Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Wat een onzin Lusitana, moet je hier eens komen kijken naar de boerderijen waar de trekpaarden nu nog steeds zo gehouden worden als 10tallen jaren terug.
Gewoon de hele winter de stand in hoor, er is niets verandert aan die oude schuren.
Halve wanden vind ik behoorlijk sneu, het kan wel bij paarden aan huis, altijd dezelfde samenstelling, maar op een pensionstalling? Het is al erg vervelend dat paarden op stal constant in elkaar persoonlijke ruimte staan, maar met halve wanden kunnen ze zich helemaal niet meer afzonderen zoals een paard op de wei of ruime paddock dat wel kan.... Je buurvrouw zal maar een zure zijn...
tita schreef:Bovendien een zwaar lekkende hartklep dus.... altijd paarden die dat voelen of weten en hem gaan pakken...en als het dan zover is dan stop ie niet
Apple schreef:De kanttekeningen die je hierbij nog kunt plaatsen is dat het gaat op veulens die gescheiden worden van hun moeder (sowieso een stressvolle ervaring). Daarnaast staat er ook niet bij of de stalveulens ook weleens uit de stal komen. Als deze dieren echt 24/7 in een boks gehouden worden en dan ook nog eens van hun moeder gescheiden zijn dan is het geen wonder dat er vreemd gedrag ontstaat.
VogeltjeM schreef:Over huisvesting in groepen, een review uit 2011, de conclusie:
The authors argue that the domestic environment
should, whenever possible, offer horses the opportunity
to socialize with other horses.
Citaat:This can best be achieved by keeping horses in groups. There may not be one best
method that should be chosen in practice, because factors
such as available space, feeding regime or individual horse
characteristics must be taken into account.
Citaat:However, this review has revealed that, despite the ample work done in
other species related to keeping animals in groups, there
is insufficient scientific data on horses. This lack of knowledge
may hinder objective decisions in practice that could
optimize management and thereby ultimately improve and
safeguard horse welfare and human safety. It is a particular
problem when, unlike the people responsible for the
majority of other farm animals species, who have farm animal
management as their profession, the majority of people
with responsibility for horses are keeping them for leisure
purposes.
Gini schreef:En permanent 24/7 ben ik net zo op tegen als jij hoor. Dat noem ik ook echt geen evenwicht meer.
Maar als er een stal is op 30 km waar een paard 14 uur per dag buiten komt in de winter of er is een stal op 10 km waar een paard 10 uur per dag buiten komt in de winter, dan snap ik dat een persoon daarvoor kiest.
Ik vind dat Lusitana een paar keer heel mooi verwoordt wat ook mijn mening is. Ik hou natuurlijk ook van paarden die buiten kunnen staan en zorg er zelf voor dat mijn paard zo veel mogelijk aan haar trekken komt.Ik ben dus geen voorstander voor het massaal ophokken van paarden. Maar ik kijk niet negatief tegen een stal aan. Ik snap de redenering van een paard tijdelijk op stal te willen hebben.
Sees schreef:Bowen schreef:Dat is wel de ideale manier van stallen naar mijn mening. Dat zou ik zo graag hier in nederland meer zien als de norm, halve wanden e.d. dat zou al zo verschrikkelijk veel schelen.
Weet je dat ik zo maar denk dat heel veel eigenaren dit helemaal niet willen uit angst voor bijtwonden?
VogeltjeM schreef:Paarden zijn geen roofdieren dus vermoorden zullen ze hem waarschijnlijk niet om zijn afwijking, mochten ze het al doorhebben dan misschien hoogstens geen leiderschap van hem accepteren.
tita schreef:In de weide stonden ze met stuk of 11 ruinen alle leeftijden en stuk van ong 100x50 m iig heel groot je deed er 15 min over van ene naar ande kant te lopen in de lengte.
Elke jaar was er wel gedonder met die jonge grut
Apple schreef:Mensen met paarden. Dat is de conclusie.
En dan kom je er inderdaad op uit dat een stalregime met paard in boks (en wellicht enkele uren in een weide of paddock buiten gezet door een staleigenaar) voor de meeste eigenaren het veiligste is.
Sees schreef:Eigenlijk ben ik het gedurende het hele topic overwegend met je eens geweest maar met je laatste zin ben ik het niet helemaal eens. Wij hebben een gemengde, hele stabiele kudde met een duidelijke hierarchie. Er stond een wat ouder paard in die vaak kwakkelde met de gezondheid, die werd over het algemeen geaccepteerd maar stond wel laag in rang. Toen hij écht ging kwakkelen en ook niet meer overeind kwam na het liggen, hebben ze collectief op hem in staan trappen en daarna weinig mogelijkheden nog onbenut gelaten om hem te grazen te nemen, verschrikkelijk
om te zien maar wel heel natuurlijk. In de natuur zou zo'n dier niet overleven en om de overlevingskans van de kudde te 'garanderen' zal zo'n paard verstoten worden. Het paard heeft niet lang meer geleefd na dit gebeuren overigens (in laten slapen).
Vermoorden zouden ze zeker niet hebben gedaan maar verwonden had toch wel gekund.
Sees schreef:Overigens snap ik dat je kritiek hebt op de uitspraken die Vogeltje doet over jouw ruin omdat ze hem niet zou kennen en een foto inderdaad een momentopname is. Echter is het wel zo dat de opinie van de eigenaar uiteraard gekleurd is vanwege de emotie die er achter zit en dat een buienstaander dus vaak juist objectiever kan kijken.