Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:28

Zonde [***] dat je die box hebt weggegeven, hier ook kunststof palletbox en daar gooi ik twee fijnmazige hooinetten in. Super, als ik het er los indoe gaat de helft er uit, lekkerste hooitje ligt er net onder natuurlijk en vertrappen ze de helft en kan het de mesthoop op.

Je kan ook een gat onderin je speciekuip maken en dan hooinet omgekeerd hooinet er in en het ophang touw door dat gat trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:57

Het was zo'n stomme kleur.... En ik woon erg landelijk, de palletbox kwam dan pontificaal in het zicht van de buren te staan.

Goed idee van de hooinetten in de de speciekuip. Verzwaar je de kuip nog ergens mee? Ben nl bang dat mijn paarden het net met kuip en al in de lucht trekken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:01

Yontheke schreef:
Ik heb of een voedselvergiftiging (maar mijn man heeft nergens last van) of een heel zware buikgriep -O-

Beterschap :(:)

Hier ook weer een ijsbaan vanmorgen,ben er aardig flauw van en de jongens ook.Gelukkig zijn ze verstandig en lopen erg voorzichtig.

Hier geen schrale paarden :+ moet aardig mijn best doen om er enige lijn in te houden :P stelletje vreetkonten :D

Zag paar mooie kuubkisten voorbijkomen +:)+ als je geen houtkluivers hebt tenminste :D Hier blijven ze ook van alles af.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:01

Bedankt iedereen! Krijg ondertussen gelukkig al wel wat water binnen..

Mijn paarden blijven eigenlijk ook goed van het hout af. Al durft Andor wel eens zijn tanden zetten in de palen onder het afdak. Maar dat is maar eens schuren en dan stopt hij er ook mee.

Ik ben zo jaloers op die mooie houten hooibakken die ik zag passeren. Die afbeelding staat al een jaar opgeslagen op mijn pc. Manlief is schrijnwerker :D maar die vindt dat we er geen plaats voor hebben.. Het moet onder het afdak anders staan ze in de blub te eten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:09

Beterschap Yontheke!

Gipsy: lucerne bijvoeren zou ook moeten helpen om de bovenlijn gevuld te houden. Ken het probleem, mijn oudje moet ook heel veel voer om hem enigszins gevuld te houden. Hij krijgt een combi van krachtvoer, bietenpulp, lucerne en olie. Deze foto is van gisteren (zoals je ziet vooral veel buik, maar ielige hals en kont)

Afbeelding

In z'n jonge dagen was hij ook al ielig (hier als manegepaard, ong 12 jaar oud). Sommigen hebben nu eenmaal een bouw waar je moeilijk vlees op krijgt.

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:52

Urielle schreef:
Misschien als ze echt aan het werk gaat voorzichtig aan iets hoger in de eiwitten zetten bijvoorbeeld wat lucerne (zonder melasse) erbij?
Ze heeft natuurlijk wel bouwstof nodig, anders vreet ze zichzelf op.

Ik moest van de pony doorgeven dat de lucerne lekker was. :D ze zei: "Dankjewel Urielle!"

Heb trouwens meteen nog even een foto gemaakt, die andere was eigenlijk ook al niet zo recent meer. Als ik de foto's vergelijk heb ik het idee dat ze toch wel een beetje bijgekomen is.

Afbeelding

Zet bietenpulp nu aan of niet? De een zegt van wel, de ander zegt is puur buikvulling.

Mooie houten kisten komen er voorbij zeg!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:32

[***] schreef:
Het was zo'n stomme kleur.... En ik woon erg landelijk, de palletbox kwam dan pontificaal in het zicht van de buren te staan.

Goed idee van de hooinetten in de de speciekuip. Verzwaar je de kuip nog ergens mee? Ben nl bang dat mijn paarden het net met kuip en al in de lucht trekken.

Dat was wel het effect bij mij. 1 trek aan de kuip en het net lag eruit en speciekuip lag op zn zij.
Nu zo'n 'band' voor bestrating erin en het net hangt er half boven en half in.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:48

@Gypsy, ik geef mijn paard juist speedibeet omdat er juist geen zooi inzit en het een vorm van ruwvoer is.
Maar ik weet het ook niet, de een zegt ze komen er van aan en de ander zegt blijft hierdoor mooi op gewicht...... Moet zeggen dat ze mooi slank is en goede mest sinds 5 jaar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:51

Mijn oude fjordje heb ik weer op gewicht gekregen dankzij seniores. Dus hier goede ervaringen met aankomen op dat soort spul!

