Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:04

even dit topic opgezocht?

Ik gebruik nu even strokorrels. Ik run een pensionstalling met zo'n 13 paarden. Eerst gaf ik altijd vlaslemen:

Gebruik:

2 pakken(30 kg) voor verse stal(3 op 3) 3 pakken voor stal van 3 op 4. Dan iedere week ik pakje opstrooien en ze stonden er altijd netjes bij...

Ik betaal voor vlas 6,90 euro... Dus is start kleine 14 euro / 3 weken is 21 euro bij is ongeveer zo'n kleine 35 euro per maand.

Met strokorrels start ik met 6 zakken aan 5,60? dus 33,60? en na 2 weken zijn die dus smerig vuil (worden alle dagen uitgemest) In het begin super maar na even word het een smerig boeltje, dan mag ik dus weer gaan opstrooien en zit ik rap aan zo'n 50 euro of meer per maand...

Voor mij dus grandioos gebuist...

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:12

Welk merk korrels heb je? Als je meerdere korrels tegelijk inkoopt ligt de prijs een stuk lager . Ook kun je proberen te mengen of totaal overschakelen op Reformer stronestjes. Mij bevalt het mengen van beide producten zeer goed.
Hier totaal geen problemen, een goed stalbeleid zorgt hier voor prima stallen die zelfs na 9 en 8 maanden niet leeg gehaald hoeven te worden. Elke dag de hopen en de natte plekken verwijderen is voldoende.
Zie volledig verslag via onderstaande links.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:36

Hmm... je moet er wel bij zeggen dat het niet alleen aan goed stalbeleid ligt, maar aan de smerigheid van je paard(en).
Blijkbaar zijn die van jou toch echt een stuk schoner dan de gemiddelde ruin. Ik doe nl. precies hetzelfde als jij maar ik kan echt niet zo lang met een stal doen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:37

Haha...tjaa.....de 2e merrie, Helianthe is toch echt een mestverspreider hoor....'s ochtends kost het me wel wat extra tijd om alles op te zoeken maar ach...uiteindelijk is het toch weer netjes.

Blijft toch moeilijker met een ruin, mijn buuv een paar huizen verderop is ook jaloers op mijn stalletjes.

Ook de paarden zijn niet eerlijk verdeeld :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:35

marahorse schreef:
even dit topic opgezocht?

Ik gebruik nu even strokorrels. Ik run een pensionstalling met zo'n 13 paarden. Eerst gaf ik altijd vlaslemen:

Gebruik:

2 pakken(30 kg) voor verse stal(3 op 3) 3 pakken voor stal van 3 op 4. Dan iedere week ik pakje opstrooien en ze stonden er altijd netjes bij...

Ik betaal voor vlas 6,90 euro... Dus is start kleine 14 euro / 3 weken is 21 euro bij is ongeveer zo'n kleine 35 euro per maand.

Met strokorrels start ik met 6 zakken aan 5,60? dus 33,60? en na 2 weken zijn die dus smerig vuil (worden alle dagen uitgemest) In het begin super maar na even word het een smerig boeltje, dan mag ik dus weer gaan opstrooien en zit ik rap aan zo'n 50 euro of meer per maand...

Voor mij dus grandioos gebuist...

En wat kost je arbeid (vegen/opstrooien, slepen met materiaal, afstoffen/schoonhouden van het gehele gebouw), opslag (afschrijving, onderhoud, rente), mestafvoer, etc. ????
Al met al ben ik met strokorrels e.d. vele malen goedkoper uit dan met vlas, stro of houtmot. Ik vraag me dan ook af hoe anderen alles berekenen, zowel fiscaal als bedrijfseconomisch; zeker als je een eigen stal runt....

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:48

Ik ben per paard zo'n 75 euro per maand aan strokorrels kwijt (met stro niet eens de helft daarvan). Minder afval scheelt heel weinig in de kosten, dat is zo'n 3 euo per paard per maand wat ik op mestafvoer bespaar.
Qua arbeid moet ik nog steeps vegen, slepen, schoonhouden en nu de hele stal elke dag omscheppen wat best zwaar is. En ook nog eens bij 3 de hele stal zeven want die jongleren ook met de mestballen. Dus qua arbeidstijd en mate van inspanning ga ik er waarschijnlijk ook op achteruit als ik het met stro vergelijk.
Qua opslag ben je idd minder ruimte kwijt, maar ik heb opslag zat, dus nu gebruik ik daar minder van en heb ik dus dezelfde afschrijving, onderhoud, rente etc..

