Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:30

bwor welkom, ziet er mooi uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:42

:+

Afbeelding

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:48

Dat is echt een leuke foto Sure.

Vannacht slecht geslapen...volle maan speelt dan ook mee.
Vanochtend maar bijtijds eruit. Bubbles staat weer thuis en is nu ook geschoren. Dus eindelijk haar weer eens gereden na ruim een half jaar.
Merkte wel dat de dressuur weer ff aandacht nodig heeft. (Verzorgsters hebben er wel af en toe buiten mee gereden)
Maar oh wat was ze braaf. In het donker naar de rijdhal gestapt. Rustig wat stap en draf. Beetje losgewerkt en toen weer naar huis. Zo braaf en dat na lange tijd niks doen.
Thuis gemest en gevoerd. Slowfeeders volgepropt.
Bij de wei ook half pak hooi extra erbij gedaan.
Nu familieverplichtingen...jippie

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:51

Thuis geen paarden maat wel verzorg paard <3

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:59

Lekker begin van eerste kerstdag :)

Afbeelding

Weinig tijd gehad om te reageren wel steeds beetje bijgelezen.

Ik vind de wijde pijpen broeken ook niet zo. Maar ik vind het heerlijk bij de kapper. Dan weet ik ook zeker dat het mooi word. Ik doe altijd highlights. Ene keer bruin en dan weer blond, steeds andere tint wel natuurlijke kleuren. Mijn haar is dus allemaal streepjes. :D

Fijne feestdagen iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:40

Afbeelding
Tinky12 schreef:
sloerie's zijn creatief hoor _O-

:') :') :') , dat ben ik met je eens! Kijk maar eens naar de foto, het scheelt niet veel, pony vergeet alleen 1 (vrij belangrijk) ding.

Sure lee, ik geloof dat de namen niet helemaal goed staan..... :j

Citaat:
Hier net weer een rondje: "blijf je zitten, want ik ga mij overal de tandjes van schrikken, gewoon omdat het leuk is" gehad.

Ha, ha, zo'n rondje had ik ook! We hebben een paar keer een slag in de rondte gemaakt. Bijv van zwanen in het land...... Nog nooooooit gezien.

Verder lekker gereden hoor, net even op de bank gelegen, zo douchen en dan komen mijn schoonouders lekker eten. Heb er nu al trek in!

Bwor welkom, mooie stek! Veel succes met het maken van je paradijs :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:55

Zal wel in de lucht hangen, hier ook zo'n rondje explosief gemaakt haha.
Leuke foto Sure_lee. Karateka haha

Christmas merrie you all!!
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:25

:wave:

Even snel bijgelezen.

Las iets over voertijden, daar doe ik niet aan hoor := Een keer per dag mest eruit, water en hooi vullen. Als hooi niet genoeg kan zijn voor 24 uur voer ik 's nachts uit mn werk nog zodat ze 's ochtends zonder twijfel genoeg hebben. Ik ga echt mn bed niet uit voor de paarden :o

Spannend Solleke_Noah, wanneer komt het Ijsmeisje precies? In de kudde gaat toch altijd anders dan je denkt, aangezien jij denkt fototoestel klaar te houden zal er wel niks gebeuren _O-

AbbyBlues, had je wel goede begeleiding dan? Want die les klinkt niet echt fijn, kan je niet vaker gaan of bij een particulier in de omgeving aankloppen? Kan die je ook gelijk ondersteunen etc met de verzorging straks. Wat voor paarden en niveaus zijn/hebben jouw eigen?

Heftig haar DubbelDun, zou zo niets voor mij zijn, zowel kort als fel gekleurd zal je mij niet snel mee zien. Kapper kom ik ook niet vaak want ik doneer mijn haar voor pruiken, dus moet altijd best wat cm sparen voor het er weer af mag.

palousa_boy, kan je de boswei niet eerst rollen voor je hem sleept?

