Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:14

Als wij weg zijn is dat maar voor een paar dagen.
Als dat in de winter is en ze hooi krijgen dan zorg ik dat er genoeg in de ruif zit en verder mogen ze het lekker uitzoeken.
Die paar dagen zullen ze hun vitamine brok niet missen.

Voor de paarden veranderd er ook niet zo veel want ze staan gewoon 24/7 in de wei dus of wij er wel of niet zijn merken de paarden niet eens ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:16

Kniepertjes <3
Spekkedikken nooit weer!

Op vakantie is hier altijd weer een uitdaging. Afgelopen jaar hebben een oom en tante hier opgepast (2 weken) en voor komend najaar hoop ik ze weer te kunnen strikken. Dan ga ik weer samen met mijn vader naar zijn familie in Zuid Afrika.
Verder moet ik nog kijken wat lukt voor korte tripjes en dan past mijn vader op. Maar een groot deel van het jaar kan ik sowieso niet van huis met veulen seizoen en vanaf april ook weer de wedstrijden t/m september. Dat is al een hoop geregel want meestal ben ik dan van vrijdag t/m zondag van huis en heb dan wel een groom nodig ivm meerdere paarden mee.
Dus vakantie kan hier eigenlijk alleen in oktober/november. Dan ben ik er ook wel aan toe :o
Dat is ook de periode dat alle paarden 24/7 buiten lopen dus het makkelijkst voor de oppas.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:17

Merry X mas allemaal!
Heb het verplichte kerstdiner overleefd. Jullie ook allemaal? Nu 2 dagen chillen, uitbuiken en paarden knuffelen ! Oh ja, we moeten ook nog een hek verplaatsten en een nieuwe poort inhangen voor de nieuwe schuilstal, leuk die drie vrije dagen!

Nieuwe mensen welkom!
Vakanties hier geen probleem, heb ik totaal geen behoefte aan. Vriend gaat 2x per jaar. Prima dan doe ik zijn deel van het werk er gewoon bij. In de toekomst wil ik graag met paard op vakantie. Gewoon in andere omgevingen rijden of trektochten gaan maken. Maar laat ik eerst maar kijken of ze hier kan wennen voor ik haar meeneem naar allerlei vakantie adressen. En goed zadelmak en in balans krijgen. Dan zal mijn vriend dus thuisblijven en voor de andere 2 zorgen die dan gegarandeerd vakantie krijgen. Enige voorwaarde is wel dat hij tegen die tijd mijn ruin zijn medicijnen kan geven. Bij mij eet hij zijn pil los van mijn hand, bij mijn vriend haalt hij hem overal tussenuit en laat hij hem liggen. Paardenhumor zullen we maar zeggen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:18

Fabster schreef:
Wat een leuk topic! Mag ik ook aanschuiven? Ik heb sinds 5 jaar de paarden aan huis (5) en herken de opening precies! :j :D

Mss is het al besproken, maar hoe regelen jullie vakanties? Tot nu toe doen mijn ouders die (en gaan wij nooit langer dan een week weg), maar die worden best oud. En voiral als het nat is, is dat een aanslag voor mijn vader.

Voor korte vakanties mijn vader of een vriendin.

Voor lange vakanties (laatst drie weken Kroatië bv) heb ik een paardenmeisje "ingehuurd". Ik ken haar goed en ze zorgt ook prima voor haar eigen pony. Voor haar is het dan een soort vakantiejob (ze kreeg 15 euro/dag). Mijn paardenvriendinnen zijn wel stand by en gaan af en toe eens poolshoogte nemen.

In 2015 zijn we zo toch drie x op vakantie geweest voor langere tijd (Frankrijk, Polen, Spanje) en een paar korte weekends. Ik probeer wel op vakantie te gaan wanneer ze 24/7 op het gras staan, dan is het werk beperkt. In de winter is het geen cadeautje :')

Welkom nieuwelingen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:25

Hier staat alles ook 24/7 buiten. We gaan nu in feb een paar dagen naar Noorwegen (bucketlist: noorderlicht), maar dat is wel de laatste vakantie in de winter. Veel te nat.
Als ik een nachtje weg ben, voer ik ook gewoon voldoende. Dat redden ze inderdaad wel. Maar vooral in het natte seizoen is voldoende voeren voor een paar dagen wel een probleem. Als het natgeregend is, willen ze het niet meer.

