Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:21

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:51

ik gebruik het nu al jaren , ik vind het heel erg fijn , en je hebt niet zo heel erg veel werk er aan !

van mij krijgt het een dikken 10 !

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:39

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:40

ik01 eten jouw paarden het dat niet. Die van mij doen het sinds kort wel en ik hoor van meerdere hier in de buurt die om die redenen er weer zijn vanaf gestapt. Ik geef je helemaal gelijk het is op het eten na echt ideaal spul. Je hebt echt gewoon heel lang een mooie stal. Of het goedkoper is weet ik niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:15

Wat kost zo'n zak stronestjes?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:30

PhiaBink schreef:
diana1 schreef:

Thanks!!!!
Er zit ook een verdeler bij mij in de buurt. Ga eens een zak nestjes halen. Als het bevalt, dan geef ik de gegevens door naar mijn eigen fouragehandelaar.

Succes bij het uittesten van de stronestjes. Mij bevalt het super....het mengen van de nestjes en de korrels is ideaal.
Verslag van het gebruik + foto's van de stallen via onderstaande links.

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:09

hallo,

Wij hebben op het moment ook in de stallen stro korrels liggen, aangezien er een paar paarden zo vies zijn dat de korrels echt geen opties is zijn we op zoek naar iets anders.
Aleen nu heb ik ook weer gehoord dat de nestjes ook niet ideaal zijn. het valt zo uit elkaar en is totaal niet vocht opvangend.
ik gooi z;n elke week een nieuwe zak met korrels in mijn stal.
aangezien het koud is moet je de natte plekken in de stal altijd er uit gooien.

mijn paard loopt nog al eens wat rondjes in de stal dus de poep ligt overal wat voor veel werk zorgt..
ik weet niet, iemand betere ideeen??

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:01

Ik lees hier wat herkenbare verhalen, minder positieve ook. Die ervaring heb ik nu ook.

Ik gebruik nu Strovan sinds maart dit jaar en merk dat in de zomer het fijn spul is, maar zodra het buiten weer vochtiger en kouder weer is, het me minder goed bevalt. Het neemt inderdaad volgens mij vocht op uit de lucht (logisch). Eerste 3 weken is het super spul, daarna wordt het meer prutspul. 1 zak per week is te weinig vaak (red ik net aan). Ik ben echt een makkelijke qua box: ik ga vrij ver voordat ik het natte eruit haal. Ik mest wel heel netjes zeker 3x (!) per dag. Maar het vervuilt toch na 3/4 weken. Ik haal 1x per week de natte plek eruit, 1 zak erbij, maar echt geweldig is het dan na een dag of 4 al niet meer. Ze staan bij mij nu voornamelijk binnen, of een uur of 3, 4 buiten, rest dus binnen. En dat trekken die korrels bij mij niet. Paard is volstrekt geen smeerlap (plast vnl. op 1 plek, en ook redelijk vaste mestplekken, die ik schoonmaak voordat ze het er echt inloopt). Maar overweldigend blij ben ik toch niet (ja als ik er meer zakken in ga gooien vind ik het weer fijn spul, maar dan wordt het echt te duur t.o.v. stro). Ook het omwoelen vind ik voor mijn rug echt zwaar (en ben best een bikkel qua werk :-)). Ik overweeg: 1) ondergrond strokorrel, erop stro, ofwel 2) volledig terug op stro. Zomers is het dus wel fijn spul, maar zomers vind ik stro ook goed. Dus al met al...

Ik heb ook geen goede plek om het af te voeren, ik gooi het sinds het begin achter mijn stallen, waar ik het toch wat hoger wilde hebben, maar dat wordt ook prutzooi nu. Ik zou wat over mijn land kunnen gooien maar ben bang dat het gaat verstikken daardoor. En dat wordt een zware klus. De mest gaat nog op de mesthoop, maar ik merk eigenlijk dat mest wel een groot deel is van de afvoer, ik dacht altijd dat de boosdoener het stro was, maar twijfel daar nu aan. Mijn mesthoop is niet veel minder dan toen ik nog op stro stond (mijn stalgenoot staat nog wel op stro, dus mesthoop = 1 paard op stro + van de mijne alleen de mest). Mijn winst op dit vlak is dus karig.

