[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:43

Hoe lang geef je al uit slowfeerders Grit?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:35

Ongeveer een jaar of 3.

En ze eten niet echt subtiel, dus ik snap jouw vraag wel. Het slowfeeden is nog een relatief nieuw fenomeen, wie weet gaat iemand dit nog een keer goed onderzoeken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:47

Ja dat zou fijn zijn, want hoewel ik echt heel erg van het onbeperkt ruwvoer verstrekken ben, twijfel ik wel eens aan het effect op het lichaam. Het blijft een onnatuurlijke houding, ze eten niet vanaf de grond, ook al hangt die van mij tot op de grond. Ik zie mijn veulen bijvoorbeeld een soort zijwaartse trekbeweging maken met zijn hoof/nek. Ik twijfel wel eens of ik niet gewoon een haybar/plank in de hoek moet hebben. Aangezien hij niet anders kent dan onbeperkt ruwvoer, heeft hij ook geen neiging te blijven eten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:58

Hier ook nooit problemen met de netten en tanden of andere dingen.
Al ben ik altijd wel op zoek naar nog eens ander soort slowfeeder om af te wisselen naast de netten.
Liefst nog meer slow.. maar tot nog toe valt het niet mee.
Ik heb een palletbak met raster gehad, maar die gaf teveel geluid. Net zo voor een vuilnisslowfeederbak.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:16

Wij hebben ook al verschillende varianten geprobeerd.
Bak met raster vind ik eigenlijk het prettigst qua eethouding, maar het maakt bij ons ook lawaai en de staleigenaar geeft het extra werk.

Een eerstvolgend plan is om het ruwvoer weer gewoon vrij te geven en extra stro aan te bieden met slowfeeders met 2 cm. maaswijdte. Stro krijgen ze nu door het kuil gemengd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:21

Interessant dat ik hierbij weer binnen komt vallen. Wij willen eigenlijk af van de opgehangen slowfeeders. Hier wel eentje die volgens de osteo door de houding wat vast zat. In verband met de snelheid van eten en het verspil wil ik dan niet weer terug naar het los voeren. We zijn aan het oriënteren op bakken, maar dat lijkt ook lastig om het betaalbaar te houden.. Leuk paarden :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:25

hahaha dus meer mensen die gewoon weer terug gaan... maarrrrr, wel onbeperkt dan ook? Of gaan jullie dan weer met hooibeurten werken. Ik wil dus los EN onbeperkt. Volgens mij maakt het bij mij niks uit, want die kleine vreet gewoon net zo snel uit zn hooinet als uit een voerton op de grond bijv. Dus nu denk ik aan een hoek in de stal afzetten, zodat ik daar hooi in kan stouwen. Eigenlijk hetzelfde als een haybar, maar dan heel oldschool.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:30

Wij hebben onze kunststof bak voor 25 euro op mp gekocht en de andere hebben we van (glad) hout gemaakt. De overige attributen (raster, net, bevestiging ed) komen er dan nog wel bij. We moeten ook wel eens wat vervangen. De netten zelf blijven toch de duurste investering.

Onbeperkt gaan we niet doen, ik ben blij dat ik hem in een acceptabele conditie heb. Toen ik hem kocht was hij moddervet.
Bij ons wordt ook paardenkuil gevoerd. Met voedingsarmer hooi zou het misschien wel kunnen, maar dat moeten we dan weer zelf regelen. Ik kies dan toch voor het gemak en een lager kostenplaatje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:35

Brendaaaa schreef:
hahaha dus meer mensen die gewoon weer terug gaan... maarrrrr, wel onbeperkt dan ook? Of gaan jullie dan weer met hooibeurten werken. Ik wil dus los EN onbeperkt. Volgens mij maakt het bij mij niks uit, want die kleine vreet gewoon net zo snel uit zn hooinet als uit een voerton op de grond bijv. Dus nu denk ik aan een hoek in de stal afzetten, zodat ik daar hooi in kan stouwen. Eigenlijk hetzelfde als een haybar, maar dan heel oldschool.

In de box voeren we gewoon het voordroog los. Maar ze komen pas laat binnen en gaan 's ochtends vroeg weer naar buiten. We vullen de netten 1x per dag bij, dus willen eigenlijk dat ze de hele dag kunnen eten buiten.

Ik ga even op MP kijken voor de bakken, die ik eerst tegen kwam waren allemaal 100,-, daar wordt je niet echt vrolijk van..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:44

Onbeperkt voeren, zelfs met slowfeeders, is hier geen optie.

Ik heb een bak met raster (van Bedaf), maar dat levert dus geluidsoverlast op. Ook alleen de bak, want die wordt gewoon omgekiept door mijn pony's :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:48

Voor de marktplaats speurders, welke zoekwoorden gebruiken jullie? :o?

@Dyonne, wij voeren semi-onbeperkt denk ik. Ongeveer een kruiwagen per paard, wat meestal of net op is na een dag, of nog iets heeft. Daarna komen ze op stal waar een portie voor de nacht ligt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:48

Bedoel je met raster een ijzeren/metalen raster?
Ik ging uit van een buizensysteem met slowfeedernet.

