Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:45

VogeltjeM schreef:
Hier trouwens de welzijnsrichtlijn voor het houden van paarden:

http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... ie-1.0.pdf

Ik vind eigenlijk dat hij gebaseerd is op bedroevend weinig wetenschappelijk onderzoek. Het stukje over huisvesting is, zoals het eruit ziet, gebaseerd op wat (veelal oude) boeken. Geen enkel onderzoek wordt aangehaald. Bij de overige kopjes zie ik wel wat onderzoeken terug, maar mijn gemiddelde schoolopdracht bevat nog meer referenties. Ik vind het eigenlijk best een teleurstelling.

Er staat toch duidelijk "Deze lijst is een leidraad en niet uitputtend."

En ik zie persoonlijk de meerwaarde van referenties niet.
Wat is daar zo belangrijk aan voor jou en maakt het dan nog uit welke?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:01

Lusitana schreef:
En ik zie persoonlijk de meerwaarde van referenties niet.
Wat is daar zo belangrijk aan voor jou en maakt het dan nog uit welke?

De meerwaarde van referenties is dat je kan lezen waarop het is gebaseerd. Het maakt daarbij ook uit welke, want zoals jij benoemt is niet ieder wetenschappelijk onderzoek even betrouwbaar. Ik zou dus graag originele artikelen willen lezen om zelf de kwaliteit van het onderzoek te kunnen beoordelen, dan wel de originele conclusies van het artikelen te kunnen zien zonder interpretaties van derden die soms ook niet helemaal kloppen (zoals hier op bokt een bepaald onderzoek nog helemaal werd neergesabeld, die onderzoeker had geconcludeerd dat de rug van een paard naar beneden zakte als er iemand op ging zitten, vervolgens riepen een aantal mensen dat was aangetoond dat een paard de rug niet kan bollen, dat is dus een foute interpretatie van de conclusies van het onderzoek).

De richtlijn houdt dus een vrije buitengang van minimaal 4 uur aan. Waar is dat op gebaseerd? Zoals nu lijkt het alsof dat in het geheel niet op onderzoek is gebaseerd (Waarop dan wel? Op iemands mening? Hoe ontzettend meningen verschillen blijkt maar weer uit dit topic). Dus vandaar :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:11

Aha. Ik denk persoonlijk dat ze voor ogen hebben gehouden wat haalbaar is. Tenslotte willen ze er toch ook wetten aan verbinden en je kunt niet zeggen dat alle paarden buiten moeten als dat in de praktijk gewoon schier onmogelijk is daar er gewoon niet zoveel buiten beschikbaar is voor het ongelooflijk aantal paarden dat in nederland aanwezig is.

Daarbij lijkt het mij lastig meten wat de absolute minimum behoefte is en vier uur lijkt me redelijk. Waarschijnlijk houden ze gewoon het zweedse model aan?

(En ik bedoelde meer welke referentie had je graag teruggezien.... )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:19

Lusitana schreef:
(En ik bedoelde meer welke referentie had je graag teruggezien.... )

Welke precieze weet ik dus niet, aangezien ik niet bij de onderzoeken kan _O- Of misschien kan ik er wel bij, maar ik weet niet hoe. Ik heb een VPN-verbinding waarmee ik wetenschappelijke literatuur kan inzien maar mijn databases leveren alleen onderzoeken op het gebied van psychologie. Dus ik weet niet waar ik dieronderzoeken vandaan kan halen.

Maar bijvoorbeeld onderzoeken over de biomechanica van het paard: bewegen is noodzakelijk voor het hoefmechanisme, het spijsverteringsstelsel, en ga zo maar door. Maar hoeveel moet hij dan bewegen? En hoe het beste? Heeft hij zoals jij zegt genoeg aan die paar uurtjes of moet hij liefst continu bewegen (zoals hij ook continu moet eten)? En zijn er bijv. stressmetingen gedaan bij paarden die op een goede stal gehouden worden, versus paarden die in een goed 24-7-buitensysteem gehouden worden? Dat soort dingen..

