Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:06

haha, dat is niet ontspannen nee :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:09

Hier ook heel erg veel regen, inderdaad nadat het eindelijk een beetje op aan het drogen was. Het is meteen weer een sippe natte bende...

L_N, zo ga ik nu ook met die van mij, nieuwe omgeving, alles is eng. Zelfs aan de hand komen we na een half uur ommetje zwetend terug... Hopelijk worden ze rustiger naar mate er meer routine in komt...

Sneeuw, prachtig! Daar voor zit ik niet noordelijk genoeg... Zou het wel liever hebben dan deze natte sippe bende...

Kennelijk gaat het volgende week mogelijk heel hard vriezen. Nemen jullie daar speciale maatregelen tegen, voor degenen die ze 24u per dag buiten hebben staan, wat zijn de truukjes om de waterton een beetje open te houden bijvoorbeeld?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:11

Haha wat een dramaqueen en helemaal wit van het schuim/zweet :') Niet echt een ontspannen ritje zo nee :n

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:12

Dat was idd niet ontspannen LN.

Ook hier een baal hooi die matig gegeten wordt. Heel mooi droog fijn hooi, goed van kleur en geur maar ze moeten het niet. Nu hebben ze genoeg vet om iets te incasseren dus ik wacht het nog even af.

Ik ga zo naar de RV. Even in de bak hobbelen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:16

Ik zit in Eext, er is vanmorgen zeker 10cm gevallen (sneeuwt nog steeds als een malle). En helaas geen sneeuwbeslag hier, de ijzers zitten er net 2 weken onder en we kwamen uit nijkerk waar het bijna nooit sneeuwt dus niet over nagedacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:21

Heb je deksels in huis?
Knip die op maat dat je ze net onder het ijzer kunt klemmen.
dat wil ook wel werken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:33

Zo LN, die heeft zichzelf niet gespaard :D

Jeetje wat een sneeuw. Ik snap dat het onhandig is, maar ik had t best willen hebben.
We hebben regen gehad, maar niet absurd en t is nu droog.
Morgen mogen ze weer in de wei.

Misschien vanmiddag wel even als ik ga uitmesten.
Ik doe ze dan normaal even los in de rijbak, maar Mir heeft in haar hoofd dat er rechtsachter een gat gegraven moet worden. Echt waar, binnen 1 minuut zit ze al tot op het zeil van het eb en vloed systeem. Die grapjes kunnen we echt niet hebben.

Zijzelf vindt het heel leuk en stopt er pas mee als ik boven het gat ga staan :=
En dan wil ze knuffelen :o

Ik word wel een beetje moe van communicatie binnen de paarden.
Freiberger die me te koop aangeboden werd … al 2 weken radiostilte. Wel tussentijds vanuit mij een app, maar ze wist nog geen prijs.

Diegene die voor Mir gekomen was, zei me uiterlijk maandag te laten weten wat hij wilde, maar is ook stil en reageert niet op app.
Ik denk altijd maar zo “nee” is ook een antwoord toch?

Vriendin van me had ook kijkers voor haar paard. Ze is hartstikke druk geweest met alles netjes maken en ze zijn gewoon niet op komen dagen. T blijft bijzonder.

Ik heb zaterdag wel een afspraak staan voor een 7 jarige ruin. Fries met 5% Fjord. Ik ben benieuwd.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:05

Stille meelezer.... maar wou even ingaan om het ijzers en sneeuw verhaal...

Ik heb ze nu allen blootvoets staan, maar insmeren met dikke laag vaseline helpt goed.. en grote badstofsokken om de hoeven ook.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:12

Wat gaaf zoveel sneeuw, stuur maar naar het zuiden.

Die radiostilte is vrij 'normaal' bij kopen of verkopen, vind dat ook altijd wel vervelend. Hier ook iemand die allerlei video's wilde van het veulen, nou prima, en dan hoor je na het sturen ook niets meer. Dus ik ga er maar vanuit dat het een nee is.

Haha wat een heerlijk ritje, altijd leuk als je met een bruine heen gaat en met een witte terugkomt :=

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:37

Haha LN die heeft zich goed druk gemaakt.