Zwerte schreef:
Jadybabe schreef:
@ Zwerte, veel mos betekend te weinig voeding en kalk.
Heb zelf geen land maar de paarden gaan naar mijn ex die 800 meter verderop woont en die houdt het altijd prima bij. Betaal hem ervoor en ik heb zelf geen onderhoud, wel zo lekker.

Weet ik, dat is nou net zo frustrerend! We hebben namelijk afgelopen jaar dus tweemaal gemest en gekalkt. Braaf rekening gehouden met genoeg tijd ertussen zodat het elkaar niet verstoord, kalk voor de regen gedaan etc. Doen dus alles zoals het zou moeten en ondanks dat, toch veel ellende. Vandaar dit jaar maar even een uitgebreide analyse, zodat we precies weten welke stofjes nu nog ontbreken.

Ik quote mezelf maar even, aangezien het topic erg hard gaat. Maar dit leek me wel een interssant dingetje voor dit topic.
Gister de analyse binnen gekregen (equisoil van blgg) Iedereen die problemen met zn land heeft, zou ik aanraden zo'n uitgebreide analyse te laten doen. Dat laat toch dingen zien die je niet zo aan het gewas kan afzien. Ook erg fijn dat ze advies voor de komende drie jaar geven!

Veel mos wordt snel geschoven op het kalk. Voeding klopt, dat heeft ons land te weinig. Maar kalk? Kon het me al niet voorstellen en ja hoor, prachtige pH van 5,4. Ook bevat het land zat kalium, magnesium, calcium, fosfor etc. Het is echter slecht beschikbaar voor het gras en daar zit dus ons probleem! K/mg is nog te scheef, dus we moeten flink magnesium bijstrooien. Maar er zijn 2 grote issues: te weinig organische stof en vrijwel geen natrium aanwezig. Mooiste is blijkbaar minimaal 55mg/kg en wij zitten onder de 6 (dus gewoon vrijwel niet meetbaar!). Viel me ook op dat het natrium gemiddeld in deze omgeving veel te laag is (ze geven een paar waardes voor het gemiddelde van jouw omgeving). Maarja, wie voegt dat eigenlijk dan ook toe? Je hoort altijd van mest en kalk, natrium spreekt niemand over.

Komt dus prachtig uit dat we dit jaar al van plan waren eigen compost over het land te gooien, dat gooit de organische stof weer op een normaal niveau (dat probleem kun je al wel zien aan de grond zelf dus hadden we al verwacht) Verder moeten we dus juist natrium en magnesium gaan toevoegen en voor de rest juist heel weinig. Wordt een enorm gepuzzel, want we moeten gewoon zelf verschillende kunstmest etc door elkaar gaan mixen. Dat vond ik ook nog goed aan dit advies: ze geven geen merken oid, gewoon een advies over zoveel kg natrium, zoveel kg magnesium etc. Mag je zelf dus gaan puzzelen hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:56

Goed om te lezen, ik heb namelijk net gisteren mijn pakketje grond op de post gedaan naar het BLCCG in Wageningen. Ben benieuwd wat er bij mij uit komt!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:06

Interessant Zwerte! Sommige dingen zijn heel herkenbaar. Nou ja, van vorige keer dan. Benieuwd wat er nu uitkomt. Heb twee weken geleden de monsters :+ al retour gestuurd maar nog niks gehoord. Hoe lang heb jij moeten wachten?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:08

Zo uit mn hoofd heeft het zo'n twee weken geduurd. Maar ik weet het niet precies meer.
Ik was dus echt aangenaam verrast over hoe uitgebreid en objectief de analyse was. En wat is nou helemaal 80 euro op drie jaar? Als je daarmee je land optimaal kan maken?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:09

Pff.. zeker een gepuzzel. Iemand had hier in dit toppic een linkje neer gezet over weidebeheer, ik geloof via paardenblaadjes. Super interessant om door te lezen. Heb hem naar mijn ex gestuurd om eens door te nemen.
Ik vind het jammer dat ik geeen wei aan huis heb maar het is wel lekker dat je de verantwoordelijkheid niet hebt. Hij sleept bemest en sloot en houdt de boel in de gaten.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:26

Zwerte schreef:
Ik quote mezelf maar even, aangezien het topic erg hard gaat. Maar dit leek me wel een interssant dingetje voor dit topic.
Gister de analyse binnen gekregen (equisoil van blgg) Iedereen die problemen met zn land heeft, zou ik aanraden zo'n uitgebreide analyse te laten doen. Dat laat toch dingen zien die je niet zo aan het gewas kan afzien. Ook erg fijn dat ze advies voor de komende drie jaar geven!

