Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:42

Ik woon op 500 m van de grens in Belgie bij Nederland, maar inderdaad Belgische platen dus

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:52

Ik ben een aantal keren op wedstrijd in Duitsland geweest, daarvoor niet aangevraagd. Maar afgelopen zomer wel toen we naar Italië gingen via Duitsland. Geldklopperij. Binnen 18 minuten uit de auto gestapt, drie paarden gekeurd, papieren ingevuld en weer in de auto gestapt. Dekens (eczeem!) zijn niet eens afgeweest bij alledrie. :$

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:01

Ik vind het ook lastig, vaak genoeg naar les geweest in Duitsland maar dat was pal over de grens.
Stomme is dat ik bij het paard nog een nederlands paspoort heb dus zou ik voor de keuring het paard even op Nederlandse bodem moeten zetten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:13

Zo'n gezondheidsverklaring stelt idd niets voor; is zo'n geldklopperij, eh formaliteit.
Ik ben naar Duitsland verhuisd en heb de paarden hier gewoon mee genomen.
Wel nog grensgebied idd. Als je nou heel ver weg van de grens gaat, kun je natuurlijk niet zeggen dat je ff naar de da rijdt :') . Hier rijdt men dagelijks over en weer met de paarden.
In jouw geval zou ik wss toch wel een verklaring aanvragen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:25

spatter schreef:
iemand ooit met zijn paarden naar Duitsland geweest voor een wedstrijd of vakantie?
spatter schreef:
vragen jullie dan steeds een gezondheidsverklaring aan?
Hangt voor mij van de situatie af. In jouw voorbeeld zou ik het wel doen.

Ik woon dichtbij de Duitse grens en heb klanten die in Duitsland wonen en hier komen met hun paard. Die vragen echt niet iedere keer een gezondheidsverklaring aan en omgekeerd doe ik dat dus ook niet als ik een keer naar Duitsland ga.

Paar jaar geleden regelmatig op en neer gereden met een paard naar Groningen. Dan is de snelste route voor ons over Duitsland. Toen ook vaak de A31 gepakt en nooit aangehouden. Is heen en terug dik 250 km, dus aanhoudkansen te over :D Maar die snelweg loopt wel dicht langs de Nederlandse grens en ik was met een trailer i.p.v. vrachtwagen.

Als ik verder Duitsland in moet, vraag ik wel een gezondheidsverklaring aan. Ik moet er niet aan denken dat ik 500 km van huis aangehouden wordt. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat je echt stempels bij de grens moest halen voor je paard. Dat was pas een ellende: uren in de brandende zon wachten op een dierenarts :( Dus eigenlijk valt het tegenwoordig best mee, al blijf ik het vreemd vinden dat een gezondheidsverklaring in deze tijd van een Verenigd Europa nog nodig is.

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:51

Ben gister 10 km langs de duitse grens gereden en zat me idd af te vragen dat ik van de zomer beter aan de andere kant van het kanaal kan rijden. Aan de duitse kant, daar is een schouwpad ipv fietspad, dus een stuk veiliger. Nu reden er gelukkig maar weinig fietsen met alle sneeuwresten.

Ik zou idd voor een ritje in de trailer geen gezondheidsverklaring aanvragen.

De bak was hier met sneeuw ook prima te rijden, dus van het weekend mooi kunnen genieten van het mooie weer!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:02

Hallo allemaal,
Is dit een open topic of besloten?

Ik heb mijn paard en zijn gezeldschap shet bij mijn schoonouders staan en regel daar alles rondom de paarden ( het voeren , mesten etc) Echter heb ik vragen over hoe jullie , van jullie mest af komen. Om hier nu een aparte topic voor te open lijkt me wat teveel. Volgens mij zit hier genoeg kennis.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:05

Ik heb niet veel omdat ik stalmatten heb en niet opstrooi, dus alleen pure mest en die mag ik in de winter bij de buren op het land doen.

Geen gesloten topic hoor, iedereen is welkom :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:07

Hier ook regen, natte sneeuw en hagel door elkaar. Alles is zeiknat.

