Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:57

lizy29 schreef:
Overigens heeft stihl als het goed is ook kant en klare brandstof.

Jup, die gebruiken wij ook :)

Hier ook geen sokken in de klompen, scheelt wel met zaagsel afvegen. Als het sokken weer is doe ik de stallaarzen aan, sluiten aardig mooi aan bij de kuiten, scheelt ook hooi meenemen. Anders op het bankje voor de deur zitten en sokken plukken voordat ik naar binnen ga :Y)

Pony zonder stroom :D
Afbeelding

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:11

Ik stofzuig 2 keer per dag.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:14

Mijn stal ligt redelijk ver van het huis af. Daarnaast zo’n voetveeg bij de achterdeur staan en een inloopmat. Enkel als ik mijn broekspijp dubbel heb wil ik het wel eens in huis hebben.
Verder heb ik vlas dus neem sowieso niet zo veel mee naar huis en hooi probeer ik altijd op stal al af te kloppen. En geen fleece of wollen kleding op stal aan.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:15

Fijn, morgen of overmorgen gaan de bomen er uit maar heel de omheining moet wel “even” weg.
Hoe krijg je weidepalen er uit?
Ze zitten echt diep in de grond....
Iemand tips?

Die boomstammen in de trac zien er leuk uit! Ik twijfel alleen om zo iets te doen. Ze rennen vaak al spelen heel hard rond en ben bang dat ze “vergeten” dat er iets ligt.
Hier de trac gewoon zwart zand.
Helpt geel (of speciaal??) goed tegen onkruid? Neem aan dat dat de rede is?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:15

s_v schreef:
Ik vind het tempo hier echt heeel hoog! Doe even mijn best om een beetje te reageren :) Vind het wel leuk om mee te lezen, maar op alles reageren lukt mij gewoon niet, zeker niet als mijn vakantie volgende week echt voorbij is := Ik houd mezelf dus maar een beetje meer op de achtergrond denk ik :))

Bij hebben een stihl bosmaaier op benzine, wij komen inderdaad aspen voor erin, mengen niet zelf :)

En over Maïs, hier staat hij ook niet zo goed :( Echt een rot jaar op landbouwtechnisch gebied, wij gaan ook vroeger beginnen met hakselen dit jaar, op de percelen waar hij slecht staat, brengt het ook niets meer op om hem langer te laten staan... De paar percelen goede maïs die we nog hebben staan, doen we wel gewoon pas in september/oktober af :)

Vraagje aan de mensen met een paddock paradise (of andere mensen die 'buiten en binnen draden' hebben :) ) hebben jullie op de binnenste draad van de track ook stroom staan? Bij ons staat er aan de buitenkant stroom op vanuit de koeienstal, en nu twijfel ik een beetje of het nodig is om een batterij te installeren voor de track...

Ik heb overal stroom op. Anders gaan ze zo door de draad om op het gras te komen. Ik heb geen apart apparaat voor de binnenstaad. Gewoon met een grondkabel verbonden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:16

Azmay schreef:
-Namiro- schreef:
Ik lees trouw mee maar kan reageren lukt ook gewoon niet..

Wel even een vraag.. heb net voor de zoveelste keer de stofzuiger gepakt om al het stro en hooi binnen in huis op te zuigen. Ik word er niet goed van.. hoe doen jullie dat?
Ik trek mijn schoenen aan en uit bij de achterdeur maar er blijft ook zoveel in mijn sokken hangen!! Steeds nieuwe sokken werkt ook niet.

En ondertussen vind ik door het hele huis stro en hooi.. -O-

Ik veeg op het moment maar, en heb geen sokken aan in mijn crocs :+
De honden nemen heel veel mee naar binnen, maar ben zo lam dat ik maar eens in de week de veger pak. Goed voor de weerstand denken we dan maar :')

Sokken trek ik ook uit bij de deur :D Maar smetteloos wordt je huis nooit. Het hooi zit ook in mijn haar, broekzakken en -plooien, onderbroek en BH. Ik ga niet 10 x per dag stofzuigen. Dus nee, het is hier echt niet smetteloos :+

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:20

mooi chasey!

