Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:35

Weet diegene wel die de put boort.
Wisten wij ook niet maar die man wist precies dat hij tot 11 meter moest en ook niet verder vanwege te veel ijzer in de grond.
Is gewoon opgeboort met water en pijpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:24

En laat hem breed genoeg maken qua diameter. Mijne is vrij smal, in eerste instantie gemaakt voor een handpomp maar nu gebruik ik hem voor en benzinepomp. Pomp heegt genoeg capaciteit maar komt weinig uit krijg er maar 2 kleine sproeiers op aangesloten en dat is erg weinig. Hier dus ook een kurkdroge kalender wei terwijl de buren en halve meter hoog groen gras hebben. Letterlijk het gras is groener bij de buren

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:51

Scootboots vallen veel groter dan de werkelijke maat. Ik geloof 1 of 2 maten groter.

Chasey, heeft iemand al eens geadviseerd om het probleem van binnen aan te pakken? Zachte zolen icm stenige ondergronden kunnen een oorzaak zijn. Maar ik zie toch wel vaak dat dit soort hoefproblemen vaker voorkomen bij paarden met een slechte weerstand.
Zou dit blij Blikem ook kunnen?

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:23

Hier heeft sproeien ook niet zo veel zin op de wei. Het is al 3 ha maar er zit ook best veel hoogteverschil in, dan loopt het water allemaal naar beneden :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:34

Bliksem oogt nooit ziek, maar nu ik heb gezien hoe hij die zweren heeft verborgen, is hij wel hard voor zichzelf! En zie ik dat hij dus heel veel verbergt! Ook al is hij nieuwsgierig en komt hij altijd laag hinnikend naar je toe :)
In de winterperiode krijgt hij sowieso extra vitamines en suplementen. Bliksem zijn gebit is slecht en hooi eten gaat hem niet zo heel makkelijk af. Vers gras wel. In de zomer heeft hij ook mooie drolletjes, en in de winter is het vaak drap. Ik heb mij laten vertellen dat het van het hooi komt.
In de zomer als het gras op is, en hij noodgedwongen (meer) bijgevoerd wordt met hooi, dan wordt het ook weer zachter.
Een vriendin van mij raadde sowieso biotine voor zijn hoeven aan. Dus daar moet ik me ook nog even in verdiepen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:36

Normaal is juist met gras natter mest en met hooi droog tenzij het voordroog is. Wat erg van zijn voetjes. Mijne heeft ook snel zoolkneuzingen met kans op zweren en daardoor ijzers. Hoeven slijen ook te snel bij hem

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:41

Ik lees op bokt ook verhalen over shetlanders die aan de dunne zijn van hooi.
Sinds ik dat las ben ik eens gaan testen. En inderdaad als ik weer overstap van gras naar hooi, dan is Bliksem weer aan de dunne. Nou ja.. niet echt waterdun. Maar gewoon geen mooie balletjes.
En eet hij weer een paar dagen alleen maar gras, dan krijg je weer keurige mooie mestballetjes. Heel apart.
Ik dacht altijd dat het aan de winter zelf lag. Koud, nat, dikke wintervacht, verminderde weerstand. Maar in de winter eet hij alleen maar hooi. (edit: En brokjes, magnesium, mineralen liksteen. En afgelopen winter op aanraden van de dierenarts gaf ik Bliksem summervit koeken. Een halve per dag).
Aankomend winter moet ik dus even kijken wat ik hem bij kan voeren, zodat het wat stabieler blijft.
Want hij krijgt dan ook een vieze staart en het lijkt me gewoon ook niet fijn voor hem.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:47

Hier ook juist andersom.
Gras dunnere mest en hooi droge keutels.

Ik heb begin van de week ook kunstmest gestrooid N23 dus de sproeier draait volop.
Op de grote wei moet ik hem ook 6-8 keer verplaatsen om de hele wei te kunnen sproeien.
Heb ook maar een met een diameter van ong 25 meter.
Grondwaterput was al aanwezig toen we hier kwamen wonen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:48

Je zou kunnen kijken of grasbrok of lucerne ofzo helpt als je dat er bij geeft.
Hier hebben we eigenlijk nooit last van dunne mest als ze hooi krijgen, maar ze hebben ook onbeperkt hooi in de wei erbij staan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:55

