Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:12

hier zijn vakanties ook lastig.. Wij hebben een dierenpension, dus de reguliere vakanties hebben wij het heel druk met alle gasten :D Wij kunnen alleen buiten die vakanties, maar dan nog zitten er wel gasten en we doen ook dagopvang. Als wij dus een keer weg gaan (meestal alleen een lang weekend, of heel af en toe een week....), hebben we 2 geweldige vriendinnen die we dan vragen hier te zijn, zodat en het pension gewoon open kan zijn, en onze eigen dieren goed verzorgd worden (paarden, honden, katten, kippen, konijn en cavia :D ). Die 2 meiden kunnen het samen ook heel goed vinden, dus dan proberen ze allebei vrij te krijgen op hun werk.. en anders is de 1 hier en komt de ander na het werk voor de gezelligheid....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:12

Mooie stallen!

Wat een weer... Vandaag mijn merrie gewassen in het zonnetje en dan de ruinen hun staart.
Heerlijk gereden ook.

Hoop dat het bij jullie ook zo genieten was!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:21

Ja vakantie...dat is een lastig punt.

Mijn verzorgster heeft afgelopen jaar twee weekjes gedaan. Ben daar tussen wel ff thuis geweest.

Beste is iemand die gewoon in huis komt.
Soort van gratis vakantieplek in ruil voor zorg voor de dieren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 03:57

Als je vakantie wilt is het soms echt wel puzzelen,zelfs al voor een dagje weg.Denk dat een aantal mensen zich hier wel in vergissen als ze aan een paard aan huis willen beginnen.
Je bent een hoop vrijheid kwijt en dat moet je wel de moeite waard vinden.

Als iemand trouwens mijn slaap heeft gezien...ik ben hem kwijt :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 07:46

Tja op vakantie valt niet altijd mee..Hier een vast meisje wat in huis komt..super vertrouwd..Maar t feit is dat t toch altijd anders loopt als je weg bent! Vorig jaar nog had ik de DA aan de lijn in Italië..stressssss!!
Voor de mensen die fijnmazige slowfeeders gebruiken..Pas op de gebitten kunnen daardoor schuin afslijten..Hier 2 pensionpaarden waarbij dat gebeurt is. Ik zelf maak gebruik van de haybar op stal en grote bakken in de paddock..Ben teveel geschrokken van die gebitten dus voor mij geen slowfeeders meer. Met de grofmazige heb je hier dus minder kans op..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:16

Ik gebruik al tig jaar hooinetten en geen last van scheve tanden, ook niet van hoofden die scheefgroeien :D

@tinky: áls ik hem vind ben je hem echt kwijt, kan hem veel te goed ook gebruiken :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:25

Hoe moeten tanden schuin afslijten Door netten dan?

Scheve hoofden ook geen last van. Ze nemen een hap en gaan met de kop aan de grond staan kauwen.

Ik ben maar weer begonnen met onbeperkt. Kwam ff beter uit deze dagen. Dus nu ff doorzetten en zien waar het schip strandt. Zoveel makkelijker...ook zoveel beter voor dr maagjes, maar voor de lijn weet ik nog niet haha.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:28

Karev, mijn ervaring is dat ze zich de eerste paar dagen of weken verschild P.P vol vreten.
Tot ze ineens beseffen dat er genoeg is. En als ze nog lekker in de weide kunnen wandelen.
Durven ze dat hooi ook wel onbeheerd achter te laten hhihi..

Zie dat jij een fjorden hebt ? mijn fjord hier, blijft hartstikke mooi op gewicht.
Net als de andere 2.

Ook hier geen last van scheef groeiende tanden en/of hoofden, wat volgens mij tandarts wel kan.
Dat de voorkant wat afslijt. Maar ook dat verschild P.P.. Maar tanden die scheef slijten, ligt meer aan paard zelf gok ik. Erfelijk afwijken bv.
Ik voer al zeker 8 jaar uit hooinetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:39

Een fjord en een shet. Shet ben ik niet zo bang voor. Die kwam hier 2 jaar geleden uitgemergeld binnen. Is toen ook op onbeperkt hooi mooi op gewicht gekomen en zij stopt ook met eten.

Fjord stopt ook wel hoor. Alleen iets later en korter haha.

Probleem is dat ik haar niet heel erg veel en uitgebreid beweging kan geven ivm blessure ( spat wat nog niet vergroeid is). Dus extra kilo's trainen we er niet zo makkelijk af nu..