Ik sleep alleen met de hand. Ooit eens geprobeerd met een tractorband, maar in de toen nog mulle paddock had ik na 10 meter de moed al opgegeven, haha. Die work-out was me iets te pittig. Ik kreeg dat ding niet of nauwelijks in beweging. Als het nodig is, dan hark ik nu wat. Ze vinden het heerlijk om gaten te graven en die gooi ik dan weer dicht.

Wij hebben nu nog de mest in een aanhangwagen die we enkele 100 m verderop bij een boer brengen. Moet zeker 2x per week, eigenlijk wel 3x per week, bij 4/5 paarden op vlas.
Ik heb de mest minimaal 3x 'in handen' (de kruiwagen in, de kruiwagen uit, de aanhangwagen in, de aanhangwagen uit) en dat vind ik te arbeidsintensief, daarom willen wij graag t.z.t. een mestplaat. Wel weer een investering om aan te leggen en regelmatig te laten legen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-02-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:08

@XUlyssesX, dit is een open topic ;) Mest is ergens op pagina xxx besproken :+ ongeveer 27 december...

Als je in dit topic zoekt op 'container' krijg je al een heleboel hits en weet je ongeveer waar je moet zoeken ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:08

XUlyssesX schreef:
Hallo allemaal,
Is dit een open topic of besloten?

Ik heb mijn paard en zijn gezeldschap shet bij mijn schoonouders staan en regel daar alles rondom de paarden ( het voeren , mesten etc) Echter heb ik vragen over hoe jullie , van jullie mest af komen. Om hier nu een aparte topic voor te open lijkt me wat teveel. Volgens mij zit hier genoeg kennis.

Open :D

Mest afvoer...mooiste is een boer met een maïsveld,als je die in de buurt hebt kun je vragen of hij het wil hebben.Vaak geen probleem...ik mag het van de boer over het hek kieperen.Naast ons land zit een maïsveld :D

Verder zijn er veehouders die mest in hun ligboxenstal gebruiken...tuinders zijn er ook vaak dol op.
Je kunt altijd een advertentie zetten of het over eigen grond gebruiken.(Voor tuingrond wel goed composteren ivm zaden.Laat het wel het liefst een jaar liggen,krijg je erg mooie grond van :j )

Ik gebruik overigens ook 2 groenafvalcontainers...worden hier elke 14 dagen gratis opgehaald om bio-energie op te wekken :)

Zijn er geen opties bij je in de buurt dan zul je het af moeten laten voeren :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:09

Wij hebben veel ruimte om een mesthoop te maken. Ik denk dat ik die 1 of 2 x per jaar door de loonwerker laat ophalen. Zal ongeveer 150,= per keer zijn denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:16

@[***]: over hoeveel m3 heb je het dan, want ik betaal hier de helft :D

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:16

Ok dat valt nog mee 150 euro per legen [***].
Onze bult ligt er al vele jaren en is ontzettend groot helaas.

Ik zal eens informeren bij boeren in de regio Tinky.
Waar heb jij die groene containers geregeld? Via een bedrijf in de buurt?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:19

Ik heb een mesthoop. Het is 4x6 en dan 2 meter hoog ongeveer. Hij is nu wel echt vol aan het raken, maar dat is wel vanaf september 2013 dus het grootste deel ligt er al een tijdje. Nu scheelt het ook wel dat ik nu maar 2 paarden heb en weinig strooisel gebruik. Leeghalen kan door de buurman die het over het land rijd. Dat kost niks (zijn schapen lopen er op ) Als ik m leeg laat halen kost dat me geloof ik 75 euro.
Slepen doe ik mijn Johny boy met een weidesleep erachter.

Ik heb nog een vraag. Mijn paarden lopen al sinds april 2013 los. De schuur is van hout. Afgelopen week hebben de dames de schuur echt misbruikt gewoon. Ze vreten hele stukken hout eraf. Hoe kan dat nu ineens? Ik heb nu een deel van de paddock afgezet want het was echt bizar wat ze deden. Maar om de deuren heen is alles ook hout. Heeft iemand een tip?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:19

Ik ben wel benieuwd hoe groot jullie mesthoop is, want als ik aan drie aanhangwagens per week zit, dan zou dat ding bij ons gigaaaantisch moeten worden en daar hebben we geen ruimte voor. -O-