Ik heb meestal ook wat hooi in de weide liggen, maar daar eet Bliksem bijna niet van als hij in de weide staat. Nick maakt er wel dankbaar gebruik van. Af en toe pikt Bliksem een plukje mee. Ik heb voor Bliksem een apart eethoekje ingericht, zodat hij op zijn tempo kan eten. Zonder dat Nick erbij kan. Hij kan het hooi niet goed wegkrijgen. Dus duurt het ook zo lang voordat hij wat op heeft.
Toen we Bliksem net hadden, kwamen we er achter dat hij een zeer slecht gebit had. Dat is nog steeds niet goed, maar wel al een stuk beter.
Het moet steeds eerst weer groeien, voordat de tandarts het weer rechter kan krijgen. Ik denk dat dat ook een rol speelt met verteren van het hooi. Dat zal daardoor moeizamer gaan.
Elke dag moet ik eten uit zijn wangzak halen. Hij heeft dan net als een hamster een bult in zijn rechterwang. Daar hoopt het zich op.
Best wel een klusje, maar gelukkig heeft Bliksem al door wat de bedoeling is en gaat er voor klaar staan :)
Eerst masseer ik zijn wang, dan doet Bliksem zijn mond open en kan ik het uitspoelen. Weer masseren en is de bult weg. En ik denk dat hij het fijn vindt als ik dat doe. Want hij weet precies wat de bedoeling is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:04

Even vanonder mijn steen, wat chasey vertelt komt mij bekend voor. Is een beetje een Engelse paarden ding (ik heb Tinkers), maar rijmt ook met zijn slechte gebit; hooi kan hij minder goed kauwen, minder goed verteren, dus dunne mest. Als mijn Tinker dunne mest krijgt bij overstap naar hooi weet ik dat ik de tandarts weer moet bellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:42

Hier iemand met zoals lijkt wel standaard het laatste jaar, mixed emotions;

Het verhuizen gaat dus gewoon door! Wat echt geniaal is natuurlijk, want het wordt op alle fronten gewoon beter voor mij; nog maar een uurtje van mijn moeder af ipv de 3 uur nu, Grumpy mijn hondje krijgt een eigen tuintje met schaduw plekken, die er nu niet is. En ik ga weer verder met waar ik niet zonder kan; paarden.

Waarom dan toch die gemengde gevoelens? Omdat het as dinsdag precies een jaar geleden is dat ik mijn geliefde meiden heb moeten laten inslapen en ik ze dit zo ontzettend graag had gegund. Maar goed ik ga morgen al voor een paar dagen naar mijn nieuwe woning toe om al van alles te organiseren en te verbouwen, dus ik ga er van uit dat ik het zo gillend druk krijg, dat ik er niet te veel aan kan denken.

Ik ga dus in een chalet wonen die eigenlijk zo goed als klaar is, echt mooi stukje vind ik zelf, maar ik wil toch wel nog het e.e.a. meenemen uiteindelijk. Dus mocht er iemand tijd en zin over hebben ;) :+ en een trailer, zou het echt geweldig zijn al je mij met 1 rit zou willen verhuizen. Uiteraard tegen vergoeding! Van Overijssel naar Brabant. Wellicht heel brutaal dit, maar niet gegokt is altijd mis toch? :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:49

Wat fijn minimelona, dat het doorgaat. Ik hoop datje straks weer wat kunt genieten van alles wat je op je pad krijgt. Wel trailer, maar helaas niet te doen voor mij om je te helpen. Had het anders graag voor je gedaan meis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:01

Zammie schreef:
Wat fijn minimelona, dat het doorgaat. Ik hoop datje straks weer wat kunt genieten van alles wat je op je pad krijgt. Wel trailer, maar helaas niet te doen voor mij om je te helpen. Had het anders graag voor je gedaan meis..

Thanks! Zammie. :Y) Dat is precies het hele probleem ook op moment; ik ken er genoeg die mij met liefde willen helpen en ook een trailer hebben, maar fysiek net zo beperkt zijn als ikzelf en dus de afstand te groot is en niet te doen gewoon. Je zit toch 3 uur enkele reis in de auto met een trailer erachter...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:10

Had je ook wel willen helpen mini, maar het is een beetje uit de route :P

Maar fijn dat het toch allemaal doorgaat. Jammer van de meiden, maar wie weet wat er nu weer op je pad komt voor leuks, gewoon weer opnieuw beginnen.