Maar vind het wel belangrijk dat ze altijd te eten hebben. We kijken het ff aan

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:43

Hier ook geen scheve gebitten etc en de tandarts komt jaarlijks langs. Ook geen rug of nekproblemen.

Op vakantie. Tjah op de 7 jaar dat ik Andor heb ben ik maar 2x echt op vakantie geweest waarvan 1 keer 5 dagen toen hij nog op pension stond en afgelopen mei 1 week. Toen kwam mijn instructrice (die van de Arabier ja) een week controleren en voeren en kwam de vriendin met wie ik altijd ga buitenrijden uitmesten. Ze hadden dus meermaals per dag controle. Helaas merkte ik de avond dat ik vertrok op dat Andor niet goed liep of dat er iets aan de hand was, dus dat was niet leuk vertrekken en toen had hij dus die rugblessure waarvan hij 3 maanden heeft stilgestaan en bijna door ingeslapen is. Over timing gesproken :)

Dagtrips of weekendjes weg vind ik geen probleem. Ik heb minimum 3 mensen die ik kan optrommelen om te voeren en/of te mesten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:51

Goedemorgen! Ik lees nog steeeeeeeds alles trouw mee maar soms is er gewoon teveel om op te reageren maar nu ga ik mijn best weer doen, vakantie! Tijdens het werk lukt dat natuurlijk niet zo goed.

Even zien.. hooinetten, hier nu nog gewone maar ik wil ook slowfeeders op stal.
Vakantie: wij hebben een paar mensen die we vertrouwen en die hier komen, die zien het als fantastische landelijke vakantie en wij kunnen zorgeloos weg. :D

Verder ben ik het nu al weer kwijt. :+ Snorry..

Hier is bijna alles weer lekker opgedroogd, paar plekjes nog wat blubber maar verder eindelijk droog! Zag dat het volgende week ook kouder wordt dus dan meestal ook wel droger. Momenteel even issues met Viool, die is in haar 2de jeugd en is af en toe echt niet te doen.. we hebben nu 2 grondwerklessen gehad en ik vind het zelf best lastig.. de instructrice omschreef het mooi; Met Beer spreek je een dialect en jullie verstaan elkaar super. Met Viool moet je weer ABN leren praten en af en toe moet daar een tolk bij aan te pas komen. :+ Morgen weer les, ben benieuwd.. ik krijg meer inzichten (en ik was echt geen grondwerk-leek) en vind het soms wel confronterend maar heb goede hoop dat we binnenkort weer goed met elkaar door een deur kunnen. :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:01

DubbelDun schreef:
Ik gebruik al tig jaar hooinetten en geen last van scheve tanden, ook niet van hoofden die scheefgroeien :D

@tinky: áls ik hem vind ben je hem echt kwijt, kan hem veel te goed ook gebruiken :D

Het is op aanraden van DA tevens ook tandarts.. had t dus niet zelf verzonnen..Ben me rot geschrokken van een aantal gebitten..t blijkt bij fijnmazig dat de paarden teveel gaan duwen met hun tanden om de plukjes te pakken..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:00

Ik heb heel fijnmazig (2x2), maar daar ook geen last van vreemde slijtage op de tanden. Dat idee had ik wel altijd bij slowfeeders met ijzeren rooster. Maar dat heb ik wel zelf verzonnen :D . Dus of dat echt waar is, dat weet ik niet.

Onbeperkt hier ook nu meer ivm feestdagen. Normaal afgepast en dus net als bij een baby: om de paar uur voeren. Ik heb 2 insuline resistente paarden er tussen en die worden/blijven wel snel te dik. Vandaar het afpassen. Maar dit is wel makkelijker.

Blij als oud en nieuw weer om is. Nu teveel vuurwerk al om zorgelios buiten te rijden. Kunnen we daarna weer serieus aan de slag in de strijd tegen de overtollige kilo's.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:26

Jeetje mina zeg, net wat meegemaakt..ben er nog beduusd van.

Ik was op buitenrit en alweer bijna thuis. Nog even een drukke weg over steken en dan ri huis (500m) . Aan de andere kant van de weg zag ik al een amazone uit het dorp staan. Ik reed nog op het oude sporen dacht, als ze maar even netjes wacht tot ik daar weg ben, dan kan zij er op. Tis daar niet breed en zij heeft op zijn zachts gezegd niet alles onder controle, mede doordat de paarden bijna altijd op stal staan of buiten in een mini mini paddockje, en dus overlopen van energie...om over haar rijstijl nog maar niet te spreken, dieren zitten vol protest. .

