[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:36

Wij hebben nu een bak van nog geen 50cm hoog. Eerst een net van 2x2cm erin. Er zitten 4 ogen in de bak, dus net moest naar beneden zakken. Op zich werkte dat wel, maar ze kregen er teveel uit langs de zijkanten.
Nu hebben we een aanhanger wagen net eroverheen. Die heeft elastiek en geeft mee naar de bodem. Dit gaat goed, maar maas is iets te groot, dus wil eigenlijk alles in een net doen en dan het aanhangernet erover.
Als ik aankom doe ik het net eraf, eten ze even de restjes en daarna vul ik hem weer.
Ik hoor wel dat ze er tegenaan komen af en toe, maar verder gaan ze er niet in staan, ook niet om het laatste te pakken. Ze kunnen er ook goed bij, juist omdat ie laag is. Hij wordt wel iets verplaatst, maar geen hele meters. Ze staan er met zn 3en van te eten. Hij staat wel in een metalen geraamte. Verder maken ze geen lawaai ermee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:05

Is het dan geen idee om een elastiek door het net dat naar beneden moet te doen? Gewoon door de rand, dat soort elastiek is in principe te koop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:49

Ja, je kan meerdere oplossingen bedenken als je eenmaal bezig bent. Maar het werd ons ook verzocht zo te gaan doen en ons net wordt nu gewoon naar beneden geduwt. Ze hebben er geen moeite mee.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:29

Hoi allemaal,

106 pagina's terug lezen is een beetje teveel van het goede, maar ik heb wel een vraagje waar jullie mij vast een beetje bij kunnen helpen :) . Ik ben opzoek naar een slowfeeder voor in stal. Ik heb een aantal wensen/eisen en ik vroeg mij af welke slowfeeder jullie mij aan de hand daarvan zouden aanraden.

De wensen/eisen zijn:
- de slowfeeder moet zich op de grond bevinden zodat ze in een natuurlijke houding kan eten (dus geen hangend hooinet)
- de slowfeeder moet het liefst zo min mogelijk ruimte innemen in de stal
- geen net/zak, maar echt een bak waar een rek of net overheen zit
- het rek/net moet absoluut veilig zijn voor een veulen aangezien de merrie op dit moment drachtig is.

Dus, wie van jullie weet een slowfeeder die hieraan voldoet? En zouden jullie uberhaupt een slowfeeder gebruiken i.v.m. het veulen? Er moet natuurlijk geen hoefje o.i.d. in blijven hangen.

bedankt alvast!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:00

Er zijn rekken voor in de haybars. En een haybar is hoog genoeg om veilig te zijn voor veulentjes.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:56

sultan15 schreef:
Hoi allemaal,

106 pagina's terug lezen is een beetje teveel van het goede, maar ik heb wel een vraagje waar jullie mij vast een beetje bij kunnen helpen :) . Ik ben opzoek naar een slowfeeder voor in stal. Ik heb een aantal wensen/eisen en ik vroeg mij af welke slowfeeder jullie mij aan de hand daarvan zouden aanraden.

De wensen/eisen zijn:
- de slowfeeder moet zich op de grond bevinden zodat ze in een natuurlijke houding kan eten (dus geen hangend hooinet)
- de slowfeeder moet het liefst zo min mogelijk ruimte innemen in de stal
- geen net/zak, maar echt een bak waar een rek of net overheen zit
- het rek/net moet absoluut veilig zijn voor een veulen aangezien de merrie op dit moment drachtig is.

Dus, wie van jullie weet een slowfeeder die hieraan voldoet? En zouden jullie uberhaupt een slowfeeder gebruiken i.v.m. het veulen? Er moet natuurlijk geen hoefje o.i.d. in blijven hangen.

bedankt alvast!

Ik zou zelf voor een hooinet gaan die mazen heeft van 3.5 bij 3.5, die zo laag mogelijk bij de grond hangen, ophangen als hij leeg is zodat je de hoogte goed kan bepalen, ze eten dan in verschillende houdingen, maar niet boven hun uit en dat vind ik zelf erg belangrijk.
Als je niet wil dat het hangt dan zou ik een slowfeed hooinet nemen en die op de grond bevestigen in een hoek.
Een bak oid zou ik niet doen met een veulen ze steigeren en springen en hangen er zo in.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:47

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:51

Geen ervaring mee. Maar lijkt me niet heel fijn voor t paard zn tanden zo hard rooster.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:21

Ik hou ook niet van ijzer.
Teveel tanden gezien die erdoor kapot of raar gesleten zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:38

als je het filmpje ziet dan kunnen ze het hooi er wel tussenuit trekken, zonder dat ze nmet kun tanden aan het metaal zitten,

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:35

Ik heb onlangs een topic geopend, maar leg mijn vraag ook even hier neer.

