joyce B schreef:Maar boeren gebruikten vtoeger ook veel stands. of kleinere hokken waar een paard amper in.kon keren. het was ook toen maar net hoeveel ruimte er was en wat de boer belangrijk en normaal vond... bij de een liepen ze zomer en winter buiten en bij de ander alleen de zomer en kwamen ze in de winter er alleen uit om te werken of voor de kar op zondag...
En dan had je als paard geluk als je veel moest werken en dan elke dag, want dan kon je daar in elk geval je energie in kwijt.
Ik ben zelf eerlijk gezegd nog nooit stands tegen gekomen bij boeren in Nederland. Wel heel veel op maneges.
En het soort boederij maakt denk ik ook wel uit. Misschien scheelt het ook per provincie, maar zowel in Noord Holland, Groningen en Drenthe en Limburg ben ik zelf alleen grote stallen tegen gekomen.
Laat ik het zo zeggen: de algemene standaard was of stands of best wel grote boxen. En natuurlijk zat daar ook nog hier en daar wel wat tussenin.
En toen kwam de prefab in de jaren zeventig die alles veranderde. Ik heb dat zelf heel bewust meegemaakt.
Nu is in Nederland de standaard 3x3m prefab, en zijn de grotere boxen en stands uitzonderingen.
tita schreef:Wie zegt dat de paarden halve stallen willen.
Wij(niet ik) de mens roept de hele tijd dat paard contact wil.
Ik neem aan dat je halve wanden bedoelt. Als de stal groot genoeg is, kan een paard gewoon geen contact hebben als die het wenst. Zeker als het een hoekbox betreft.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt