Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:40

Hoi meiden! Als dit niet de plek is hiervoor of mijn vraag wordt niet gewaardeerd dan kletsen jullie maar gerust verder :o

Maar ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die een plekje over hebben voor mijn Friese merrie. Ze staat nu super, maar moet helaas weg bij de huidige plek vanwege overstap op ingepakt ruwvoer ;( pensionstal aanbod in de regio is bekend en geprobeerd door de jaren heen maar helaas niet passend, daarom heeft kleinschalig en aan huis de voorkeur. Het gaat om Noord-Nederland, dus Groningen Friesland en Noord Drenthe. Een goede leverancier van onverpakt hooi mag zeker ook getipt worden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:19

Succes met het vinden van een plek. Ik heb helaas geen tips.

Hier ook slepen met zitmaaier maar idd als het wat natter is dan slipt het behoorlijk. Als het goed is zal in april/mei de paddock/rijbak worden aangepast. Loonwerker gaat kijken of hij uit eigen grond gele zand kan halen en dan dat naar boven halen. Ben benieuwd. Hier in de buurt heeft hij ook een rijbak aangelegd en die is bijna jaarrond wel te gebruiken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:26

Dais_ schreef:
Happinez, wij zitten in zeeuws-vlaanderen! Wij hebben al heel wat advies gevraagd omtrent ons dak en isolatie, want wij hebben het dus gehad dat alle steenwol is gaan schimmelen en dat hebben we godzijdank snel ontdekt en weg kunnen halen, maar anders was heel ons dak er aan gegaan vrees ik :=

O helaas die hoek ben ik niet zo bekend :o
Wij zaten noordelijk tot midden in het land.

boemel schreef:
Oja de dakisolatie hebben we via de Comfort company gedaan.

Die ken ik dan weer wel, zelfs mee samengewerkt en dat is inderdaad een prima partij :j

MaritB schreef:
Vanmiddag alvast m’n koets naar de manege gebracht en daarna met de kindjes en pony’s weer terug want zij gingen ook mini-marathon rijden ohz en papa en mama hebben gerend.. (zonder enige ren conditie) we waren bekaf haha maar ze hebben het super leuk gehad.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Edit; heerlijke foto Karin

Wat leuk die kleintjes op die pony's.

Matheno schreef:
Lys_PPA schreef:
Wat zou jullie eerste gemotoriseerde apparaat zijn dat jullie aanschaften bij verhuizing naar locatie met rijbak en veel grond? Quad, loader, tractor etc?

Ik denk een minitrekker mèt voorlader. Daarmee kun je de bak slepen, de mesthoop aanduwen en ophogen, maar ook je land frezen, zaaien en bemesten. Als je stallen hebt met een voorwand die los kan kun je er zelfs de stallen mee leeg scheppen.

Hier inderdaad ook een minitrekker ( 23 pk dacht ik ) met voorlader.
Wil eigenlijk naar een 40 pk tractor zodat ik ook makkelijker een grote baal kan verplaatsen maar m'n portemonnee heeft nog moeite ermee :')
Maar die voorlader zou ik niet meer willen missen.
Ideaal om dingen te verplaatsen op de pallet, mestbult mee op te drukken enz.
Ik kan eigenlijk niet meer zonder dat ding, gebruik hem overal voor.

Hier helaas ook geen tips voor een stalling.
Kun je niet zelf voer regelen wat gevoerd word ? of willen ze dat niet doen.
Ik heb bijv. nu ook hooi in foliebaal maar is wel echt hooi, echt goed droog.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:34

Wat is de breedte van jullie trekker? Iktwijfel tussen minitrekker en quad maar hij moet wel tussen de poort van 120 door kunnen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:20

Happinez, helaas kan mijn paard er slecht tegen vanwege de melkzuurbacteriën in een pak. Het maakt de zoektocht naar stallen vreselijk veel lastiger, ik heb het door de jaren heen meermaals geprobeerd omdat dat veel makkelijker zou zijn. Inmiddels ben ik er middels onderzoeken achter waarom ze er zo heftig op reageert, maar er is eigenlijk op korte termijn weinig aan te doen. Helaas voor ons betekent een overstap naar verpakt wel zo ongeveer maandelijks de dierenarts op de stoep voor gaskoliek en ik voorzie ook hoefbevangenheid, dat zou de eerste keer niet zijn :(

Eigen ruwvoer is geen optie omdat ze in groepsverband woont met 3 anderen.

Bedankt voor de succeswensen. Mochten er nog mensen zijn, of iemand die weer een ander iemand kent, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:05

Lastige situatie Nynke, succes met de zoektocht!

Krijg net bericht dat de hoefschoenen meneer vrijdag al komt. Superfijn!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:50

Belker schreef:
Wat is de breedte van jullie trekker? Iktwijfel tussen minitrekker en quad maar hij moet wel tussen de poort van 120 door kunnen.

Mijn quad is 1.07 meter breed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:13

Audesta schreef:
Hier voor de verschillende werkzaamheden verschillende dingen. Een quad voor het slepen, nog 1 het hooi rondrijden (met aanhanger) en dan een loader die we bij de vorige hooileverancier echt nodig hadden omdat die grote pakken hooi kwam brengen maar nu we bij Corsten zitten niet meer echt nodig hebben. We zijn dan ook aan het overwegen om te gaan kijken om die in te ruilen voor iets handzamers haha.