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:21

Het ligt aan veel dingen Lorette. Ik strooi in de winter vlas in een hoekje van de stal. In de zomer gaan ze maar in het zand liggen. En ik heb momenteel maar 2 paarden staan. Ook slinkt de mesthoop als het een tijd ligt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:26

Wat wat betreft het hout vreten... Ik heb geen tips. Mijn merrie zit nergens aan, mijn ruintje ook bijna niet. Maar de andere paarden…. Net bevers!! _-:( Ook al is het ‘vies’ hout of hardhout. We hebben de omheining van ons oude huis 100% onbeschadigd meegenomen naar het nieuwe huis, dus ik dacht dat geen enkel paard er van zou eten, maar helaas… De stroom zit er tussen ipv voor de planken, dus daar kunnen ze vakkundig omheen knagen.
Ook al voer ik de hele dag door hooi, liggen er likstenen in de hooibakken, geef ik wilgentakken en liggen er speeltjes in de paddock. Als ze ‘paddock paradisen’(zo noem ik het als ze op het pad staan en rond de paddock en longeercirkel grasmaaien), dan vreten ze nog aan het hout. De paarden die het doen, die krijg ik er niet vanaf. Daarom wil ik absoluut geen houten stal en daarom ga ik volgens jaar een andere omheining neerzetten. Lint in plaats van hout. Veel minder mooi, maar ik erger me groen en geel als ze weer staan te knagen…
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-02-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:26

@loretta: zo'n ding klinkt heel erg in hoor.
Mijn mestboertje komt met een 25 m3 bak en dan staat er een kop op. Soms is mijn mestput dan nog niet eens helemaal leeg. Terwijl die 15 m3 is :)

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:27

Wij hebben zomers een mesthoop, 's winters gaat het idd het maisland van iemand uit de buurt op. Ideaal.

Onze stal heeft een houten opbouw, in het begin heeft paard behoorlijk geprobeerd eraan te knagen, maar door systematisch de "uitstekende" balken, deurposten etc. in te smeren met anti-bijt is het probleem helemaal opgelost.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:28

Toen wij er nog 2 op stal hadden staan savonds, had ik per week een goede volle aanhanger mest. Dit bracht ik meteen weg dus had er thuis geeen last van (reed de auto met aanhanger de schuur in, aanhanger vol scheppen en wegbrengen).

Nu hebben we denk ik een mesthoop van 2,5x3 en nog geen meter hoog waar alleen nog de mest van de kippen en konijnen op gaat. Deze ligt wel in de wei maar daar hadden we nou eenmaal plek.

Voor de vergelijking, op de stal waar ik werkte, kwam er elke week van ongeveer 110 paarden een goede volle grote vrachtwagen mest uit de stallen, en dan was er meestal nog wat blijven liggen omdat de vrachtwagen vol was.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:30

Mest zakt heel erg in. Wij hebben zelf stro en kunnen met een mestbak van ong 4x4 meter?? (zal eens nameten) een winter doen. Dan wordt hij wel regelmatig met de voorlader opgedruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:34

Effe denken hoor. Het gaat om een betonpad van een meter of 60 lang en zeker 5 meter breed. Daar kan ik behoorlijk wat mest op kwijt. Ik weet eigenlijk zo niet hoeveel m3 dat is. Woon er nog maar een maand.

Ik schat dat als het pad voor de helft vol ligt, redelijk hoog, dat er dan zo'n grote trekker met een kiepwagen vanaf komt.
In de zomer gaan 24/7 op het land, maar dan ruim ik wel de drollen van het land. Dan komt er geen vlas/stro bij op de mesthoop.

Ik weet nog niet hoe we het later gaan doen, misschien is er wel iemand die het gratis wil hebben, maar in eerste instantie bel ik de loonwerker. Lekker makkelijk..... Ik heb voorlopig genoeg andere klussen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:36

60 bij 5?? Dan hoef je de mest volgens mij nooit meer op te laten halen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:39

_Lorette_ schreef:
60 bij 5?? Dan hoef je de mest volgens mij nooit meer op te laten halen. :P

:') :') ja dat was ook onze gedachte, toen we voor het eerst gingen bezichtigen....