De bakken zitten bij ons goed vast in de loopstal, anders zouden het ook gooiprojectielen worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:49

Palletbox, kunststof bak.
Meest gunstig is als een particulier er een in de garage heeft staan en er vanaf wil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:00

Bedankt Grit, ik zocht namelijk op grote bak, nou, dat waren niet echt grote bakken die ik kreeg :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:01

Deze heb ik:

Maar ook met hooinetten erin zorgt het omgooien van de bak voor geluid..
Dit raster is ook niet voldoende slow.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:04

Brendaaaa, als je een haybar maakt, kun je hier toch ook een gevuld hooinet inleggen, dan heb je toch een slowfeeder, maar wel met de juiste hoofdhouding.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:09

JA, dat is idd een heeeel slim idee Stelvio, moet je ff zien hoe je het vastmaakt in die bak, maar daar is vast een plan voor te bedenken. Goed idee!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:11

Ah, prijzen lijken erg mee te vallen van de palletboxen. Hebben jullie ze zelf opgehaald of laten brengen? Jammer dat we in zo'n uithoek wonen, alles pas vanaf een km of 70 :(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:13

Wij hebben de bak opgehaald, was voor ons toen ook een kilometer of 60. We hebben er maar een uitstapje van gemaakt :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:31

Ik heb zelf een quarantaine bak gekocht via marktplaats voor 35 euro incl brengen. Mijn vriend heeft deze tot ongeveer de helft afgezaagd en 4 karabijn haken in gemaakt waardoor ik 2 hooinetten kan ophangen. De bak is nog niet in gebruik dus of het ook echt gaat werken is even de vraag. Vriendlief en ik hadden een miscommunicatie met het ophangen vd haken dus het is nu iets minder praktisch.

Mijn haffies krijgen 2 keer per dag gevoerd, dus geen onbeperkt hooi omdat ze dan echt dicht groeien.

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:39

Zijn jullie paarden zo ruw met de netten?

Misschien heb ik ook wel gewoon echt een gentleman op stal. Hij heeft een zelfgemaakt -groot- net hangen, aanhangwagen net. Niet idioot stevig eigenlijk, maar hij heeft het nu ongeveer 8 maanden hangen, en hij houdt hem prima heel.

Ik zie hem niet vaak op stal (Ik kom vaak overdag, en dan loopt alles buiten) maar de keren dat ik hem zie, knabbelt hij heel rustig hapje voor hapje. Hij peutert het hooi met zijn lippen uit het net, dan pak hij het met zijn tanden en trekt het uit het net.
Maar alles heel rustig, zonder plukken of rukken.

Dus bij Tweet verwacht ik helemaal geen fysieke problemen door deze manier van voeren.
Sterker nog, in zijn geval zorgt het er mede voor dat hij in orde blijft.

Maagzweer problemen -nu onder controle- en luchtzuiger. Gelukkig zuigt hij normaliter alleen op stal, nooit op het land. Dat luchtzuigen zorgt wel voor slijtage aan zijn tanden, en daarbij spant hij zijn hals wel fiks aan. Mede door het hooinet is ook het luchtzuigen beduidend minder. En daarmee dus sowieso lichamelijk beter voor hem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:30

Ik hou van slowfeeden, maar niet van verticale netten. Ik wil dat mijn paarden in een normale houding eten.

Ik heb geperforeerde palletboxen en ben er erg tevreden over. Er blijft nooit water instaan en het stof zakt mooi door de gaten heen.
Ik heb geen buizensysteem omdat ik wil dat het geluidloos is. In de bak zit een net waar ik het hooi onder leg. Het net zit dus vast aan de bak en kan in één hoek open en dicht, zodat ik het dus kan vullen.

Een ander systeem wat ik heb en nog beter werkt (qua langzaam eten) is het vrij ophangen van een hooibaaltje met net eromheen. In een boom heb ik aan een dikke tak een touw gehangen, pvc buis eromheen (zodat ze niet in het touw verstrikt kunnen raken) en aan het uiteinde van het touw een lus met karabijnhaak.
Een net om het hooibaaltje heen en zo vanaf de kruiwagen aan de haak klikken. Het hangt ook vrij laag, goed onder borsthoogte, dus fijne eethouding.
Doordat het vrij hang slingert het heen en weer en kunnen ze er ook geen kracht op uitoefenen +:)+ .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:34

NiFallor schreef:
Ik heb geen buizensysteem omdat ik wil dat het geluidloos is. In de bak zit een net waar ik het hooi onder leg. Het net zit dus vast aan de bak en kan in één hoek open en dicht, zodat ik het dus kan vullen.
Aan zoiets had ik ook al aan zitten denken. Hoe heb jij het net vastgemaakt aan de bak?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:43

Jk heb wel een pony die vast zit in zn hals, maar dat komt door een andere rede (1x t voordeurtjevan de trailer uit gesprongen terwijl hij vast stond en eens op zn kop in de punt van de trailer gelegen, worden halzen niet beter van....).

Ik heb halve kuubskisten met een simpel ej net met een haak aan de bodem vast, een jet tegen het hek en 2 hartog bakken. Pony's wisselen van plek, dus ze eten allemaal op meerdere manieren.

De kuubskisten met netten bevallen het best, ik zoek alleen netten met nog kleinere gaatjes. Kan ze mooi alvast klaar maken zodat ook een keer iemand anders makkelijk kan voeren wat ik klaar gelegd heb.

Ik heb ook een rooster (net met een redelijk zware buis, met kettingen vast op de bodem), maar die maakt redelijk wat herrie. S Winters achter op t land geen probleem, maar op het erf tussen 2 boerderijen niet echt een succes (zeker zomers niet als je de ramen open heb staan).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:52

Grit schreef:
NiFallor schreef:
Aan zoiets had ik ook al aan zitten denken. Hoe heb jij het net vastgemaakt aan de bak?

Met touw geregen. Door de perforaties van de bak gaat dat heel makkelijk.

Het net is vrij ruim en zit vrijwel bovenin de bak vastgebonden, als het leeg is hangt het goeddeels op de bodem van de bak. Als ik wil kan ik de bak met een flinke kop erop vullen doordat het net zo ruim is (wat ik in de winter nog weleens doe als het echt heel erg koud is).