Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:04

PhiaBink schreef:
granu schreef:
ik heb het gezien en getest op equitana, het liet me geen goede indruk die nestjes, lijkt me eerder een stro briket voor energie, maar zachter gebriketteerd.

Granu, sinds wanneer is stro energie????????

even stro pellet energie intikken en je vind heel wat info over stro als energiebron

stro briket intikken zal u foto's geven over brikets

gezien veel sites firma gebonden zijn wil ik niet naar bepaalde sites verwijzen

algemene opmerking over stro pellets voor energie : technisch bruikbaar als brandstof, echter veel as en corrosief

Dinopino

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:04

wanneer ik onze stallen vergelijk met mijn enige reformtaler stal is wel heel duidelijk dat die veel langer mooi blijft. De paarden hebben ook veel sneller een mooi bed. Het zaagsel in de andere stallen lopen ze echt als klompjes eruit. Wanneer je een paard hebt dat het niet eet zou ik zeker voor de reformtalers gaan. Ze zijn echt 100% tarwe.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:08

Citaat:
Ervaring van andere hier met het gebruik van korrels en nestjes zijn positief, dus waarom niet uitproberen!

Citaat:
Wanneer je een paard hebt dat het niet eet zou ik zeker voor de reformtalers gaan. Ze zijn echt 100% tarwe.

Die andere ben ik één van en moet zeggen dat het zeker de moeite waard is om het te proberen.
Het "nestjes eten" valt bij mijn paarden mee....en het is 100% tarwe dus niet zo'n probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:24

Dan toch zonde als ze die dure nestjes eten?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:41

Tja...maak dat de paarden wijs, weten zij veel :$ :$ ?? hebben zij nog nooit van gehoord.
Gelukkig blijft het hier bij enkele hapjes :9
Ze vallen snel uit elkaar, zónder nat maken en dat is een groot voordeel tov de korrels.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:13

madamX schreef:
granu schreef:
op de verpakking staat de inhoud en de samenstelling, tenminste van diegenen die zakken met etiket en/of bedrukking leveren.
zo weet men wat men koopt.

En dit klopt dus niet. Omdat het geen veevoeder is, is er geen controle op;

Strovan heeft volgend registratienummer bij het FAVV :2156982466
FAVV : Federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:58

Suzan1 schreef:
Citaat:
Ik heb juist van de week (weet niet meer precies waar) gelezen dat vlas ook in dat rijtje hoort!!! En strokorrel is niet te vergelijken met zaagsel of krullen. Mijn hoefsmid is zeer tevreden over de hoeven van onze paarden.

het vlas zit niet zo vast erin gepropt als de (urine)plak van de strokorrel...
vlas zou de hoef wel meer kunnen uitdrogen.
Uit voorzorg doen we hier bijna altijd de paarden met droge hoeven op stal zetten.
eigenlijk zou er uitgezocht moeten worden wat wel en niet goed is voor de hoeven.

Er komen steeds meer gevallen van o.a. witte lijn ziektes ... maar waardoor komt dat?
ik zou het niet weten, maar een dikke vieze plak in de hoeven geeft (in ieder geval voor mij )geen goed gevoel

In bodembedekkers als zaagsel en vlas schijnt een schimmel te zitten die de WLD veroorzaakt. Mijn paard heeft het al twee jaar, één keer is het bijna weggeweest. Toen werd het weer erger. Mijn paard stond op zaagsel en later op vlas. Mijn smid had al een paar keer gezegd dat stro beter/het beste is voor de voeten. Maar daar durfde ik niet aan te beginnen ivm koliek. Ik las over de strokorrels en dat bleek een uitkomst. De smid is nu ook erg tevreden over de de voeten van mijn paard. Ondanks dat het idd onwijs blijft plakken tussen de ijzers (vind ik echt een groot nadeel!) gaat het goed met de bestrijding van de WLD en is het zelfs bijna weg. Dankzij de strokorrels en een spray die ik op de hoeven spuit. Toch, als de hoeven straks langere tijd WLD vrij zijn - ga ik weer over op vlas. Ik vind het een poging waard. Mocht de WLD dan toch terugkomen, weten we zeker waar het aan ligt. Maar als het weg blijft, vind ik vlas tóch fijner en goedkoper. En prettiger voor de stalhouder want die moet nu voor één stal strokorrels kopen. ;)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:43

Citaat:
Ik vind het een poging waard. Mocht de WLD dan toch terugkomen, weten we zeker waar het aan ligt.