Oh ja enige positieve momenteel is dat mijn hoefsmid vond dat haar hoeven beter waren dan ooit: beter gegroeid en minder hard en droog! Dat kan alleen maar door de vochtige korrel komen.

Ik heb de korrel echt een goede kans gegeven maar ik ga richting terug op stro, eigenlijk baal ik daar wel van.
Laatst bijgewerkt door stefje op 16-11-09 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:06

Ik heb ook strovan. En ben tot de ontdekking gekomen, dat het erg verschilt per paard hoe het bevalt. Bij 1 van onze paarden haal ik iedere dag al het natte weg, anders sopt hij de stal uit. (is trouwens ook het advies van strovan zelf!) Bij de andere 2 doe ik dat maar 1x in de week. Maar sinds ik het iedere dag doe, is zijn stal flink verbeterd. En hij lijkt inmiddels zelfs te snappen dat hij me erg helpt door op 1 hoop te mesten ipv alles door de hele stal te gooien, want de laatste 3 nachten vond ik een keurige berg in het midden van de stal. Er is nog hoop.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:09

Maar als je elke dag de natte plek eruit haalt, moet je toch veel meer bijstrooien dan 1 zak per week? Anders houd je toch niet genoeg body over in je box?

Op site Strovan staat nog steeds:
# Dagelijks alleen de ballen verwijderen
# Het vochtige gedeelte opzij gooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken
# 1-1,5 zak per week bijstrooien
Of zegt hij zelf als hij komt bezorgen dat je elke dag de natte plek eruit moet halen? Heeft ie nog niet tegen mij gezegd...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:37

Die tip kreeg ik toen ik meldde dat het erg vies was. En ik haal alleen het echt doorweekte eruit, de rest gooi ik om. In het begin deed ik het niet zo, en toen moest ik zelfs 2 zakken per week erbij doen. Werd me echt te gek. Ik heb wat achterstand moeten wegwerken, omdat ik het nat er eerst in liet, maar nu heb ik vorige week zaterdag voor het laatst een zak bijgegooid en de stal ziet er nog netjes uit. Bij dit paard is dit blijkbaar de oplossing en mijn verbruik wordt dus niet meer, maar juist minder. Klinkt raar, maar is echt zo. En het is deze week ook nog eens heel vochtig weer.

Ik had echt sterke twijfels over de strokorrel, dat kun je ook wel terug lezen, maar nu lijkt het toch goed te komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:48

Ik heb het idee dat sommigen ten onrechte denken dat een strokorrelstal eeuwigheidswaarde heeft. Dat idee wordt ook wel een beetje versterkt door Diana die er kennelijk in slaagt haar stallen lang goed te houden. Of dat wel zo'n verstandig streven is, vind ik de vraag: in stromot kunnen ook schimmels en bacterieën gaan ontwikkelen - ikzelf geef er de voorkeur aan om eens in de zoveel tijd de boel (ook het nog droge spul) eruit te halen en alles te verversen.

Ik gebruik als basis meestal vier zakken korrels en die maak ik flink nat met de tuinslang waardoor de toplaag snel uitelkaar valt. Voordat mijn paarden 's avonds op stal komen, hark ik de boel goed door en zo zie je dat na 1, 2 dagen de paarden een fijn dik en droog bed hebben. Mest en urineplekken haal ik er 1 x per dag uit (paarden zijn overdag buiten) en hark het droge spul door om de gaten op te vullen. Naarmate het bed dunner wordt, gooi ik er een zakje bij en herhaal de procedure. Als het bed minder fris gaat ruiken, erg veel klontjes vormt en verkleurd naar wat 'bruinigs' dan gaat alles eruit.

