Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:33

Shetten, ik vind ze geweldig! Maar wel de opgevoede exemplaren! Ik heb de mijne al vanaf 3,5 maand. Ik heb bewust voor een shet gekozen en het is ook mijn enige pony. Ze is nu 6, loopt volgende week de eerste klasse 1 mendurance, is zo bomproof als maar kan wezen en is overal voor inzetbaar.

Ik heb er echt een hekel aan als mensen denigrerend doen over shetten, als in dat ze gezelschap zijn voor hun 'echte' paard. Ja, ze kunnen een ander paard prima gezelschap houden, maar dat kan ieder ander paard ook. Maar ze kunnen ook minstens net zo talentvol zijn als ieder ander paard.
Voordeel van Daisy; ze kruipt niet onder draadjes door. Haar motto 'als ik mijn hoofd optil en ik zie de draad, dan pas ik er niet onderdoor'. Dus achter een enkele draad van 1 meter blijft ze prima staan...

En Yontheke, ik heb ervaring met een ontzettend vervelend shet-hengstje die met 9 werd gecastreerd. Beest ging ook mensen dekken. Na castratie was het een schatje. Heeft nooit meer vervelend gedaan.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:58

Oh ik was er ook zo 1 hoor sakvis: MiniMe is hier tenslotte bij gekomen als gezelschap voor de toen revaliderende grote, die op een vlakke wei moest.

Maar wat een karakter!! En zo vreselijk slim ook: die kon echt niks toen ik haar kreeg, dus de normale commando's zaten er al heel snel in, maar de stemcommando's van longeren ( en dus later ook mennen, want die zijn bij mij hetzelfde) heeft ze letterlijk zelf staan afkijken van als ik lona aan het longeren was. Dus ik had die geconcentreerde blik van haar gezien en dacht: doe eens gek, longeer die kleine eens - ik zweer het, die deed gelijk de eerste keer alles goed: stap, draf, galop en weer terug enz.
Toen was ze net een half jaar bij ons, ik ben daar zo ontzettend van teruggekomen, die kleine is mij net zo veel waard als die grote.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:00

Tinky12 schreef:
Leuk al die oliebol :D

Azmay...volgens mij zie ik op de foto maïsveld...als de maïs eraf is,mag daar de mest niet op?Mag ik hier ook van mijn boerman.Alleen tussen ploegen en oogsten sla ik het op en gebruik een deel.Dat is dan een minimaal een half jaar oud en prima om te gebruiken :)

Geen slecht idee, de boeren willen het sowieso best hebben maar alleen als we het brengen en daar wil ik juist vanaf.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:06

Fabster wat leuk! Echt een mini en een maxi <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:17

sakvis schreef:
Shetten, ik vind ze geweldig! Maar wel de opgevoede exemplaren! Ik heb de mijne al vanaf 3,5 maand. Ik heb bewust voor een shet gekozen en het is ook mijn enige pony. Ze is nu 6, loopt volgende week de eerste klasse 1 mendurance, is zo bomproof als maar kan wezen en is overal voor inzetbaar.

Ik heb er echt een hekel aan als mensen denigrerend doen over shetten, als in dat ze gezelschap zijn voor hun 'echte' paard. Ja, ze kunnen een ander paard prima gezelschap houden, maar dat kan ieder ander paard ook. Maar ze kunnen ook minstens net zo talentvol zijn als ieder ander paard.
Voordeel van Daisy; ze kruipt niet onder draadjes door. Haar motto 'als ik mijn hoofd optil en ik zie de draad, dan pas ik er niet onderdoor'. Dus achter een enkele draad van 1 meter blijft ze prima staan...

En Yontheke, ik heb ervaring met een ontzettend vervelend shet-hengstje die met 9 werd gecastreerd. Beest ging ook mensen dekken. Na castratie was het een schatje. Heeft nooit meer vervelend gedaan.