Sow, was me er niet van bewust dat er delen van NL sneeuw gehad hebben, gelukkig hier niets. Maandag en dinsdag in de binnenbak gereden, dus nu hopen dat donderdag de buitenbak weer te doen is. Geen tips mbt de ijzers trouwens, want heb geen inspraak of de mijne wel of niet naar buiten mag met sneeuw :+ Maar mocht hij aan huis komen te staan zou ik wss de ijzers er uberhaupt onderuit halen en anders op zoek naar van die sneeuwdingen die je in de schroefgaten draait oid. Ook wel eens gelezen over zo'n soort klei die erin kunt doen.

Vervelende situaties Boemel, kleine moeite om even een berichtje te sturen zou je zeggen..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:51

Zo werd ik hier wakker vanmorgen, best een redelijke laag.
Alleen zit er ook al weer dooi in ( en toch sneeuwt het ook nog steeds )
Wel al een heerlijke wandeling door het bos gedaan met de honden, genieten.
Afbeelding

Paarden met ijzers deed ik altijd even kort naar buiten, even de benen strekken en dan weer op stal.
Of inderdaad een sok om of insmeren.

boemel schreef:
Ik word wel een beetje moe van communicatie binnen de paarden.
Freiberger die me te koop aangeboden werd … al 2 weken radiostilte. Wel tussentijds vanuit mij een app, maar ze wist nog geen prijs.

Diegene die voor Mir gekomen was, zei me uiterlijk maandag te laten weten wat hij wilde, maar is ook stil en reageert niet op app.
Ik denk altijd maar zo “nee” is ook een antwoord toch?

Vriendin van me had ook kijkers voor haar paard. Ze is hartstikke druk geweest met alles netjes maken en ze zijn gewoon niet op komen dagen. T blijft bijzonder.

Ik heb zaterdag wel een afspraak staan voor een 7 jarige ruin. Fries met 5% Fjord. Ik ben benieuwd.

Ik deed daarom niet veel extra's , hooguit een borstel er over en verder jammer.
Want zo staan ze uiteindelijk ook bij een nieuwe eigenaar in de wei ipv opgepimpt.

Lynn_Nikita schreef:
Ontspannen viel beetje tegen de
maar was wel lekker. Die dramaqueen meende dat achter elke boom een monster zat en t gas moest open.
Half uurtje door het bos is dit als resultaat
[ Afbeelding ]

:') Dramaqueen , met boskabouters.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:53

Wat vervelend van het hooi dais.

Hier al een hele poos hooi van Corsten maar werd wel erg duur.
Nu twee balen voordroog opgehaald om te proberen, laag in suiker.
Ze eten het goed terwijl ze met voordroog moeilijk zijn.
Ben benieuwd.

Afbeelding
Afbeelding

Vervelend die stilte bij aan en verkoop.

Ln, dat was een goed ritje haha.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:02

Oh, dat zijn wel mooi sneeuw beelden zeg

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:03

Hier rond de 12-15mm regen maandagavond en dinsdagochtend.

Net even zon gezien!
Al had ik een dik pak sneeuw wel leuk gevonden, het is niet altijd praktisch.
Hier had paard met ijzers ook zooltjes en gelukkig konden de ijzers er snel af, maar. T klonterde die week gelukkig niet zo.. t was toen ook vooral nat.

Ik ben niet fit dus even een rondje op de kar gezeten en Doortje was zoals altijd haar brave zelf. Echt bijkomen is dat

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:25

Vervelend van dat graven Mir. Hier ook allemaal graafmachientjes.

Afbeelding
Hopeloos is het.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:52

Qimm schreef:
En het was zo mooi droog geworden .... ;(

Dit waren gister exact mijn woorden... maar ik was al blij dat we geen sneeuw hadden.

Ik had de pony ook altijd op sneeuwbeslag idd, nu alles zonder ijzers dus met sneeuw kunnen ze er gewoon uit.
Als het serieus gaat vriezen gooien wij de leidingen dicht en spuiten we ze helemaal leeg, zodat er niks kapot kan vriezen. En dan op tijd de tuinslang binnen zetten (dit is het deel dat ik altijd vergeet) zodat ik gewoon waterbakken in de stal kan zetten. Mijn merrie kapt ze altijd open als ze dicht vriezen dus ze staan dan eigenlijk nooit zonder.

