Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:46

Ja inderdaad, dat is ook weer niet de bedoeling. Lucerne is misschien nog wel een mooie aanvulling ja!

Mischien zoiets erbij en dan voorzichtig beginnen met 2 keer in de week wat stappen en draven aan de bijzet. Als ze dan terug invalt kan ik altijd weer stoppen, dan maar wat langer vakantie.
Maar het zou wel fijn zijn als ze er wat fraaier uit komt te zien.

Edit: Thx voor de tips, dat is fijn overleggen dit! *\o/*

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:59

Ik zou haar ook meer eiwitten geven. Buik is gevuld, bovenlijn wat te schraal. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:19

Voor de keuring krijgen de welsh pony's (c maat) bij ons 3 a 4 kilo biks per dag. Dan worden ze mooi rond wat de jury wil zien.
Zou dus het voer zeker opbouwen en daarna pas denken aan werken.
(Zeker weten dat er geen wormbesmetting is)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:32

Suikers vond de DA in dit geval geen goed plan. Echt rond hoeft ook niet persé.
Ze is nog ontwormd geweest dit najaar. :j

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:53

Gypsy, is Mix van Havens misschien iets? Is zeker geschikt voor paarden met HB ivm het lage suikergehalte/geen melasse. Mijn Cushingpaard kreeg dit ook een tijdje.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:41

Heb je weleens bloed laten prikken op de ACTH waarde? Wegvallen vd bespiering bovenop is ook een symptoom van cushing namelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 04:05

Is bietenpulp iets? Ik voer mijn Tinkermerrie 700 gram maisvlokken per dag (verdeeld over 2 voerbeurten). Het vermoeden is dat zij ook ooit hb is geweest, maar ze was echt aan de schrale kant, gevolg van de zware koliek die ze gehad heeft in oktober. Met dracht en 24/7 buiten en onbeperkt hooi moest er toch echt wel wat gebeuren, dekentje had ze al, dus dan maar dikmakend voer erin. De maisvlokken kon ik proberen van een van de pensionklanten, aangezien ze het daar goed op doet (ben nu weer wat aan het afbouwen naar de 350gr, anders wordt ze te rond) daarmee door gegaan. Heb volgens mij horen zeggen dat deze plaatselijk gemaakte vlokken zonder suiker zijn, maar geen idee of dat daadwerkelijk zo zou kunnen zijn....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:25

Wel vandaag is de eerste dag op bijna 3 jaar dat mijn man de paarden eten gaat geven voor zijn werk. (Mijn driedubbele enkelbreuk niet meegerekend).

Ik heb of een voedselvergiftiging (maar mijn man heeft nergens last van) of een heel zware buikgriep -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:43

Beterschap!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:11

Gatver, dat is naar. Ik ga straks met mijn moeder en zus naar de sauna.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:10

He wat vervelend.... Sterkte zeg, kun je nog wel wat binnen houden van drinken of? :oo

Ik voer zelf liever geen granen of mais. Maar ik zou de bietenpulp nog op kunnen voeren.

Ojee ipsilonka... Dat klinkt eng. Toen ik haar kocht was ze namelijk ook al ongeveer zoals nu. Alleen afgelopen zomer zag ze er goed uit.

Er staat er hier een op stal met cushing, met medicijnen gaat t goed gelukkig. As vrijdag komt toch de da hier op stal, ik ga eens vragen of ze dat zou willen testen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:11

@gypsy: ik vind haar mager.
En leeftijd hoeft niets te zeggen; mijn oudje van 29 ziet er goed gevuld uit en dat is ook een HB'er.
Hoe is haar mest ??
@Yontheke; dubbel de pineut dus... beterschap :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:16

Ik vind haar ook echt te mager en met name arm bespierd zoals een aantal anderen ook al zeiden. Zeker als je de wintervacht ook nog eens wegdenkt.
Mijn paarden voer ik nu al een tijd speedibeet bij, het moet wel iets langer weken dan op de verpakking staat aangegeven, maar ze eten het goed.
Nu nog een oplossing vinden dat ze het hooi wat minder door de stal heen gaan smeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:24

@wendy: slowfeeder maken :)

Ik vond juist dat de speedibeet altijd heel snel opwelde. Maar ik deed er dan ook warm water op.
De Agrobs grasbrokken deden er langer over.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:29

Gypsy, ja ik vind haar ook niet echt mager, ben het met Lotetta eens. Buik is gevuld, ik zou ook eiwitten toevoegen in de vorm van luzerne . In die van Subli zit geen melasse.
Mijn quater is spierbevangen geweest in oktober en man man man wat heeft die merrie een klap gehad zeg...Ze begint nu weer een beetje in model te komen.
Persoonlijk zie ik ze liever wat schraler dan de obesitas paarden die je tegenwoordig ziet, we zijn bijna niet meer gewend aan een normaal postuur.

Yontheke, beterschap.

