Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:21

Haha nee maar niet er bij in. Er wordt me te hard geplonsd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:57

Minimelona, fijn dat je weer lekker de draad op pakt. Klinkt heerlkjk wat je van plan bent al zal het ook best even slikken zijn.

Prachtig kvulden :+
Vrienlief wilde een zwembad en ik vond het niet nodig voor die "3 zwemdagen in een nederlandse zomer" maar begin er op terug te komen.

Ziet er goed uit antheman :j

Ik heb om 12 uur mijn vriend zo gek gekregen een buitenritje van 4km te doen. Vrij veel schaduw maar ook idioot veel dazen gehad. Wel heerlijk ontspannen kunnen rijden op deze nieuwe ronde en zelfs een galoppad gevonden (hebben hier enorm veel verharde wegen) waar we een stukje op hebben gedraafd. Paardjes zijn zo groen als gras en dit was de eerste keer draf buiten de wei maar och wat zijn ze braaf <3
Had het zelf flink warm ook omdat ik een heel eind ernaast heb gelopen en de paardjes zweette ook van hun stapritje maar ik heb enorm genoten :Y)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:08

Minimelona, Fijn dat je een nieuw plekje hebt! En ik snap die gemengde gevoelens heel goed.
Wij hebben dit huis buitenaf gekocht, zodat James thuis kon staan. En net dat we hier een paar maanden zitten, gaat hij dood :( En wonen we hier met 2 hele andere paarden. Waar ik nooit zo'n band mee zal krijgen als James.

Bliksem en Nick hebben van het winter een bloedworm besmetting gehad. Dat is ook weer een hele aanslag op de darmen.
Op dit moment zit Bliksem wel lekker in zijn vel, letterlijk en figuurlijk. Op die hoeven na dan. Maar ook dat lijkt goed te gaan. Bliksem komt gelijk aan draven als ik naar de weide loop. En nog steeds lekker vrolijk.
Vorig jaar had hij wel luis, maar dat was ook in de periode dat James overleed. Dus ik weet niet zo goed wie er nou eerst die luis had. Hij of James.
Dit jaar heeft hij geen luizen gehad gelukkig!

En wat mooie foto's van paardjes aan het werk zie ik :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:46

Ik was het topic blijkbaar helemaal kwijt. Alles gemist....

Heb nog heel wat bij te lezen. Dacht al dat het topic volledig op zijn gat lag. Maar blijkbaar was ik het die volledig op zijn gat lag... :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:50

Fabster schreef:
Ik was het topic blijkbaar helemaal kwijt. Alles gemist....

Heb nog heel wat bij te lezen. Dacht al dat het topic volledig op zijn gat lag. Maar blijkbaar was ik het die volledig op zijn gat lag... :+

Ik vond je al zo stil :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:55

Fabster schreef:
blijkbaar was ik het die volledig op zijn gat lag... :+

Hopelijk niet letterlijk :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:02

Azmay schreef:
Minimelona, fijn dat je weer lekker de draad op pakt. Klinkt heerlkjk wat je van plan bent al zal het ook best even slikken zijn.

eens, sterkte en plezier!

Citaat:
Ziet er goed uit antheman :j

dank je.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:42

Ik zie gaten in de voeten van Bliksem, onkruid in de wei en veel droogte. Hier ook 30 graden en geen regen. Het lijkt hier de Sahara wel. Vreselijk veel vliegen en dazen ook. Echt niet leuk meer.

MiniMeLona komt gezellig bij mij in het dorp wonen. Verhuizen gaat me niet lukken, ben ik bang. Sorry.

Hier mijn zwager plotseling overleden, gedoe op het werk, dus man ook helemaal op en mijn hond is ook overleden. Die hangt nu om mijn nek. Dus ja....ik zat zelf ook wel een beetje op mijn gat.

Barney gaat al lekker voor de kar, Cajra krijgt dikke benen van de hitte en de hoegsmid is uigeschoten en heeft een mooi gat in de zool van Beau gemaakt. Hij ging net zo goed, dat ik dacht; 'ik kan er wel weer eens op'. Maar bet is dus ook een biotex badje geworden. Hij kan er niet met 2 benen in...
Afbeelding

Heb geen 50 pagina's bijgelezen, maar zal het nu weer bijhouden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:52

Jemig Fabster, wat een akelige ontwikkelingen allemaal. Sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:19

Tja, ongeluk komt nooit alleen, zeggen ze dan....

Maar die benen van Cajra en de voet van Beau komen wel weer goed en over 2 weken komt er een nieuwe hond. Daar heb ik veel zin in. Mijn ouwe hond was nl ook heel sip na het overlijden van haar vriendin. Ze gaat nu wel weer beter (lang leve de Cholodin), maar ik hoop dat ze nog wat wakkerder wordt van weer een nieuw maatje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:46

fabster jeetje, dat is geen leuke tijd geweest :(:)
Hopelijk brengt de jonge hond weer wat vrolijkheid in huis.
En hopelijk zijn de pootjes van de paarden ook weer snel beter :(:)

Bij jullie ook al weer zo warm, hier echt verschrikkelijk.
Gisteren weer een uur de sproeiers aan gehad.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:51

@chasey: op mijn werk zie ik je foto niet, maar zo te lezen is het niet best met die hoef. Beterschap
foto van bliksem in die emmer zie ik wel. Hoe krijg je een pony voor elkaar om met 2 benen er in te staan haha fantastisch

@anke: wow wat een echte amazone is ze al

@kvulden, ben benieuwd hoe lang dat zwembad heel blijft haha

@fabster: wat een narigheid allemaal, sterkte!

gras: wij hebben speciaal paardenweizaad (50% minder fructaan dan koeiengras) laten inzaaien en daar komt ook van alles in op. We maaien het nu elke week en ziet er super uit. heb dus wel echt de neiging om de paarden er keer op te zetten, maar het is pas 2 maanden oud.

water/sproeien: wij sproeide eerst nog met kraanwater. Hebben nu een pomp in de sloot gelegd. Mijn man wil nu aanlegpunten aanmaken over het hele perceel zodat je makkelijker water kan geven, het liefst met een automatisch systeem. Ben benieuwd.

