Citaat:
Ik heb het idee dat sommigen ten onrechte denken dat een strokorrelstal eeuwigheidswaarde heeft. Dat idee wordt ook wel een beetje versterkt door Diana die er kennelijk in slaagt haar stallen lang goed te houden.
Ik zie hier totaal geen reden om de stallen leeg te halen! Beide hebben nog steeds een losse bodem, geen vochtige stinkende plekken. Na het verwijderen van de hopen en de natte plek hark ik de stal door. Niets hoef ik om te scheppen...ik heb nog geen last van koek of plakvorming.
Iedere dag wordt hier meerdere keren de mest verwijderd en de natte plek in Kayleigh haar stal wordt dagelijks verwijderd.
In Helianthe haar stal kost het netjes houden meer tijd maar is zeker goed te doen.
Misschien zit er toch verschil in de kwaliteit van de verschillende merken korrels?
Ik zeg niet dat de stallen eeuwigheidswaarde hebben, vul regelmatig bij, hou mij niet aan het advies 1 x per week bij te vullen maar vul bij als ik vind dat het nodig is.
Sinds enkele weken strooi ik Reformtaler stronestjes bij. Dit product werkt goed in combinatie met de strokorrels.
Beide producten zijn van tarwestro gemaakt. De nestjes zorgen toch net voor een iets andere structuur van de bodemlaag en heeft naar mijn idee een zéér positieve uitwerking op het droog en netjes houden van de stal.
Het spul verpulvert als een razende en dus wordt er hier weinig van gegeten. Het probleem van het eten van de nestjes zie ik niet zo.
Het voordeel van de nestjes is dat deze uit elkaar vallen en niet opzwellen......iets wat de korrels wel doen en dat vind ik dus het grote nadeel van de korrels. Vandaar dat ik (nog steeds) de korrels nat maak alvorens ze in de stal te gooien.
Hoe ik alles verder doe is te lezen op mijn site via onderstaande links.