Heeft iemand ervaring met onderstaande hooibox?
Ik kan nergens vinden hoever de tussenruimte is bij deze spijlen.
Wat is de kwaliteit van het plastic? Is deze net zo sterk als bijvoorbeeld een hartog voerbox?

http://m.kramer.nl/Hoekhooitrog-met-rui ... &ci=257306

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:02

Een andere reden om geen metaal te nemen is vanwege vries weer. Heb jij wel eens met je tong aan een ijsje gezeten? Is het zelfde effect.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:16

Hier ging ik ook metaal nemen maar ook niet gedaan om de reden dat het duur was een degelijke ruif die echt tegen de muur aanzat in plaats van in een bak en inderdaad om die reden van die tanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:37

Daarom, vriesweer en herrie komen er nog bij :j

En een degelijk rek is ook duurder dan net, maar op zich vind ik investeren geen probleem dus dat zou me niet tegenhouden.

Maargoed, ik ben dan ook wel echt een zeikerd. Wil bvb. ook geen netten met knoopjes die steeds langs de snoet schuren.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:18

Ik ben nog steeds op zoek naar een hooinet dat over een midibaal past of een bedrijf dat zo'n net op maat kan maken. Ik ben met 2 bedrijven aan het mailen hierover maar blijkbaar is het heel moeilijk om een net op maat te realiseren.
Iemand enig idee welke bedrijven ik nog kan mailen hierover?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:34

Even een stipje hier voor inspiratie ;)

Iemand ervaring met een slowfeeder van een rechthoekige speciekuip? Hoe groot is de grootste?
Het gaat mij niet zozeer om het vertragen van het opeten, maar meer om hooi te kunnen voeren in de paddock zonder al te veel rotzooi. De ruif trekken ze van bovenaf leeg en een dakje erop lijkt mij niet zo gezond voor de tanden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:55

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:03

Tijdens Horse Event kregen we veel vragen naar slowfeeder-netten in speciale maten. we maken nu standaard zakken 90 x 80 en 120 x 80 cm en vierkante netten 80 x 80, 100 x 100, 200 x 200, 240 x 240 en 280 x 280 cm in verschillende maaswijdtes.

Ondertussen hebben we op aanvraag ook hooizakken gemaakt van 300 x 100 cm etc etc.

kijk even op onze site http://www.cavalo.nl/staluitrusting/hooinetten.html

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:19

dblijham schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar een hooinet dat over een midibaal past of een bedrijf dat zo'n net op maat kan maken. Ik ben met 2 bedrijven aan het mailen hierover maar blijkbaar is het heel moeilijk om een net op maat te realiseren.
Iemand enig idee welke bedrijven ik nog kan mailen hierover?

http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... s::52.html

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:02

BBolluijt schreef:
Tijdens Horse Event kregen we veel vragen naar slowfeeder-netten in speciale maten. we maken nu standaard zakken 90 x 80 en 120 x 80 cm en vierkante netten 80 x 80, 100 x 100, 200 x 200, 240 x 240 en 280 x 280 cm in verschillende maaswijdtes.

Ondertussen hebben we op aanvraag ook hooizakken gemaakt van 300 x 100 cm etc etc.

kijk even op onze site http://www.cavalo.nl/staluitrusting/hooinetten.html

Hoeveel kg hooi gaat er ongeveer in jullie 90x80cm en 120x80 cm netten?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:27

Hoeveel kg hooi gaat er ongeveer in jullie 90x80cm en 120x80 cm netten?[/quote]

in de 90 x 80 cm netten gaat +/- 6 kg kuilgras in de 120 x 80 kreeg ik +/- 10 kg kuilgras. (met hooi zal dit schat ik 25% minder zijn)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:28

Ik heb een vierkant hooinet besteld, mijn paard is 1.63, de haflinger ongeveer 1m50 en de IJslander 1m40 ongeveer. Hij komt aan de binnenkant van de schuilstal, hoe hoog moet ik hem hangen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:58

Zo hoog als dat je hem zelf makkelijk kan vullen en hij niet op de grond hangt :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:00

Ik vraag me wel eens af he zouden de paarden nou geen slijtage aan de tanten of nekwervels krijgen van de hooinetten? Mijn veulen gebruikt al vanaf dat ik hem heb het slowfeedernet van de paardendrogist, en hij doet het prima, maar heeft het op de lange termijn geen gevolgen? Ze willen nog wel eens een beetje moeten trekken en doen om er wat uit te priegelen natuurlijk

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 06:58

Bij onze paarden worden jaarlijks de tanden gecontroleerd, en er zijn geen andere veranderingen/slijtages te zien dan voor we de netten gebruikten.
Toevallig een paar weken geleden ook de osteopaat laten komen voor een check-up en bij mijn paard heeft ze geen blokkades of stijfheden gevoeld. Bij het paard van mijn vriend moest wel wat losgewerkt worden, maar ik ga ervan uit dat dit niet vanuit de slowfeeders komt.