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Veel mensen strooien dikwijls maar iets, zonder te weten wat en waarom. En verschieten dan achteraf dat hun gras niet groeit, of dat er super veel mos of onkruid staat.
Vind het ook zeker zijn geld waard, 80 euro voor een bodemstaal om de 3 à 5 jaar. Was bij mij ook die prijs.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:01

Afbeelding

test

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:02

Hahahaha....heb nou eindelijk in de gaten hoe je een foto kan plaatsen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:07

Je hebt meteen wel een leuke uitgekozen. Ik ben hier namelijk ernstig aan het zoeken naar mogelijkheden om minder uren per dag te steken in alleen het verzorgen van de paarden. Zodat ik misschien ook nog eens aan rijden toe kom, ofzo :+

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:14

Mijn merrie stond vorig jaar een maand bij een vriendin op een dressuurstal, wauw, ik hoefde alleen maar te rijden. Voordat ik kwam had ze al in de molen gestaan en in de paddock en was ze eventueel al gereden, hoefde ik alleen nog maar te knuffelen.
Het was zalig voor een maandje maar thuis lekker 24/7 er in en er uit wanneer mevrouw dat wil en zelf kunnen rommelen is toch meer mijn ding.
Hoeveel paarden heb je dan Wendy?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:15

Wendy schreef:
Je hebt meteen wel een leuke uitgekozen. Ik ben hier namelijk ernstig aan het zoeken naar mogelijkheden om minder uren per dag te steken in alleen het verzorgen van de paarden. Zodat ik misschien ook nog eens aan rijden toe kom, ofzo :+

Als je het gevonden hebt laat het dan weten, ben ook nog steeds op zoek :=

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:18

@Wendy en Patricia, het afmesten uitbesteden (aan je partner) en in tussentijd zelf gaan rijden :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:22

Ik heb er maar twee. Maar met de bak uitmesten waar ze overdag stonden, stallen uitmesten, hooi klaarzetten etc was ik laatst maarzo 2 uur bezig.
En omdat manlief in het buitenland zit, moest ik daarna nog eten maken voor mijzelf (om half 9 's avonds dus). Niet echt handig.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:33

Het verschilt ook wat voor paarden... die van 700+kg van ons die heeft toch een hopen!! Dan doe ik liever de paddock van de kleintjes :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:00

Die van mijn mini zijn echt een hel anders....een grote hoop schuif je zo met de mest boy in het bakje..die kleintjes krijg je geen grip in. .Vooral als ze goed hard zijn hihi. Net knikkers

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:27

Geen stro meer in de stallen en een fatsoenlijke hooibak scheelt hier heel veel werk. Hoef ik alleen wat drollen te wippen en klaar!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:05

Santos_05 schreef:
@Wendy en Patricia, het afmesten uitbesteden (aan je partner) en in tussentijd zelf gaan rijden :+

_O- _O- denk niet dat hij daar zo blij van word, hij helpt me al zoveel en wil zelf ook graag weer gaan rijden... 4 paarden eten en poepen echt veel -O-
Ik sta om 5.30 uur op om te mesten dan om 7.00 uur weg naar het werk en normaal gesproken rond 18.00 uur weer thuis (maar zoals vandaag met dit k.. weer pas 19.30uur), eten koken, snel eten en mesten, als het mee zit zijn we dan rond 20.30 / 21.00 uur klaar, dan allemaal op stal poetsen en voeren voordat ik dan kan rijden is het 21.30 uur als ik het haal pfff dat hou ik niet elke dag vol.
Vandaag was het een ramp op de weg en zijn we nu net klaar met eten dus voordat ik gemest, gepoetst en gevoerd hebt...gaat mijn welker alweer _O- en nee ik heb geen spijt dat ik ze aan huis heb!!