Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:39

wat betreft hout knagen, hier ook jaren een bever gehad en nu die er niet meer is merk ik hoeveel dat scheelt

wat als enige hielp, was zijn eigen stront er op smeren :j
dus plastic zak en ballen rapen en dan uitsmeren :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:44

[***] schreef:
_Lorette_ schreef:
60 bij 5?? Dan hoef je de mest volgens mij nooit meer op te laten halen. :P

:') :') ja dat was ook onze gedachte, toen we voor het eerst gingen bezichtigen....

Oooooh herstel! Ik heb 10 meter gelogen. Het is 50 bij 5, zegt manlief. :o

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:29

Mijn paard knaagt hout als hij tekorten heeft. Zijn er volgens mij ook wel genoeg die het uit verveling of wat voor andere reden doen, maar als ze er ineens aan beginnen zou ik toch gaan kijken of ze niet iets missen.
De mijne doet het niet meer sinds ik een tweede waterton heb neergezet, waar altijd keltisch zeezout doorheen zit. Dat drinkt hij erg graag en hout vreten en zand likken is daarmee verleden tijd.

Mest is hier om te janken. Heb nu twee composthopen liggen om over eigen land te gaan gooien, waarvan de ene dit voorjaar een jaar ligt dus die kunnen we leeghalen. Maar in de tussentijd moeten we weer mest gaan afvoeren en dat is echt een probleem hier. We hebben een container gehad maar dat bedrijf mag geen mest meer afvoeren en nog geen betaalbaar alternatief kunnen vinden. Geen ruimte genoeg voor een goede mesthoop. Aanhanger hebben we ook gedaan maar we kunnen het hier alleen kwijt bij een vuilstort heel wat kilometers weg. Dus dat was behalve de mest drie keer in handen hebben, ook nog een flinke kostenpost door de benzine (en 5 euro per kar). We zijn er dus echt nog niet over uit hoe we het nu weer gaan oplossen...

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:33

Ipsilonka schreef:
Ik heb een mesthoop. Het is 4x6 en dan 2 meter hoog ongeveer. Hij is nu wel echt vol aan het raken, maar dat is wel vanaf september 2013 dus het grootste deel ligt er al een tijdje. Nu scheelt het ook wel dat ik nu maar 2 paarden heb en weinig strooisel gebruik. Leeghalen kan door de buurman die het over het land rijd. Dat kost niks (zijn schapen lopen er op ) Als ik m leeg laat halen kost dat me geloof ik 75 euro.
Slepen doe ik mijn Johny boy met een weidesleep erachter.

Ik heb nog een vraag. Mijn paarden lopen al sinds april 2013 los. De schuur is van hout. Afgelopen week hebben de dames de schuur echt misbruikt gewoon. Ze vreten hele stukken hout eraf. Hoe kan dat nu ineens? Ik heb nu een deel van de paddock afgezet want het was echt bizar wat ze deden. Maar om de deuren heen is alles ook hout. Heeft iemand een tip?

Misschien kun je eens een bos wilgentakken in de padock gooien hier knagen ze die helemaal op, zijn ze mooi een tijdje zoet mee en blijven ze van je stal af hopelijk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:41

XUlyssesX schreef:
Waar heb jij die groene containers geregeld? Via een bedrijf in de buurt?

Gewoon via de gemeente,ze zijn hier erg van het gescheiden afval.Toen wij hier pas woonde kregen wij zo'n grote container van 240L.Na wat speurwerk zag ik dat je er nog een 2e bij mocht hebben...die aangevraagd en opgehaald.

In Zwolle zit een grote fabriek die er groen gas uithaalt,als rest blijft er compost over wat weer in de winkels als potgrond terecht komt.Duurzaam afvalverwerken dus.
Omdat die fabriek wel moet draaien,halen ze hier eens in de 2 weken de bakken leeg,kostenloos.Wij composteren alvast voor...althans de jongens dan dmv gras eten :D

De rest gaat op de hoop en na de maïs-oogst op het land,deel van de hoop gebruik ik in de tuin.
Moet wel zeggen dat ik echt alleen mestballetjes heb omdat ik geen bodembedekking gebruik.