Maar ik heb wel behoefte aan vakantie! Hoef niet zo lang, maar wil wel even met het gezin weg. Wij hebben nog een dichter van 11 en ook een eigen bedrijf, met personeel. Dus vakanties zijn wel een uitdaging. Tot nu toe wel gelukt, maar ik moet echt naar alternatieven voor mijn ouders gaan zoeken. Want die redden dut niet lang meer.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:33

Hier mijn zusje of bijrijder die wel n weekend oid op wil passen..
Verder heb ik nog een goede vriendin aan de andere kant van t land.. en zij wilt in de schoolvakanties wel oppassen met haar dochters heeft ze aangeboden.. haar paarden staan op pensionstal dus dan komt ze een weekje in ons huis vakantie vieren

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:21

Hier geen vakantie,ben wel eens een weekend weg ivm medisch maar dan past mijn vriend op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:42

Yontheke, je mag hier wel eens een ritje mee komen doen hoor. Heb wel een heel ander type paard, maar zeker op buitenritje functioneert het minstens net zo goed :) Ik heb er twee dus we kunnen zo samen gaan.

Sneeuwbal ziet er ook lekkeruit! Dat wordt een oud-/en nieuw TT :)

Welkom nieuwe mensen!

Lang van huis gaat bij mij simpelweg niet omdat ik niet zo goed zonder mijn paardjes kan :o Ga wel eens een nachtje weg en heb wat vrienden elders in het land waarbij ik wel eens op de paarden pas, dan ook wel meerdere dagen. Ik heb de luxe van een buurvrouw die altijd op kan en wil passen. Eventueel nog een andere buurvrouw als tweede optie. Ook nog een bijrijdster die zich er prima mee zou redden. En als het allemaal echt niet gaat woont een goede vriendin hier een klein uurtje vandaan en waarschijnlijk zou zij dan wel op en neer willen rijden. Als ik oppas bij een van die vrienden krijgen we trouwens ook een auto tot onze beschikking dus meestal rij ik dan een dag op en neer om het zelfs thuis te komen doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:08

Waar zit je ergens Caily? Ik heb wel wat ervaringent Tinkers en degene waar ik op gereden heb waren verdorie hete donders :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:33

Ik heb deze slowfeeders, werkt goed http://www.bokt.nl/markt/ad/330468/hooi ... steem-hooi.

Vakantie wat is dat??????

Als ik een weekendje naar mijn familie in het westen ga verzorgt mijn ex de dieren.

Dochter is vanmorgen van haar pony gevallen. Ze heeft erg last van haar rug. Dokterspost gebeld en die stuurde de ambulance. Die hebben haar onderzocht en het valt gelukkig mee. pijnstillers en blijven bewegen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:37

Hier ook een nieuwe meeprater in het topic.
Wij hebben 2 paarden en 2 ezels aan huis. Hier is op vakantie gaan ook zo goed als niet meer aan de orde ... Dit sinds een nare ervaring. Een vriend ging de dieren komen verzorgen voor een weekend, maar is dat gewoonweg 'vergeten'. Nochtans de dag tevoren nog gebeld om hem eraan te herinneren. Gelukkig was het maar voor zo'n 48 uur afwezigheid van mijnentwege ... Wil niet weten wat er gebeurd zou zijn als we een week waren weggeweest.
Aan die vriend heb ik het dus nooit meer gevraagd om te komen verzorgen ...
Nu enkel nog eens een weekendje weg en dan constant ge-sms om te vernemen hoe het verloopt (en er zo dus zeker van te zijn, dat ze het niet vergeten zijn ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:58

Geen vakantie! Geheel vrijwillig overigens. Ben heeeeel graag thuis.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:39

Zelf pas ik regelmatig op paarden van anderen. Zit dan meestal meteen in huis en soms neem ik zelfs de paarden mee (als daar ruimte voor is). En anders krijg ik vaak een auto.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:12

Oei dat is minder YvonneV. Beterschap voor je dochter!

