Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:43

Toch vraag ik me dat af... Mijn Strovan gaat plakken als het vochtig blijft en wat inklinkt, lijkt alsof het de veerkracht kwijtraakt. Het plakt volstrekt niet als het droger is nog of heeeeel licht vochtig. Ik denk dat het bij mijn Strovan korrels toch niet klei is die het laat plakken. Of Granu heb je daar andere redenen voor om dat toch te denken? Misschien is het zo bij korrels die ook plakken als ze droog zijn, dat zou natuurlijk wel kunnen. Bij mij blijft het probleem dat de korrel uiteindelijk niet de kans krijgt om voldoende weer op te drogen. En iets combinatie met feit dat ze toch wat gaan vervuilen door de weken heen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:46

Een tip om de strokorrels "te laten drogen":
gooi er een halve zak Reformtaler stronestjes door, en binnen een dag is het een stuk droger.
Sinds enkele weken doe ik dit en het geeft een verrassend resultaat.
Foto's van mijn stallen via onderstaande links.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 17-11-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:47

naar mijn weten mengt strovan juist geen toevoegingen door de korrels.
als die dus gaat plakken onder de hoeven moet er een andere verklaring voor zijn.

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:54

Misschien omdat de luchtvochtigheid gewoon heel hoog is en dit zijn weerslag heeft op alle korrels?
Diana, heb jij bv. binnen- of buitenstallen?
Ik heb buitenboxen, dus denk dat het dan sowieso wat koekerig wordt.
Ik ben tot nu toe echt niet te spreken over de Ecobodem, maar dat kan dus ook aan het weer liggen.

Cremello,had jij die groene Topkorrels al in gebruik en hoe bevallen die?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:02

Ik heb buitenstallen, betonvloer, geen afvoer...

Mij bevallen de chopped beter dan de Eco korrels maar dat heeft er meer mee te maken dat ze sneller uit elkaar vallen. Verder tussen deze beide merken geen verschil qua kwaliteit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:31

Misschien heeft gewicht paard er ook nog mee te maken. Hoe zwaarder, hoe meer het in elkaar drukt. Alles wat je sterk in elkaar drukt, vormt een koek, dus dat zal met strokorrels niet anders zijn.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:54

diana1 schreef:
Ik heb buitenstallen, betonvloer, geen afvoer...

Mij bevallen de chopped beter dan de Eco korrels maar dat heeft er meer mee te maken dat ze sneller uit elkaar vallen. Verder tussen deze beide merken geen verschil qua kwaliteit.

Ik heb ook buitenstallen, geen afvoer en een betonnen vloer.
Ik heb de stro nestjes nog niet gehaald. Is wel in de buurt, maar ook weer niet in de buurt om er even heen te rijden :D Ik ga het zeker proberen en als het bevalt, dan mijn fouragehandelaar tippen om het ook te verkopen. Scheelt weer km rijden :o

tine10 schreef:
Misschien heeft gewicht paard er ook nog mee te maken. Hoe zwaarder, hoe meer het in elkaar drukt. Alles wat je sterk in elkaar drukt, vormt een koek, dus dat zal met strokorrels niet anders zijn.

Onze fries is een barok van zo 750 kg. Hij ligt niet veel, maar heel nogal grote voetjes, ijzertje 3 8-) . Onze Andalusische merrie is maar 1.52 en ligt na het eten altijd even om uit te buiken. De stal van de Anda is vaster dan die van de fries. De Anda is een smeerlap en de Fries is heel schoon. We hebben dus ook een "veranderlijke bonte" Andalusier :D :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:50