Volgens mij ga ik ook eens een Jodphur-rijbroek proberen, als ik jullie allemaal zo hoor :D
Mij maakt wel of geen lederen zitvlak weinig uit, merk wel mee houvast met zitvlak maar dat heeft zo zn voor en tegens. Tegenwoordig wel een bontje over mijn dressuurzadel, heerlijk! Al blijf ik echt grote Barefootfan, alleen mijn heupen niet zo :( Kyra is wat smaller dus misschien in de toekomst maar eens op haar proberen of het wel gaat dan. Zonder mn laarzen kan ik niet zo goed, heb graag steun rondom mijn enkels. Stalen neuzen bij de paarden heb ik trouwens nooit, gevaarlijk!!! Als een paard daar op springt deukt het heus wel in, byebye tenen, auw!

Yontheke, dappere beslissing! En wat ga jij nu verder doen qua rijden?

Beterschap spatter :(:)

Welkom Bwor, gefeliciteerd!! Wat voor paarden heb je?

Haha DD, geweldige familiekaart! Ik wilde ook zoiets doen, maar had te weinig mutsen, geen fotograaf en paarden die alleen maar gefrustreerd stonden te doen omdat ze in het gras wilden met hun neus :')

Dus van mijn kant een simpelere foto. Fijne kerstdagen iedereen!!

Afbeelding

Hier gaat alles zijn gangetje, Kyra doet het super, mee op Trail training geweest waar ze zichzelf mee dan bewezen heeft :D

Afbeelding

En ook Lola heeft zich gisteren dik bewezen. Ik durfde niet zo goed alleen met haar te wandelen. Met andere paarden ga ik overal heen, maar met Lola is er net iets teveel gebeurd en net iets teveel karakter. Gisteren wilde uiteindelijk toch niemand mee dus dan maar even ogen dicht en gaan. Ging geweldig! Lekker samen naar het water geweest, ik was tot boven mn knieeen nat wat ik moest zelf natuurlijk ook erin. Gelukkig had ik droge broek sokken en schoenen mee :')

Afbeelding

Willen jullie mij weer even adviseren? Ik had dus al ruim een jaar dezelfde hooimeneer, altijd mooi grof groen/bruin hooi, paarden aten het goed. Nu laatste levering had hooimeneer ineens ander hooi, korter, donkerder, veel lichter qua gewicht. Omdat meneer zijn afspraken op zijn zachts gezegd niet meer nakwam en ik veel negatieve dingen hoorde, ben ik op zoek gegaan na een andere leverancier. Ik kwam uit bij een akkerbouwboer die ook hooi en stro deed. Hooi kwam van 15ha weiland. Ik ben bij hem thuis hooi wezen bekijken, zag er allemaal keurig uit. Mooi groen en grofstengelig, rook goed. Hij wilde wel brengen, maar minstens een halve wagen (50 baaltjes). Helemaal prima voor mij, uiteindelijk wilde mijn buurvrouw wel de andere halve wagen, dus zodoende is meneer hier maandag gekomen met 100 baaltjes hooi.

Nu willen zowel mijn paarden als die van de buurvrouw het moeilijk eten. De vraag is, hoe lang kijk je zoiets aan en moeten we ons zorgen maken? Mijn paarden staan sinds deze week weer op een verse weide, dus ze zullen zich wel vol eten met gras, ik vond het dus niet zo raar dat er 's nachts minder hooi gegeten werd, op het moment dat ik ze van de weide haal, beginnen ze alledrie wel goed te eten. Maar 's ochtends voor ik de andere weide open doe zie ik ze vooral op de kale weide scharrelen terwijl de hooibakken nog nagenoeg vol zijn. Ze doen nu al voor de derde dag met een baaltje hooi, dat is dus minder dan half zo snel als wat ze normaal eten.
De paarden van de buurvrouw staan enkel op de paddock en kunnen niets anders dan hooi eten. Zij had gisteren een baaltje erin gedaan en die was vanochtend ook een stuk minder ver op dan ze had gedacht. Ze zei dat de paarden met wat lange tanden eten, en ook veel van het oude hooi van de grond zoeken en hooi in de bak met de neus eruit wippen om wat eronder zit op te zoeken (wrs nog restjes oud). Ze voerde eerst ook hooi, maar dan van (onverpakte) rol en veel korter gemaaid dus makkelijker weg te eten. Dit hooi was ook bruiner dan het groene hooi van de baaltjes.