Ik wil alleen melden dat ik het nog steeds fantastisch vind dat de paarden thuis staan :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:03

Het is hier inderdaad ook verschrikkelijk warm al. Pffff. En een zooi vliegen en dazen... ben alweer een paar x gestoken. Van mijnmag het iets minder watm. Normaal heb ik ook een zwembad, maar dit jaar nog niks aan gedaan en van de winter wat slangen stuk gevroren. Dus maar weer even bij mijn buurvrouw bietsen om een duik.,,

Vliegen meppen is niet goed voor mijn huid. Mijn vingers staan er in :D

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:38

Jenny je mag niet sproeien met oppervlakte water, dus uit sloten :n
Zeker met deze warmte is dat verboden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:39

Nou mijn dag kan ook niet eens rustig beginnen he :')

Paarden uurtje op de wei gehad, dus ik kom met ze terug. Hoor ik een hert brullen (en behalve het mannetje deden ze dat eigenlijk niet). Dus ik om het hoekje kijken, ligt daar een hert op de grond met wat krampen en ik denk meteen -die is aan het bevallen :)* -
Heb alleen geen idee of ze al mocht, want ze waren nog niet zo dik en ik dacht dat ze later pas moesten. Ik bij de eigenaar aanbellen (familie van mijn vriend), geen gehoor. Terug naar de hertenwei, 1 pootje eruit. Nog even gewacht en geprobeerd mensen te bellen op zoek naar een telefoonnummer van de eigenaar, geen gehoor. Inmiddels enigszins in paniek want 1 pootje is bij paarden echt wel fout bij de buren binnen gelopen en nog 2 mensen gebeld (ik ben bang vreemden te bellen maar dat vergeet ik op zulke momenten voor het gemak) maar niemand aan de lijn.
Nouja, alles wat ik kon geprobeerd en dan maar terug. :(
Is het er uit en liggen ze in de schaduw samen *\o/*

Ze lagen vrij ver weg dus ik durfde wel een foto te maken en ze stonden net eventjes op, dus ik presenteer u het een half uur oude kalfje van de buren <3
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:45

Wat lief en gelukkig goed gegaan <3
Ik zou wel zorgen dat je een nr hebt wat altijd bereikbaar is van je buren zodat je de volgende keer tenminste wel contact krijgt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:47

spatter schreef:
Wat lief en gelukkig goed gegaan <3
Ik zou wel zorgen dat je een nr hebt wat altijd bereikbaar is van je buren zodat je de volgende keer tenminste wel contact krijgt.

Ja dat is wel het plan, stond eigenlijk al wel langer op de planning maar dus is niet goed voor mijn hart dus ga het nu echt regelen :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:58

Haha! Maar wel prachtig, Azmay!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:05

Fabster schreef:
Haha! Maar wel prachtig, Azmay!

Er is nog een ree bevallen inmiddels, denk dat die een tweeling krijgt. Word een verschrikkelijk schattige bende daar, vrees dat ik meer tijd in de paddock moet gaan besteden <3

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:26

spatter: mijn buurman heeft een enorme pomp in dezelfde sloot voor zijn appels, dus die paar liter van mij gaat echt het verschil niet uitmaken lijkt mij. Toch?

azmay: ahh wat schattig

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:29

Tip voor Chasey (en anderen met Shetlanders en dunne mest...) Ik heb ook een minishet, en de eerste twee winters ook dunne mest van hooi en voordroog. Sinds ik hooi/kuil heb uit natuurgebieden of onbemeste grond, heeft de Shet prima mest. Het was dus een kwestie van te rijk hooi.
Mogelijk kan dat jullie ook helpen.
(vooral meelezer, heerlijk topic met erg goede tips +:)+ )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:37

Hier gooien ze een algemeen verbod op voor het gebruik van veel water overdag bij erge droogte, of dat nu leidingwater is of grond/oppervlakte water.
Het is nu nog niet zo ver maar bijna elk jaar rond juli/augustus is het wel weer zo ver. Zeker als het net als afgelopen winter erg weinig regen valt, dan is er te weinig reserve in de grond opgeslagen.

Het hooi droogt hier snel, is ook iets van 35 graden dus dat wil wel. Vanavond gaat ze waarschijnlijk al balen persen. Ook om te voorkomen dat het hooi "verbrand" in de zon.
Voordeel is dat het weer meteen lekker ruikt in de hele omgeving :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:17

Dat is hier ook zo, maar geldt meestal alleen voor boeren bedrijven enniet voor particulieren.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 19-06-17 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:34

Hier geld het juist voor particulieren en zijn er onder voorwaarden uitzonderingen voor boeren die het water nodig hebben voor hun levensvoorziening.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:46

Pfff...wat een hitte!