Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:37

Sure_lee

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:42

Wauw dat klinkt lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:43

Nog nooit van gehoord, maar ziet er lekker uit Karev! Niks over om op te sturen? ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:45

Of een topic meeting bij karev met spekkedikken? !

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:47

Haha kan wel wat opsturen hoor. Vorig jaar ook een pakketje gemaakt met spekkedikken en knijpertjes en rolletjes. Tradities van Noord Nederland.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:53

He ja, gezellig, meeting met spekedikken bij karev. Eindelijk iets niet zo ver. Als we bij karev niet passen met zn allen mag hier ook een helft en switchen we halverwege 8)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:54

Ik rijd overal heen. .. lang leve een leaseauto haha

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:55

Jij kent het wel hè caily?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:56

Hihihi, oh dan mag ik vast wel mee als ik het heel lief vraag, toch Shirley? :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:57

Tuurlijk claudia! Ook als je het niet heel lief vraagt ;-)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:59

Kennen jullie kniepertjes ook niet dan?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:00

Inmiddels wel. Maar pas een jaar ofzo..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:01

Jeej, dat wordt datum prikken!

Ik ken het wel, terwijl ik maar en verdwaalde Limburgse ben, hihi. Kniepertjes met slagroom, liefste met hot choco erbij, mmm! Wie dat niet kent moet zeker komen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:02

En de traditie er achter?
Kniepertjes eet je oudejaarsavond, het uitgevouwen jaar. Rolletjes (is met slagroom) eet je nieuwjaarsdag, een nieuw opgerold jaar.

Spekkedikken eet je ook oudejaarsavond. Goede bodem voor de drank...zegt men haha. En brengen geluk.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kniepertie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:07

Wat is het verschil dan tussen een kniepertje en een rolletje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:11

De dag dat je ze eet :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:16

Kniepertje is plat. Rolletje is opgerold kniepertje. Verder geen verschil, behalve de betekenis er achter hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:13

En die ronde kan je iets makkelijker slagroom in doen :D :D :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:07

Caily schreef:
Ik heb het helaas zelf mee gemaakt, in het werken met de Shirehengsten. Beest sprong over een plas en kwam dus best met wat vaart neer op de verkeerde plek, zal het nooit vergeten.

Ook ervaring. Sindsdien alleen nog met veiligheidsschoenen bij de paarden.

[MWS] Teen kwijt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:47

YvonneV schreef:
Caily schreef:
Ik heb het helaas zelf mee gemaakt, in het werken met de Shirehengsten. Beest sprong over een plas en kwam dus best met wat vaart neer op de verkeerde plek, zal het nooit vergeten.

Ook ervaring. Sindsdien alleen nog met veiligheidsschoenen bij de paarden.

[MWS] Teen kwijt.

Dit dus...als de veiligheidskap van je schoen is beschadigt/ingedrukt bij een paard,heb je geen gecertificeerde schoenen gehad.
Ik heb de leren,maar ook de kunststof versie gehad en die zijn beide goed,de leren versie is alleen zwaarder.En geloof mij,ik heb best wat aanvaringen gehad...en niet alleen met paarden maar ook zwaar materiaal.Het was op mijn werk verplicht.Maar wij kregen enkel gecertificeerde schoenen.

Ivonne...brrr...ik heb alleen mijn kleine teen gebroken.

Hessel...welkom :wave:

Kniepertjes of hoe je ze ook wilt noemen...mij niet bekend,net als Spekkedikken :+ Ik ken wel sneeuwballen :9 verschrikkelijke aanslag op je lijn maar zo verschrikkelijk lekker :D

Ik at ze 1x per jaar toen ik nog in de bakkerij werkte (hihi,zat ik nog op school) de bakker/banketbakker maakte ze alleen op bestelling en voor het personeel :D
Vaak waren ze nog net niet helemaal afgekoelt,snel een bult slagroom erin spuiten en een flinke laag poedersuiker :Y)

Het is overigens gefrituurd soesendeeg met rozijnen https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwbal_(gebak)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:27

