Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:42

Tja met een laag zand zal het niet minder zwaar worden, want dat is vaak ook mul als het droog is en drassig als het nat is (beide zwaar dus). Als je een hoge grondwaterstand hebt kun je daar weinig aan doen, behalve een flink stuk ophogen, maar dan heb je het wel over minimaal 50 cm wil het nut hebben.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:00

Vraag het eens aan een loonwerker bij jou in de buurt. Ze kennen de bodem en de bijbehorende problemen. Ook kennen ze vaak manieren om iets op te lossen wat net mag of net niet maar omdat zij het uitvoeren kijkt 'men' door de vingers.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:42

Hier dan eindelijk mijn ontwerp voor een paddock paradise.
Het hele stuk is 23 are. Ik gok dat er voor weiland nog zo een 15 à 18 are over blijft.
Er komen 2 kleine pony's op te staan (welsh A en shetlander)

Afbeelding

dikke rode lijnen: ingang naar de stallen
groene bolletjes: bomen (1 lijn op de perceelsgrens en dan nog 1 op een meter van de rand)
oranje vierkant: mesthoop
Blauw rondje: waterbak (exacte plaats nog te bepalen. wil deze in de buurt van de stallen houden)
Bruine strepen: 2 grote hooinetten
Paarse strepen: poorten. Ik wil de pony's snachts van elkaar scheiden ivm apart bijvoeren. Hiervoor wil ik aan de stal een uitloopje maken. Poorten naar het middenstuk nog verder te bepalen
grote blauwe cirkel: longeercirkel, ook te gebruiken om ze op te laten grazen
Pad: tussen de blauwe lijnen
Zwarte lijnen: huis, terras en schuur (niet voor hooi opslag) Het hooi komt boven de stallen te liggen.

Opmerkingen:
- afronden van de hoeken
- ik zou er graag een hindernisje/boomstam in betrekken. De welsh springt graag en zou zo van de shetlander kunnen ontsnappen (durft nog al eens dominant te zijn)
- Ik zou er ook nog graag ergens een stukje willen verharden voor de winterse dagen waarin het echt te slecht weer is

Komen jullie dus maar op met die ideeën!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:26

ik zou dat stuk bij de stal afsluiten. Zo heb je geen rondje en zijn ze gedwongen om het stuk weer terug te lopen willen ze wat drinken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:45

Ik wou eigenlijk wel graag een rondje houden. Ik heb maar 2 pony's waarvan de ene dominant is. Ik zie nu regelmatig de dominante pony achter de andere pony aanwandelen. De onderdanige wandelt dan de hele tijd voor haar weg.
Als ik geen rondje maak, moet ik er voor zorgen dat het begin en eindpunt groot genoeg zijn.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:25

b485;
ik ben even bezig geweest met je pp;

Afbeelding

geel; balkjes
dikker bruin; boom stam
grijs; verhard stuk
bruin; plek met zand
nog een extra hooinet
en ik heb de hoeken gedaan

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:11

hé leuk, nog een driehoekige pp :D

ik vind het een goed ontwerp.
meer hooinetten vind ik een goed idee omdat je de paardjes dan nog meer in beweging houdt.
verhardingen zou ik ook aan (enkele van) de hooinetten leggen, zo hoeven ze niet in de modder te blijven staan om te eten.

@melizz13: een zandplek en hooinetten in de weide lijkt mij niet echt de bedoeling ;)
een zandplek is op zich natuurlijk een prima idee, maar ik zou dan eerder opteren om de longeercirkel daarvoor te gebruiken en die via een poortje te laten aansluiten op de track.
zo sla je 2 vliegen in 1 klap: een leuke lig-/rolplek en meteen een goede ondergrond om te longeren ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:30

Afgeronde hoeken zou ik zeker doen. Door niet erg goed op te letten met het zetten van paaltjes was er hier per ongeluk 1 haakse hoek ontstaan. Die heb ik snel weggehaad toen ik zag hoe hard ze er langs af kunnen rennen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:37

Afronden van de hoeken staat zeker in het plan.

Zandplek was ik inderdaad nog vergeten. Die moet er nog ergens in. Maar die zou ik nu niet meteen in de weide meenemen. Longeercirkel zou kunnen, maar ik zou het liever op het pad willen.
Ik denk dat de beste plaats hiervoor de onderste punt is.

Ik wil het pad ook eerst een tijd met prikpaaltjes uitzetten (behalve enkele hoekpalen) zodat ik meer voeling met de ondergrond krijg, gemakkelijk de breedte nog kan aanpassen,...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:46

Hoe breed had je je pad nu gepland? En laat je het opeten/kapotlopen of komt er een boer met een frees oid langs?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:06

Ik dacht een pad te nemen van 3 meter en het te laten kapotlopen. met al die vreemde hoeken zal het moeilijk zijn voor een boer om het pad om te frezen, maar de weide niet.
Rond de netten wil ik sowieso een verharding aanbrengen: rubberen staltegels of stoeptegels.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:25

b485 ik vraag me af waarom ze uberhaupt een rondje zouden lopen. Ze nemen de kortste weg weer terug naar het water of het hooi of de stal. door een kant dicht te gooien moeten ze weer helemaal terug. Wij doen dit hier ook. Heb met 4 paarden ook een rond wat ze kunnen lopen maar soms gooien we dit dicht zodat ze helemaal terugmoeten. Wanneer je een paard hebt dat de hele tijd achter een ander aanloopt en die drijft dan voorkom je dat niet met een rondje. ik heb ook zoiets gehad. Wij eerst een stal gebouwd met 2 ingang/uitgangen. Het was net een weerhuisje en paard loopt er in ander erachteraan om hem te drijven en dat bleef maar doorgaan.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:59

Het drijven gaat niet stoppen. Maar ik wil wel voorkomen dat de opgedreven pony in een hoekje word gedreven.
Het lopen van het rondje wordt dus enerzijds door de drijvende pony gestimuleerd en omdat er op verschillende plekken hooi wordt aangeboden.

