Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:20

betadine schreef:
Dubbelfun: Ja dat knorren is standaard bij spannende dingen. De schimmelmerrie is dan ook een een echt varken op stal. Die heeft ooit op het plafond van haar stal gemest :+ Ze noemt Ca.lista, maar we noemen haar meestal caca.

Akshay: Gaaf die trailer. Zelf gemonteerd die onderdelen ? Wilde plannen met je ukkies ?

Tegen het dák caca-en :oo

Mijn vriend heeft het gemonteerd ja. Fjölnir (ijsco) erin gezet en zo'n beetje gemeten wat een goede hoogte zou zijn. En 2u later was t klaar :))
En meteen de optie om van buitenaf de stangen los te maken in geval van nood.

Wilde plannen.. mowah.. In mijn droomwereld kunnen we op stap. Ik alleen met 2 paarden om alleen te laden, reizen, uitladen, rijden met handpaard. :+:

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:27

Leuke aanwinsten Jolijn! :D :))

Oehhh netjes Akshay!! _/-\o_
Ook fijn dat je ze nu vanuit buiten los kunt maken!

Haha Retje: de rest van je leven vakantie is ook wel heerlijk ja! <3 Ik zou me wel vermaken!! :P

Leuk filmpje betadine! :D Wat voor taal hoor ik in 't filmpje?! Of zit ik gewoon niet op te letten en is 't een Nederlands dialect? _O-

Oh dat zou fijn zijn Karin! Maar zou het niet durven zeggen :P

Jay z'n manen moet ik ook echt invlechten langs de hals, anders gaat ie er ook op staan of eet ie 't op... zo zonde... en Dije z'n manen moet ik ook wel echt bijhouden met cowboymagic, anders zit 't in notime in zo'n woezelvlecht :P De rest moet ik af en toe ff cowboymagic in doen, maar dat is 't dan :P

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:14

@Akshay: dat ziet er heel professioneel uit in de trailer. Daar ga je veel plezier van hebben :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:27

@ Xutopia: Ik ben franstalig :)

@ Akshay: Als je paarden wat laadbaar en losbaar zijn komt dat vast in orde. 2 is wel een uitdaging. Moet je ze ook leren om braaf te wachten als je ze aan de trailer bind terwijl je de andere lost. Ik deed het vroeger wel is met een b-vrachtwagen. Beide paarden waren gemakkelijk te laden en vast te zetten. Mijn vorige ruin kon ik zelf alleen niet laden en lossen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:48

Oohhhhh! Nou, dat had ik er echt niet uitgehaald haha! Terwijl ik toch best een woordje Frans spreek _O-

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:56

Ohh ik kan het weer niet bijbenen :')
Prachtig die manen! Hier helaas ook een tinker met een sportcoupe. Driekwart al afgeschuurd door de ZE en de rest hing er heel banketstaaf bij dus ook rechtgeknipt ;( zo zonde man.
De valk heeft inmiddels lange manen maar niet echt mooi. Hele dunne dooie punten dus word ook een sportcoupe denk ik.

Zo ik had me toch een slechte baal hooi ertussen :oo de onderkant was gelijk bij de eerste plak al zeiknat en beschimmeld maar boven en midden was nog te doen. Ben er achteraf iets te streng in geweest want heb het ze met grote tegenzin wel laten eten. (De goeie stukken hè :D ) maar ging moeizaam.
Tot ik op de helft kwam toen was ie echt door en door kats verrot. Zo jammer, het kost ook niet genoeg :=
Nieuwe opengemaakt gister en ze zijn aan het vreten als bootwerkers. En nu voel ik me schuldig dat ik het erin wou proppen :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:36

@Achaiah: kun je die slechte baal niet terug doen ??

