Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:19

Onze favo merrie. Inmiddels 2 jaar.
Vanaf veulen gelijk een klik mee.
Kids willen haar altijd stiekem meenemen
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:25

Wat een leukerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:10

Wel,de warmte heeft 1 groot voordeel: mijn paarden hokken zichzelf het grootste deel van de dag op, waardoor ik wat langer met een bol hooi toe kom.

Vooral Bacardi heeft last van de hitte. Heb de indruk dat hij opnieuw wat meer oedeem heeft en zich niet echt lekker in zijn vel voelt. Vooral als hij heel hangerig is en plots een knuffel paard wordt, ben ik op mijn hoede.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:29

Die van mij houdt ook vocht vast op zijn benen. Hier blijven ze ook bij de schuilstallen. Maar dan gaat t hooi juist extra snel. Ze staan alleen maar te vreten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:33

Ze mochten van mij vanmorgen op het gras maar ze holden terug naar het afdak, teveel dazen na hun zin :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:09

Hier staan ze veel buiten in de volle zon ipv de open stallen. In de Wei is niks groens meer te vinden behalve het onkruid wat ik braaf kort maai. Dan maar extra hooi. Groot nadeel van op een heuvel gelegen zandgrond
Helaas rijles weer afgezegd. Vorige x week ivm storm en nu ivm hitte. Schiet niet op

Minimi succes met de verhuizing. Beetje dubbel maar mooi vooruitzicht

Fabster wat een ellende zeg. Sterkte

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:35

Hier staat ook bar weinig op de wei waar ze nu staan. Ook vonden ze het vanmiddag niet echt lekker in de zon in combinatie met dazen. Dus toen ik het hooi bij ging vullen kwamen ze snel aanrennen. Hooibak staat in de schaduw.

Wie kan me er snel uit de brand helpen??
Ik heb 2 pakken voordroog staan.
350 kilo ong.
Nu zit er blijkbaar in 1 een gaatje (had ik niet gezien) en ik stak net een vinger er in en hij is hartstikke heet van binnen.
En stinkt.
Ik kan hem niet binnen zetten of losschudden en dan binnenpakken. Geen ruimte voor.
Wat kan ik nu het beste doen???
Plastic er helemaal af of.....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:43

ClaudiaHS schreef:
Hier staat ook bar weinig op de wei waar ze nu staan. Ook vonden ze het vanmiddag niet echt lekker in de zon in combinatie met dazen. Dus toen ik het hooi bij ging vullen kwamen ze snel aanrennen. Hooibak staat in de schaduw.

Wie kan me er snel uit de brand helpen??
Ik heb 2 pakken voordroog staan.
350 kilo ong.
Nu zit er blijkbaar in 1 een gaatje (had ik niet gezien) en ik stak net een vinger er in en hij is hartstikke heet van binnen.
En stinkt.
Ik kan hem niet binnen zetten of losschudden en dan binnenpakken. Geen ruimte voor.
Wat kan ik nu het beste doen???
Plastic er helemaal af of.....?

Ik heb dat ook een keertje gehad en heb de bol toen uit de plastiek gehaald. Paarden wilden overigens niet meer van dat hooi eten.

Mijn hooi staat op de wei, vandaar dat het nu trager gaat. Zodra het avond is, lopen ze wel over en weer,maar tijdens de dag blijven ze op stal. Dazen zie ik niet zo veel, maar er is wel iets wat serieus bijt. Bacardi heeft een bult in het midden van zijn buik, Quick vlak voor zijn koker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:51

Een rotte baal mag ik hier bij de stort brengen, gratis als groenafval, natuurlijk zonder plastic en touw

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:53

Hier overal dazen. Ze vallen mij ook aan. Mag hopen dat de vallen iets doen. De paarden beginnen nu pas te bewegen. Ik trouwens ook.

Straks alles nog doen: voeren, mesten, Caj in de cold packs, Beau in de biotex. Pfff

Ik heb een zwemvest voor mijn bejaarde hond gekocht. Ze is gek op zwemmen en vooral nu is dat fijn. Maar ze is al 13 en niet meer zo sterk in de acherpoten. Vandaag had ik even een benauwd moment met haar. Meteen een zwemvest gekocht. Hopelijk woensdag binnen.Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:54

Mijn paarden stonden toen ik vanmiddag thuis kwam ook in de brandende zon ipv in de schaduw. Ze staan hier met vliegendekens op maar mijn IJslander was hier zelfs koel onder (de vorige keer met dit weer stond ie zonder te zweten) en mijn warmbloed was een beetje aan het zweten maar niet noemenswaardig. Ik hoef die echt niet zonder deken te zetten, hij is allergisch voor het een of ander maar weet niet wat. De laatste keer resulteerde zo'n beet in drie dagen heftige medicatie na een spuit van de DA.
Zo nu en dan gaan ze vlak tegen de boerderij van de buren aan staan soezen en verplaatsen zich dan weer naar de schaduw, dan weer naar het water en dan beginnen ze weer van voren af aan.