Lusitana

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:32

Ah, ik dacht dat je bepaalde onderzoeken miste.

Ik geloof niet dat er uit onderzoeken is gebleken hoeveel uren dan nodig zijn, alleen dat het bevorderlijk is of dat nu gaat om beweging, voeding of gezelschap etc.
Daarbij hoeft een paard op stal natuurlijk niet statisch te zijn, helemaal niet als de stal ruim is en hij heeft zo´n voerbal ofzo, en krijgen de hoeven dus wel beweging, alleen zijn er weer andere factoren die slecht kunnen zijn voor de hoeven zoals urine, vandaar dat stalhygiene dus weer belangrijk is, dat kunnen ze dan wel weer aantonen.

Overigens is er wel eens onderzoek geweest naar training en groei (en er is er nu weer een gaande waarbij ze een lopende band gebruiken, helaas kan ik het nu niet vinden, maar ik zal mijn best doen) maar daar had de ene groep jonge paarden beweging in de trainingsmolen en de andere 24/7 wei en er was geen aantoonbaar verschil was tussen hen, alleen tussen de jonge paarden die geen extra training kregen en de anderen. Met andere woorden beweging is onontbeerlijk voor groei, maar het is toen niet bewust gekoppeld aan uren naar mijn weten. Ik heb het over dertig jaar gelden, voor internet...ik weet niet of er wat over terug te vinden is online.

Het is vaak makkelijk aan te tonen wat bevordelijk is en daarmee kun je ook wel aannemen dat meer beter is, en er is ook wel aan te tonen wat slecht is en dan kun je aannemen dat minder beter is, maar waar de absoluten liggen is volgens mijn niet echt aantoonbaar omdat er ook zoveel variabelen zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:24

Over het trainen en de bak... Heb een gewone zandbodem in mijn buitenbak. Hij is 1 jaar erg slecht geweest omdat ze er toen langs gestraat hebben met rot weer, rommel in gedumpt hadden, resten stenen en natgeregend los straat zand hadden, plasticsstrips van de klinkers etc.

Toen kon ik hem dus echt van november tot maart amper gebruiken.

Heb toen elke week priveles gereden bij instructrice en samen met een vriendin en haar paard nog 2x verspreid over de week naar een binnenbak in de buurt en dan vaak nog 1 a 2x per week een buitenritje/blokje om wanneer we met licht tijd hadden. Dat ging prima.

Andere jaren reed ik ook wel 1x priveles, 1x clubles (beiden binnen) nog een keer vrijrijden ergens in de binnenbak en/of gewoon een aantal x in de buitenbak als die redelijk was (met drainage na aantal uren droog weer ook weer grotendeels droog) en daarnaast nog 1 of 2x buitenritje en/of longeren.

longeren kon al snel in een redelijk droge hoek van de bak en dan hoefde ik me ook niet te ergeren aan eventuele balansverstoringen als de bodem niet overal even hard of zacht was.
Ik ben vrij kritisch op de bodem en mijn bodem was zelfs nat over het algemeen beter te rijden dan de grasbanen op outdoorwedstrijden na een regenperiode.

Heb echt wel eens een hele selectiewedstrijd voor de kampioenschappen op de binnenhoefslag gereden omdat ik het anders niet te doen vond... En die wedstrijden gingen gewoon door...

Met vorst probeerde ik hem van te voren vlak te slepen en de laatste jaren heb ik hem ook gestrooid met veevoederzout en als hij niet te nat de vorst in ging kon ik hem dan door veel slepen en het zout door de toplaag vaak nog goed rijdbaar houden met een los bovenlaagje.