Hier elke dag de robotstofzuiger aan, ideaal ding.

palen eruit, duwen en trekken, of (deels) uitgraven... Of met trekker/graafmachine.

Zand op de track is voornamelijk omdat dat beter droog blijft en minder onkruid.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:32

De beste oplossing is dus gewoon accepteren dat het er is! :Y) hoort bij de paarden aan huis zullen we maar zeggen.

Flink duwen en trekken aan de palen zodat ze los komen te staan wil wel helpen.. maar alsnog een flinke klus! Succes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:39

Palen halen we er uit met de ed van de trekker.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:49

mentjuh schreef:
Zo dan... ik kom er net achter dat in de andere wei een hele hoop kleine esdoorn bomen staan vol in het zaad.... ze staan er al 3 jaar in gelukkig nooit wat gebeurd maar dat word een enorm operatie om alles er uit te halen.... helemaal tussen de struiken en een stuk of 10.... allemaal jonge boompje en een stuk of 3 grote.
Nooit geweten dat ze giftig waren, staan ook al jaaaaaaren paarden in dat weiland.

Blijkbaar kijken ze er niet naar om!
Fijn toch dat het goed gaat.

Ik heb ook een gewone esdoorn in mn paddock staan. Het liefst wil ik dat ding ook weg maar mn man wilt het niet. We hebben er al vele discussies over gehad maar het gaat niet gebeuren.
Helaas, ik zal het er mee moeten doen en hopen dat die van mij het ook niet eten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:51

Hier ook met de trekker, ketting om de paal en omhoog trekken. Kleine paaltjes willen weleens breken of als ze erg vast staan.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:58

Breken zou wel jammer zijn inderdaad, ze staan er pas net 3 kwart jaar in.
Gelukkig wil mijn man ze er ook uit hebben.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:14

Denk dat het toch wijs is om stroom te voorzien zo te lezen :)) Binnen en buitendraad zijn nergens verbonden nee, maar een grondkabeltje moet wel lukken, goed idee!

Wij hebben de oude palen die eruit moesten met de Kubota weg gehaald, zelfde principe dan met de trekker :)

Hooi in huis heb ik leren aanvaarden, net als haar in de winter, dat valt gewoon niet te voorkomen :=

Boomstammetjes wil ik ook op de track, maar niet op het stuk waar ze kunnen racen... Ik wil een apart 'hindernissen paadje' met boomstammen en ook wat keien enzo :j

Heeft er iemand van jullie schors op de track en hoe bevalt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:58

Tja en ik geniet juist weer van het hooi/stro in huis/bh mogen hebben, doordat er hier al paarden staan. Waar ik lijp van wordt zijn de haren van Grumpy... Maar nog niet lijp genoeg om Queen G geen eigen 1 persoonsmatras te geven in mijn bed. Ben dan tegenwoordig wel zo wijs om er plastic zakken en eigen lakens en dekens op te leggen, speciaal voor haar ivm haar incontinentie... Ik spoor niet ik weet het... 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:48

ClaudiaHS schreef:
Dat ziet er al super uit Chasey!!

Ik zit al weken te dubben of ik ook een pad ga maken om mn weide heen.
De ene keer denk ik, ik ga nu beginnen en de ander keer denk ach das zonde van mn gras haha.

Hebben wij ook gedaan. Mocht eerst niet en toen het mocht, hebben we eerst het pad per stukje gegeven, dus een soort strookbegrazing gedaan. Maar dan moeten ze dus omkeren. Pad is breed en onze 4 zijn echt super goed samen, dus die kunnen op 1m2 nog samen eten. Als dat niet kan, moet je het pad misschien steeds een uurtje open zetten en weer even dichtgooien.
Wij hebben het weitje wel een paar meter de paddock in verlegd, dus wat we aan achterkant en zijkant hebben gepakt, voor erbij getrokken.