Als ik dit nu zo bekijk zit ik me gelijk af te vragen of ik maar niet terug moet switchen naar stro, want mijn stallen houden op dit moment nog geen twee weken uit. Dan moeten ze weeeeeer leeg..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:27

Citaat:
Al met al ben ik met strokorrels e.d. vele malen goedkoper uit dan met vlas, stro of houtmot. Ik vraag me dan ook af hoe anderen alles berekenen, zowel fiscaal als bedrijfseconomisch; zeker als je een eigen stal runt....

ik run een eigen stal, met strokorrels kost de ruinenstal:
2 pakken per week, kosten: 14,= euro

met vlas ben ik ook 2 pakken kwijt: kosten 10.= euro.

aanvang strokorrelstal: 8 pakken!!
aanvang vlas stal: 5 pakken.

dan vind ik het ook een groot nadeel dat de hoeven dichtgeplakt zijn met een koek van strokorrel, iets wat op mij erg eng over komt.

en dan zit ook nog het paard onder het grut van de korrel. Overal zie je dat grut, in de manen, in de staart op de deken, wat er moeilijk af gaat. Het is vochtig. Niet zo leuk, als je geregeld op wedstrijd gaat, of als je paarden voor de verkoop hebt.

vlas gaat ook in de manen en staart zitten, maar dat borstel je er heel eenvoudig af. Op de deken rolt het er al vanzelf af.

Bovendien heb ik nu weer een dikke pak vlas in de stal: ze kunnen weer lekker rollen en schuddden, iets wat ik bij de strokorrel erg heb gemist....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:44

Citaat:
ik run een eigen stal, met strokorrels kost de ruinenstal:
2 pakken per week, kosten: 14,= euro

Heb jij bijzondere korrels dan?
Ik betaalde eerst voor de strokorrels 5,83 p/zak 20 kg = 0,29 p/kg. (bij aankoop pallet 50 zakken)
....en ik betaal nu voor de chopped k 4,53 p/zak 14 kg = 0,31 p/kg. (bij aankoop pallet 60 zakken)

Hierop zou je dus behoorlijk kunnen besparen per maand.

Groot inkopen is veel goedkoper.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:22

Ik heb 4 paarden en allemaal staan ze op strokorrel. Moeder Furia is een viespeuk, dochter Biola mest redelijk aan de zijkanten en plast in 1 hoek. Koos, friese ruin is heel schoon. Aan de ene kant plassen en de andere kant mesten. Dan ons pensionpaard Opa, is een viezerik. Waar zijn kont staat laat hij het vallen.
Nu ze meer op stal staan, verbruik is iets meer korrels. Per week gaat er 1 zak in. Elke dag de mest weghalen en als ik een sopplek hoor, dan haal ik die ook weg.
Ik heb een merkloze korrel en de stallen zien er top uit. Ik betaal 6.50 per zak van 20 kg.

Ik denk dat het meer aan de korrel ligt, dan aan het mestbeleid. Als je net zoals ik de mest elke dag weghaal en de natte plekken, dan zou je kunnen zeggen dat je stal er ook top uit zou zien. Als dat niet zo is, dan ligt het echt aan de korrel of de hoeveelheid in je stal. Haal je veel weg of ben je pietleutig met mesten.
Dan ook nog wat de ondergrond is van de stallen. Ze staan bij mij op beton zonder afvoer. Heb je een afvoer, dan scheelt dat ook weer extra vocht.
Furia staat vanaf januari/februari op de korrel. De stal is vele malen droger. Ze heeft op stro en gehakselt stro gestaan en op zaagsel. Ik moest echt 2 x per week een baal erbij gooien en nu 1 zak korrel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:52

Citaat:
Ik denk dat het meer aan de korrel ligt, dan aan het mestbeleid. Als je net zoals ik de mest elke dag weghaal en de natte plekken, dan zou je kunnen zeggen dat je stal er ook top uit zou zien. Als dat niet zo is, dan ligt het echt aan de korrel of de hoeveelheid in je stal. Haal je veel weg of ben je pietleutig met mesten.