Het is dus niet dat ze het niet eten, maar het gaat wat mondjesmaat met lange tanden. Nu is mij eens gezegd hoe groener het hooi, hoe minder zoet. De buurvrouw haar paarden zijn dus ook nog eens kortere stengel gewend en mijn paarden staan 12 uur per dag op verse weide. Zou dit de verklaring zijn of moeten we ons zorgen gaan maken? Het hooi ziet er echt prachtig uit en ruikt ook goed.

Afbeelding

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:32

Kan niet wachten tot we de track kunnen uitzetten :)
@Caily, we hebben twee haflingers
Heb de hele vakantie wat te doen, er ligt zoveel blad in de tuin :O

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:36

caily leuke foto!

Kwa hooi is er soms niks van te zeggen waarom ze het nu minder vinden, soms moeten ze ook gewoon wennen aan de smaak.
Hooi van kleigrond smaakt heel anders als hooi van zandgrond.
Zie je ook blaadjes in het hooi, van eiken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:45

Ik kan geen blaadjes of andere dingen in het hooi vinden. We gaan het aankijken. Ik heb nu mijn kale weide afgesloten dus voor de nacht kunnen ze alleen maar op de paddock komen. Ik ga denk ik al het hooi wat er nog ligt in een bak doen en dan een half baaltje erbij voeren, en dan hopen dat het morgen een heel eind op is allemaal. Ik zou eigenlijk niet durven zeggen wat voor grond dit hooi van komt, we zitten hier wel idd met verschillende grondsoorten bij elkaar. Gewoon even zorgeloos afwachten dus? Ik had afgelopen zomer iets gedeeld op mijn facebook over botulisme, nu heb ik gisteren een jaaroverzicht gemaakt en kwam ik dat tegen, op bokt nog even verder zitten lezen daarover. Dat is echt geen grappige materie. Ondanks dat dit kleine baaltjes zijn ga ik me dan gelijk afvragen of ik de boel niet gewoon weg moet halen en op zoek moet naar iets wat ze wel eten. Maarja, ze eten dit dus ook wel, maar gewoon minder fanatiek. Echt erbij weglopen heb ik nog geen gezien. Het zijn 7 paarden in het totaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:06

Als het nieuwe hooi beduidend minder zoet is als het oude hooi kan dat een paar dagen even wennen zijn.
Maar sinds ik eens hooi gehad heb wat zowel mijn paarden als de buurpaarden niet aten ben ik er erg voorzichtig mee. Later bleek nl dat het waarschijnlijk in de buurt van een lelie-bollenveld gestaan had en dat er dus gif over gekomen was.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:14

En aten ze het toen helemaal niet of mondjesmaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:20

Ik had 100 balen staan waarvan ik er minstens 30 voor hun neus gezet heb. Sommigen roken ze aan en lieten ze vervolgens staan, anderen namen ze 2 a 3 happen van en liepen dan weg.
Soms aten ze de hele baal niet en soms van de onderkant wel en de bovenkant niet.
Bij de buren een paar plakken in de wei gegooid (stond geen gras meer) en ze aten 3 happen en gingen het toen uit elkaar staan trappen, roken nog eens en liepen toen weg.

Dit was perfect hooi van een leverancier die ik al vaker gehad had. Het rook goed, was niet muf, mooi van kleur ... zo op het oog niets mis mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:29

Caily schreef:
: Stalen neuzen bij de paarden heb ik trouwens nooit, gevaarlijk!!! Als een paard daar op springt deukt het heus wel in, byebye tenen, auw!