Maar ja, het kost wel wat extra tijd energie en geld om de boel zo te onderhouden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:56

Wat mij nou altijd opvalt, is dat de mensen die echt serieus met meerdere paarden wedstrijden rijden, deze vaak (in deze regio dan) aan huis hebben, met alleen een buitenbak.
Niet zeuren, gewoon trainen. Vorst? Pech dan... Maar gewoon zodra het kan weer verder trainen.
Ik praat hier over o.a. z en lt niveau.
Die mensen rijden heus hun punten wel bij elkaar. Slechte bodem? Nou dan kan 'ie op wedstrijd alleen maar beter gaan lopen! En anders met de trailer naar een binnenbak.

De mensen die persé een binnenbak en een solarium etc. nodig hebben, zijn meestal een stelletje zeikerts met 1 paard die net met pijn en moeite een handjevol punten in het l of m bijeen geschraapt hebben met hun "sportpaard". Ja, dan is het idd funest als je een week niet kunt trainen...

Ik zie liever de mentaliteit van JoyceB bijvoorbeeld, als je echt wil, dan lukt het je toch wel. Heb jij je paard fijn aan het lopen, dan gebeuren er echt geen rampen van een poosje niet fanatiek kunnen trainen. :n

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:05

Lusitana schreef:
@Bowen Alledrie jou ponies zijn niet mijn ponies. De bangste is gruwelijk mishandeld geweest en heeft een kogel in zijn kaak, om maar wat te noemen. Daarbij zij twee van mijn ponies uit het wild geplukt. Hun instincten liggen dus nog heel sterk aan de oppervlakte en ze zijn bepaald anders dan de pony die uit de merrie bij mij geboren is bv en de andere die met drie maanden bij de moeder vandaan is gehaald en lange reis moest maken en vervolgens bijna aan een hongersnood is gestorven (hij is de makste en aanhankelijkste).
Ik heb 30 hectare in natuurgebied (veeeel bomen)en geen weitje van ene halve hectare ofzo... Ik ga trouwens wel binnenkort een schriklint zetten zodat het kleiner wordt, maar je snapt dat als ze niet gezien willen worden, ze gewoon verdwijnen...

Ik snap dat er weinig logica in lijkt te zitten in het op stal aanwezig zijn op zich en niet verwilderen, maar het is toch ook het wennen aan lange tijden binnen zijn dat helpt in het proces van domesticatie.

Verder als ze niet in handen komen verwilderen ze, als ik ze niet op stal haal, kunnen ze niet in handen komen....

Nee, mijn pony's zijn de jouwe niet, mijn 2 haffen komen beide van goede huize en dat maakt het leven erg makkelijk. De merrie daarintegen is wel een "trauma" paardje, die werd "gevaarlijk" genoemd toen ik haar kocht. In het allereerste begin ook wel wat uurtjes in de wei doorgebracht met een pony die niet wilde komen en te horen krijgen dat mijn pony mensen de wei uit probeerde te jagen. Dat is wel allemaal al opgelost, maar ook zij kent dus wel haar verleden.
In het begin moest ze op de trailer omdat ze een hoefprobleem had en in combi met haar trauma moest ze naar de hoefsmeden op de kliniek, dat was een ritje van een minuut of 10, maar ze kwam er zeiknat vanaf, echt dat het zweet eraf droop, helemaal in de stress. Er heeft wel wat werk in gezeten om haar trailer ok te krijgen.

Ik begrijp echt wel dat je ze op stal zet, dat je ze in handen wil hebben, maar of ze nu die nacht op een stal staan of op een beperktere ruimte dan ze overdag hebben maakt dan niet zoveel uit. Overdag op stal zou op het gebied van "verwilderen" meer zoden aan de dijk zetten, maar ik begrijp ook wel dat dat onhandig is, dat de nacht buiten weer zijn eigen nadelen kent(en dit dus de beste oplossing is).
Er is niets mis met dat in de nacht op stal zetten, zie het dan ook niet als commentaar dat je het fout doet.
Maar ik weet wel dat dat niet dagelijks nodig is om ze goed te wennen aan zaken, sterker nog, dat het amper wat doet voor bv de trailer of de handelingen van de dierenarts. Heb ze op bv de manege wel zien worstelen met paarden om ze op de trailer te krijgen, zelfs op de vrachtwagen was niet vanzelfsprekend, die stonden toch echt heeeeeeel erg veel op stal. Zelfde met de dierenarts, dan is het waardevoller om ze te leren dat je overal aan mag komen, dat ze ontspannen wat inbuigen voor een prikje, dat ze gewend zijn al gefriemel en gepor en gewend zijn aan rare dingen om ze heen/op ze.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:08