Dazen schijnen wel bij de bak te zitten waar ik rijd maar hier op de wei gelukkig nog niet tegen gekomen. Wel onnoemelijk veel vliegen, is echt niet grappig

Fabster, ook hier net pas de stal klaar gemaakt voor de nacht en de 120 L (voor 2 paarden) verdwenen water aangevuld. Gisteren alle bakken gevuld en nu nog maar eentje voor 2/3 vol. Verdampt hard met dit weer...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:02

Mijn dames staan graag in de zon blijkbaar, moeten ze zelf weten :+

Dazen heb ik nu ook vrij veel, mijn lijmemmer doet bijzonder weinig tegen die rotbeesten. Heeft er nog steeds maar 1 gevangen. Ik kan beter zo nu en dan naar de paarden lopen en slaan, dat schiet harder op -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:31

Broedend pak opentrekken in de hoop dat nog iets te redden is anders de stort op. Mag hier ook gratis gelukkig. Heb je een tractor om te laden of moet het met de hand?

Zaterdag heb ik een groot pak stro gehaald en een groot pak hooi, de opslag ligt dus vol. Nu net
belt een bekende dat ik woensdag pakjes hooi kan kopen vanaf t land. 25 gaan wel in de trailer voor zolangmaar ik baal dat net nu mijn opslag vol ligt met stro. Had ik beter vol kunnen duwen met hooi en dan tijdelijk een aantal kleine pakjes stro kopen.

Tips? Zal ik t risico nemen en 50 pakjes in de paddock opslaan onder een zeil op Bv pallets? Zal zeker nog 6 weken moeten liggen aangezien morgen pas geperst word voor ik het kan voeren

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:34

Het is een baal van 350 kilo. Ik woon in DL. Ik denk niet dat ze hier bij de stort blij zijn met zo'n baal _O-
Daarbij krijg ik hem met geen mogelijkheid op een aanhanger

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:35

In plakken op aanhanger tillen met 2en. Helaas ook al aantal keren moeten doen. Rot werk. Het is gras en daardoor mag het hier gratis. Gft

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:13

Met dit weer kun je het wel 6 weken opslaan in de paddock, Lynn-Nikita. Maar bij regen is het snel beroerd. Ook onder een zeil.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:41

Zal binnenkort eens even informeren hier.
Morgen onder het mes dus ben ff een paar daagjes uit de roulatie :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:49

Fabster, Oh jeetje. Ik lees nu pas wat je voor je kiezen hebt gehad. Sterkte met het dubbele verlies. :(:)
Een zwemvest is een goed idee! :)

Wij hebben het water vanavond ook nog maar even opgezocht :) Alleen Bliksem thuis gelaten. Ik wist niet of hij wel met zijn hoeven in het water mocht.
Afbeelding

Afbeelding

Zou hij in het water mogen? Of is het beter van niet?
Hij heeft wel weer zijn badje gehad :)
Afbeelding

Succes en sterkte morgen Claudia!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:24

Ik wou dat Caj zo het water in wilde. Heb het geprobeerd aan de hand, erop, achter een ander paard aan. Ze ziet het niet zitten. 1 x in Drenthe (met clubje van hier) is ze het water in geweest. Toen had ze dorst. Maar haar hoef stond nog niet eens onder water :=

Afbeelding

Het was niet alleen ellende hoor, Chasey. Ben in de tussentijd ook nog naar Bonaire geweest. Dat was leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:44

Lekker het water in!

Zou dat met een open wond niet doen ivm bacteriën

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:09

Fijn Farbster! Mooie foto's ook :)

Anke. Dat idee had ik inderdaad ook.
Dan moet Bliksem vanavond maar even met 4 beentjes in de emmer. Het is zoooo kurkdroog, dat een beetje water aan de hoefjes niet verkeerd is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:13

Ik ga nu maar rijden. Wilde eigenlijk om 6 uur, maar wekker vergeten te zetten. Vind het nu al warm... {:}

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:53

Het is ook warm! Ik heb net al gereden en mijn jonge paard gelongeerd. Was voor het eerst sinds 1,5 maand dat ik er weer op zat. Het viel me niets tegen, hij is altijd nogal spokerig en vandaag ook, maar op een paar amateuristische huppeltjes na niets aan de hand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:04

Hier ook pas laat paarden gevoerd.
Ik dacht , laat ze nog even grazen op het grasstukje, dazen zul tegen het donker aan wel weg zijn maar Nina ging rap weer terug en de rest ook.
Ze moeten door het bos om er te komen en pikken de dazen daar gewoon mee op.

Heb nog een vliegendeken maar die ging zo snel kapot bij Nina dat ik die 2 jaar terug maar weer aan de kant gelegd heb.
Ze rolt veel en die dekens hangen zo snel scheef, dan staat ze er op en dan hangt hij om haar nek.
Hoe houden jullie die dekens op zijn plek?

Manlief rijdt de oltimer buiten om iets daar achter uit de schuur te halen , zit er een nestje kittens onder zijn stoel <3
Zagen er super uit dus na het terug zetten van de oltimer in de schuur, de kittens maar terug gelegd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:15

Hier is er vandaag kans op 39 graden geloof ik, is mij te warm :P

Onze paarden hebben nooit dekens op dus daar kan ik je niet mee helpen, een extra dekensingel een idee?

Gisteravond kwamen ze nog om half 10 balen persen, zijn er uiteindelijk 32 geworden dus wij zijn tevreden. De boer was ook helemaal enthousiast over het hooi en ons land :)
Nu hopen dat het gras met de warmte niet verbrand. Vaak is dat pas in augustus ;)