Caily...dit is het meest hardnekkige broodje aap-verhaal ooit.

Een geclassificeerde veiligheidsschoen is gegarandeerd tot tenminste 200J (Een wigvormig object van 20kg wordt van 1 meter hoogte losgelaten er moet zo'n 14 mm tussen neus en teen overblijven na impact)
Tevens moet zo'n schoen een compressiedruk van 1500kg kunnen weerstaan...met de beste wil van de wereld,er is geen paard wat dit voor elkaar krijgt.
Het enige wat ik kan zeggen is dat het vaak bij veulens niet werkt omdat die de neiging hebben precies voorbij de veiligheidsneus bovenop je wreef te springen maar dat is een ander verhaal :P

Dus veiligheidsschoenen deuken echt niet in als een paard daar toevallig opstaat en die ervaring heb ik wel degelijk.

Ik heb meestal S3,houd van waterdicht en bescherming van de voetzool maar in princiepe is S1 ook prima (EN ISO 20345:2011 (CE EN-345))

Hier kun je nog eens rustig nalezen ;) http://www.utilitydiadora.nl/uploads/2/ ... v20345.pdf

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:37

Ik heb het helaas zelf mee gemaakt, in het werken met de Shirehengsten. Beest sprong over een plas en kwam dus best met wat vaart neer op de verkeerde plek, zal het nooit vergeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:51

En waren dat echte stalen neuzen of van die modernere harde kunststof neuzen ??

Overigens zijn het niet alleen veulens die op je middenvoet gaan staan, laats tijdens het bekappen mijn ouwetje nog op mijn voet gehad... is nu een mooie blauwe plek :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:13

Kan ook aan de voedingswaarde liggen. Misschien hebben ze er gewoon minder van nodig.
Vaak is het wennen na een weekje wel gebeurd.
Ik heb liever hooi waarvan ze minder eten dan hooi wat ze wegvreten!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:02

Oh haha ik dacht al zoiets. Maar had de namen in willekeurige volgorde gezet. ..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:14

Geeft niet hoor, je huis delen met Rosalie is ook vast heel leuk :D Kan Ray lekker in het sto :P

Ik geloof/hoop dat ze hier best minder van nodig hebben, de structuur is beter en de baaltjes zijn een slag groter, maar dit is gewoon opvallend weinig. Maar ik ga dus een weekje aankijken of het bijtrekt. De kale wei is nu dicht dus voor de nachten staan ze alleen op de paddock en kunnen ze niet anders dan hooi eten. Einde van de ochtend doe ik ze weer op de weide tot laat op de avond (gisteren was het 23.30 toen ik ze eraf haalde, en denk dat ik ze zometeen ga halen, morgen en overmorgen zal het niet voor 01'en zijn dat ik ze op kan halen ivm werk), dus echt honger zullen ze niet hebben als is het hooi niet goed.

Iedereen het kerstdiner overleefd?! {:)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:17

Mag ik me hier ook melden? Zo ja dan zal ik me dan even voorstellen ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:17

Wahahaha ik denk niet dat ik nog plek in bed heb als Rosalie er in ligt!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:19

Ik denk uberhaupt niet dat je nog een bed hebt als Rosalie erin gaat liggen :')
Maar stiekem zou dat toch leuk zijn he, zo'n levensechte knuffel in bed. In de tijd dat Lola veulen was en bij mij op schoot sliep (in de wei hoor, dont worry) heb ik er in ieder geval vaak over gefantaseerd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:24

Welkom hessel

Ik/wij hebben heerlijk niks gedaan! Vanochtend gereden en vanmiddag spekkedikken gebakken en geslapen haha..

Op naar morgen..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:31

Haha true! Ja dat zou leuk zijn. Ik houd het denk ik toch maar bij het erbij in de wei gaan liggen.

Wat zijn spekkedikken?