Hier kan ik me helemaal in vinden :D
Het zal zeker een combi zijn van beide zaken. Je kunt wel een goede korrel hebben maar als je niets weghaalt aan hopen en natte plekken gaat het toch écht een zooi worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:52

maar wanneer je elke week een nieuwe zak erbij gooit dan kom je op hetzelfde uit als mij. ik gooi elke week een baal zaagsel erbij. Dan zijn de kosten eerder afhankelijk van het pak zaagsle of strokorrel. In verbruik zit je dan gelijk.

overigens mijn reformtaler stal die kan natuurlijk langer mee ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:26

In verbruik en kosten wel gelijk, maar zaagsel is veel volumineuzer dan een zak korrels, ik vind dat 1 zak zaagsel is gelijk aan 2 zakken korrels. Maar met zaagsel heb je veeeel meer afval en dat kan je niet zomaar als mest voor je wei of volkstuintjes gebruiken, dat hout blijft te lang liggen en verzuurd je grond.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:32

Citaat:
Ik betaalde eerst voor de strokorrels 5,83 p/zak 20 kg = 0,29 p/kg. (bij aankoop pallet 50 zakken)
....en ik betaal nu voor de chopped k 4,53 p/zak 14 kg = 0,31 p/kg. (bij aankoop pallet 60 zakken)

dat houdt dus in, dat je 6.20 euro betaald voor 20 kilo chopped.

Natuurlijk is groot inkopen voordeliger, maar dat is met vlas ook zo.
Ik heb met de prijsvergelijking rekening gehouden met 1 pallet.

Wat stalbeleid hier betreft: ik ben een pietlut.
Haal er eerder teveel uit dan te weinig, strokorrel is dan zeker veel duurder.

Afgezien daarvan vind ik het zicht in de stal niet fris .
Ieders het zijne, maar voor mij geen strokorrel meer.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:02

Dinopino schreef:
maar wanneer je elke week een nieuwe zak erbij gooit dan kom je op hetzelfde uit als mij. ik gooi elke week een baal zaagsel erbij. Dan zijn de kosten eerder afhankelijk van het pak zaagsle of strokorrel. In verbruik zit je dan gelijk.

overigens mijn reformtaler stal die kan natuurlijk langer mee ;-)

Ik verbruikte bij Furia bijna 2 zakken zaagsel tegenover nu 1 zak korrels per week. Dat scheelt dus 6.50 per week, dat is een hele hoop euries per jaar!!!! Dit is even makkelijk verdient.

De mesthoop ligt er vanaf maart dit jaar. Normaal moest ik de mest 2 tot 3 x per jaar weg laten halen. Nu misschien 1 x per jaar a 50 euro, is weer euries verdient.
Op jaar basis scheelt het enorm veel geld. Arbeids inspanning is nu ook minder als met zaagsel, stro, aubiose of vlas.
We gaan geld overhouden :D Lang leve de korrel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:11

Fris idd niet, ik zie ook niet meer het verschil tussen korrelpoeder en kapotgelopen mest..zelfde kleur..en dat oogt ook niet fris.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:02

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:08

Met gewoon stro moest ik toch zeker twee, drie keer per jaar onze mestplaat laten leeghalen. En met uitmesten neem je vaak ook veel stro mee dat best nog een dagje had kunnen liggen.. Nu hoef ik maar één keer per anderhalf jaar laten ruimen- alleen dát al spaart een heleboel geld aan loonwerkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:57

Diana hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb heel snel een koek en die schep ik er uit en ververs weer. helaas moet ik de korrels goed nat maken anders eet hij ze allemaal op, mijn winst ben ik dan kwijt, want dan nemen ze nog maar minimaal aan vocht op en dan heb ik dus vrij snel die koek.