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:38

Ik kon het gister ook niet bijhouden, ik haak hier weer aan haha. Heb een 'ziek' kind thuis met een snotneusje, dus die mag niet naar school en krijgt nu weer thuis les. Dat is al een dagtaak op zich, en dan moet ik ook nog gewoon werken :+ Was gister zo moe dat ik er vanmorgen achter kwam dat ik vergeten was om Elevada een deken op te doen := gelukkig was het niet mega koud vannacht

Ik zou ook proberen de slechte baal terug te doen, daar zou ik niet voor willen betalen :n

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:48

Ik ga er nog wel even achteraan ja. Even foto’s van doorsturen. De rest is gelukkig allemaal goed tot nu toe. Deze was ook bijna knalgroen en heel fijn hoe verder je kwam. De rest is veel geler en groffer gestengeld. Vast een slecht gemaaid stuk wat daarin zat :=

Oeps Maartje := kan gebeuren! Het is in ieder geval droog en helder snachts (hier tenminste) dus geen verzopen paardje vanmorgen :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:50

betadine schreef:
@ Akshay: Als je paarden wat laadbaar en losbaar zijn komt dat vast in orde. 2 is wel een uitdaging. Moet je ze ook leren om braaf te wachten als je ze aan de trailer bind terwijl je de andere lost. Ik deed het vroeger wel is met een b-vrachtwagen. Beide paarden waren gemakkelijk te laden en vast te zetten. Mijn vorige ruin kon ik zelf alleen niet laden en lossen.

ken een aantal fokkers die er 1 aan elke kant beet hebben en ze op de klep loslaten waarna paarden zij aan zij zelf erin lopen, uitladen idem - beide balkjes los en touwtje van de has pakken als ze achteruit lopen. als ze makkelijk te laten zijn ook een optie.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:15

Zij aan zij los er in laten lopen heb ik nooit geprobeerd. Maar met genoeg oefening leren de paarden echt wel om netjes te blijven wachten, aanbinden aan de trailer etc...

Hier worden mijn bomen die ik besteld heb morgen geleverd. Beetje jammer dat het slecht weer wordt en het weer gaat vriezen 's nachts.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:22

Jade schreef:
betadine schreef:

ken een aantal fokkers die er 1 aan elke kant beet hebben en ze op de klep loslaten waarna paarden zij aan zij zelf erin lopen, uitladen idem - beide balkjes los en touwtje van de has pakken als ze achteruit lopen. als ze makkelijk te laten zijn ook een optie.

Dit is ook inderdaad mijn eindbazendoel :))
Alleen het uitladen langs voor. De ene aan een langer touw alvast de voorklep af sturen, intussen de volgende losmaken en die achter mij aan de klep af.
Uitladen kan zo al. Inladen is nog work in progress :))

Succes met je juffenbaan maartje-m!

Ik heb heel vorige maand mijn paarden uitgaven bijgehouden... En dat staat nu opgeteld in één overzicht.
Da's niet leuk om te zien :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:15

Ik kan jullie ook niet altijd bijhouden maar las iets over trailerladen. Ik heb mijn paard ook geleerd om zelf de trailer op te lopen, dan doe ik de stang dicht en loop ik naar voor om hem vooraan vast te knopen. Uitladen precies andersom, dus touwtje los, over z'n hals slaan, stang open en hij komt rustig naar achteren wandelen waar ik het touw kan pakken. Zo kan ik altijd alleen op pad, heerlijk!

Ik heb het destijds aangeleerd in stapjes vanuit de Parelli squeeze game. Eerst in de bak ergens tussendoor squeezen, dan in de bak met balkjes en staanders een soort 'trailer' opbouwen en hem daar in parkeren en dan geoefend bij de trailer.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:24

ik kan je ook adviseren om nooit uit te rekenen wat een paard je gekost heeft gedurende zijn leven akshay :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:33

Ik hou alleen bij wat ik kwijt ben aan vlas, brok en hooi.
Dat reken ik na een jaar uit en bekijk ik op maandbasis
De rest wil ik niet weten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:38

Ik heb het heel kort bijgehouden. Zolang ik minder kwijt ben dan de naburige stal rekent hou ik het maar zo en wil het totaalbedrag ook niet weten 8-)

Vanochtend al een kort rondje gedaan met Boon. Ze begon iets kreupel achter, maar dat was na een paar honderd meter over. Ik gok dat de leeftijd ook bij haar op gaat spelen. Op weg naar huis had ze er iig goed de sokken in.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:39

Karin_deB schreef:
Ik hou alleen bij wat ik kwijt ben aan vlas, brok en hooi.
Dat reken ik na een jaar uit en bekijk ik op maandbasis
De rest wil ik niet weten :D

Daar begon het inderdaad mee. Beetje bijhouden hoe hard hooi gaat :))
En toen les, vervoersmiddel, verzorgingspul, brok, hoefsmid, dierenarts en alles erbij betrokken...