Vandaag toch ook maar weer eens een rondje gemaakt. Aan energie ontbrak het hem in ieder geval niet :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:23

Ik zit in Oost Groningen, best een eindje weg, gelukkig hebben we ook bedden hier ;) . Maar hoorde dat er meeting is bij karev dus dan ben je vlakbij :Y) Mijn ene Tinker is best sensibel en gevoelig, wel echt grote lompe type en zo gedraagt hij zich ook, kan wel heel hard. Kyra is echt meer sporttype en dat is met rijden ook duidelijk te merken, enorm flexibel en beweegt erg makkelijk, wil ook graag aan het werk gezet worden.

Beterschap voor jouw dochter Yvonne

Hier zojuist Bo gereden, compleet anders nu ik Kyra gewend ben. Weet wel welke mijn voorkeur heeft := Maar hij deed erg goed zijn best gelukkig :) Daarvoor Lola gevlochten, jemig wat een haar heeft die voor haar leeftijd. Nu hopen dat het ook een beetje lang wil groeien, dan heb ik straks een barbie-sprookjes-droompaard. Ze stond voor de verandering ook eens braaf stil, ook erg fijn!

Nu even wat eten en dan op naar het werk, denk met kerst altijd dat het niet zo druk zal worden maar elk jaar vergis ik me weer, dus ik ben benieuwd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:16

Middag! Hier begon 2e kerstdag met een flinke buitenrit. 16km maar liefst, het verst wat ik hier tot nu toe gedaan heb, maar wel weer een mooie rit :j
De buurvrouw was mee op de fiets, dat haalt bij Walter de scherpe kantjes er een beetje af, dus dat is fijn. Buuv had wat last van haar knieeen, nadat ik er nog een flinke spurt in zette na 12 km (galopje moet natuurlijk wel onderdeel zijn van zo'n rit he). Maar goed, gelukkig wil ze volgende week weer :D

@caily: wat voor werk doe je?

Vakantie is hier iedere keer weer puzzelen. Mijn moeder zou eigenlijk onze vaste oppas zijn, maar die heeft vorig jaar door een val van haar fiets een gecompliceerde beenbreuk opgelopen, vlak voordat wij op vakantie zouden gaan. Via via is er toen een heel fijn persoon gekomen die een week op de boel gepast heeft.
In februari gaan we weer een week weg, dan past een kennis op die relatief dichtbij woont. Wij passen dan weer op hun dieren als zij eens weg zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:47

Beterschap voor je dochter Yvonne.

Welkom iedereen!

Hier al 10 jaar niet meer op vakantie. Heeft een hele hoop redenen; alleenstaand, financieel, maar de hoofdreden is dat deze muts eigenlijk nog geen dag zonder haar paarden kan.
Ik weet nog heel goed wat een brok trieste en gestreste ellende ik was, toen ik 5 jaar geleden, met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis, toen met mijn hart. En wat waren de verpleegsters toen toch geweldig voor mij! Die waren toen zelfs al achter mijn rug bezig om de paarden op het ziekenhuis terrein te krijgen. Ik kan alleen banketstaaf als brugman als het moet, dus heb mijzelf toen na een week, letterlijk het ziekenhuis uit kunnen kletsen, hahaha. En mijn lieve moeder, zo ongeveer gechanteerd en half bedreigt, als ze maar als eerste langs de paarden reed...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:04

Yvonne beterschap en sterkte met je dochter :(:)

Wij hebben jaren een oppas gehad maar daar gingen steeds meer dingen scheef lopen dus toen was dat einde.
Nu verzorgd mijn dochter de beestenboel als we eens weg zijn en afgelopen zomer heeft mijn zoon het zelfs gedaan, die echt helemaal niks met paarden heeft.

Net een klein buitenritje gemaakt.
De eerste alleen en ondanks dat Blue wat stuiterig was, ging het toch erg goed.
Lichtrijden gaat niet echt lekker dus maar even afwachten hoe mijn been morgen aanvoelt.

Verder is er hier een stroomgroep uitgevallen dus geen licht in de keuken en de schuur.
De lamp in de wc sprong en daarna was het over en uit en de stop wil niet meer om. :?
Straks, als manlief thuis komt de koelkast maar even voorzichtig naar een andere ruimte slepen zodat die tenminste weer aan gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:30

2e kerstdag was hier net als de 1e. Opstaan, mestscheppen en voeren :+. De kippen waren boos dat we uitsliepen vandaag, die stonden boos tegen het kattenluik te pikken en keihard te tokken. En ja zoals in de OP, gisteravond 'ja we moeten helaas gaan, want we moeten de paarden nog voeren............'

