Bowen schreef:Maar ik weet wel dat dat niet dagelijks nodig is om ze goed te wennen aan zaken, sterker nog, dat het amper wat doet voor bv de trailer of de handelingen van de dierenarts. Heb ze op bv de manege wel zien worstelen met paarden om ze op de trailer te krijgen, zelfs op de vrachtwagen was niet vanzelfsprekend, die stonden toch echt heeeeeeel erg veel op stal. Zelfde met de dierenarts, dan is het waardevoller om ze te leren dat je overal aan mag komen, dat ze ontspannen wat inbuigen voor een prikje, dat ze gewend zijn al gefriemel en gepor en gewend zijn aan rare dingen om ze heen/op ze.
Je snapt niet wat ik bedoel. Het is niet dat het op stal staan zorgt dat ze ergens makkelijker op reageren.
Het gaat niet om de handelingen, maar om de wachttijd...
Als een pony niet gewend is om binnen te staan, staan ze af te wachten wat er gaat gebeuren. Dat is onnodige stress.
Als ze gewend zijn binnen te staan, staan ze niet te wachten, maar gaan ze gewoon eten en doen. 
Bowen schreef:Dat is wel de ideale manier van stallen naar mijn mening. Dat zou ik zo graag hier in nederland meer zien als de norm, halve wanden e.d. dat zou al zo verschrikkelijk veel schelen.
Ik heb al eerder aangekaard dat het misschien een idee is om de mensen die de prefab stallen produceren aan te schrijven voor ideeën daarvoor.
Het scheelt ook nog materaal, dus het moet makkelijk te verkopen zijn.
Overigens ken ik wel stallen in nederland met halve wanden, maar daar komt weer geen natuurlijk licht binnen bv. Maar goed het is al beter dan hele wanden en geen natuurlijk licht...
Overigens hadden vroeger de stallen in boerderijen ook gewoon halve wanden en die waren ook vaak 4 x 5m of groter zelfs, terwijl de paarden kleiner waren.
Het is echt sinds de opkomst van de prefab stallen dat ze plots 3x3m geworden zijn, uit economisch oogpunt, en het was al een hele vooruitgang op stands...