Lusitana schreef:
Ik snap je punt, maar nogmaals ik heb dus naast het verwilder argument die alleen specifiek voor mijn ponies gelden en niet voor om het even wel paard, nog meer redenen om ze binnen te halen.
En mijn stal is dus zo dat er halve wanden zijn en ze elkaar allemaal kunnen aanraken en de ponies die naast elkaar staan elkaar ook kunnen bekrabbelen en er is geen dak over de stalgang dus er komt frisse lucht en natuurlijk licht (en wind en regen) binnen.

*edit, ik lees nu dat je begrijpt dat het byzondere omstandigheden zijn. ;)

Dat is wel de ideale manier van stallen naar mijn mening. Dat zou ik zo graag hier in nederland meer zien als de norm, halve wanden e.d. dat zou al zo verschrikkelijk veel schelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:39

Sees schreef:
Gini schreef:

Tja, om eerlijk te zijn, is dat erg?
Ik heb een paard voor mezelf. In de zoektocht naar een pensionstal stond het welzijn van het paard op kop maar op de tweede plaats moest ik er mij ook goed voelen.
Ik wil meer betalen voor een goede stal, en ik wil best wel iets verder reizen.
Maar eerlijk: ik ga geen 370 euro betalen voor een stal 50 km verderop.

Dus ik zoek naar een evenwicht. Een evenwicht tussen wat de stal aanbiedt, welke prijs ik ervoor betaal en hoe ver de stal gelegen is.

En eigenlijk zouden we het eens moeten uittesten of jouw stelling klopt. Ik weet wel dat de klassieke, dure pensionstal hier in de buurt met alle typische faciliteiten voor de ruiter maar geen buitengang met moeite hun stallen vol krijgen ondanks veelvuldig adverteren. De stal waar ik nu sta met buitengang en grote stallen heeft praktisch nooit een dag een stal leeg. Dus ik denk dat er zeker vraag is naar stallen die meer aan het paard denken. Maar als er zo een stal niet te vinden is binnen een straal van pakweg 20-30 km, dan kan ik me voorstellen dat je het beste "slechte" kiest.

Ja, IK vind het dus wel erg wat JoyceB omschrijft :o.

Evenwicht is zéker belangrijk maar dat evenwicht is vaak ver te zoeken heb ik het idee. Je zou imo niet moeten inboeten op de paar essentiële dingen voor je paard voor je eigen luxe.

Bij ons staan óók de stallen waar de paarden 24/7 binnen staan, vol. En daar spreek ik regelmatig mensen die het wel prima vinden want ze hebben een binnenbak en anders wordt het paard toch maar te dik, die kijken niet verder dan hun neus lang is.

En permanent 24/7 ben ik net zo op tegen als jij hoor. Dat noem ik ook echt geen evenwicht meer.

Maar als er een stal is op 30 km waar een paard 14 uur per dag buiten komt in de winter of er is een stal op 10 km waar een paard 10 uur per dag buiten komt in de winter, dan snap ik dat een persoon daarvoor kiest.

