het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 15:00

Gefeliciteerd Karin, maak er een mooie dag van!

Ja hoor Angela je mag er zeker bij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:44

Ik vind het super leuk mee te lezen maar draag nog niet zoveel bij haha.

Van het weekend is er gemaaid bij ons op stal voor het hooien.. gelijk even geholpen met harken (gras uit de kanten halen) stalhouder is nu steeds aan het schudden. Morgen worden de balen gemaakt. Daarna kunnen we weer een tijdje op de weide mennen, chill!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:57

Laurie schreef:
Belker schreef:
In Empe zit ook hooileverancier en die heeft kleine baaltjes. Daar ga ik eens wat halen. 1 voordeel, ze eten dit trager dan het duits eifelhooi. Ze hadden nog genoeg over vanmorgen.

Ik kom even binnenvallen hoor :o Toevallig Luuk? Ik heb daar inmiddels drie keer hooi gekocht, mooi langstengelig spul is het.

Gefeliciteerd met je verjaardag Karin!

Klopt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:18

Welkom Angela!

Gave platen weer Belker!

Inmiddels durft Tess onder het doek.
Ik vind het ook wel leuk staan, doet me een beetje aan festival sfeer denken, ha ha.

Gisteren is een bevriende timmerman bij ons geweest voor een stukje advies voor de stal. Stalwand verplaatsen is 1, maar dan moet ook het hooihok verplaatst worden en daardoor ook de houtopslag. En de huidige zadelkasten passen dan ook niet meer, dus er moet een nieuwe kastenwand gemaakt worden. Heel eerlijk gezegd na jaren verbouwen, word ik al moe als ik er aan denk. :(

Ik zat te denken…. Als we het schaduwdoek nu vervangen voor goed zeil dat ook waterdicht is, dan staan ze ook altijd droog en uit de zon.

Zou dat weersbestendig te vinden zijn?
Dan zien we volgend jaar wel weer verder of we de stal vergroten . .…. Zeg ik nu :D

Ze zijn weer aan het hooien hiernaast. Boer heeft vanmorgen netjes gebeld. Ratje is tegenwoordig bijna altijd thuis, maar nu natuurlijk niet, dus ik ben erg ongerust. Ik ben het verdriet om Mouse en Luna nog niet echt te boven, een 3e kat dood, trek ik echt even niet.
Laatst bijgewerkt door boemel op 21-08-23 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:29

@boemel: ik hoop zo van niet ;(
Voor goed/stevig/waterdicht zeil kun je best een zoeken op vrachtwagenzeil.

@angela: welkom!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:33

Angela, welkom.

Boemel, ik snap je angst. Hopelijk is hij snel levend thuis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:23

Niet leuk boemel! En wellicht een container tijdelijk als stal er bij? Kan je ook kijken of ze er überhaupt behoefte aan hebben. Wellicht vinden ze het zelf prima zo

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:28

Een container mag niet van de gemeente en ik wil zelf ook niet zo’n lelijk ding neerzetten. :D

Bovendien voor dat geld, is de stal ook verbouwd.
De wand verzetten is het werk niet, maar willen we het mooi en praktisch, dan is veranderen hooiopslag en zadelkasten wel heel wenselijk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:29

Even laten bezinken, misschien krijg je ineens een heldere ingeving :)*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:31

DubbelFun schreef:
Even laten bezinken, misschien krijg je ineens een helder moment :)*

Dit en is het jouw gevoel dat dit niet passend is of geven de paarden dat duidelijk aan? Tussen perfect en heel slecht zit een groot stuk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:20

De paarden verschillen van dag tot dag van mening. Van lekker met z’n drieën in de stal, tot 1 erbuiten en met het hoofd naar binnen.

En het regent in en de zon schijnt ook naar binnen.
Op zich gaan ze hier best de winter mee overleven, maar ik vind het niet ideaal.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:10

Kan je evt een afdak aan de stal maken Boemel? Zodat ze meer overdekt kunnen staan? Dat is vaak niet zo ingewikkeld te realiseren maar weet niet hoe je situatie is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:06

Gisteren weer fijn gereden met Hera, opstarten is weer ff puzzelen maar zodra ze er is, is ze er. Wordt er dan ook echt blij van. Was wel een uitdaging qua spanning, luchtballonnen, skeelerende kids, keiharde muziek en rond racende Amy :+ dus eigenlijk is ze heeeeel braaf.

Gemaakt door buurmeisje op dr skeelers _O-
Afbeelding

Blije Hera
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:10

Dat ziet er uit als een prettig dragend hoofdstel :)

@rover: officieel heb je daar een vergunning voor nodig omdat het een uitbreiding van het gebouw is. Zal niet zo simpel zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:12

rover_ schreef:
Kan je evt een afdak aan de stal maken Boemel? Zodat ze meer overdekt kunnen staan? Dat is vaak niet zo ingewikkeld te realiseren maar weet niet hoe je situatie is.

