Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:48

Ik heb er eigenlijk geen nazorg van gehad vorig jaar.. ik weet even niet meer zeker of ik de wond heb moeten spoelen met gewoon de tuinslang.. zal nooit vaak geweest zijn want dan had k t me vast herinnerd :+ wel regelmatig even beweging geven is goed voor de wond.. dan kan het vuil eruit
Ik heb als pijnstilling buut mee gekregen maar vind dat eigenlijk zeker bij die kleintjes niet fijn om te gebruiken en hij wou t ook niet eten.. van andere hoorde ik dat zij helemaal geen pijnstillers gebruikt hadden dus ik ben ook met de buut gestopt.. Shet at goed en liep goed dus denk dat de pijn m wel mee viel..

DD ik denk dat die van mij ook een mini is.. of een kruising..
Vroeger dacht ik ze ook niets te vinden want je kan er zo weinig mee etc.. Maar ik ben helemaal om.. heb er nu n aantal beter leren kennen en ik vind ze geweldig.. met een blik winden ze me helemaal om hun vinger <3

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:50

Vooral goed in de gaten houden dat ze geen koorts krijgen... dan zit er een ontsteking aan te komen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:00

Ik Had ook nooit iets met shetlanders. Tot toet kwam. Ze zijn toch echt wel leuk! Ik hou juist wel van dat eigenwijze en stoere karakter. Voordeel is vind ik dat ze ontzettend bravoure kan maken maar 1x duwen en ze ligt om hihi. Ik bedoel het lijkt meer dan het voorstelt.

Nu zul je ongetwijfeld echt wel oliebol hebben hoor. Maar vaak zijn ze zo schattig en mogen ze van alles.

ik ben wel streng. Gister heeft toet me een half uur compleet genegeerd. Ze wilde niet stil staan en dus corrigeerde ik haar even flink ( liever 1x duidelijk dan 10 x aaien. .)

Die was vervolgens compleet verbolgen omdat ik dat deed hihi.
Als ik ook maar naar haar toe liep zwiepte ze dr koppie de andere kant op en draafde weg met een gang hihi

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:06

De reden dat ik djorden heb is omdat ik zelf niet op een shetlander kan. Hetgeen het er het meest op lijkt zijn fjorden en ijslanders. Ijslanders vind ik te duur. Dus werden het fjorden. Ik ben gek op hun wollige uiterlijk <3 .

Moet zeggen dat ik in het begin ook wel ruzie heb gehad met mijn shet en op moest passen dat mijn knieschijven erin bleven zitten. Tot ik het een keer zo zat was, dat ik haar in haar baard heb gepakt en een tirade heb afgestoken over hoe ze zich diende te gedragen in mijn bijzijn. Daarna schaapmak. Nooit meer last gehad en we deden alles met haar (behalve mennen, trouwens). Leuke kinderwagen in het bos was ze, we bonden haar voor de slee, behendigheid, dubbele lange lijnen. En een leuke tutpony toen dochter eruit gegroeid was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:09

DubbelDun schreef:
Vooral goed in de gaten houden dat ze geen koorts krijgen... dan zit er een ontsteking aan te komen.

Thermometer er insteken is volgens mij ook geen strak plan :')

Beweging is er genoeg want ze staan minimum 9uur per dag op de weide en snachts op de paddock. Hij loopt ook graag uit zichzelf.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:19

Fabster schreef:
De reden dat ik djorden heb is omdat ik zelf niet op een shetlander kan. Hetgeen het er het meest op lijkt zijn fjorden en ijslanders. Ijslanders vind ik te duur. Dus werden het fjorden. Ik ben gek op hun wollige uiterlijk <3 .

Moet zeggen dat ik in het begin ook wel ruzie heb gehad met mijn shet en op moest passen dat mijn knieschijven erin bleven zitten. Tot ik het een keer zo zat was, dat ik haar in haar baard heb gepakt en een tirade heb afgestoken over hoe ze zich diende te gedragen in mijn bijzijn. Daarna schaapmak. Nooit meer last gehad en we deden alles met haar (behalve mennen, trouwens). Leuke kinderwagen in het bos was ze, we bonden haar voor de slee, behendigheid, dubbele lange lijnen. En een leuke tutpony toen dochter eruit gegroeid was.

Ik denk in beelden _O-

Onze shet heeft ook al het nodige gekost na een patellafixatie en een tand die niet lekker door kwam, maar het is zo'n schatje. Echt eentje met een eigen willetje (al veel mee te stellen gehad...), maar sinds ik me echt goed in grondwerk verdiept heb (met lessen), kunnen we steeds beter samen. Ze kan nu showen, zichzelf zijn, zonder dat ze mij voorbij dendert. Mijn vriend is al helemaal gek met haar, die stopt haar vol met lekkers (wilgentakjes, plukjes gras, paardenbloemblaadjes) als ik even niet kijk. Toegeven ho maar, maar ondertussen... <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:29

Je beeld zal wel aardig kloppen, bernadetteO :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:35

Lekker de ballen eraf...niet te lang mee wachten (bij ons stond binnen 24 uur, nadat de draver de 1e hengstekuur had vertoond,de castreur zijn ballen eruit te trekken :+ )

Dat is thuis gebeurd,staand maar of dat ook bij zo'n ukkie kan :P

Nazorg is (liefst) paar x per dag afspuiten en reken maar dat dat koude water lekker is op die plek :o
Verder gewoon in de gaten houden of ze zich anders gaan gedragen omdat ze koort hebben.