Ons "oudje" had ook wat achterstallig onderhoud aan d'r gebit toen ze kwam. Hebben vrij snel een tandarts laten komen en die schrok er eigenlijk wel van. Inmiddels is het weer aardig recht (er zaten hele golven in) maar beginnen d'r tanden los te zitten. De tandarts was dan ook weer verbaasd dat alle tanden er nog wel in zitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:12

Met dunne mest en slechte weerstand bij een shet heb ik ook wel ervaring. Die had in de winter altijd luis, tandarts kon niks doen omdat het een inteelt-inteelt-inteelt-shetlander was en het gebit daarom te vlak afsleet. Te vlak is ook niet goed, want dan wordt er niks vermalen, alleen een beetje gekneusd. Dat verteert niet lekker, waardoor het er deels als propjes via de voorkant weer uitkwam (de andere shet ruimde met liefde die propjes weer op) en hetgeen wat wel opgegeten werd, kwam in wat nattere mest naar buiten, waarbij je de stukjes hooi nog vrij duidelijk kon onderscheiden.

Wat bij die pony goed hielp was een combinatie van wat zachter hooi, geweekte luzernebrok, seniores priores (ruwvoervervanger) en een complete vitamine- en mineralenbrok. De slechte weerstand kwam echt doordat de darmen niet genoeg voedingsstoffen konden opnemen uit 'gewoon' hooi. Na een wintertje met betere bijvoeding had beest het jaar daarop geen luis. Overigens stond deze shet met twee andere pony's, hij was de enige met luis.

In jouw geval lees ik ook (een wellicht oude) wormbesmetting; dat helpt de darmen ook niet mee. De wormen beschadigen de darmwand, met minder goede opname als gevolg. Als je gaat ontwormen, help je vaak niet alleen de wormen om zeep, maar ook de goede bacteriën in de darmen, met als gevolg dat 'slechte' bacteriën makkelijker de overhand krijgen. Bij mensen noem je dat bacteriële overgroei. Ook hierdoor kunnen voedingsstoffen weer slechter worden opgenomen.

Ik zou (behalve de tandarts die je er al bij hebt) eerst nog eens controleren hoe het nu met de wormbesmetting is. Is die echt weg? Je kunt bij Het Woud wormeitelling laten doen, erg uitgebreid inclusief lintworm. Als dat helemaal in orde is, lijkt een probiotica mijn geen overbodige luxe. Je vult dan de goede bacteriën weer aan. Er zijn veel soorten op de markt, belangrijkste is dat er in zo'n probiotica veel verschillende soorten bacteriën zitten.
Wij hebben goede ervaringen met de producten van Phytonics, zowel de Clear Intestine (ook goed bij zandeters) en Micro Comp. Beide producten ondersteunen de darm bij de opname van voedingsstoffen en verhogen de weerstand tegen die slechte bacteriën en schimmels in de darmen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:47

Heb hier ook een kleintje die het op gras prima doet. Hooi in plastic verpakt en licht vochtig, krijgt hij ook dunnere mest van. Goed droog hooi weer niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:49

Klinkt heerlijk...een chalet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:51

Hier op buitenrit geweest vanochtend.
Ik op June. Dunya op Xsara en de verzorgster mee op Roosje.
Nu vaderdag "vieren". Met de hele familie in de speeltuin, Bokrijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:12

Anke schreef:
Heb hier ook een kleintje die het op gras prima doet. Hooi in plastic verpakt en licht vochtig, krijgt hij ook dunnere mest van. Goed droog hooi weer niet.

Onze pony's kunnen ook niet tegen hooi in plastic. Het bewaarproces is anders (fermentatie ipv drogen) en dat kunnen de darmen niet verwerken. Mijn ruin en merrie krijgen natte mest en mestvocht erbij, de anderen krijgen jeuk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:31

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:38

Luxe...ga jij er zo bij zitten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:53

Hard gewerkt tijdens mijn eigen lessen vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk dat zwembad. Ik blijf nu even binnen. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:02

Het is me echt te warm om nu iets te doen met de paarden, hier ruim 30 graden.

Ik was dus zo blij dat ik eindelijk van de voordroog af was en weer hooi kon gaan voeren ondat het oudje overleden was en toen begon Blue te hoesten en nu heb ik dus maar weer voordroog.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:50

Het is nu nog steeds 28 graden.
Vanochtend was het nog goed te doen.
Merk aan een paar pony's dat ze moeite hebben met ineens weer bloedheet. Zweten dan.