Ik moet echt de volgende keer crushed hebben, maar ik snap niet waarom ze niet in poedervorm verkocht worden, dan maar minder kg in een zak, maar dat kan ook heel erg goed geperst worden, dan kunnen ze voor minder geld verkocht worden, is meer business weet ik zeker en dan moet je gewoon een pallet of 2 a 3 per jaar bestellen, voor het zelfde geld, maar dan heb je het gedoe met natmaken niet meer en dan worden de zakken misschien ook niet meer kapot geknaagd door de muizen, want poeder hebben ze niets aan, korrels ik lekker knagen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:04

Tja...kwestie van bijhouden denk ik. Doe verder niets bijzonders.
Voordat ik de chopped in de stal gooi maak ik ze ook nat en wel als volgt: ik gooi 1 zak korrels in de kruiwagen, gooi daarbovenop 1 emmer regenwater, meng het door met een schep, laat het ong. 10 min. staan (dan is het grotendeels droog) en vervolgens gooi ik het in de stal en hark het door de rest. Daaroverheen gooi ik een halve zak Reformtaler stronestjes en vervolgens hark ik dat ook weer door de rest. En voila....stal is klaar. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:07

Wat is dat? Reformtaler stronestjes?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:09

Moet je even op mijn site kijken.
http://paardenvragen.come2me.nl/1056480/Stronestjes
Dit is ook tarwestro, wordt ook verhit, ontstoft ed....wordt niet tot korrels maar tot nestjes geperst.....
Het mengen wat ik sinds kort doe bevalt me zo goed dat ik vandeweek een voorraad geleverd heb gekregen van zowel de nestjes als de korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:11

Ja ik zie het al. Is ecobodem de enige die het verkoopt? hoeveel kost een pallet?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:59

Ik deed eerst de nieuwe zakken ook door de oude bodem heen, maar dat vond ik niet fijn werken. Verdwenen mij teveel hele korrels bij het uitmesten en hele stal zag er binnen de korste keren toch weer "vies" uit. Ik werk nu vanuit 1 kant van de stal met nieuw en dat schuift dan langzaam op. Zie je wel meerdere kleuren bodem, maar zo heeft hij tenminste ook nog een schoon stuk om te staan. Weet nog steeds niet of ik nu blij moet zijn met de korrels. ;( Zoals ik al eerder schreef, bij onze schimmels is het geweldig, bij onze bonte absoluut niet.

Qua werk vind ik het niet schelen met stro, stro vond ik zelfs lichter werk. Als stal echt vies was, gooide ik er met gemak een hele baal stro in (kostte dan eens 2 euro), zodat ik weer een heel lekker stalletje had, zeker dag voor een wedstrijd als ik paard schoon wilde houden. Als ik dat met de strokorrel zou doen, zou ik vele zakken nodig hebben. Dat wordt te duur, dus doen we dat niet.

Mestplaats blijft wel leger, maar het scheelt ons geen kosten, want we rijden het zelf uit. Oke, zal wat diesel schelen, maar niet vele euro's. Scheelt uiteraard wel veel werk. Qua opslag scheelt het wel heel veel ruimte en dat vind ik een groot pluspunt, maar dat scheelt ons (en ik denk niemand, want die schuren staan er toch) verder geen extra geld. Deel staat er toch wel, met of zonder stro.

Betrap mezelf er ook op, dat ik de paarden zo lang mogelijk buiten laat staan, ook als het heel vies weer is, omdat ik anders de volgende ochtend weer een vreselijke stal zal zien. Arme paarden, want ze willen dan echt naar binnen. Als ik er een uit de wei haal om te werken, kost het echt moeite om de rest tegen te houden.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 12-11-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:06

geef mij maar zaagsel tenzij je paard niet goed tegen stof kan

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:19

diana1 schreef:
Moet je even op mijn site kijken.
http://paardenvragen.come2me.nl/1056480/Stronestjes
Dit is ook tarwestro, wordt ook verhit, ontstoft ed....wordt niet tot korrels maar tot nestjes geperst.....
Het mengen wat ik sinds kort doe bevalt me zo goed dat ik vandeweek een voorraad geleverd heb gekregen van zowel de nestjes als de korrels.

Kan je een foto van die stro nestjes maken??? Die kan ik niet vinden.