosje een AV bijgereden, en dat dier zal ik echt nooit meer vergeten. Wát een karakter <3 die kon niet lopen, alleen maar dansen. Maar zo zo goud eerlijk, nooit aan de kletter, gewoon zo dansen en zo extreem gevoelig, zacht en keihard tegelijk.. prachtig prachtig. Fan!!

Waarom heb ik eigenlijk geen Arabieren? _O-

Hahaha, je weet in ieder geval waar je je volgende paard kan vinden :+

Maar ik vind het ook heerlijk. Onze jaarling Zamazenta gaat vaak dansend en snuivend naar buiten, maar denk maar niet dat hij ook maar één seconde aan het touwtje zal trekken. En als ik er geen zin in heb dan is 1 woord genoeg om hem normaal mee te laten lopen. Heerlijk :D

Dit is 1 van onze babies dit jaar <3 Echt een knuffelkontje. Jammer dat het een hengstje is en dus voor de verkoop.
Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:17

Oh wauw goldenarrow. gave paarden :+:
Vanaf een afstandje denk ik, ik ben niet geschikt voor zulke "wakkere" paarden gok ik :))
Nog veel plannen ook. Never a dull moment met de paarden-aan-huis constructies :))

Ik heb vriendlief lichtjes bewerkt voor een permanent sproeier systeem rond de paddock <<) met het argument "d an hoef ik alleen de pomp aan te zetten om te sproeien dat kan ik alleen :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:18

_O-

Dat werkt wel het beste he, dan kan ik het alleen _O-

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:18

Welkom Samantha. Mooie paarden in je profiel. 11 paarden zul je wel je handen vol aan hebben.

Marloes: Welke bomen ga je planten en welke maten ? Ik verwacht er nog 4. Zwarte els, winterwilg, gewone es en een zuilhaagbeuk. Allen met stam 14-16cm. Hopelijk vallen de potten qua formaat wat mee, want dat graven kan nogal tegenvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:21

@Akshay: het beste argument :)

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:23

Hoi hoi, mag ik ook meekletsen?
Wij wonen in Gelderland, achterhoek (hier helaas geen regen :()
We hebben een klein schalige stal gebouwd afgelopen jaar, nu met 5 stallen (2.5 paard van mezelf en een paar pension.)
We hopen dit nog een beetje uit te bereiden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:31

Welkom Sam, met je mooie paarden <3
En Buxy ook welkom!

Ik ben blij met de regen *\o/* Weide is bemest en een paar kale plekjes ingezaaid dus van mij mag het wel even blijven vallen!
Eergisteren banden toegevoegd aan de track, is een grote hit. De 2 jarige had al met de autobanden lopen slepen :')
En we hebben onze 1e klant. Collega is op zoek naar een pony (mijn schuld := ) en zet die bij ons neer.
Afbeelding
Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:36

Welkom Samantha en Buxy!

Heeft iemand hier ervaring met zand opbrengen op een paddock zonder af te graven? Ik zit hier overwegend op zandgrond, maar het is heel erg laag en daarom dus toch nat. Afgelopen jaar met grindplaten gewerkt. Dat ging op zich aardig, maar ik wil het toch nog wat grondiger aanpakken en overweeg dus om de boel te gaan ophogen. De paddock komt dan dus een stuk hoger dan de omliggende tuin en sloten. Goed idee, of is afgraven tot het witte zand toch handiger? Ik doe dat namelijk liever niet omdat ik de boomwortels niet wil beschadigen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:39

@Goldenarrow nou heeeel misschien ooit later als ik groot ben, als Vietje er niet meer is. Maar dat duurt nog 13 jaar want we hebben afgesproken dat ze 40 wordt :D

Buxy ook welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:39

Wij gaan eerst keren en dan eventueel ophogen. Gemengd zand is echt een nog grotere puinhoop dan zonder bijstorten i.m.o.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:40

Ook welkom buxy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:42

Welkom buxy en samantha!

Hier geen druppel regen...... [***]. Hoop komende weekend de wei te kunnen slepen en dan een beetje doorzaaien.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:43

Robijntjah schreef:
Wij gaan eerst keren en dan eventueel ophogen. Gemengd zand is echt een nog grotere puinhoop dan zonder bijstorten i.m.o.

Keren gaat hier dus niet, vanwege de bomen... Lijkt me niet zo goed voor ze.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:44

Welkom Buxy

Betadine ik heb verschillende wilgensoorten besteld maar die blijven meer struikgrootte want ik wil ze gaan gebruiken als levende (afgezette) windbreker voor de paarden op de wei. Een zwarte populier om degene te vervangen die mijn grote vorig jaar uit de grond heeft getrokken per ongeluk, snap nog steeds niet hoe hij er bij heeft kunnen komen maar meneer is heel flexibel (maar niet onder het zadel :+ )
Moerbei (dat is de enige echt grotere van het stel van zo’n 2 meter hoog) en nog rode kornoelje en bottelroos maar die zijn bedoeld om op een stuk te planten waar er tunnels lopen van een dier die het leuk vond om die te graven. Ik durf er niet meer de paarden overheen te laten lopen daar dus ik dacht het leuk met wat struiken te maken.

Ik koop vaak kleinere vanwege het budget en de hele droge zomers, als ze dan niet overleven is het wat minder auw. Maar alles wat ik vorig jaar heb gepland heeft het overleefd, behalve die populier en misschien her en der een meidoorn die het niet heeft gered tussen de grote haag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:46

Flew schreef:
Robijntjah schreef:

Keren gaat hier dus niet, vanwege de bomen... Lijkt me niet zo goed voor ze.

Wij gaan het tussen de bomen in toch echt doen. Niet op de smalle stukken maar er tussen zullen we wat moeten. Er is anderhalf jaar geleden ook diep gefreesd en daar merken we ook niks van dus op hoop van zegen. En daarbij kunnen wij best een paar bomen missen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:51

@flew: ik zit hier nu dik 20 jaar en heb al meerdere malen zand bij laten storten. Het is wel belangrijk om voor het storten van het nieuwe het oude goed los te maken én dat je een zandsoort neemt die ongeveer gelijk is aan wat er ligt. Wil je dat juist niet omdat je de bodem losser of juist vaster wilt hebben dan zul je de 2 lagen goed moeten mengen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:04

Marloes: Rozenbottels (rugosa hansa) mag ik morgen nog 70 stuks ophalen. Dat valt qua ingraven nog mee is blote wortel.
De bomen zullen hier zelfs in de droogste zomers geen water tekort komen. Wij zijn gezegend (niet dus) met een giga aantal ondergrondse bronnen. Waar er vorige zomer overal een sproeiverbod heerste stond mijn kelder nog steeds met 10 cm onder water. Mijn achterliggen stukje wei is ook meer mos als gras ondanks er een goede helling is en mijn piste is hierdoor niet berijdbaar.
Je hebt wel gelijk hoor over die kleinere bomen. Die passen zich beter aan. Ik ben gewoon niet zo geduldig O:)

Welkom Buxy en suc6 met het bijbenen hier. Ik denk dat dit bijna het actiefste topic is van bokt :D