Gut nee Jade :') optellen van de 15 jaar dat ik Dids heb.. ook geen goed plan :))

Mijn vader rekende voor me uit wat een kat kostte in een 15 jarig leven aan voer alleen. (Had toen binnen 2mnd op mezelf een kat bij genomen, en na 3 mnd vond ik nog een kitten :') toen stond totaal kat op 4) . Dát was al niet lollig :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:41

Haha rekenen is idd niet leuk.
Hebben wij ook een poos gedaan. Omdat we veel hooi konden verkopen was het bij ons nog wel grappig, maar als je dat moet inkopen :n
Plus dan alle rest, nope.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:42

A 6 euro per baaltje tegenwoordig ;(
Ben ik blij dat ik geen 2 eters meer heb, maar 1.1/4 :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:42

Hobby mag geld kosten... toch? O:)

Ik reken het liever ook niet uit, zeker niet met alle dierenarts rekeningen vorig jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:44

Ach ja, je eigen gezondheid mag tegenwoordig ook wat kosten _O-

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:51

Ik reken het ook niet uit en als ik geen paarden had zou het geld wel aan iets anders uitgegeven worden vrees ik. Een van mijn katten moet ook elke 3 maanden een flesje medicijnen van €100. Dieetvoer is gelukkig niet zoveel duurder als het gewone voer dus dat valt dan weer mee.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:02

Ik houd het wel een beetje in de gaten. Maar inderdaad, volledig rekenen tot in het detail is niet leuk en doe ik ook niet. Het is voor mij wel altijd een moment om kritisch te kijken naar waar ik inkoop. Momenteel voer ik twee paarden voor ongeveer €200,- in de maand. Best netjes denk ik. Ze krijgen dan samen onbeperkt voordroog, elke dag een schep bietenpulp, een emmer luzerne, een week kuur psyllium en elke dag vitaminebrok.

Hoef onderhoud doe ik zelf. Daar wil ik nu na 16 jaar eindelijk wel een keer een bokje voor kopen. Dus dat is even investeren. Verder vervang ik mijn messen en rasp eigenlijk te weinig. Eens in de zes jaar oid.

Dierenarts is niet in te calculeren.

Strooisel heb ik niet. Ik heb wel aardig wat kosten nu aan de aanleg van de paddock. En ik ga er vanuit dat ik elk jaar wel wat zand of lava moet kopen om her en der aan te vullen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:52

Ik heb nog geen kosten bijgehouden van wat we tot nu toe gedaan hebben... Maar goed ook denk ik.

Maar volgens mij is een paard nog altijd goedkoper als een kind of 2, al krijg je daar natuurlijk wel weer subsidie voor en voor een paard niet :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:16

Prairy schreef:
al krijg je daar natuurlijk wel weer subsidie voor en voor een paard niet :+

Dit is dan wel weer flauw ja :')

Hier houden we het alleen bij van Dije, maar dan ook écht álles.... maar dat is meer om reëel te kunnen kijken wat hij 'oplevert' bij verkoop..... of beter: zorgen dat we hopelijk kiet spelen _O- Kunnen verkopen voor een paar duizend euro, voelt zo rijk :') maar als je er dan naast zet wat je in de afgelopen maanden eraan kwijt bent (m'n tijd niet meegerekend om 'm te beleren...) dan valt 't ineens vies tegen :') Tja.... nog altijd liever zo, dan zo snel mogelijk weer doorverkopen :j <3 Maak je wel meer winst, maar of 't zo goed is voor 't paardenkind is altijd nog maar afwachten... gaat bij Dije niet goed vallen denk ik in ieder geval, gevoelig diertje :=

De rest wil ik ook niet weten _O-