Schuldig! Macho is gekomen als maatje voor Bacardi, maar ook als knuffel maatje voor mij. Ik had wel grootse plannen, zoals mennen, maar vond niemand om me destijds te helpen. En nu heb ik geen plek om een koetsje te zetten. Enfin, de plek is er wel, maar mag er niet voor ingenomen worden. Maar, ook al is hij gewoon vriendje van, hij wordt echt wel even graag gezien als zijn grote paardenvriend.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:55

Azmay schreef:
Tinky12 schreef:
Leuk al die oliebol :D

Azmay...volgens mij zie ik op de foto maïsveld...als de maïs eraf is,mag daar de mest niet op?Mag ik hier ook van mijn boerman.Alleen tussen ploegen en oogsten sla ik het op en gebruik een deel.Dat is dan een minimaal een half jaar oud en prima om te gebruiken :)

Geen slecht idee, de boeren willen het sowieso best hebben maar alleen als we het brengen en daar wil ik juist vanaf.

Maar je kunt toch de weg over met je krui?Veld is aan de overkant...toch? Heb je alleen dat deel wat je overhebt als de maïs groeit.Dat kun je vaak wel kwijt via FB,mp oid of die periode de aanhanger vullen en aan de overkant dumpen...dagje werk en na het ploegen maak je weer een mesthoop.
Als je niemand kunt vinden die het gratis weghaalt,zul je het zelf moeten doen of ervoor betalen om op te laten halen.Dat is een keuze die je moet overwegen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:03

Tinky12 schreef:
Maar je kunt toch de weg over met je krui?Veld is aan de overkant...toch? Heb je alleen dat deel wat je overhebt als de maïs groeit.Dat kun je vaak wel kwijt via FB,mp oid of die periode de aanhanger vullen en aan de overkant dumpen...dagje werk en na het ploegen maak je weer een mesthoop.
Als je niemand kunt vinden die het gratis weghaalt,zul je het zelf moeten doen of ervoor betalen om op te laten halen.Dat is een keuze die je moet overwegen.

Ja hoor naar de andere kant van de weg zou geen probleem zijn als ze dat goed zouden vinden (is inderdaad wel met paardenmest bemest niet zo lang geleden). Betalen voor ophalen vind ik ook niet zo erg hoor, alles beter dan mijn arme schoonvader de aanhanger leeg laten scheppen :(:)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:22

Zoooooooooooo blij dat ik Anke heb laten komen. Echt een eye-opener en toch ook bevestiging van wat ik zelf eigenlijk al voelde. Dat onze drama-Queen gewoon een heel gevoelig meisje is.
Dank je wel Anke, hier kan ik even mee vooruit!

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:59

Ik vond het leuk om je lekker op weg te helpen.
Mijn favo ding is om paarden en hun baasjes een stap dichter naar elkaar toe te brengen. Zodat ze samen lekker kunnen groeien en een band van vertrouwen opbouwen en uitbreiden.
Super lief trekpaardje. Fijn dat ze zichzelf mag zijn en haar emoties durft te gaan uiten.
Je deed het al heel goed! Nu lekker aan de slag met het 'huiswerk'. Geniet ervan en van elkaar!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:36

Wat een leuke foto's allemaal... Shetten... Ik vind ze ook leuk...

Hoef zacht houden... Ik olie ook de binnenkant 2x per week... De hoef zelf op dit moment bijna dagelijks.

Wat fijn Abby, de foto spreekt boekdelen... Alsof deze zegt... Ahhh nu begrijpen we elkaar,

Vanavond ff rondje gereden... Langs de windmolens... Wordt bijna mijn lievelingsrondje!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:41

Azmay schreef:
Zou iemand (uit Limburg) mij kunnen helpen met mijn mestprobleem?
Ik heb moeite met het vinden van duidelijkheid op internet. Het lijkt erop dat mijn mesthoop wel aan de weg mag liggen (is buiten de bebouwde kom) maar wie hem zou komen legen weet ook niemand. Die containers lijken me wel ideaal maar super duur vergeleken met gewoon een betonnen bak maken.

Plaatselijke loonwerker?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:45

Monmaster schreef:
Wat een leuke foto's allemaal... Shetten... Ik vind ze ook leuk...

Hoef zacht houden... Ik olie ook de binnenkant 2x per week... De hoef zelf op dit moment bijna dagelijks.

Wat fijn Abby, de foto spreekt boekdelen... Alsof deze zegt... Ahhh nu begrijpen we elkaar,

Vanavond ff rondje gereden... Langs de windmolens... Wordt bijna mijn lievelingsrondje!