Caily: Rijden staat voor mij dan weer op een laag pitje. Wat andere paarden hier en daar. Ach, de laatste jaren heb ik er al meer naast gestaan dan dat ik er opgezeten heb. Ik mis het wel hoor. Zeker de gezellige buitenritjes elke zondag :)

Sure: wat een geweldige kerstkaart _/-\o_ aan het solliciteren voor karate kid? :D

Ik heb ook wel eens hooi waar Andor zijn neus voor ophaalt, maar andere paarden dan weer helemaal niet.
Ik heb een vaste boer waar ik mijn hooi haal en de kwaliteit schommelt ook wel eens wat maar hij weet heel goed wat ik wel en niet aan mijn paarden geef. Ik kan het alleen niet maken van ergens anders hooi te gaan halen want hij doet ook mijn piste, mestafvoer etc. Ben er een beetje kind aan huis. Ik kom langs met zijn verjaardag, mag zijn 40 jarig huwelijksjubileum mee organiseren. Af en toe dus een beetje een compromis.

Aarghh! Ik had toch 2 hooinetten besteld bij equiculinair (per stuk 27 euro maar liefst) met 3x3 mazen en dit ging met de Arabier erg goed en de shet eet er ook goed van. Andor daarentegen eet er in het begin wel van maar hij is zo kieskeurig met hooi dat hij heel erg veel laat hangen omdat het wat nat wordt van speeksel ofzo. Hij laat dus telkens een half hooinet hangen en staat nog liever honger te lijden.
Heb het echt 2 weken aangezien maar hij viel erg hard in en werd behoorlijk vervelend.
Nu weer hooi geven uit de Epplejeck netten (waardoor hij dus ook wel weer meer eet maar ik minder met hooi blijf zitten wat hij niet op wil eten) en nu heb ik dus 2 dure hooinetten liggen waar mijn paard niet uit wil eten. Zucht! Het blijft een aparte hoor!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:58

Haha nee het was meer een ' doe eens gek voor een kwartje' foto.... Heb ik geen moeite mee ;-)

Ah lastig met je hooinetten...
Ik heb pas 4 nieuwe gekregen voor mijn verjaardag en ze bevallen gelukkig goed. Ook kleine maas. Afgelopen 2 jaar gaf ik hooi in kliko' s in de wei. Dit jaar krijgen ze hooi in hooinetten in de stal... Kunnen ze mooi heen en weer lopen om hooi te knabbelen. Tot nu toe bevalt het.. Maar ja tis altijd de vraag voor hoe lang en zo blij je lekker bezig hahaha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:55

Wat een leuk topic! Mag ik ook aanschuiven? Ik heb sinds 5 jaar de paarden aan huis (5) en herken de opening precies! :j :D

Mss is het al besproken, maar hoe regelen jullie vakanties? Tot nu toe doen mijn ouders die (en gaan wij nooit langer dan een week weg), maar die worden best oud. En voiral als het nat is, is dat een aanslag voor mijn vader.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:57

Dan zal ik me ook maar even voorstellen. Ik ben Monique, 26 jaar, getrouwd, twee zoontjes (van 2 jaar en van 4,5 maand). We hebben sinds 2011 de paarden thuis staan en zijn vorig jaar verhuisd naar een huis met iets meer grond. We huren nu op basis van leegstandswet en gaan januari/februari kijken om een huis te kopen (dan hebben we de jaarcijfers van m'n man). Misschien zelfs naar Drenthe of Friesland. We wonen nu in Limburg, maar houden alle opties nog open.
We hebben 4 Friezen, 3 hengsten van 4,5 en 6 jaar en een merrie van 13 jaar. Verder nog 3 honden, een kat en wat ander kleinvee. Het rijden staat even op een laag pitje, maar hoop volgend jaar weer wat actiever te kunnen gaan rijden.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:01

Fabster: dat probleem hebben we niet, want we gaan niet op vakantie :D maar als we al zouden gaan, zouden mijn schoonouders komen.