Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:05

ShamalArabs schreef:
Ik heb er 11 (7 volw. en 4 veulens) op een L-vorm van 75x112 en 75x40 staan, dus ruim een hectare. Meestal staan ze met zn allen op een stukje van 40x40 te grazen, op de 2 oudjes na, die lopen wel eens verder van de groep af. En 1 merrie loopt van de 10 uur buiten zo'n 6 uur bij het hek vooraan ipv bij de kudde op het moment (iets met slecht weer en dracht enzo). Maar goed, postzegel-paardjes dus, terwijl ze alle ruimte hebben... Net zoiets als het met zijn allen in het semi-meer op de wei gaan staan na hevige regenval (het stuk veengrond) om de onderwater-grasjes daar te grazen :+
Maar indd, voor een kleine kudde is het lastig voldoende ruimte te vinden waar ze écht de ruimte hebben. Is ze ook zo bang voor hele jonge paarden? soms bloeien zulke types enorm op van het leiden van een groepje jaarlingen ofzo.

Weet ik niet, voor de drie jarige merrie hier gaat ze opzij... verder ken ik haar niet met echte jonkies. Veulens bij de buren vindt ze wel waanzinnig interessant :-)
Verder zou ik niet willen zeggen dat ze zozeer heel bang is, maar ze wil wel weg kunnen en als dat niet kan wordt ze nerveus of kribbig. Nu ze alle ruimte heeft op het land is ze heel ontspannen. Ze staat soms een beetje buiten de rest maar lang niet altijd.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:21

Brendaaaa schreef:
Ik hoor heel veel negatieve berichten over de hit actief in Rhoon.......

Van wie dan?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:27

Als ik hier in de buurt iets had kunnen vinden waar mijn paard in de winter overdag buiten had gekund(en dan bedoel ik wei of paddock met ruwvoer) en in de zomer 24/7op de wei had ik dat wrs gedaan en was ik niet 40 km verderop gaan staan.
2x 2 a 3 uur in de paddock met tussendoor een eetmoment op stal vind ik voor de winter ook nog wel acceptabel mits de stal groot genoeg is en er nog een 3e moment is dat de eigenaar het paard uit de stal haalt voor wandelen of rijden. Voor mijzelf was dit te intensief om dit te regelen op mijn vorige stal, ik konmijn paard dit niet garanderen zonder te veel afhankelijk te zijn van anderen.

Gini

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:08

Vandaag was ik op een stal en ik vraag me af wat de bokkers denken van volgend stalbeleid. Ik noem het alles of niets. :D In de zomer (pak van april tot en met oktober) staan de paarden 24/7 buiten op een groot weiland met schuilstal, in de winter (van november tot maart) staan ze 24/7 binnen op stal, uiteraard de tijd die ze met de eigenaar spenderen daargelaten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:56

Drie keer niks imo Gini, in de zomer op een vaak te grote wei waar bovendien vaak veel te veel op staat, niet gezond, en ik wat zeg je dan in de winter tegen je paard?
"Ja eh niet klagen he schat, je hebt in de zomer wel 24/7 buiten gestaan!"

Dan is het net zo'n draaideurcrimineel, paar maanden vrij, en dan de rest van het jaar weer achter de tralies, en met een beetje mazzel elke dag onder begeleiding een uurtje luchten. :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:52

Gypsy schreef:
Drie keer niks imo Gini, in de zomer op een vaak te grote wei waar bovendien vaak veel te veel op staat, niet gezond, en ik wat zeg je dan in de winter tegen je paard?

Dan is het net zo'n draaideurcrimineel, paar maanden vrij, en dan de rest van het jaar weer achter de tralies, en met een beetje mazzel elke dag onder begeleiding een uurtje luchten. :+

Dan maar het hele jaar op stal ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:02

@gini, dan liever een middenweg. Voor mijn merrie is 24/7 op het gras zowiezo al geen optie... Maar 24/7 op stal al helemaal niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:27

Ja dsn liever het hele jaar door overdag naar buiten en snachtd op stal. Daar heeft je paard meer aan denk ik. Bovendien is bij zulke stallen het weideseizoen vaak van 1 mei tot 1 oktober en alleen als het weer het toelaat. ..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:34

En bij ieder drupje regen verplicht binnen meestal :+

ik haat de winterperiode :oo ik ga zo maar eens op stal aan om ze binnen te halen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:45

_/-\o_

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:20

Bij ons gaan de meeste pensionpaarden inderdaad ook in de zomer de weide op. Het is voor de paarden een soort vakantie (ook mentaal), waarin ze alleen maar op de wei staan in geselecteerde koppels van een stuk of 4 en paard kunnen zijn (de meesten worden in die periode ook niet gereden).
Maar als je geen beschikking hebt over andere buitengang dan kun je toch nog iets doen voor je paard.
Het is niet ideaal, maar dat is het meeste niet, wat wel ideaal is gaat namelijk niemand weg en zal er geen plaats beschikbaar zijn (op een enkel uitzondering na wanneer er een paard dood gaat en niet meteen de plaats gereserveerd wordt voor een nieuw paard).
In deze regio is weidegang in de winter sowieso erg schaars....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:48

Gini schreef:
Vandaag was ik op een stal en ik vraag me af wat de bokkers denken van volgend stalbeleid. Ik noem het alles of niets. :D In de zomer (pak van april tot en met oktober) staan de paarden 24/7 buiten op een groot weiland met schuilstal, in de winter (van november tot maart) staan ze 24/7 binnen op stal, uiteraard de tijd die ze met de eigenaar spenderen daargelaten.

