Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:44

Hilary schreef:
Zo'n burka bestaat jongens, wacht effe, even zoeken...

Edit:
[ Afbeelding ]

En voor iedereen die denkt "OMG, fashionable, moet.ik.hebben!": https://www.decathlon.nl/p/muggenwerend ... GROEN_KAKI

Ow, die moet ik hebben. Ik ben niet zo groot, dus komt wel tot mn billen denk ik.

Even vraagje; wat voor bosmaaier hebben jullie? Ik zie steeds meer met accu en lijkt me soms wel handig, maar denk dat benzine meer power heeft en langer door kan gaan. Maar ik zie weer op tegen het mengen van benzine en olie wat bij sommigen moet. Dan helpt ik hem de soep in ( dus mag ml doen ) En ik wil ook geen hele dure, het gaat om gemiddeld licht werk en geen hele grote oppervlaktes zoals vele ha's :)

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:58

Waarom zelf mengen? Je kan ook gewoon Aspen kopen
Wij hebben een Husqvarna.
Vorig jaar eens 2e hands via MP gekocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:05

Bij elk apparaat dat ik tegenkom staat dat je dat niet moet gebruiken....

Op mp staan er nu hier in de wijde omgeving geen of mankeren wat.

Welk opzet stuk gebruiken jullie het meest op de wei en bijv langs een track, voor wie dat heeft? Ik dacht die 3 tand. Touwtje is toch niks voor wat grover werk? En je hebt ook nog 40 tands dat lijkt op een rond zaagje.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:44

Geen verstand van een bosmaaier, sorry!

@[***], arme hond :(:) wat een avontuur!

@lynn, lastig met de kat. Altijd moeilijk om een beslissing te maken en met name wanneer is genoeg genoeg. Maar jij kent jouw beestje het beste! Sterkte :(:)

Mn bijrijdster wilde graag een keer naar het bos.
Heb vanmiddag de trailer aangekoppeld en ze gebracht.
Stomme merrie wilde heen al niet laden maar uiteindelijk wel toen we de shet hij het luikje voor zette.
Terug is gelukt dankzij een hele lieve meneer die daar woonde en zn stal en erf ter beschikking stelde en ons hielp.
Grrr was even vergeten hoe stressvol dat beest kan zijn :Y)
Ging 13.00 van huis en was 19.00 thuis.
Daan en ik waren kapot :Y)
Hij heeft ook nog eens een regel/clusterdag dus wilde elke uur/anderhalf uur eten.
Al met al niet een heel relaxes uitje maar agh ze hebben lekker gereden _O- :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:17

Wij gebruiken ook gewoon Aspen op de bosmaaier en al het andere tuingereedschap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:20

Op het werk aspen, merk machine weet ik niet, Thuis machine van craenebroek en mengen wij, In een fles afgetekend hoeveel olie en dan aanvullen tot bepaald streepje met benzine

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:29

Met zelf mengen moet je wel opletten dat dat maar een bepaalde tijd houdbaar is, 3 mnd geloof ik, dan is het niet zo goed meer voor je motor.

Wij hebben een stihl, fantastisch apparaat! Ik ga rond met het mes er op (de 3 tand zeg maar) en daarmee kan ik gelijk de takken van bramen en andere struiken tot een meter van het draad terugsnoeien. Enoge nadeel van mes is dat je wat minder dicht langs de paaltjes kan. Met touwtjes kun je echt tegen de paal aan komen maar met het mes wil je dat niet. Zijn nieuw wel duur in de aanschaf maar hun geld meer dan waard. Tweedehands ook goed verkrijgbaar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:37

Ik heb ook een stihl bosmaaier en gebruik gewoon een in de winkel gekochte mix, werd zelfs aangeraden omdat te gebruiken. Ik gebruik ook meestal het mes en kan met wat precisiewerk tot de palen snoeien. Palen raken is wel slecht voor de paal :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:03

Hier ook een stihl maar een zwaardere, gebruik verschillende koppen afhankelijk van wat er staat. Bij alleen gras wil ik het touwtje nog wel pakken, bij dikker spul gebogen messen waarmee je het meteen in kleine stukjes hakt en voor dikkere takken een zaagblad.
De messen gebruik ik het meeste, die zijn na een jaar wel versleten :+

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:56

Zo dan... ik kom er net achter dat in de andere wei een hele hoop kleine esdoorn bomen staan vol in het zaad.... ze staan er al 3 jaar in gelukkig nooit wat gebeurd maar dat word een enorm operatie om alles er uit te halen.... helemaal tussen de struiken en een stuk of 10.... allemaal jonge boompje en een stuk of 3 grote.
Nooit geweten dat ze giftig waren, staan ook al jaaaaaaren paarden in dat weiland.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:22

Ze rijden hier al af en aan met het mais.Wel vroeg dit jaar,ook de hakselaar was vroeg bezig.Goede wekker.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:34

Brr Mentjuh, niet fijn maar beter het zekere voor het onzekere!