De enkelde mest verteerd zodat er ongeveer 1/3 van over blijft.Rozen zijn overigens dol op verse paardenmest.Wellicht kun je ook eens bij een rozenkweker informeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:01

@tinky: niet té vers hè, moet wel 14 dagen oud zijn :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:07

Ik heb de rozen niet horen klagen en ze bloeien nog steeds.Het is dat de vorst de knoppen heeft genekt :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:14

Zeker weten dat het de vorst was :D
Ik denk dat nu er geen bloei meer in de struik zit het wel moet kunnen, maar in het voorjaar/zomer kun je de mest beter 2 weken laten liggen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:23

Jaaaaaaaaaa....want de jongens lopen daar al een tijd niet O:) .Alleen van voor-,tot het najaar...als er toevallig een hoop in de buurt valt dan zwiep ik hem direct onder de struik.Al jaaren...laat die hoop geen 14 dagen liggen dus gevalletje "nu of nooit".Ze zullen er wel aan gewent zijn denk ik _O-

Ik heb het dan ook echt over alleen de balletjes...geen stalmest,wellicht dat dat scheelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:26

Het scheelt idd dat het pure mest is en geen stro met urine.
Ik had vroeger een weiland direkt aan een bomenrij, daar ging ook alles zo 'over de schutting' :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:30

Hihi...zullen ze blij mee geweest zijn.Mooie mest en hoop wordt dagelijks aangevuld :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:02

Ik heb 2 groene kliko's. Gooi ik de vlas plas mest in. Drollen gaan ook in de kliko als de ruimte dat toe laat. De rest van drollen gaan op een aanhanger en die leeg ik gratis bij de hooi boer 5 km verderop

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:54

Hier een mestbak van ongeveer 4 x 2,5. Hij ligt half ingegraven dus leeg halen doen we zelf met de mestverspreider. De mest (van vlas stallen) gaat naar volkstuintjes.

De stallen zijn grotendeels van hout dus zijn de constructiebalken voorzien van een soort ijzeren strip. De binnenwand is van betonplex en daar knagen ze ook wel aan (of trappen ze gaten in), dus heb ik er een dunne rubberen mat tegenaan geschroefd. Bij de merrie 2meter hoog, zij is de grootste sloper...

Aan de omheiningspalen buiten leven ze zich ook lekker uit :( maar afleiding door wilgentakken helpt en zodra ze weer in het land kunnen is het over.
De omheining is van palen met groen lint. Niet zo mooi als een volledig houten omheining. Wel praktisch en nog te betalen. Wit lint bewust niet gekozen want dat ziet er minder mooi uit vanuit het keukenraam ;) (paardjes mogen hier zelfs geen gekke kleuren dekens op... Dat krijg ik meteen te horen :P)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:09

Hier ook van die knagers. Heb de boel al ingesmeerd met beits, creosootolie en cribbox, maar toch blijft er eentje klieren. Nieuwe stallen zijn daarom van kunststof.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 03-02-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: *post gewijzigd in overleg met gebruiker

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:23

Ik dacht 10 m3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:24

En als een mestplaat een waterdichte vloer heeft en geen overloop/afvoer voldoe je aan de milieu-wetgeving

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:40

Tinky12 schreef:
XUlyssesX schreef:
Waar heb jij die groene containers geregeld? Via een bedrijf in de buurt?

Gewoon via de gemeente,ze zijn hier erg van het gescheiden afval.Toen wij hier pas woonde kregen wij zo'n grote container van 240L.Na wat speurwerk zag ik dat je er nog een 2e bij mocht hebben...die aangevraagd en opgehaald.