Ik vind dat Lusitana een paar keer heel mooi verwoordt wat ook mijn mening is. Ik hou natuurlijk ook van paarden die buiten kunnen staan en zorg er zelf voor dat mijn paard zo veel mogelijk aan haar trekken komt. ;) Ik ben dus geen voorstander voor het massaal ophokken van paarden. Maar ik kijk niet negatief tegen een stal aan. Ik snap de redenering van een paard tijdelijk op stal te willen hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:01

Bowen schreef:
Maar ik weet wel dat dat niet dagelijks nodig is om ze goed te wennen aan zaken, sterker nog, dat het amper wat doet voor bv de trailer of de handelingen van de dierenarts. Heb ze op bv de manege wel zien worstelen met paarden om ze op de trailer te krijgen, zelfs op de vrachtwagen was niet vanzelfsprekend, die stonden toch echt heeeeeeel erg veel op stal. Zelfde met de dierenarts, dan is het waardevoller om ze te leren dat je overal aan mag komen, dat ze ontspannen wat inbuigen voor een prikje, dat ze gewend zijn al gefriemel en gepor en gewend zijn aan rare dingen om ze heen/op ze.

Je snapt niet wat ik bedoel. Het is niet dat het op stal staan zorgt dat ze ergens makkelijker op reageren.
Het gaat niet om de handelingen, maar om de wachttijd...
Als een pony niet gewend is om binnen te staan, staan ze af te wachten wat er gaat gebeuren. Dat is onnodige stress.
Als ze gewend zijn binnen te staan, staan ze niet te wachten, maar gaan ze gewoon eten en doen. ;)

Bowen schreef:
Dat is wel de ideale manier van stallen naar mijn mening. Dat zou ik zo graag hier in nederland meer zien als de norm, halve wanden e.d. dat zou al zo verschrikkelijk veel schelen.

Ik heb al eerder aangekaard dat het misschien een idee is om de mensen die de prefab stallen produceren aan te schrijven voor ideeën daarvoor.
Het scheelt ook nog materaal, dus het moet makkelijk te verkopen zijn.
Overigens ken ik wel stallen in nederland met halve wanden, maar daar komt weer geen natuurlijk licht binnen bv. Maar goed het is al beter dan hele wanden en geen natuurlijk licht... :D
Overigens hadden vroeger de stallen in boerderijen ook gewoon halve wanden en die waren ook vaak 4 x 5m of groter zelfs, terwijl de paarden kleiner waren.
Het is echt sinds de opkomst van de prefab stallen dat ze plots 3x3m geworden zijn, uit economisch oogpunt, en het was al een hele vooruitgang op stands...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 03:31

Maar boeren gebruikten vtoeger ook veel stands. of kleinere hokken waar een paard amper in.kon keren. het was ook toen maar net hoeveel ruimte er was en wat de boer belangrijk en normaal vond... bij de een liepen ze zomer en winter buiten en bij de ander alleen de zomer en kwamen ze in de winter er alleen uit om te werken of voor de kar op zondag...

En dan had je als paard geluk als je veel moest werken en dan elke dag, want dan kon je daar in elk geval je energie in kwijt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 06:42

Wie zegt dat de paarden halve stallen willen.
Wij(niet ik) de mens roept de hele tijd dat paard contact wil.

Mijn merrie zou het wel leuk vinden met haar vorige maatje maar die is overleden van haar nieuwe buurman ( sinds gister ) moet ze op dit moment niks van hebben.
Als hij zijn oren bewoog deed ze lelijk.
Maar komt vast goed want is een lief paard wat niet lelijk terug doet en over algemeen is merrie sociaal op stal.

Maar mijn oude ruin vreet toch echt iedereen op.
Hij wil rust, geen bemoeizucht over de wand.
Hij gaat vaak van de buren af staan, zondert zich in de weide ook altijd af, paarden mogen bij hem komen maar hij zoekt ze niet op.
En vanaf volgend jaar is het afgelopen hij gaat alleen op de weide, alleen in de paddock.
Hoe ouder hoe meer broze botten, hoe chagrijniger en zijn weidemaatje.... Buurman van mijn merrie is er niet meer. En de rest van de paarden vertrouw ik niet aangezien ik hem van de zomer bijna moest laten inslapen door akkefietje in de weide.... Diepe buiger op 1mm na bijna door. Jammer voor hem maar sociale leven is over.