Pensionpaarden binnen laten staan , ga eerst strooizout halen, terrein is hier een ijsplaat, dood eng.
De bak is goed te doen alleen de weg er naar toe niet. Pobeerde het met de haflinger en die ging bijna in de spagaat. Heb die van mij ook opgehokt, ben als de dood dat ze onderuit gaat. Zonnetje schijnt wel , gaat een mooie dag worden.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:46

Gypsy schreef:
Ze is nu 17 als ik me niet vergis. Hier schiet je niet erg veel mee op maar zie je iig de achterhand.

[ [url=m/UnLDp0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik baal dat ze zo schraal in de bespiering staat, maar meer omdat ik altijd wil dat ze er verzorgd bijstaan. Zelf vond ik het nou nog niet zo schokkend dat ik een deken op wou gaan doen. Ze krijgt een kwart emmer bietenpulp met 300 ml lijnzaadolie, vitaminekorrel, 3 porties grasbrok elke nacht, af en toe nog een pluk kuil, en natuurlijk onbeperkt hooi.

Ze hoeft geen arbeid te verrichten, ja eens in de twee weken wat buitenritjes, maar ik geloof niet dat ze daar problemen mee heeft. Ze heeft energie voor 10 en rent soms uit zichzelf rondjes door de paddock.

Ik heb er hier net zo 1, ook rond de 17 jaar oud. Zomers doet ze het prima {groot weiland met schuilstal}en is ze aardig rond maar s'winters {Padock schuilstal en iniminiwei} is en blijft het een zorgenkindje. Ik voer haar nu vaak apart in de stal zodat haar vriend de Tinker niet al het hooi voor haar kleine neusje weg kan eten en ik moet zeggen dat helpt wel.Pony staat verder gewoon pony te wezen en hoeft niets te doen dus we werken er niet mee. Voer jij je pony misschien ook met meerdere paarden hooi? Heb je ook de tandarts al eens laten kijken ook dat heeft hier wel wat uitgehaald.

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:17

Yontheke beterschap :(:)

Ontwormen en tanden na laten kijken , zijn de eerste dingen waar ik aan denk bij een oudere pony

Maar ik moet zeggen dat ik deze winter ook moeite heb om de twee eczemers(23 en 8 jaar) goed op gewicht te houden.
komen ook wat schraler uit de zomer en door het eindeloze natte weer hebben ze blijkbaar meer moeite om op gewicht te blijven.
Ik voer nu luzerne brok bij om te kijken of dat werkt.
Heb een tijdje de mix van Havens bijgevoerd maar dat had te weinig effect, vind ik wel mooi spul om door de meusli te doen zodat ze beter kauwen en rustiger eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:49

Vreemd genoeg doet mijn ouwetje het het beste op de hele rijke brok van Pavo, de E-gold.
De mest blijft er mooi van en ze zit goed in haar vel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:26

Toen we nog geen tractor hadden sleepte ik mijn bak ook altijd met de auto met daarachter een grote droogloopmat met een zware betonband erop. Dat werkte perfect.

Hier voeren we paarden die schraal blijven altijd paardenmeel. Dat werkt echt super. Maar dan moet je wel een beetje in de buurt van Den Dungen (omgeving Den Bosch) wonen, want ze malen dat daar nog zelf in de molen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:28

loulou schreef:
Toen we nog geen tractor hadden sleepte ik mijn bak ook altijd met de auto met daarachter een grote droogloopmat met een zware betonband erop. Dat werkte perfect.

Hier voeren we paarden die schraal blijven altijd paardenmeel. Dat werkt echt super. Maar dan moet je wel een beetje in de buurt van Den Dungen (omgeving Den Bosch) wonen, want ze malen dat daar nog zelf in de molen.

Wat voor auto hadden jullie toen? Ik ben bang dat onze auto er niet doorheen komt. Bak is nog redelijk los omdat hij net gedraineerd en opnieuw volgestort is met zand.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:55

audi A3, dus niet echt een auto waarvan je het zou verwachten. maar ging prima hoor :j

met zo'n mat, maar dan een hele grote
Afbeelding

Een aantal pagina's terug ging het over voerbakken. Ik heb deze een keer op de kop getikt via marktplaats. Heel makkelijk omdat hier mijn shet ook uit kan eten.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:05

Oke, dankjewel. Dat zijn mooie voerbakken!!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:26

Heel mooi! Die van mij zouden die bakken wel opeten. :+

Had van de zomer een trainingspaard dat het voor elkaar kreeg om de kunststof palletboxen te slopen door er met haar bijna 1.80 m in te gaan staan. *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:30

_Lorette_ schreef:
Heel mooi! Die van mij zouden die bakken wel opeten. :+

Had van de zomer een trainingspaard dat het voor elkaar kreeg om de kunststof palletboxen te slopen door er met haar bijna 1.80 m in te gaan staan. *zucht*

Oh echt? Op de pensionstal had ik ook zo'n palletbox (knalblauw), ikheb hem aan een stalgenoot kado gedaan. Wil straks graag een slowfeeder net tussen palen ophangen. Nu nog gewoon een paar speciekuipen en veel hooiverlies :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:03

Ik heb gelukkig brave paarden. Zolang ze hooi hebben blijven ze van het hout af :) en erin staan doen ze gelukkig ook niet :D