Enfin, moge duidelijk zijn dat dit geen favoriet van mij is.

Voor de weg zag ik al dat haar paard stond te staart zwiepen..
Ze stak over en wachtte keurig..ik kwam het spoor af en ging staan wachten voor de weg, zodat ik over kon steken. Zij besloot de andere kant op te gaan als waar ik vandaan kwam.

Intussen Had haar paard andere plannen, jonge ruin. Die wilde ri mijn pony. Dus die ging in de achteruit ipv vooruit. 10 meter van de drukke 80 km weg af en rakelings langs een sloot..

Even aangekeken. Denk wat moet ik nou. Als ik oversteek komt ie me geheid na...maar zij Had ook niet het besef om even af te stappen en haar paard van die gevaarlijke situatie weg te leiden.

Ben dus toch overgestoken. De weg was vrij, maar er kwam wel een vrachtauto aan..ik kon er nog zat voorlangs . Eenmaal overgestoken zat het me niet lekker. Dus toch weer gewacht en ja hoor, waar ik al bang voor was gebeurde. Haar paard draait om en komt stuurloos de weg over gevlogen...als ze 5 seconden later was geweest was ze er niet meer geweest...

Voel me ergens ook nog schuldig. Ik heb wel degelijk het besef dat een paard een kudde dier is en ik verwachtte al dat ie me na zou komen.. maar zij Had ook voor haar eigen veiligheid kunnen kiezen en af kunnen stappen....Was gedoemd te mislukken. Dan kun je wel denken ik stap nooit af, maar als je jezelf en anderen in gevaar gaat brengen dan moet het maar!

Ongelofelijk. ..kamikaze

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:46

Altijd een lastige situatie, gelukkig goed afgelopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:04

Dat zijn lastige dingen ja, en als het mis gaat voel je je helemaal schuldig.

Maar als je wacht is het niet goed en als je verder gaat is het vaak ook niet goed voor de mensen met het probleem.

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:47

Mijn kinderen zijn groot, dus meestal blijft mijn oudste zoon thuis. We gaan ook niet lang, na een week heb ik het wel gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:06

Vanochtend een rondje gedaan en ik met de fiets met Mien. Ik had expres haar cushing medicatie nog niet gegeven, maar dat heb ik geweten zeg! Wat een bloedkikker! Leek wel een Arabisch mini hengstje ipv een zieke shetten muts. Vond het stiekem alleen maar leuk, maar van work out voor mij was geen sprake: heb zowat alleen maar de rem moeten trappen, wat gaat die pony allemachtig hard als je haar de kans geeft zeg...

En zo mooi ook: kwamen in het bos een paar kindjes tegen met hun ouders, die echt op ons bleven wachten, dus ik laat ze MiniMe even aaien en dan is ze op slag ook gelijk weer zo mak als een lam, vind dat zo grandioos om te zien .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:25

Leuk he Hoe vol vuur die ukken zitten. Toet net zo. Als ze es mee mag dan dribbelt ze driftig naast ons het liefst voorop en knalhard

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:43

Ze zijn leuk :D

IJslanders meestal relax en soms bijna sloom als je ze ziet,totdat ze moeten werken...gaat er een knopje om en heb je een bom expressie onder je :D

Uhm dames,als er iemand van jullie nog interesse heeft in een Jodphurbroek zo rond de E25,-...heb contact gehad met degene die ze verkoopt.Ze gaat na de feestdagen even balans opmaken en kijken welke maten ze nog heeft.
Als de geïnteresseerden mij even pb met maat doorgeven dan kan ik haar vragen of ze die nog heeft en welke kleur.
Zit er dan nog wat tussen dan breng ik jullie wel in contact en mogen jullie verder zelf uitzoeken ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:48

Ja graag tinky! Is dat met leren zitvlak? Dan heb ik interesse . Denk maat 42 of als ze klein vallen, 44

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:12

Binnenbeen lengte?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:21

Taillemaat

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:26

karev schreef:
Taillemaat

:+ Ik bedoelde wat je binnenbeen lengte was :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:32

Oh haha dat weet ik niet maar bedoel met klein vallen meer in de taille als de lengte