Bedankt voor de tips. Ik twijfel gewoon, omdat we misschien ergens terecht komen met een overwoekerde wei, tuin etc en dan wil je een krachtig apparaat hebben.

Is voor bosjes, takken etc een kettingzaag of heggeschaar niet veel handiger?

Pfff, ik word er ook moedeloos van hoor. 2 kortharige honden, 2 katten en dan wij. We doen onze schoenen wel uit en hebben voor de deur een stevige mat met harde borstels. Maar ja........

Wij hebben een vrij nieuwe stoffen bank en doen daar altijd witte hoezen om ( wit omdat we die toevallig nog hadden ) Als je kijkt hoe vies ze na een paar dagen al zijn.....Voornamelijk van de honden dan, maar goed. We komen de slaapkamer meestal niet in met kleding aan, doen alles uit, douchen en gaan dan naar bed. En toch vind ik heel af en toe daar nog hooi.

Wel beter dan andere viezigheid als ik soms zie, maar dit is vuil dat mensen zien en ruiken. Dat het daaronder echt elke dag wordt schoongemaakt, vooral de keuken bijv, dat zien mensen niet.

En wat nog erger is, is als de late zon op het achterraam staat en je overal were stof en haren ziet, terwijl je 's ochtends alles hebt gezogen en afgenomen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:08

Leuk is 2 dochters en vriendinnen die gespeeld hebben in het losse hooi en toen het hele huis zijn door gerend.Het hooi lag van boven tot beneden door het huis.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:23

Schors op de track lijkt me niet zo'n succes worden, dat gaat verteren en vormt dan een niet-doorlaatbare laag, is mijn ervaring.

Wij hebben een heggenschaar voor de bramen, op accu. De accu is na 30-60 minuten leeg (afhankelijk van wat je ermee omhakt). Eerlijk, ik vind het niet erg. Als ik langer dan een uur krom loop met dat ding krijg ik last van m'n rug. Dus liever 30-45 minuten raggen, dan ding aan de lader, andere klusjes doen en dan nog even 30-45 minuten.

Wendy, ik reageer ook niet op iedereen (topic gaat vrij hard en ik heb niet overal wat over te schrijven). Qua mening hebben, heb ik het idee dat eenieders mening hier over het algemeen goed gerespecteerd wordt. Of ik lees er overheen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:10

Voor de plantenkenners?

Wat is dit?

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:12

In het begin zijn houtsnippers mooi. Daarna wordt het een verterend papje. Niet fijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:14

Dat idee heb ik ook.
Als iemand het op een andere manier doet, prima.
Over het algemeen doen Daan en ik alles anders dan het gros van de mensen, dus we zijn het wel gewend haha.

En dat kromlopen houd ik ook niet lang vol, vandaag eventjes onkruid gewied, niet lang...
Want anders kom ik niet meer overeind.
Gewoon kleine stukjes.

Geen idee Anke.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:22

Het scheelt wel echt hoe je de bosmaaier draagt. Die van mijn moeder met zo'n koordje om je schouder daar kan ik nog geen kwartier leuk mee doen :(
Onze eigen heeft een harnas met mooie brede schouderbanden, helemaal instelbaar, ook het handvat kan hoger of lager. Ik kan zo een paar uur rondlopen met dat ding.

Ik vind het juist tof om te lezen hoe anderen het anders doen, daar kan ik alleen maar wat van leren en dingen uitproberen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:25

Hier hebben we ook weer een flink stuk onkruidvrij gemaakt. Elke keer weer en beetje meer.

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:26

Goed bezig Anke! Ik heb ook geen idee welk plantje dat is...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:28

Jaren idd zo een flut bandje om de nek. Verschrikkelijk.
Sinds een tijdje zo een rugzak/harnas. Echt een verademing.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:46

Ik herken 'm niet, Anke. Misschien weet de app PlantNet het?