Ben niet echt een fan van (compleet) dichthechten omdat je dan al snel een zwelling krijgt,stukje open zodat de boel eruit kan geeft ook minder druk maar dat is mijn mening.

Zodra het warm weer wordt,zul je op moeten gaan letten met vliegverkeer,maden en evt tetanus.
Dus ik zou zeggen...vanavond ballen eruit...wordt snertweer en tegen de tijd dat de temp op begint te lopen is de boel al dicht.
Na een aantal weken wordt hij wel makker :)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:47

Onze (gekregen) minishet is ook gecastreerd toen hij mijn grote ruin bij het spelen ging toetakelen. Die stond dan echt beteuterd te kijken zo van 'waarom bijt je nou zo hard, we zijn toch leuk aan het spelen..' Ondertussen hingen er gewoon repen huid van hem los.

Castratie is hier liggend en onder narcose gedaan. Hengstje was toen 5 jaar. Heeft verder geen complicaties gegeven en na een paar dagen was hij weer als vanouds alleen dan minder bloeddorstig.

Andere minishet is de slimste van het hele stel. Weet precies hoe hij e.e.a. kan aanpakken om altijd zijn zin te krijgen, zowel bij paarden als mensen. Een verdeel-en-heers-type. Ik heb hem één keer betrapt op een foutje: hij dacht heel geniepig de valk welsh cob een hap te geven onder bescherming van de kuddeleider, mijn connemara valk. Laat-ie nou het verkeerde valk-vel te pakken nemen...! Hij heeft een paar dagen niet meer in de buurt van O'Kay durven komen, want die was boos op hem. Beetje bijten naar de baas...echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:58

Thanks aan degene die met de tip van de zwarte action emmers kwam! Heb er 10 gehaald en gaten er al in geboord. Nu nog strotouwtjes erin hangen, hengsels eraf en volgende week een pot dazenlijm bestellen, hang de hele toko hier gewoon vol... }>

Zo herkenbaar Tamara, want oh wat is MiniMe beledigd als ze eens flink op haar donder krijgt van mij, en ook niet even, dat houd ze rustig een paar uur vol ook, hou zo veel van die halve tamme! <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:09

Voor de dames van de hoefcursus van Heleen;

Hoe hebben jullie die hoeven een beetje zacht gekregen? Ik krijg de steunsels er gewoon niet af en mijn hoefmessen zijn loeischerp. Die hoeven zijn echt knetterhard door die droogte. Vijlen gaat nog wel, maar die steunsels lukken mij echt niet. En die moeten toch ook wel. Wil ze eigenlijk niet eerst weken in biotex ofzo en kokosvet/olie werkt ook maar zozo.

O, die verhalen van die shetters <3 . Ik ben echt gek op ze. Ik heb nu wel de regel: eerst 2 eruit, dan 1 erin. Ik heb er nu 5, maar wil eigenlijk terug naar 4. En aangezien niks verkocht wordt, is het edn uitsterfbeleid. Ligt een beetje aan hoe lang dat duurt en hoe het met de rest van de paarden gaat (met rijden) of er dan mss een rijdier of shet bij komt. Maar ik vind ze echt zó leuk!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:21

zoefie schreef:
Fabster, karin v burk=delphi2 ze komt niet tot bij mij maar misschien wel tot bij jou? Ik lees bij haar alleen tevreden reacties dus daarom wilde ik haar graag. Bedankt voor de link(s) ik ga ze allemaal checken maar ik ben terughoudend daarin. Ik zoek eerst op de pc wat mensen schrijven en ik vind het altijd heel fijn als er veel goede recensies zijn. (En het allerliefst had ik een nederlands sprekende)

Ze komt ook niet bij Breda, helaas. Ze raad hoofwear aan. Ga daar dan maar eens kijken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:30

Fabster schreef:
Voor de dames van de hoefcursus van Heleen;

Hoe hebben jullie die hoeven een beetje zacht gekregen? Ik krijg de steunsels er gewoon niet af en mijn hoefmessen zijn loeischerp. Die hoeven zijn echt knetterhard door die droogte. Vijlen gaat nog wel, maar die steunsels lukken mij echt niet. En die moeten toch ook wel. Wil ze eigenlijk niet eerst weken in biotex ofzo en kokosvet/olie werkt ook maar zozo.