Alleen een piepklein wegklapbare afdak.
De mest moet afgevoerd worden en de trekker moet voor de stal langs rijden.

Fijn Marjan!
Je buurmeisje heeft oog voor sfeer.

Hier wordt in de ochtend steeds aan de paddock gewerkt en in de avond heb ik steeds afspraken. Overdag te warm om war met de paarden te doen.
Gelukkig ziet de 2e helft van de week er gunstiger uit voor mij. En zijn de paarden de klos :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:26

Ik zou idd waar nu je zeil hangt een iets stevigere/betere oplossing maken en dan een winter aankijken :)
1 prutwinter is ook wel te overzien, ook als het niet ideaal is.
En in uiterste nood kan je ze ook om en om een paar uur in stal laten staan om te drogen/dutten.
Op de echt barre dagen doe ik dat hier ook wel eens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:44

Al was het alleen maar om de voeten goed te laten drogen :)

Met een zeil als overkapping moet je wel een evt. sneeuwlast in de gaten houden. Mijn tentzeildak is eens behóórlijk door gaan buigen toen er 15 cm sneeuw op lag :oo

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:26

Boemel bij de koeien heb je van die rolgordijnen met zwaar zeil om het stalklimaat iets te kunnen sturen. Die hangen wel verticaal, maar is dat geen optie als overkapping? Goed op afschot, eventueel verwijderbare zijbalken die steun kunnen geven.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:36

Wij hadden voor een paar tientjes een container en de paarden maken er nu al 2 jaar flink gebruik van. Mooi issie niet, maar wel praktisch.

Mooi en praktisch mocht niet van de gemeente, dus dan maar alleen praktisch. Ik wil er rondom nog bomen laten groeien zodat hij niet meer zo opvalt.

En daarbij is de paardenschuur zelf van zwart metaal net zoals de container dus hij is wel in stijl :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:07

Wij mogen hier echt geen container en we willen ook echt geen container :)
Onze schuur is groot genoeg, ik ben alleen klusmoe, dus vandaar dat ik een zeil luifel aan de voorkant overweeg. Ook om de reden dat we natuurlijk maar af moeten wachten hoe Tess er volgend jaar bijstaat.

De paddock omheining staat <3 . Mijn vriend is bezig met het stroomdraad en daarna mogen ze erop.
Ze hebben nu links nog de oude omheining ervoor staan. Er moeten nog struiken en een haag weg. Puntstuk moet verplaatst worden en dan paddockroosters erop en zand. Dan krijgen ze er 50m2 bij :o
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:49

Ze zijn iig flink geïnteresseerd, alleen de middelste kijkt meer van 'het zal wel...' :)

Ik dacht dat mijn PP-paden iets van 2,5 mtr waren, die blijken toch wel net 3 mtr te zijn. Goed dat ik het even na heb gemeten voor ik worteldoek ging kopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:23

Bedankt voor het welkom!

Wij hebben een woonboerderij gekocht direct aan het bos met ongeveer 1.5 hectare grond en momenteel zijn we bezig met de financiering. We hebben in totaal 3 IJslandse paarden in bezit met een 4e op komst aankomende juni. Momenteel hebben we een stuk minder grond en het land opgedeeld in weilanden waar we strookbegrazing doen en een track. De paarden kunnen zelf kiezen of ze onder de overkapping, op het zand of in de stallen willen staan en zoiets willen ook realiseren op de nieuwe plek. Een deel heeft al natuurlijke bebossing en dat willen paardproof maken. We willen graag een ovaalbaan om onze grond heen, waar de paarden ook over kunnen lopen maar wij ook op kunnen rijden. Dus een hoop dromen en wensen. Voor nu is er een ruime paddock en 3 stallen al aanwezig en we willen kijken of we dat kunnen uitbouwen tot een ideale plek voor onze IJslanders.

@MarianB Gezien je omgeving en foto's die je ook al eerder hebt geplaatst vermoed ik dat we bij jou in het dorp terecht gaan komen. Of in elk geval in de buurt. :o

Misschien wel leuk om te vertellen, mijn IJslander is Flygill, 24 jaar oud en sinds kort officieel van mij <3 Daarnaast hebben we een 12 jarige merrie Buska welke door mijn schoonvader gereden wordt. Daarnaast hebben we nog onze 3 jarige merrie, welke nu nog in een kudde lekker paard loopt te zijn voor de eerste keer dragend is. Waarschijnlijk komt zij begin volgend jaar naar huis om te wennen en haar veulen te krijgen. na afspenen in de winter zullen wij beginnen met wat wandelen en grond werk en als ze 5 wordt zal ze worden beleerd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:54

Wat leuk! Ik ben benieuwd :D ik wil wel samen t bos in dan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:43

MarjanB schreef:
Wat leuk! Ik ben benieuwd :D ik wil wel samen t bos in dan :j

Ik stuur je even een pb! En meer dan welkom om samen het bos in te gaan! Leuk!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:26

Leuk, ook vlakbij mij dan.
Maar ik heb geen trailer.