Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
diana1 schreef:Ik heb buitenstallen, betonvloer, geen afvoer...
Mij bevallen de chopped beter dan de Eco korrels maar dat heeft er meer mee te maken dat ze sneller uit elkaar vallen. Verder tussen deze beide merken geen verschil qua kwaliteit.
tine10 schreef:Misschien heeft gewicht paard er ook nog mee te maken. Hoe zwaarder, hoe meer het in elkaar drukt. Alles wat je sterk in elkaar drukt, vormt een koek, dus dat zal met strokorrels niet anders zijn.
granu schreef:stro korrel absorbeert volgens verklaringen van de leveranciers tussen 300 en 400%.
het bed blijft enkel luchtig indien het voldoende veerkrachtig blijft, dus tijdig en voldoende bijstrooien is de boodschap.
eens dat iets samengedrukt is kan het niet meer zijn vocht afstoten. dus in vochtige periodes wat sneller en wat extra strooien. dit lijkt verlies aan materiaal, maar omdat het bed dan droog blijft zult u achteraf veel later weer moeten bijstrooien.
granu schreef:op de verpakking staat de inhoud en de samenstelling, tenminste van diegenen die zakken met etiket en/of bedrukking leveren.
zo weet men wat men koopt.
granu schreef:stronestjes of stro korrel , ik denk dat beiden in dit geval een oplossing bieden. naar mijn mening en ervaring neemt stro korrel veel meer vocht op dan stronestjes.
ik heb het gezien en getest op equitana, het liet me geen goede indruk die nestjes, lijkt me eerder een stro briket voor energie, maar zachter gebriketteerd.
Fitzroy schreef:Ik heb buitenstallen met klinkers, dus misschien trekt er meer vocht van onderaf in de korrels.
Ik vind het momenteel echt een drama. Ik overweeg de smeerlap alleen op rubbermatten te zetten.
Suzan1 schreef:Het schijnt dat niet alle strokorrels plakken, dus kan niet oordelen over alle strokorrels.
mijn ervaring met de strokorrel is dus, dat het plakt in de hoeven:
De ruin van het experiment strostal heeft nu last van een hoefzweer (staat sinds 1 week weer op vlas)
Nu vond ik die plak in zijn hoeven al 10 x niks, maar raak steeds meer overtuigd dat de plak het ontstaan van hoefzweren in de hand kan werken.
artikel dierenkliniek Lemmer:
In de paardenhouderij zie je vaak ander strooisel dan stro. Op stallen waar turf, erg fijne houtkrullen of houtzaagsel worden gebruikt, zie je vaker hoefzweren dan wanneer stro wordt toegepast. Als deze materialen vochtig worden, is de kans op een hoefzweer nog groter.
Vochtig zaagsel en turf plakken aan de zool en worden ingestampt in de zachte poreuze hoorn van de witte lijn. De kleine gaatjes worden er zó vast mee volgepropt, dat de hoeflederhuid ontstoken raakt en dat de ontsteking geen uitweg naar onderen kan vinden.
Suzan1 schreef:artikel dierenkliniek Lemmer:
In de paardenhouderij zie je vaak ander strooisel dan stro. Op stallen waar turf, erg fijne houtkrullen of houtzaagsel worden gebruikt, zie je vaker hoefzweren dan wanneer stro wordt toegepast. Als deze materialen vochtig worden, is de kans op een hoefzweer nog groter.
Vochtig zaagsel en turf plakken aan de zool en worden ingestampt in de zachte poreuze hoorn van de witte lijn. De kleine gaatjes worden er zó vast mee volgepropt, dat de hoeflederhuid ontstoken raakt en dat de ontsteking geen uitweg naar onderen kan vinden.
Citaat:Ik heb juist van de week (weet niet meer precies waar) gelezen dat vlas ook in dat rijtje hoort!!! En strokorrel is niet te vergelijken met zaagsel of krullen. Mijn hoefsmid is zeer tevreden over de hoeven van onze paarden.