Om ook seizoens-invloeden uit te sluiten, zou je dan nog zeker 1 jaar strokorrels moeten gebruiken.

Bij een kennis is al een lange tijd een merrie met WLD op stal, waarvan ze maar niet af raakt. Ze had altijd houtkrullen als bodembedekking, maar heeft nu ongeveer een half jaar de chopped versie strokorrels.

Ze is nu op vakantie, maar als ze terug is, zal ik haar eens vragen hoe het met de WLD bij haar merrie gaat.
Ben daar ook erg benieuwd naar.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:46

Zou het seizoen daar ook invloed op hebben? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets over gehoord. WLD wordt toch niet veroorzaakt door bijv. een natte wei? Of bedoel je dat de weerstand van de hoeven in bepaalde seizoenen minder is?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:03

Ik heb nu een aantal maanden 4 paarden op strokorrels van Strovan staan. Op zich ben ik tevreden, het is lekker makkelijk uitmesten maar ik vind het wel een nadeel dat het zo prijzig is. Als ik de stallen doe zoals ik het graag zie, dan ben ik elke week per stal ongeveer 1,5 zak strokorrel kwijt, terwijl mijn paarden slechts van 20.00 uur tot 8.00 uur binnen staan.
Ik verbruik meer strokorrel dan wordt geadviseerd, terwijl 3 van de 4 paarden toch wel netjes zijn op stal. Ook heb ik koekvorming, welke ik regelmatig verwijder, omdat als je met je neus vlak boven de grond gaat hangen toch echt een flinke ammoniaklucht ruikt.
Een gastpaard bij ons hebben we weer van de strokorrel afgehaald, want die plast zo ontzettend veel dat strokorrel niet uit kan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:05

Ook ik gebruik Strovan en ben zeker 2 zakken per week per stal kwijt. Na 6 weken alles eruit en weer opnieuw beginnen. Het verbruik is dus aanzienlijk hoger dan door Strovan geadviseerd wordt.....

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:46

Toekie schreef:
Zou het seizoen daar ook invloed op hebben? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets over gehoord. WLD wordt toch niet veroorzaakt door bijv. een natte wei? Of bedoel je dat de weerstand van de hoeven in bepaalde seizoenen minder is?

het is niet bekend waardoor WLD kan ontstaan.

Het zou zelfs van een wei afkomstig kunnen zijn. Ezeltjes die nooit in een stal komen, kunnen ook besmet zijn met WLD.
Maar of dat nu komt door de bodem, of altijd de beschikking hebben over eten ... hier zouden ze echt meer onderzoek naar moeten doen.
Dan kan een heleboel dierenleed worden bespaard.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:53

Hm, ja.. ze hebben het bij oorzaken idd over minstens één bacterie en één schimmel die in de leefomgeving van het paard voorkomt. Wat dat betreft zit er een groot gat in de markt, zowel qua onderzoek als qua geneesmiddelen. Ik heb nu - dankzij een bokker - een spray die goed lijkt te werken. Het wordt op de website van Van Nassau ook positief benoemd. Gedoe met honing ben ik mee gestopt, daar kregen we het niet mee weg. Stalbodem nu dus ook aangepast. Spray + strokorrels lijkt tot nu toe het beste te werken. Overigens, op onze pensionstal heeft geen enkel ander paard het. Op mijn vorige stal hadden er meer last van (daar heeft hij het ook gekregen). Dat biedt misschien wel hoop, dat het mogelijk niet aan de huidige locatie ligt.