Als je met andere producten een vergelijkbaar droog en schoon bed wil hebben, moet je veel meer gebruiken en andere producten hebben nadelen: lastiger werken, je haalt er vaak meer uit dan nodig, meer opslagruimte enz. Wat de strokorrels betreft zie ik maar één nadeel en dat is het klonteren in de hoeven - ik ga proberen dat met stronestjes wat losser en minder plakkerig te maken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:15

Citaat:
Ik heb het idee dat sommigen ten onrechte denken dat een strokorrelstal eeuwigheidswaarde heeft. Dat idee wordt ook wel een beetje versterkt door Diana die er kennelijk in slaagt haar stallen lang goed te houden.

Ik zie hier totaal geen reden om de stallen leeg te halen! Beide hebben nog steeds een losse bodem, geen vochtige stinkende plekken. Na het verwijderen van de hopen en de natte plek hark ik de stal door. Niets hoef ik om te scheppen...ik heb nog geen last van koek of plakvorming.

Iedere dag wordt hier meerdere keren de mest verwijderd en de natte plek in Kayleigh haar stal wordt dagelijks verwijderd.
In Helianthe haar stal kost het netjes houden meer tijd maar is zeker goed te doen.

Misschien zit er toch verschil in de kwaliteit van de verschillende merken korrels?

Ik zeg niet dat de stallen eeuwigheidswaarde hebben, vul regelmatig bij, hou mij niet aan het advies 1 x per week bij te vullen maar vul bij als ik vind dat het nodig is.

Sinds enkele weken strooi ik Reformtaler stronestjes bij. Dit product werkt goed in combinatie met de strokorrels.
Beide producten zijn van tarwestro gemaakt. De nestjes zorgen toch net voor een iets andere structuur van de bodemlaag en heeft naar mijn idee een zéér positieve uitwerking op het droog en netjes houden van de stal.

Het spul verpulvert als een razende en dus wordt er hier weinig van gegeten. Het probleem van het eten van de nestjes zie ik niet zo.
Het voordeel van de nestjes is dat deze uit elkaar vallen en niet opzwellen......iets wat de korrels wel doen en dat vind ik dus het grote nadeel van de korrels. Vandaar dat ik (nog steeds) de korrels nat maak alvorens ze in de stal te gooien.

Hoe ik alles verder doe is te lezen op mijn site via onderstaande links.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:12

Als ik eens in de zoveel tijd de stallen helemaal leeg zou halen, wordt het onbetaalbaar. We hebben stallen van 4 x 4,5 meter en daar gingen bij de start 9 zakken per stal in.

Diana, hoe komt het dat jij geen koek hebt? Dat heb ik iedere dag, gewoon omdat de paarden erop liggen, wordt het in elkaar gedrukt.

Hier wordt trouwens helemaal niet gegeten van de korrel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:27

Zolang het netjes blijft is het helemaal niet nodig om de stal leeg te halen.

Afgelopen winter heb ik de stal van Helianthe wel leeg gehaald. Toen werd het wel een koek. Sinds ik opnieuw ben begonnen (mrt) heb ik nog geen enkele reden gehad om het leeg te halen.

Mijn paarden liggen ook, draaien ook rondjes, de één is ook een "mestverspreider" en toch lukt het mij om het netjes te houden.

Ik heb zostraks de stallen gedaan, heb nieuwe foto's gemaakt welke ik straks zal plaatsen.

Als ik de korrels nat heb gemaakt, en ze dus uit elkaar zijn eten ze er hier ook niet van. Helaas is dit wel het geval als ze heel zijn. Vandaar dat ik het elke keer laat weken alvorens het in de stal te gooien.

Verder ben ik zeer tevreden, de mestkar is nu één keer in de twee weken vol en voorheen (met gewoon stro) één keer per week.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:23

Enkele fabrikanten mengen klei door hun product als bindmiddel; dit verklaart waarom er 'koekvorming' ontstaat of dat strokorrels in de hoeven blijven plakken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:37

De vanochtend door mij genomen *-:) zijn geplaatst.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:48

Het zou 100% stro zijn, dus dat zou niet vermengd mogen zijn met klei.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:56

Ik heb ook Strovan gebruikt en het beviel me niet. Ik heb nu een merkloze korrel en dat bevalt heel goed. Het ligt aan de korrel en absoluut niet aan je mesten of je paard.