Britta, hier is veel mais er ook al af ja. Meeste mais had ook nog steeds geen kolf

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:38

In de directe omgeving staat alle mais nog, mooi hoog met breed blad en prima kolf.
Stro zag ik gisteren nog voorbij komen, ze hadden op sommige velden de korrel er al wel uit maar nog niet gemaaid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:39

Das vroeg, Britta! (Zowel tijdstip van de dag als moment in het jaar)

Wij hebben een bosmaaier van Van Cranenbroek. Moet zeggen dat ik er nog niet veel mee gedaan heb, want na 10-15 minuten was ik moe en had ik drie dagen daarna nog spierpijn :+
Stiefvader van stalgenootje is hovenier, hij heeft er al wat meer uurtjes mee rondgelopen, met name de heggenschaar-functie. Touwtje hebben we nog niet gebruikt, geloof het ronde blad wel, maar hoeveel tandjes die heeft moet ik even schuldig blijven. Kan ook niet gaan tellen, ben op vakantie :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 10:14

Mengen is toch niet moeilijk? Kan zelfs met slaolie al zou ik dat niet aanraden. Meng gewoon op het gevoel en dat gaat altijd goed. Wil wel een zwaardere want die we nu hebben heeft het zwaar na een uur dikke bossen maaien.

Britta31, hier is ook al het mais weg. Boeren zijn niet blij. Zat amper wat in.

Metjuh, hier de beloofde foto's:
Gewone - giftige:
Afbeelding
Noorse - niet giftig
Afbeelding

Op deze foto's kun je goed zien dat de Noorse meer krult dan de gewone.

Ik heb schapen op de wei gehad deze winter en die hebben alle zaailingen netjes opgegeten. Twijfel daarom om een koppeltje aan te schaffen. Maar hij moet nog steeds om. Helaas is onze hovenier geblesseerd en kan daarom nog altijd de boom niet in :(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:56

Qua bosmaaier hebben we er 1 uit het middensegment. Geen hele zware maar ook geen lichte.
We hebben er een speciale kop bij gekocht daar kunnen van die kunststof draden in verweven met ijzer.
Hiervoor hadden we een goedkoop ding maar die was na een half jaar al dood.

Maïs hier is deels weg.
Links van mijn wei hebben ze eergisteren een kwart gehakseld, de rest staat nog.
Tegenover mijn huis staat best zielig mais.
De helft zit geeneens een kolf in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:02

Zelf mengen is niet bepaald gezond, heb ik me altijd laten vertellen...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:05

Wendy schreef:

De uitlaat achter op je rug van de maaier ook niet. :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:06

belle_boef schreef:
Wendy schreef:

:?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:12

belle_boef schreef:
Wendy schreef:

_O-

Maar inderdaad. Zelf mengen wordt niet aangeraden. Aspen is beter mits je de goede koopt. Voor 2 takt of 4 takt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:12

Wendy schreef:
belle_boef schreef:

:?

Sorry, wellicht wat kort door de bocht maar ik vind dat zulke dooddoeners. Dat iets niet gezond is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:44

belle_boef schreef:
Sorry, wellicht wat kort door de bocht maar ik vind dat zulke dooddoeners. Dat iets niet gezond is.

Ok, nu ben ik definitief klaar met dit topic.
Doei.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:47

Wacht even, bedoelen we nou gezond voor de machine of voor ons?
Hoezo klaar met dit topic? Gewoon een beetje verduidelijken en dan is het toch prima?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:52

Geen idee wat voor merk bosmaaier we hebben. Ik mag daar niet aankomen -O- is wel een benzine ding waarmee zelfs het riet langs de sloten gewoon door het draad geveld wordt.

Superpony, Google eens op hoofdklamboe. Meest onsexy ding ever maar tijdens een trektocht op IJsland zooooo fijn. Ik moet ze nog ergens hebben liggen.

Mentjuh, als je het lastig vind het blad te identificeren kun je ook gewoon een maandje wachten tot het echt herfst wordt. Als de bladeren geel en bruin worden en dan vallen is het een Nederlandse esdoorn en zou ik hem zsm opruimen. Ik heb 4 paarden aan atypische myopathie zien sterven en dat wil je echt zien!! Worden de bladeren oranje en rood is het een Noorse of Amerikaanse variant en is er niets aan de hand.

[***] sterkte met de hond :(:)

Lynn jij helemaal heel veel sterkte en wijsheid gewenst :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 11:55

Wat is er mis met zelf mengen? Ik giet in mijn jerrycan wat olie en klaar? Ik adem dan toch hetzelfde in als bij de pomp als ik mijn kannetje vol mik? Ik ben oprecht benieuwd hoor Wendy. Nog nooit iemand gehoord dat het niet goed zou zijn. Kan ook bij de pomp mengsel halen maar zie zelf geen verschil eigenlijk?