Ik heb buitenstallen met klinkers, dus misschien trekt er meer vocht van onderaf in de korrels.
Ik vind het momenteel echt een drama. Ik overweeg de smeerlap alleen op rubbermatten te zetten.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:13

stro korrel absorbeert volgens verklaringen van de leveranciers tussen 300 en 400%.
het bed blijft enkel luchtig indien het voldoende veerkrachtig blijft, dus tijdig en voldoende bijstrooien is de boodschap.
eens dat iets samengedrukt is kan het niet meer zijn vocht afstoten. dus in vochtige periodes wat sneller en wat extra strooien. dit lijkt verlies aan materiaal, maar omdat het bed dan droog blijft zult u achteraf veel later weer moeten bijstrooien.
stronestjes of stro korrel , ik denk dat beiden in dit geval een oplossing bieden. naar mijn mening en ervaring neemt stro korrel veel meer vocht op dan stronestjes.
ik heb het gezien en getest op equitana, het liet me geen goede indruk die nestjes, lijkt me eerder een stro briket voor energie, maar zachter gebriketteerd.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:35

Fitzroy schreef:
Cremello,had jij die groene Topkorrels al in gebruik en hoe bevallen die?

Die heb ik niet, zegt me helemaal niets..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:39

granu schreef:
stro korrel absorbeert volgens verklaringen van de leveranciers tussen 300 en 400%.
het bed blijft enkel luchtig indien het voldoende veerkrachtig blijft, dus tijdig en voldoende bijstrooien is de boodschap.
eens dat iets samengedrukt is kan het niet meer zijn vocht afstoten. dus in vochtige periodes wat sneller en wat extra strooien. dit lijkt verlies aan materiaal, maar omdat het bed dan droog blijft zult u achteraf veel later weer moeten bijstrooien.

Maar ik heb als de stal helemaal leeg is gehaald en helemaal gevuld met nieuwe zaken, dat het al na zo'n 11 dagen een plakkerige koek geworden is. Dus hoe snel moet je dan al wel niet bijstrooijen volgens jou?
Ik denk dus ook dat dat niet helpt. Ook het gewicht lijkt niet echt doorslaggevend te zijn, want ik heb er ook een mini op staan en ook bij die wordt het een plakzooi.. Ik heb ook al gemerkt dat een bovenlaagje van stro ook niet helpt. Dat heb ik geprobeert om wat langer met een stal te kunnen doen zonder hem weer leeg te scheppen. Maar dan wordt het helemaal een zware stinkzooi |(

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:58

granu schreef:
op de verpakking staat de inhoud en de samenstelling, tenminste van diegenen die zakken met etiket en/of bedrukking leveren.
zo weet men wat men koopt.

En dit klopt dus niet. Omdat het geen veevoeder is, is er geen controle op; de grote schreeuwerd zet dus op het etiket wat ie wil...
Betere test is het spul in water op te lossen, water verdampen en zien wat er overblijft; wanneer het residu verbrand wordt mag er niets anders dan as overblijven. Klei brand immers niet...... De grootste schreeuwerd die beweert 100% stro te gebruiken viel mij het meest tegen; die mengt wel degelijk......
En ja, elk stalstrooisel 'zuigt' vocht op vanuit de lucht (luchtvochtigheid speelt degelijk een rol), maar dat wist elke paardenhouder al (natuurkunde, adhesie en cohesie). De ondergrond speelt ook een rol ivm condensvorming.
Stro wat getroffen is door schimmel neemt minder vocht op; dat weten de meeste paardenhouders ook wanneer zij te maken kregen met een slechte baal stro. Als slecht stro verwerkt is tot korrel (wat de grootste schreeuwer ook doet, omdat dit niet te verkopen is als baal stro en goedkoper is) blijft die slechte eigenschap bestaan; het neemt dan weliswaar wel meer vocht op dan als in oorspronkelijke vorm, maar minder dan goed stro. De schimmels verdwijnen wel door het productieproces maar de schade aan de structuur van het stro blijft; daar is echter niets meer van te zien omdat het stro erg klein wordt gemaakt anders kan men het niet pelleteren. Maar je merkt het wel als je dergelijke strokorrels gebruikt...
Fabrikanten die hun productieproces geheim houden, en vragen daarover afwimpelen, zijn verdacht. Fabrikanten die je uitnodigen om het gehele proces te laten zien verkopen een eerlijk product.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:15

anne7 schreef:
ben benieuwd hoe de groene van Top bevallen, ik laat het wel weten zodra ik meer weet.........
\

Sorry cremello, het was dus Anne ;)
Anne, heb je inmiddels de groene Top korrel al in gebruik?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:29

granu schreef:
stronestjes of stro korrel , ik denk dat beiden in dit geval een oplossing bieden. naar mijn mening en ervaring neemt stro korrel veel meer vocht op dan stronestjes.
ik heb het gezien en getest op equitana, het liet me geen goede indruk die nestjes, lijkt me eerder een stro briket voor energie, maar zachter gebriketteerd.

Toch best vreemd, beiden 100% stro, beiden een oplossing maar toch het één een energiebrok? zal hem wel in de leverancier zitten???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:41

Fitzroy schreef:
Ik heb buitenstallen met klinkers, dus misschien trekt er meer vocht van onderaf in de korrels.
Ik vind het momenteel echt een drama. Ik overweeg de smeerlap alleen op rubbermatten te zetten.

Dat is je probleem. Klinkers in de stal. Het vocht bijft tussen de kieren van de klinkers zitten en de grond eronder wordt verzadigd en het vocht kan dus niet meer weg lopen. Een klinker stal is veel vochtiger dan een betonnen stal. OP een manege waar ik heb gewerkt waren ook stallen mer klinkers. De stallen waren zeiknat vergeleken bij de stallen met een betonnen vloer.
Met een rubbere mat krijg je eigenlijk het zelfde. OP ten duur kan het vocht ook niet meer weglopen en het wordt een sopstal.

Je kan een betonnen stalbodem nemen,die je gewoon met de bezem schoon kan maken en zo het vocht weg kan halen, deuren open en zo laten drogen.
Je kan ook een afvoerput in de stal plaatsen. Die moet je wel elke dag goed schoonmaken, ander heb je weer een sopstal.

Een betonnen bodem is makkelijk en makkelijk schoon te houden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:45

granu schreef:

Granu, sinds wanneer is stro energie????????

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:31

goed voor in de houtkachel :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:44

Welk lekker warm tijdens dit stormachtige natte weer :+

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:49

Het schijnt dat niet alle strokorrels plakken, dus kan niet oordelen over alle strokorrels.

mijn ervaring met de strokorrel is dus, dat het plakt in de hoeven:

De ruin van het experiment strostal heeft nu last van een hoefzweer (staat sinds 1 week weer op vlas)

Nu vond ik die plak in zijn hoeven al 10 x niks, maar raak steeds meer overtuigd dat de plak het ontstaan van hoefzweren in de hand kan werken.

artikel dierenkliniek Lemmer:

In de paardenhouderij zie je vaak ander strooisel dan stro. Op stallen waar turf, erg fijne houtkrullen of houtzaagsel worden gebruikt, zie je vaker hoefzweren dan wanneer stro wordt toegepast. Als deze materialen vochtig worden, is de kans op een hoefzweer nog groter.
Vochtig zaagsel en turf plakken aan de zool en worden ingestampt in de zachte poreuze hoorn van de witte lijn. De kleine gaatjes worden er zó vast mee volgepropt, dat de hoeflederhuid ontstoken raakt en dat de ontsteking geen uitweg naar onderen kan vinden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:30

diana1 schreef:
Welk lekker warm tijdens dit stormachtige natte weer :+

Stro kan je ook als isolatie gebruiken, net als vroeger :D , om het dak van je huis te isoleren. Van geperste balen stro worden er in Scanidinavie huizen gebouwd, omdat het zo goed isoleerd.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:49

Ik ben nu het experiment gestart om elke dag de natte plek er echt uit te halen (als die er is). Moet zeggen tot nu toe (na 2 dagen) is wat er overblijft in de box wel droger. Het is toch echt een produkt dat je moet uitproberen, niet zo rechttoerechtaan als stro.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:56

Suzan1 schreef:
Het schijnt dat niet alle strokorrels plakken, dus kan niet oordelen over alle strokorrels.

mijn ervaring met de strokorrel is dus, dat het plakt in de hoeven:

De ruin van het experiment strostal heeft nu last van een hoefzweer (staat sinds 1 week weer op vlas)

Nu vond ik die plak in zijn hoeven al 10 x niks, maar raak steeds meer overtuigd dat de plak het ontstaan van hoefzweren in de hand kan werken.