Je leest negatieve verhalen over stro korrel waar het niet lukt en je hoort positieve verhalen. De conclussie is dus dat de fabrikage van de korrel verschillend is, dus daarom ook de positive en de negative verhalen als we allemaal hetzelfde uitmesten.

Probeer een ander merk en je kan dan vergelijken met je huidige korrel en dan bepalen of je er mee doorgaat of stopt.

Ik heb op maneges gewerkt en heb nu zelf 15 jaar paarden aan huis. Ik heb van alles en nog wat als stalbodem gehad. De strokorrel bevalt me nu het beste. Ik gebruik het nu 3/4 jaar in 4 stallen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:20

Citaat:
Ik heb nu een merkloze korrel en dat bevalt heel goed

het ene merkloze korrel zal het andere merkloze korrel niet zijn... het blijft dan wel moeilijk welke wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:13

Welke fabrikanten mengen geen klei?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:20

De korrel die plakt is gemengt en de korrel die niet plakt is dus niet gemengt. Dit haal ik uit de berichten hier. Daar mee te beginnen.

Dan kan je nog kijken naar de kilo inhoud en de prijs.
Dan nog naar het volume van de korrel als het uit elkaar is.

Als je meerdere paarden heb, dan kan je in 1 stal of 2 stallen een ander merk proberen. Zo kan je ook het verschil zien en merken. Zo heb ik het ook gedaan. 2 gelijke smeerlappen. De ene stal Strovan en de andere stal merkloos. De merkloos heeft bij mij gewonnen. Alle 4 staan nu op merkloos.

In de natte/winter periode doe 1 zak per week in een 3 x 3 stal en in de 4 x 4 stal gaat er om de 4 dagen 1 zak in. Zomers in de 3 x 3 stal om de 1 1/2 week 1 zak en in de 4 x 4 stal elke week 1 zak. Elek dag haal ik de mest eruit en als ik een natte plek hoor, dan haal ik die er ook uit. Hark er door en klaar.

De mesthoop is nu heel klein, de opslag is klein, arbeid is lichter, stallen droger, dus kosten en tijd besparend. :)*

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:54

Maar of je nu elke week een zak erin doet of na een paar weken de hele stal leeg schept, dat maakt qua verbruik niet uit.
Ik ben wel benieuwd naar de merken die wel en niet plakken.

Strovan plakt dus, welke nog meer?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:37

dat is ook mijn nieuwe aanpak bij die ene,

heb er 3,5 zak ingegooid en ga dit gewoon langzaam leegscheppen!
ze staat wel op rubber doorlaat matten,
en de strokorrels liggen tegen de achterwand waar ze altijd plast en vaak ook poept.

voorin is het leeg dat heeft als voordeel dat ik daar het hooi kan voeren

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:31

Enkele fabrikanten mengen klei door hun product als bindmiddel; dit verklaart waarom er 'koekvorming' ontstaat of dat strokorrels in de hoeven blijven plakken.

Welke fabrikanten mengen geen klei?

De korrel die plakt is gemengt en de korrel die niet plakt is dus niet gemengt. Dit haal ik uit de berichten hier. Daar mee te beginnen.

als reactie op deze 3 quotes :

op de verpakking staat de inhoud en de samenstelling, tenminste van diegenen die zakken met etiket en/of bedrukking leveren.
zo weet men wat men koopt.
De korrels die onder merk verkocht worden zitten in bedrukte zakken. Alle productinfo is daarop te vinden.

Wat zonder merk verkocht wordt, daar moet de aanbieder van het product ook alle info kunnen van verstrekken.

Wat het plakken betreft, zelfs bij hetzelfde merk/merkloze zijn er heel verschillende reacties naargelang de gebruiker,
is de korrel dan de oorzaak of de wijze van werken?