Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marahorse schreef:even dit topic opgezocht?
Ik gebruik nu even strokorrels. Ik run een pensionstalling met zo'n 13 paarden. Eerst gaf ik altijd vlaslemen:
Gebruik:
2 pakken(30 kg) voor verse stal(3 op 3) 3 pakken voor stal van 3 op 4. Dan iedere week ik pakje opstrooien en ze stonden er altijd netjes bij...
Ik betaal voor vlas 6,90 euro... Dus is start kleine 14 euro / 3 weken is 21 euro bij is ongeveer zo'n kleine 35 euro per maand.
Met strokorrels start ik met 6 zakken aan 5,60? dus 33,60? en na 2 weken zijn die dus smerig vuil (worden alle dagen uitgemest) In het begin super maar na even word het een smerig boeltje, dan mag ik dus weer gaan opstrooien en zit ik rap aan zo'n 50 euro of meer per maand...
Voor mij dus grandioos gebuist...
Citaat:Al met al ben ik met strokorrels e.d. vele malen goedkoper uit dan met vlas, stro of houtmot. Ik vraag me dan ook af hoe anderen alles berekenen, zowel fiscaal als bedrijfseconomisch; zeker als je een eigen stal runt....
Citaat:ik run een eigen stal, met strokorrels kost de ruinenstal:
2 pakken per week, kosten: 14,= euro
Citaat:Ik denk dat het meer aan de korrel ligt, dan aan het mestbeleid. Als je net zoals ik de mest elke dag weghaal en de natte plekken, dan zou je kunnen zeggen dat je stal er ook top uit zou zien. Als dat niet zo is, dan ligt het echt aan de korrel of de hoeveelheid in je stal. Haal je veel weg of ben je pietleutig met mesten.
Citaat:Ik betaalde eerst voor de strokorrels 5,83 p/zak 20 kg = 0,29 p/kg. (bij aankoop pallet 50 zakken)
....en ik betaal nu voor de chopped k 4,53 p/zak 14 kg = 0,31 p/kg. (bij aankoop pallet 60 zakken)
Dinopino schreef:maar wanneer je elke week een nieuwe zak erbij gooit dan kom je op hetzelfde uit als mij. ik gooi elke week een baal zaagsel erbij. Dan zijn de kosten eerder afhankelijk van het pak zaagsle of strokorrel. In verbruik zit je dan gelijk.
overigens mijn reformtaler stal die kan natuurlijk langer mee
diana1 schreef:Moet je even op mijn site kijken.
http://paardenvragen.come2me.nl/1056480/Stronestjes
Dit is ook tarwestro, wordt ook verhit, ontstoft ed....wordt niet tot korrels maar tot nestjes geperst.....
Het mengen wat ik sinds kort doe bevalt me zo goed dat ik vandeweek een voorraad geleverd heb gekregen van zowel de nestjes als de korrels.