Welke loader heb je?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:22

Een vrij grote oudere ahlmann met ook bijbehorende gebruiksaanwijzing haha. Maar goud waard dat ding.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:59

Ik ga maar weer eens een poging doen mee te kletsen, het leven en mijn humeur zitten af en toe in de weg zeg maar :+ ik hoop dat beter weer in ieder geval ver humeur goed gaat doen :+

Wij hebben een heel oude tractor bij het huis gekregen. Echt top dat ding! Ik zou alleen nog wel iets willen om grote pakken hooi te kunnen stapelen (ik wil jouw loader wel audesta :+ ) want dan kunnen we ook grote pakken laten maken van eigen land.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:08

Hahaha je weet hem te staan :')

Wel leuke dingen mee gedaan hoor. Deels onze poel zelf aangelegd. Vorm van de bak mee uitgereden, deels zelf gekeerd, 4 vrachtwagens zand ermee in de track gereden. Heul veul hooi mee gesjouwd. En ohja, heel makkelijk de container met verbouwen zo vol mogelijk gekregen :+
Mesthoop opgereden, leeggehaald of mest uitgereden. Echt top.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:12

Ja maar hem hier krijgen is nog wel een ander verhaal denk ik :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:12

Hahaha ja hij kan niet zo hard :')

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:21

Handig die quads en mini trekkers.

Bij jullie ook zoveel regen gevallen afgelopen dagen? Hier > 25 mm. Toch een tegenvaller na die 2 weken droog voorspelling, vanmiddag ook weer regen.

Lastig Nynke. Meeste stallen voeren inderdaad verpakt.
Je zou Facebook groepen eens kunnen proberen of iemand daar wat weet. Of anders in de omgeving rond rijden en hier en daar vragen. Succes.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:03

Hier ook veel regen inderdaad.. en regent nu ook . Bah

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:54

* klopt af* hier nog geen regen

Ik heb een vrije dag dus hoop zometeen eindelijk weer eens te kunnen gaan rijden, het komt er steeds maar niet van. Vandaag is dat prioriteit 1 voor mij. Laatste tijd ben ik alleen maar bezig met verbeteren opruimen en dagelijkse dingen en aan rijden kom ik niet toe. Even nadenken waarom ik deze hobby ook alweer heb en een beter balans daarin zoeken. De dagen worden langer en dat scheelt ook veel, krijg ik en meer energie door en in de zomermaanden rij ik ook vaker in de avonden ipv om 20.00 al moe op de bank te hangen.

Ik voer ook verpakt maar is qua vocht hetzelfde dan hooi, maar inderdaad heeft verpakt een ander proces.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:29

En het was zo mooi droog geworden .... ;(

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:46

Hier volgens mij wel meer gevallen dan voorspeld maar geen 25 mm.

Op de velden in de omgeving ziet het er weer dramatisch uit iig.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:04

Geen regen hier, maar wel ditAfbeelding

Ze zijn nog niet overtuigd van de potentiële lol van het witte spul :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:10

Hier wel wat regen maar gelukkig niet veel, en ik zie hier nu ook her en der een blauw vlekje tussen de wolken door...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:32

Wij hebben de paarden nu anderhalve week aan huis. De ergste stress bij mens en paard is nu weg. Afgelopen zondag was de motorcross hier in het weiland achter de heg gelukkig gaven de paarden er echt helemaal niks om. En dan nu staan ze voor de 2e dag de hele dag op stal want er is een dikke laag sneeuw gevallen en de heren staan op ijzers.
We zaten al te denken om duckttape op de hoeven te doen om zo minder ijsklonten te krijgen. Maar net toch maar besloten dat ze helaas niet naar buiten gaan.

Hoe doen jullie dat?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:48

Hier stonden ze gewoon altijd buiten met ijzers tenzij echt een IJsbaan. Wanneer ze altijd buiten lopen doen ze niet snel gek, weten ze wat ze kunnen.

Ln, rijdse

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:53

Waar woon je ergens Pjer? Je hebt het wel al voor je kiezen gehad met een motorcross zo kort na de verhuizing.

Ik had vroeger sneeuwbeslag voor mijn paard met ijzers.
Wij hebben hier nu 4 jaar geen sneeuw van betekenis gehad dus ik kan niks adviseren. 5 jaar geleden heb ik ze wel noodgedwongen binnen moeten laten omdat het zo glad was.

Hier was het plan om te rijden vandaag, maar ik heb serieus nog ernstig spierpijn van zaterdag. Echt heel erg. Dus ik sla nog even over :=

Ln, lekker gaan rijden inderdaad. Soms moet je daar een prioriteit van maken anders komt het er niet van.

Vandaag een nieuwe levering hooi gehad, maar dit ziet er ook weer vreemd uit. Lijkt wel gemengd met meerdere soorten hooi en/of stro. Het is heel grof en er zit ook heel fijn spul tussen. Het heeft de kleur van stro.
De paarden trekken hun neus ervoor op en ik kan wel huilen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:59

Pjer
Fijn dat het goed gaat aan huis en dat ze braaf zijn gebleven bij de cross.

Mijn paard heet van die ringen er in die de smid er in maakt
Afbeelding

Hier is tussen rond de 12 mm gevallen, gelukkig dus niet zoveel als bij jullie.
En gelukkig ook geen sneeuw, vind dat we dat een maand terug al genoeg hebben gehad.

Ln, goedzo, ook tijd voor ontspanning maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:03

Ontspannen viel beetje tegen de
maar was wel lekker. Die dramaqueen meende dat achter elke boom een monster zat en t gas moest open.
Half uurtje door het bos is dit als resultaat
Afbeelding