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:17

Haha arme kipjes!

Vandaag weinig gedaan, beetje een dip. Pony wel een stappenteller ( mi band) omgebonden. Met ducktape aan het halster. Kijken hoeveel km ze loopt/rent op een dag. Ik heb 2 weides verbonden met een pad. In de ene wei eten in de andere water. Ben benieuwd, hoop dat het werkt.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:36

Hier ook niks speciaals met de kerstdagen. De beestjes hebben hun zorgen ook gewoon nodig. Ik heb ook moeten werken. En erna thuis nog papa geholpen die druk in de weer was in de stal. Het frame van de tralies is klaar nu de buisjes nog lassen.
Een kleine foto
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:44

Yvonne... :(:) sterkte en beterschap voor je dochter...brrr.

Claudia...ik snap wat je bedoelt.Toen ik geopereerd was en naar huis mocht,reed mijn vader ook even naar stal zodat ik mijn kleine Faxje even kon zien <3 (had er toen nog maar een en niet aan huis).
Fax heeft toen ook heel goed op mij gepast.Het is een enorme eigenwijze drol en een onbehouwen vlerk maar toen ik hem uit de wei haalde,zakte ik door mijn benen (schijnt dat volledige narcose toch wel wat met je doet :P ),het enige wat ik kon doen wat vol aan zijn nek hangen.Hoopte alleen maar dat hij niet door zou drukken omdat zijn hapje klaar stond op stal.
Hij zette geen stap verkeerd en pastte zich aan mijn tempo aan.Hij ondersteunde mij waar hij kon en was zo voorzichtig <3 Ik had hem toen nog geen half jaar maar wist wel dat ik de juiste keuze gemaakt had.
Het is een drakepit maar o zo eerlijk en voorzichtig als het nodig is (en dat terwijl hij een vorige potentiële baas in de boom had gehangen := )

Hier hebben de jongens ook gewoon op tijd alles gehad,de rest van de tijd met mijn neus onder mijn dekbed.

Mooi DVv!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:04

Oh ik weet precies wat je bedoelt Brenda!
Toen ik mijn hartaanval op stal kreeg, nadat ik net het biks in hun voerbakken had gegooid, liep Lona zonder een hap te nemen, gelijk achter mij aan mee naar buiten en heeft een uur lang over mij staan waken, terwijl ik normaliter echt altijd een kopstoot krijg (zo van vrouw kan het hebben) maar ze toen zo vreselijk zachtjes, steeds weer even tegen mij aan duwde met haar neus, zo van gaat het nog?
En nog steeds: Als Lona de hete donder uit hangt, dan weet ik eigenlijk dat het met mijn hart wel goed zit op dat moment, ze voelt het echt feilloos aan, als mijn hart weer begint te fladderen en dan is ze op slag wel zo rustig en lief en brengt mij dan ook echt altijd veilig aan haar halster of hals hangend, of als ik er op zit, heel voorzichtig lopend en achterom kijkend weer thuis.
Dan maar een emotionele 40+ penny muts, maar ik vind dat zo geweldig mooi aan haar!
Trouwens een Arabische hengst op de vorige stal waar ik stond, die deed dat ook!
Ik ging dat paard buiten zetten en voelde mij niet zo goed op dat moment, paard staat stil, houd zijn neus bij mijn hart (Wat Lona dus ook doet, of ze het nou ruiken of horen, ik weet het niet, maar bijzonder is het wel!) en ik kan zo aan halster half hangend met hem verder lopen, naar zijn weide.
Sindsdien staat er ook Sir voor zijn naam, als ik het over hem heb... :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:10

Hier ook lekker 40+ pennymuts hoor <3 ...kan toch niet anders als een dier zo reageert,zo voorzichtig is en goed op je past.Sommigen zijn gewoon zo,ze zijn hun gewicht in goud waard.Al wil je ze af en toe achter het behang plakken :+ maar niet op de momenten die echt tellen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:02

Heerlijk is zoiets. Paarden voelen het feilloos aan.

Wat een bijzondere stallen. Mooi zo met dat hout.