Wat ik ervan denk? No way dat ik daar mijn paard zou zetten in de wintermaanden. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:17

als je genoeg wei hebt om een grote groep paarden in de zomer 24/7 buiten te kunnen houden op gras, dan heb je in mijn ogen ook voldoende ruimte om een aantal winterpaddocks aan te leggen. Al zou het de eerste tien of 15 meter van die grote weilanden zijn... Bij het hek wordt het toch vaak kaalgelopen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:47

Attitude schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik hoor heel veel negatieve berichten over de hit actief in Rhoon.......

Van wie dan?

Ik kan maar één iemand bedenken die negatieve verhalen verspreidt over de hit actief in Rhoon. :')

Ik zou zeggen, kom vooral kijken. Ik wil er nooit meer weg in elk geval.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 07:08

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Nee, gewoon verder zoeken en nog even geen paard kopen.

Ik heb met mijn paard op drie stallingen gestaan, nog nooit heb ik concessies moeten doen en haar op stal hoeven zetten. Kan niet ligt op het kerkhof. Wil niet ligt er naast....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:57

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Ik heb met mijn paard op drie stallingen gestaan, nog nooit heb ik concessies moeten doen en haar op stal hoeven zetten. Kan niet ligt op het kerkhof. Wil niet ligt er naast....[/quote]

Jij zit wel in een regio met zeeën van ruimte, hier wordt echt behoorlijk wat zomerweidegang aangeboden maar in de winter amper....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:37

Soms kan het niet zo als je zou willen. Ergens moeten er wel compromissen gesloten worden. Hier (Amsterdam) in elj geval wel. Helaas, maar je kunt niet zeggen dat de perfecte stal hebben alleen een kwestie van willen is. Was het maar zo simpel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:26

joyce B schreef:
als je genoeg wei hebt om een grote groep paarden in de zomer 24/7 buiten te kunnen houden op gras, dan heb je in mijn ogen ook voldoende ruimte om een aantal winterpaddocks aan te leggen. Al zou het de eerste tien of 15 meter van die grote weilanden zijn... Bij het hek wordt het toch vaak kaalgelopen...

Precies!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:29

Om dan even advocaat van de duivel te spelen :+ : zou het voor een paard echt verschil maken? Op een stukje van 4 bij 4 of op een stukje van 10 bij 10 rondlopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:32

Gypsy schreef:

Ik heb met mijn paard op drie stallingen gestaan, nog nooit heb ik concessies moeten doen en haar op stal hoeven zetten. Kan niet ligt op het kerkhof. Wil niet ligt er naast....

That's te spirit!! En precies zoals het is. Hier riep ook iedereen, 'is niet te vinden'. En kijk waar ik nu sta (ik heb mijn paard al jaren buiten en op die ene stalling waar hij de nachten binnen moest, ben ik na 2 maanden vertrokken). Ik bepaal zelf hoe en wat met mijn paard, hij heeft elke dag alle vrijheid. En heb gelukkig niets meer te maken met stallingen, waar ze op te vet gras gezet worden of te veel uren op stal in de wintermaanden. Daarbij vind ik het raar dat veel mensen stallen met te weinig buitengang maar blijven spekken. Je houdt het dan dus zelf in stand. Als klanten nou eens kritischer zouden worden, passen die stallingen hun beleid vanzelf wel aan. Want als het om geld gaat, kan er ineens vaak wel veel meer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:35

Nens77 schreef:
Jij zit wel in een regio met zeeën van ruimte, hier wordt echt behoorlijk wat zomerweidegang aangeboden maar in de winter amper....

Neehoor, ik heb voorheen ook nog in de buurt van Antwerpen gestaan. Ook daar gewoon 24/7 buiten.

Trouwens, buiten hoeft imo zeer zeker niet persé op de wei te betekenen. Sterker nog, ik zie ze liever niet 24/7 op de wei. Liever s'nachts op de paddock met hooi, anders worden ze veel te dik.
Mijn paardjes staan sinds zaterdag weer dag en nacht op de paddock, ze kunnen er nog een galopje doen, en lekker rondscharrelen, prima zo.
Die is iets van 500 m2 als ik me niet vergis. Dat heeft niks met zeeën van ruimte te maken, maar met even sparen en zand laten storten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:12

Gypsy schreef:
Nens77 schreef:

Neehoor, ik heb voorheen ook nog in de buurt van Antwerpen gestaan. Ook daar gewoon 24/7 buiten.

Trouwens, buiten hoeft imo zeer zeker niet persé op de wei te betekenen. Sterker nog, ik zie ze liever niet 24/7 op de wei. Liever s'nachts op de paddock met hooi, anders worden ze veel te dik.
Mijn paardjes staan sinds zaterdag weer dag en nacht op de paddock, ze kunnen er nog een galopje doen, en lekker rondscharrelen, prima zo.
Die is iets van 500 m2 als ik me niet vergis. Dat heeft niks met zeeën van ruimte te maken, maar met even sparen en zand laten storten.

Kom hier maar eens paddockjes zoeken dan.......
Of andere plaatsen waar ze in de winter ook buitengang aanbieden.
Oh ja en dan zonder wachtlijsten :+

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:47

Isegrim schreef:
Ik kan maar één iemand bedenken die negatieve verhalen verspreidt over de hit actief in Rhoon. :')

Ik zou zeggen, kom vooral kijken. Ik wil er nooit meer weg in elk geval.

Dan weet ik nog steeds niet wie? :o?

Kijken? Ik sta er al ( een tijdje :7 )

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:54

Was ook meer een opmerking naar de TS. ;) Ik weet dat jij er al een tijdje staat. :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:56

Isegrim schreef:
Was ook meer een opmerking naar de TS. ;) Ik weet dat jij er al een tijdje staat. :D

Toch maak ik me nog steeds zorgen over de toekomst van de hit, 10.000 handtekeningen is bij lange na niet genoeg om de onteigening van die mensen daar tegen te gaan.....