Halve wanden nee dat is niks, weet zeker dat er aantal merries overheen slaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 07:54

Wat een onzin Lusitana, moet je hier eens komen kijken naar de boerderijen waar de trekpaarden nu nog steeds zo gehouden worden als 10tallen jaren terug.
Gewoon de hele winter de stand in hoor, er is niets verandert aan die oude schuren.

Halve wanden vind ik behoorlijk sneu, het kan wel bij paarden aan huis, altijd dezelfde samenstelling, maar op een pensionstalling? Het is al erg vervelend dat paarden op stal constant in elkaar persoonlijke ruimte staan, maar met halve wanden kunnen ze zich helemaal niet meer afzonderen zoals een paard op de wei of ruime paddock dat wel kan.... Je buurvrouw zal maar een zure zijn...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:24

Tita: het klinkt niet echt alsof jouw oudje gelukkig is op stal.. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen verder, maar het gedrag dat je beschrijft komt op mij over als een paard dat niet echt lekker in zijn vel zit. Eentje die zich de hele tijd afzondert van de anderen/met zijn neus in een hoek gaat staan.

En dat bedoel ik dus met het subjectieve in de waarneming van de eigenaar.. Ik zou zo'n paard waarschijnlijk bestempelen als down, terwijl een ander zou zeggen van 'oooh hij houdt gewoon niet zo van andere paarden'.

Wie zegt dat een paard contact wil: het zijn kuddedieren, sociaal contact is een fundamentele behoefte, en zal vast wel wat verschillen per individu maar niet geheel verdwijnen. Net als bij mensen. Wij kunnen heel oud worden in eenzame opsluiting maar onze psychische gezondheid komt het niet ten goede.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:32

Hij is zo ongelukkig op stal dat, toen ie in Utrecht stond en 50% nog moest aansterken hebben ze me naar huis gestuurd met een doodzieke pony.
3 maanden zou ie moeten revalideren en 4 weken later zat ik er al op :D

Niet elk paard is sociaal en hij is vreselijk dominant in een paddock gaat niet en in de weide staat ie gewoon lekker allen.
Gister kreeg ik deze foto van stalgenoot (jullie vinden hem vast weer niks) hij was hiervoor net anderhalf uur los geweest in de paddock

Afbeelding

Ik vind het nogal een grove aanname om te zeggen of ie gelukkig is of niet.
Ik heb hem 20 jaar en ken hem dus al die tijd niet anders en een oudje heeft andere behoeften dan een jonkie
Bovendien een zwaar lekkende hartklep dus.... altijd paarden die dat voelen of weten en hem gaan pakken...en als het dan zover is dan stop ie niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:41

Afbeelding

Dit was zijn vorige stalling neem aan dat jullie wel verschil zien van donkere stal naar lichtere stal, beter voer-beleid en ook nog losgooi-service erbij ik moets toen 100 euro meer gaan betalen voor een stal die 100 meter verder op lag

Kan je eerlijk zeggen dat die 100 euro toen (2010 verhuisd) best voelde ik moest daar 7 maanden aan wennen

Zo is hij met andere paarden in een paddock, dit is niet spelen want paard had open wond

Afbeelding

Tussen de foto's zit 7 jaar verschil :D 24 bij deze en 31 bij de bovenste

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:44

Heel eerlijk? Ik neem aan dat hij niet hele dagen zo kijkt, want dan zou ik me inderdaad achter de oren krabben.. Niet vanwege de stand van de oren verder maar de overige mimiek. Niet-ontspannen neusvleugels maar aangetrokken, en de rest van zijn gezicht heeft dat moeilijk te definiëren stalpaard-eigen, kan het moeilijk uitleggen, spanning rondom de ogen. En daarbij snap ik dat de foto op een ongelukkig moment is genomen met zijn ogen half dicht dus daar probeer ik voorbij te kijken. Maar een ontspannen slaapje zou ik dit niet noemen. Ik vind het wel tof dat je hier een foto 'durft' te plaatsen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:46

Over dat gedrag met anderen: mocht hij dag en nacht (of alleen overdag voor mijn part) in dezelfde groep staan, dan zou het waarschijnlijk wel meevallen. Bij ons zijn het ook geen lieverdjes voor vreemden. Misschien heb jij net dat ene procentuele gestoorde paard, maar die kans is maar klein.