Het pad aan 1 zijde dichtgooien kan natuurlijk altijd later nog eenvoudig gebeuren.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:07

ja ik dacht dat ze dat niet wilde in de longeer cirkel vandaar ;)
maar het is zeker wel veel handiger
heb je het meteen in 1 klap

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 22:25

Hier druk bezig met het maken van een 2e zandpaddockje , en het metselen van de stal , zal binnenkort een update maken op http://www.boomloosrijden.nl/paddockparadise.htm :)

Weet iemand toevallig nog een heel fijn plekje voor een superlieve en bom-proof Haf merrie die niet meer fanatiek bereden mag worden ?

Beestje is Rena haar weidegenoot en was in principe verkocht aan iemand die haar heel erg graag wilde , voor beiden een heerlijke rit erop heeft gemaakt , maar de veearts vond dat hij haar bij de aankoopkeuring af moest raden om haar te kopen omdat ze toch wat beginnende slijtage heeft en de komende jaren niet fanatiek meer gereden kan worden , terwijl dat was wat ze wilde...dus afgekeurd voor het doel van de koper. Rustige ritjes met kinderen mag nog wel bvb. , dus nu mag ze voor een klein prijsje weg voor een zeer goed plekje waar ze oud mag worden , ze is nu 19 :)

We hebben al wel wat mensen met interesse maar het is toch maar afwachten hoe dat gaat lopen , de winter komt er aan , ook zit er wellicht binnenkort een ander paardje aan te komen hier op de wei en het beestje krijgt te weinig aandacht terwijl ze daar juist zo gek op is , om lekker vertroeteld te worden , het is echt een leuk en lief dier , mooie ouderwetse stevige Haf met lange manen :)

Dus als jullie iemand weten bij wie zo'n beestje goed past , laat even wat weten zodat we z.s.m. deze dame aan een fijn plekje kunnen helpen want dat verdient ze echt dubbel en dwars :j

Ik ben echt zwaar aan het duimen dat ze snel weg is en de winter hier niet door hoeft te brengen want dan gaat ze echt een beetje staan te verpieteren ben ik bang , eigenaren hebben niet meer zoveel tijd voor haar en ze vindt het zo heerlijk als er lekker mee gepield wordt :(:)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:22

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:37

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:08

De draadstalen plaat voor de slowfeeder, gaat hier niet lukken, vrees ik. Ik heb dinsdag nog 1 optie, en dan houdt t op :o

Ik heb op de site pp gekeken en zag dat er een soort van aanhangernet, met buizen frame, gebruikt wordt.
Is er iemand hier op Bokt die dit zo gemaakt heeft? Waar maak je de buizen van? En kun je het net gewoon doorknippen? En hoe maak je het net dan weer aan de buizen vast?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:30

dat valt mee in prijs voor 100meter! Je hebt dan ook geen paaltjes meer nodig. 10 prikpaaltjes kosten al 22 euro, 20 dus 44 en dan de draad nog en de halspel en nu is het systeem compleet. Als ze dit met 2 draden zouden maken voor paarden zou het al goed genoeg zijn voor paarden! Dan zou ik het merendeel van mijn houten palen uit de binnenwei weghalen en met een paar van deze setjes werken denk ik...

Die buizenframe wordt gemaakt van verwarmingsbuizen. Ze zijn met koppelingen voor de bochten aan elkaar gemaakt, maar met een buigapparaat kun je de bochten waarschijnlijk ook wel maken.
De buizen zijn gewoon door de uiteinden van het net gevlochten en daarmee is het net goed opgespannen. Ik had hem ook voorbij zien komen met beschrijving, dacht op bokt, maar misschien ook wel op www.paddockparadijs.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:36

joyce B schreef:
Die buizenframe wordt gemaakt van verwarmingsbuizen. Ze zijn met koppelingen voor de bochten aan elkaar gemaakt, maar met een buigapparaat kun je de bochten waarschijnlijk ook wel maken.
De buizen zijn gewoon door de uiteinden van het net gevlochten en daarmee is het net goed opgespannen. Ik had hem ook voorbij zien komen met beschrijving, dacht op bokt, maar misschien ook wel op http://www.paddockparadijs.nl

Dank je Joyce.
Heb je enig idee of je de netten op maat kunt knippen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:00

Ja netten kun je op maat knippen, maar dan moet je de uiteindjes wel dichtbranden of 'inrijgen' zoals de afwerkrand.

Ik heb de netten aan mijn staldeur ook van 3 stukken pijp en 2 bochten. Het net vlecht je er idd gewoon in. Wel de 'bodem' iets ruime nemen anders staat het té strak en kun je er boven niets meer inkrijgen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:03

foto dubbeldun?
Dan snap ik het wat beter :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:19

Zoiets:
Afbeelding
Een echte foto zal ik straks wel even maken.
Dat groene is dus het net wat erdoor geweven zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:25

Hoe heb je ze dan tegen je staldeur bevestigd?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:26

wuswa schreef:
Mooi he:

http://www.youtube.com/watch?v=703XAfGF0Q4

Maar vast onbetaalbaar en zo stuk.....

idd zo stuk. Jammer dat ze geen demo geven met oprollen. Als dat systeem stuk is wordt het 1 knoop bende en een hoop frustraties :D