Helpt dat olien?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:05

Afbeelding.... Gisteren gedaan...
Ja bij mij wel.... Tip die ik van de hoefsmid kreeg... Vetten/ oliën ... Maakt niet veel uit denk!

Ik heb toentertijd een container gekocht.... Met deksel...2300 euro
Maar een kennis heeft afgekeurde containers van zon vuilophaalbedrijf gekocht en deze in laten graven 2 van 3 m3
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 20-05-16 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:06

Zover ik weet helpt oliën niet. Olie sluit de hoef af van water. Er kan dan dus geen vocht in of uit de hoef en daardoor droogt de hoef nog verder uit en zal de hoef dus ook niet zacht worden. Maar de meningen zijn wisselend, zoals wel vaker in de paardenwereld :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:11

sakvis schreef:
Zover ik weet helpt oliën niet. Olie sluit de hoef af van water. Er kan dan dus geen vocht in of uit de hoef en daardoor droogt de hoef nog verder uit en zal de hoef dus ook niet zacht worden. Maar de meningen zijn wisselend, zoals wel vaker in de paardenwereld :)

Dat zei mijn hoefsmid ook, ja.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:14

Als je de hoef eerst goed nat maakt (15 minuten weken) en je smeert er daarna olie op dán sluit je het vocht op en blijft de hoef langer vochtig.
Zonder het een werkt het andere dus niet ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:15

Je ziet hoe het eruit ziet... Volgende week moet ze gedaan worden... ( 7 weken) volgens mij ziet het er goed uit!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:30

Ga ik ook maar ff spammen met de kleintjes.
De bolletjes wol: Casper en Cooper.
Afbeelding
Samen met pony Oscar
Afbeelding
En geen shet maar überstoere Oscar
Afbeelding

Shetjes zijn al gecastreerd en Oscar dit jaar.

Nou.. heb een enkelbrace. Damn ging bijna van mijn stokje toen ik het gips er af kreeg.
De brace met een beetje wrikken in mijn stalschoenen gekregen. Dat scheelt al.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:41

Hier staan de paarden vaak in de nattigheid maar kan nu niet echt zeggen dat ik de hoeven kan snijden als boter :Y) zelfs met een tang heb ik er soms nog moeite mee.

Maar ze houden zichzelf aardig bij als ze weer eens over de keien galopperen, dan breekt er weleens een stukje af. Het zal niet zijn zoals in de boekjes maar tegenhouden kan ik het ook niet. Als ik de ene stapel keien weghaal dan komen ze ergens anders wel weer omhoog :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:22

Super leuke shettenfoto's! Lynn_Nikita jij spant de kroon! Ik heb de foto's aan m'n vriend laten zien maar ik mag de paarden niet binnen laten :( niet eerlijk! Haha

Yontheke, goed zeg! Succes met de castratie!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 06:50

Super Abby! Dat is het belang van lessen. Samen naar je paard kijken, de mogelijkheden zien, handvatten aangereikt krijgen om mee verder te gaan en een rede om te oefenen voor de volgende les.
Elan, die bovenste foto....überschattig!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:08

Fabster schreef:
sakvis schreef:

Dat zei mijn hoefsmid ook, ja.

Ik kreeg van mijn hoefsmid de tip om de hoeven meer elastisch te krijgen door te smeren met schapenvet of manenvet, dit wordt volledig door de hoef opgenomen en sluit hem niet af.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:38

Goedemorgen,
Blijft prachtig die foto's.
Ik ga zo op les.... Dus snel ff borstelen... ( ze ligt nu nog ff uit te buiken).
Ik kan met een gerust hart weg, alles is gedaan.... Dan is het niet zon tegenvaller als ik weer thuis kom! ( 9:45 weg, 12:30 pas weer thuis)

Ik kreeg vanmorgen bericht, de puzzelrit staat op losse schroeven vw het weer morgen...

Kun je dan smeerbare schapenvet kopen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:48

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:22

Gaat het morgen zo'n slecht weer worden dan?

Abby: fijn dat Anke je zo goed geholpen heeft! Ga je vaker bij haar lessen?

Een stal/schuilstal vraag voor jullie.. zie hier vaak de meest prachtige stallen voorbij komen. Hebben jullie misschien handige linkjes voor mij voor inloopstallen/stallen?

Zag hier weleens iets voorbij komen maar vergeten op te slaan natuurlijk..