Paarden zijn geen roofdieren dus vermoorden zullen ze hem waarschijnlijk niet om zijn afwijking, mochten ze het al doorhebben dan misschien hoogstens geen leiderschap van hem accepteren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:49

Misschien moet jij beter kijken aangezien ie aan het slapen is

Zoals ik al zei je kan het toch niet goed doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:51

Ik bedoel het echt niet vervelend Tita, eerlijk. Maar erom liegen wat ik zie ga ik ook niet doen.. Als ik hem een ontspannen gelaat had vinden hebben dan had ik dat heus ook gezegd.

En ik weet gewoon niet hoe ik het nog tactischer kan formuleren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:58

Kijk ik heb zat foto's met oren naar voren maar als je een paard op onverwachts moment fotograveerd in zijn eigen doen en wereldje zal ie echt niet de hele tijd oren naar voren hebben.

Oren opzij is ontspannen en onder het zadel is oplettend.

Prince kan niet met andere los in de paddocks er is niemand die het wil proberen, en ik ook niet meer hij hoeft niet dood.

In de weide stonden ze met stuk of 11 ruinen alle leeftijden en stuk van ong 100x50 m iig heel groot je deed er 15 min over van ene naar ande kant te lopen in de lengte.
Elke jaar was er wel gedonder met die jonge grut

Prince had al paar flinke wonden op hals en kont maar goed, hij gaat alleen staan en er waren nog 2 oudjes van 20-23 jaar die altijd bij hem stonden en hele onzekere 4 jarige en verder was de groep gewoon verspreid
Als de paarden gingen sprinten ging ie hoogtuit halve weide mee

Wat er gebeurd is weten we niet maar paard van mijn vriendin had een fractuur op een dag.
Prince en paard gingen weken apart samen in een flinke weide. (paard is nu afgemaakt)
Hij ging een dag terug in de koppel is omver gelopen door een jong paard terwijl ie aan grazen was en ik heb hem bijna moeten laten inslapen.

Hoop dat je snap dat ik er niet meer aan begin
Als er iemand is met een 100% betrouwbaar lief paard dan mag ie in de weide, bij Prince

Maar goed in najaar pakte Prince een paard die Cushing heeft dus die mag er ook niet meer bij, voorheen gewoon maatjes maar nu dus niet meer

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:06

tita schreef:
@ Tooske maar jij heb een keuze gemaakt omdat je je paard niet meer in de bak kan rijden want als Utica nog braaf haar Z-proeven zou lopen stond je nog gewoon bij ons op stal

Nou dat weet ik niet hoor.. Toen ik nog bij jullie op stal kwam was er nog een hele ruime tijd dat ze in de paddock stonden nu het veel drukker is is dat ook niet meer en in de stampmolen had ik haar nooit gewild.
En ik ben er ook over uit dat Loetje ook gewoon naar Helvoirt komt dan maar geen dressuur wedstrijden.
Of ik moet een stal kunnen vinden waar hij er overdag uit gaat komen maar die moet ik dan nog vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:11

Maar goed in mijn profiel staat ook nog een duidelijk foto, hij heeft gewoon lange opgetrokken neusgaten zal zo foto van van de weide laten zien.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:30

tita schreef:
Kijk ik heb zat foto's met oren naar voren maar als je een paard op onverwachts moment fotograveerd in zijn eigen doen en wereldje zal ie echt niet de hele tijd oren naar voren hebben.

Tuurlijk, maar over de oren hoor je mij dan ook niet. En ik besef dat je dingen vanaf een foto niet zo goed kunt beoordelen als in het echt. Dit is alleen de indruk die de foto bij mij wekt.