Gedoe met hooi is echt zo oliebol. Ik heb nog eigen snede en van Corsten nu en de meningen zijn in de kudde aardig verdeeld over welke lekkerder is, dus voorlopig heb ik voor ieder wat :D

Poeh Lynn die heeft zich druk gemaakt

Ik heb uberhaupt een hekel aan gebrek in communicatie, maar inderdaad zeg dan gewoon nee...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:59

Hier heeft een van de twee wel ijzers, maar ik doe ze gewoon naar buiten, ik heb geen sneeuwbeslag. Ik kijk even hoe en wat, maar bij wat strengere vorst dan is het geen plaksneeuw en dan gaat het goed. Ik heb ook nog plastic korrels die ik kan smelten en dan kan ik een soort zooltje maken in de ijzers, dat werkt ook best goed maar dat doe ik niet voor een dagje.
Mijn paard zonder ijzers kan trouwens ook sneeuwballen krijgen onder zijn hoef. Doordat ze dagelijks buitenkomen passen ze zich heel goed aan aan de bodem. Als ze op bestrating zouden staan bij mij dan zou ik het wel anders doen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:29

Nou anderhalve rol ducttape ging er wel doorheen en dat bleef ongeveer 45 minuten zitten. Maar ze hebben even kunnen ravotten. En ze waren er ook snel achter dat ze voorzichtig moesten doen nadat een van de twee een buikschuiver maakte. Gelukkig alleen een gekrenkt ego aan over gehouden.

Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:30

Gedoe met hooi, is echt heel vervelend!
Nooit zo serieus ervaren, maar onlangs mee te dealen gehad en ook echt stress van.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:31

@Pjer wat je ook nog eventueel een volgende keer zou kunnen doen is er een oude (dunne) doek onder en dan ducttape overheen, dan blijft het vaak wat langer zitten (een beetje het hoefverband principe). Ik gebruikte toendertijd ook veel minder ducttape daardoor.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:33

Balen die verkoop perikelen.
Ik had het omgekeerde, ik heb de kijker gezegd er goed over na te denken en mreeg maandag een appje of ze al lang genoeg nagedacht had. _O- Binnenkort de keuring en dan gaat Lieve richting de Loonse en Drunense duinen. Heel dubbel, maar ze waren beide verliefd. Dus het isgoed.

Wat een sneeuw, gaaf.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:35

Mooie sneeuwplaatjes hoor!
Wil ik ook. Dan mogen ze in hun blote kont de wei in en ga ik foto’s maken.

Mir gebruikt de verhoging voor rek en strek oefeningen. De camera vond er wat van :D
Afbeelding

Zaterdag nog een normale foto van haar gemaakt.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:40

Belker schreef:
Balen die verkoop perikelen.
Ik had het omgekeerde, ik heb de kijker gezegd er goed over na te denken en mreeg maandag een appje of ze al lang genoeg nagedacht had. _O- Binnenkort de keuring en dan gaat Lieve richting de Loonse en Drunense duinen. Heel dubbel, maar ze waren beide verliefd. Dus het isgoed.

Wat een sneeuw, gaaf.

Dubbel, maar fijn Belker. En dat is een prachtige plek.
Maar qua communicatie zal t veel schelen dat het een bekende van je is.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:46

Fijn belker!

Nou verkopers zijn ook niet alles hoor. Heb al van alles meegemaakt in mijn korte recente zoektochten.

Hier schijnt het zonnetje en geen sneeuw dus ik ga zo mooi een rondje mennen.

Onze waterleiding is verwarmd en kunnen we zelf reguleren dus dat is fijn, daarnaast loop ik dan extra met water te zeulen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:10

Met sneeuw zet ik alles buiten, ook ijzers
Haal wel aantal keren die klompjes eronderuit maar meestal valt dat er op de verharding al vanzelf onderuit
Net de stalwanden schoongespoten met de hoge druk
Tinker poept altijd met zijn gat tegen de muur aan, zo lekker....
maar alles is weer ( tijdelijk ) lekker fris en schoon

Er werd nog gevraagd over voorbereiden op vriesweer. Ik vul alle bakken tot de rand en hak het dagelijks open. Pas als alles op is moet ik met kannen gaan slepen, 2 jerrykannen in de kruiwagen, vullen bij de achterdeur en omkiepen op de plek van bestemming