In Zwolle zit een grote fabriek die er groen gas uithaalt,als rest blijft er compost over wat weer in de winkels als potgrond terecht komt.Duurzaam afvalverwerken dus.
Omdat die fabriek wel moet draaien,halen ze hier eens in de 2 weken de bakken leeg,kostenloos.Wij composteren alvast voor...althans de jongens dan dmv gras eten :D

De rest gaat op de hoop en na de maïs-oogst op het land,deel van de hoop gebruik ik in de tuin.
Moet wel zeggen dat ik echt alleen mestballetjes heb omdat ik geen bodembedekking gebruik.

De enkelde mest verteerd zodat er ongeveer 1/3 van over blijft.Rozen zijn overigens dol op verse paardenmest.Wellicht kun je ook eens bij een rozenkweker informeren.

Bedankt voor de tip!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:07

Oh hout knagen, praat me er niet van. Ik heb eens een stel pony's in een winter tijd een hele balk doormidden zien knagen. :=

Ziet mijn pony er nou serieus zo slecht bespierd en mager uit? Ik weet het ff niet meer. Ze was na het eind van het weideseizoen nogal ingevallen, normaal niet erg, maar ivm HB in het verleden had ik haar tijdens het weideseizoen nogal schraal gehouden, dus bleef er niet veel over.
Ik doe qua voer wat ik kan...

Afbeelding

Dit is haar schuilstal, maar ze kan ook naar buiten lopen. Met mooi weer doet ze dit, en als het regent en je komt naar haar kijken geeft ze je een blik zoals op de foto: "donder op!"

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:20

Hoe oud is ze? Zie wel een schrale boven lijn maar verder geen goede foto om te beoordelen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:25

Ze is nu 17 als ik me niet vergis. Hier schiet je niet erg veel mee op maar zie je iig de achterhand.

Afbeelding

Ik baal dat ze zo schraal in de bespiering staat, maar meer omdat ik altijd wil dat ze er verzorgd bijstaan. Zelf vond ik het nou nog niet zo schokkend dat ik een deken op wou gaan doen. Ze krijgt een kwart emmer bietenpulp met 300 ml lijnzaadolie, vitaminekorrel, 3 porties grasbrok elke nacht, af en toe nog een pluk kuil, en natuurlijk onbeperkt hooi.

Ze hoeft geen arbeid te verrichten, ja eens in de twee weken wat buitenritjes, maar ik geloof niet dat ze daar problemen mee heeft. Ze heeft energie voor 10 en rent soms uit zichzelf rondjes door de paddock.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:27

Ze heeft wel een puntkontje en een iel nekje. 17 is voor een pony nog niet zo oud. Mijn 23-jarig ex manegepaard ziet er vergelijkbaar uit. Niet om je een slecht gevoel te geven! Maar ze kan wat mij betreft best wat vulling in de bovenlijn gebruiken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:33

Vind ik ook ja. Ik moet haar ivm ex HB en hoge kans op insulineresistentie schaal houden in het weideseizoen. Deze zomer was mijn eerste met haar, erg spannend. Achteraf gezien had ik de graaskorf halverwege de zomer af moeten doen, maar ik durfde niet zo. Dan was ze met wat meer spek de winter ingegaan. van de zomer zag ze er zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=iQre2nkueFo

Zouden jullie hier dan ook meteen een deken opgooien? Zelf vind ik het jammer van de bovenlijn, maar heb ik niet het idee dat ze kou lijd oid. Over 2 maanden mag ze de wei weer op, dus ik heb zoiets van 't komt dan wel weer goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:33

Niet mager maar wel heel erg arm bespierd imo

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:35

Ik was eigenlijk gestopt haar te longeren... Zou jij dat weer op durven pakken? Komt er dan weer meer bespiering op of zou ze dan niet juist te mager worden? :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:41

Misschien als ze echt aan het werk gaat voorzichtig aan iets hoger in de eiwitten zetten bijvoorbeeld wat lucerne (zonder melasse) erbij?
Ze heeft natuurlijk wel bouwstof nodig, anders vreet ze zichzelf op.