O, die verhalen van die shetters <3 . Ik ben echt gek op ze. Ik heb nu wel de regel: eerst 2 eruit, dan 1 erin. Ik heb er nu 5, maar wil eigenlijk terug naar 4. En aangezien niks verkocht wordt, is het edn uitsterfbeleid. Ligt een beetje aan hoe lang dat duurt en hoe het met de rest van de paarden gaat (met rijden) of er dan mss een rijdier of shet bij komt. Maar ik vind ze echt zó leuk!

ik heb idd net kokosolie gekocht :D
Ik knipte ze er voorheen nog wel met de tang uit.

Shetten zijn zo leuk <3

Dit is Sunny:

Afbeelding

En dit is Vliegje:
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:40

Behoorlijk wat shetten in het topic!

Om hoeven zachter te maken kun je zorgen voor blubber rond de waterbak.
Zo staan ze steeds even in natte grond als ze water drinken.
En anders wordt het toch meppen met de hamer en kapmes.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:55

Oooooh Vliegje! Die vind ik echt heel knap! <3
Laatst bijgewerkt door Bnet op 07-05-24 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:03

Dan mag die van ons niet ontbreken natuurlijk :P
Afbeelding

Super makkelijk, braaf en lief dier. Behalve bij de dierenarts/tandarts. Hij HAAT spuiten.
Beleerd voor de wagen en onder de (kleine) man.

Leuk hoor al die shetten!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:04

Veel shetten hier. Leuk bij een ander, ik moet het niet hebben.

Merrie had verhoogde spierenzymen in het bloed en redelijk hoog zei DA. Dus dringend tijd voor gras en vitamine E bijgeven.
Mijn 2 ruin hun bloed was perfect. De oudste ook op cushing getest, maar waarden waren perfect. *\o/*
Dus daar ben ik al heel blij voor.

Mijn moeder heeft nog een oudere merrie, waar ze niet mee rijdt. Die mag lekker van haar pensioen gaan genieten als gezelschap voor de pinto die we verkocht hebben eind vorig jaar. Heel fijn dat die 2 nu terug samen komen bij hem.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:12

horsies5 schreef:
Ik vind Shetlanders echt onwijs leuk..
Als ik ooit oud en alleen ben ga ik geen katten verzamelen maar Shetlanders :+

Hier een stukje verder langs de snelweg staat ook echt n kudde van wel 50 Shetlanders in een weiland.. vind dat zo'n mooi gezicht!
We hebben er nu 1tje maar als ik mijn toekomst plannen waar kan gaan maken komen er nog zeker meer :D

Mijn verzameling kleintjes (geen shets, maar wel die maat :+ )
De veulentjes (2 weken oud met mijn zoontje van 4):
Afbeelding

en de hele verzameling, lekker in rust:
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:13

Nou dan spam ik toet ook nog ff. Eindelijk een passende vliegendeken!

Afbeelding

jou verzameling is leuk donja! wat een lange hoefjes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:33

Donja wil je die foto's niet meer plaatsen _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(
kleine krentebollen <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
en nee ik neem geen shetlander, zelfs geen krentebol maar ik vind ze geweldig!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:35

Wat schattig zo'n kleine vliegendeken, hier ook geen shets, vind ze leuk maar bij een ander net als Kirrr.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:43

Volgens mijn dierenartse zou het ook staand kunnen gebeuren. Afspuiten is een probleem want ik heb geen stromend water en laat de Aqua2Go nu net kapot zijn.
Castreren kan ten vroegste maandag want vandaag heb ik geen tijd en de dierenartse hoogstwaarschijnlijk ook niet meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:50

Toet <3

Dat andere kleine grut is ook zo leuk...kijk er graag naar hoor,kroel er ook graag mee maar ze mogen wel van een ander blijven :D

Yontheke...ik zit aan een 10L plantensproeier te denken...zo'n ding wat je op je rug kunt dragen of aan de hand.
Niet iedeaal maar beter dan niets...goed koud water erin.
Kun je niet ergens een Aqua2go lenen?

Ik heb persoonlijk een voorkeur voor staand zodat je geen risico hebt met het afklemmen van zenuwen.
Maandag is toch ook prima ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:51

Ik moet een nieuwe Aqua2Go bestellen want ik kan inderdaad moeilijk zonder. Maar er is helaas gisteren een stukje afgebroken waardoor hij onbruikbaar is..
Zit wel altijd water van thuis van de kraan in.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:54

Toet vind ik ook zo leuk! En vliegje is ook een knappe!
Ik vind ze eigenlijk gewoon allemaal leuk hihi

Afbeelding
Dit is mijn kleine kleuter Pico <3
Hij is veel te luxe (en klein) om een volle shet te zijn.. maar wellicht een mini of kruising.. Hij komt van de markt.. ik geloof dat de fokker wel in t paspoort staat maar ik heb er geen verstand van en ben er nooit achteraan gegaan