In de paardenhouderij zie je vaak ander strooisel dan stro. Op stallen waar turf, erg fijne houtkrullen of houtzaagsel worden gebruikt, zie je vaker hoefzweren dan wanneer stro wordt toegepast. Als deze materialen vochtig worden, is de kans op een hoefzweer nog groter.
Vochtig zaagsel en turf plakken aan de zool en worden ingestampt in de zachte poreuze hoorn van de witte lijn. De kleine gaatjes worden er zó vast mee volgepropt, dat de hoeflederhuid ontstoken raakt en dat de ontsteking geen uitweg naar onderen kan vinden.

Hmm.. dit probleem heb ik lang, lang geleden al eens aangekaart in dit topic. Ik vind het plakken nog steeds een bedenkelijk punt en het is mij bekend dat hout (schaafsel/krullen) hoefzweren kan veroorzaken en die inderdaad meer voorkomen op dergelijk strooisel in vergelijking met andere strooisels.
Echter - hout ( zelfs als "mot") is natuurlijk harder dan stro-snippers en die splintertjes kunnen makkelijker in de witte lijn doordringen en mogelijk ontstekingen veroorzaken. Dus ik weet nog niet zo of strokorrels die vele malen zachter zijn - zeker als het uiteengevallen is - datzelfde probleem kunnen opleveren - 't lijkt me onwaarschijnlijk eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:14

Ik heb een heel dun laagje stro over de korrels..de lekkere stukjes stro eet mijn paard, maar de niet lekkere stukjes laat hij liggen, dit ligt dus op het stromot en ik merk dat er geen klonters meer in zijn hoeven blijven plakken omdat het stro dat verhinderd.

Is ongeveer 1 plak stro en dan een dag of 2 weer een plak stro erbij, aan het eind van de week is het stro met de mot vermengt en is de koek niet echt plakkerig..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:23

Suzan1 schreef:

Ik heb juist van de week (weet niet meer precies waar) gelezen dat vlas ook in dat rijtje hoort!!! En strokorrel is niet te vergelijken met zaagsel of krullen. Mijn hoefsmid is zeer tevreden over de hoeven van onze paarden.

Ik geloof niet dat er klei aan onze korrel is toegevoegd. Maar wat natuurlijk wel zo is, en dat zal voor iedereen gelden: als de paarden uit de wei komen of uit de bak, nemen ze ook klei, zand, modder en noem maar op mee de stal in. Dat hou je niet tegen, maar zorgt misschien wel voor die koek. Ik denk dat je altijd koek krijgt als je iets fijns sterk samendrukt. De koek is hier bijvoorbeeld vooral rond voerbak en hooinet. Daar staan ze natuurlijk vaak.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:47

Citaat:
Ik heb juist van de week (weet niet meer precies waar) gelezen dat vlas ook in dat rijtje hoort!!! En strokorrel is niet te vergelijken met zaagsel of krullen. Mijn hoefsmid is zeer tevreden over de hoeven van onze paarden.

het vlas zit niet zo vast erin gepropt als de (urine)plak van de strokorrel...
vlas zou de hoef wel meer kunnen uitdrogen.
Uit voorzorg doen we hier bijna altijd de paarden met droge hoeven op stal zetten.
eigenlijk zou er uitgezocht moeten worden wat wel en niet goed is voor de hoeven.

Er komen steeds meer gevallen van o.a. witte lijn ziektes ... maar waardoor komt dat?
ik zou het niet weten, maar een dikke vieze plak in de hoeven geeft (in ieder geval voor mij )geen goed gevoel