Begin januari komt de hoefsmid weer, ik hoop dat het dan weg is of in ieder geval bijna weg. Ik ben ook benieuwd naar de merrie van die kennis van je. :-)

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:51

Nou goed, ik ben er nog niet helemaal weg van, de hele vieze paarden zijn nu over naar gehakselt stro maar dat neemt al helemaal niets op. iedereen week 1.5 week een zak gaat op een gegeven moment echt veel kosten, weet gewoon echt niet zo goed hoe ik het nou mooi en schoon hou.. elke keer is het een week mooi daarna weer DRAMA...:(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:51

Iemand hier ook ervaring met het merk compristro korrels,word verkocht op haardhout.nu,
lijkt niet duur 840 kilo voor 259 euro aan huis geleverd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:29

Wat mij opvalt is dat de prijs die in het standje op P&K gesuggereerd werd per zak wel bij afname is van 16 pallets (kan ik dus volgens Strovan een kleine 16 jaar mee doen _O-).
Wordt het toch een duurder grapje dan vlas vrees ik (aangezien ik losse zakken moet kopen ivm opslag en dan ruim 7€ per zak kwijt ben).
Ik twijfel nog, mooi product maat te duur voor een particulier met 1 peerd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:23

bigone schreef:
Iemand hier ook ervaring met het merk compristro korrels,word verkocht op haardhout.nu,
lijkt niet duur 840 kilo voor 259 euro aan huis geleverd.

Ik dus.....alleen dan de chopped uitvoering. Bevalt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:43

Het natte weer en de natte paarden hebben gezorgd voor een hele vieze plakkerige natte stal....bah, alles eruit, want het beetje stro wat er in zit is gaan schimmelen....
De natte maanden vind ik het geen fijn product, de droge maanden is het ideaal.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:53

dat vind ik ook russel, maar ja wat anders, ook vlas is in de winter bagger hier, en veel opslag ruimte hebben we niet, dus het is lastig. heb nog een paar zakken en dan zullen we ook moeten kijken wat we gaan doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:56

Ik ga vandaag een zak gehakseld stro halen om door de korrels te mengen - even experimenteren of de stro-mot dan wat minder plakkerig wordt. Ze hebben hier strohaksel van verschillende lengtes, ik wilde 's even de meest grove gaan uitproberen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:44

Hier geen natte, plakkerige stallen maar mooie droge stalletjes, de één ligt vandaag 42 weken.

@JP, heb je de stronestjes niet kunnen krijgen?
Gehakseld stro is stoffiger dan stronestjes. Ik heb hier ook gehakseld koolzaadstro gebruikt maar dat was meestal erg stoffig.
Het is uiteraard een kwestie van proberen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:09

vraagje he wat kost wat heb je nou nog aan strokorrels,

heb die van hierboven bekeken, die heb jij toch diana1,
prijs staat er mooi bij

wat kost strovan een pallet, prijs kan ik nergens vinden nl.

en heb je nog meer, eigelijk heb ik niet een hele pallet nodig, kan je ze ook ergens los kopen bv.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:51

welke vragen stel je aan mij Dobbel?

Strokorrels en nestjes samen zorgen hier voor droge stallen.
Ik heb nu de chopped van Zeolite/Haardhout. Zijn nl. dezelfde!
Tevens heb ik de stronestjes van Reformtaler via Ecobodem.
Deze mix ik sinds een maandje en dat bevalt super.

Ik kan hier bij de regiodealer losse zakken kopen van beide producten. Prijs wordt lager naarmate ik meer afneem.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:52

wellicht weet je ook wat een volle pallet strokorrels kost,

heb je niet meer soorten tegenwoordig, stronestjes heb ik al gezien ja, maar ik heb gewoon te weinig opslag voor alles, dus denk dat ik het maar hou op strokorrels alleen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:59

Laatst bijgewerkt door diana1 op 24-11-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt