Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:34

Heb ik dus flinke pech, want heb alleen maar ruinen. Gelukkig is het bij 2 van de 3 wel goed te doen hoor, maar ja daarvan is 1 een a-pony en de andere is met pensioen. Daar gaat dus ook minder voer in. En ik heb het idee dat de viespeuk inderdaad ook meer plast.

Ik zou niet weten wat ik dan zou moeten gebruiken, want mag niet stoffig zijn ivm longproblemen en moet ook over land van buurman uitgereden worden.

Dus toch maar de strokorrel, maar het gaat wel heel veel meer kosten dan stro. Ook vind ik het nog steeds absoluut niet sneller uitmesten dan met stro. Tenminste niet bij de viespeuk, daar ben ik veel meer tijd kwijt, iedere dag.

Voordeel van de beperkte opslagruimte heb ik dan wel en we hoeven wsl ook minder vaak de mesthoop uit te rijden, maar verder....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:35

Suzan1 schreef:
Citaat:
Ik ben zelf sinds kort begonnen om de strokorrels te mengen met stronestjes

als strokorrels zo goed bevallen, dan hoef je er toch geen stronestjes doorheen te mengen?
zo is het in ieder geval niet bedoelt...

Daar heb ik me ook al over verbaasd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:41

Verbaasd? :(:)

maar jij (Suzan) mengt toch ook .... alleen dan met vlas

Ik had sinds afgelopen zomer 10 zakken stronestjes hier liggen en dacht een tijdje terug: kom laat me dat eens proberen, het pakt goed uit.....en experimenteren is opzich niet zo gek, toch?

Strokorrels en stronestjes zijn beiden tarwestroproducten en dus eigenlijk identiek, vandaar is mengen niet zo gek.
Vlas daarentegen is een heel ander product en dus zou ik dat niet snel mengen.

Zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen ;)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:55

Citaat:
maar jij (Suzan) mengt toch ook .... alleen dan met vlas

ja, klopt, maar de strokorrels zijn op en ga weer terug op vlas, dus je moet wel wat :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:59

En zo heeft ieder dus een reden om te "experimenteren".
Mijn korrelvoorraad is binnenkort ook op en dan moet ik een nieuwe voorraad hebben, hetzij korrels, hetzij nestjes en misschien wel beiden. :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:44

Suzan1 schreef:
Al met al, denk ik dat de strokorrel het als bodembedekker niet gaat overleven.
Zeolite stopt er al mee (dat is niet uit luxe) en ik zie ook hier meer nadelen, als voordelen.

Dat zijn dan jou vrije gedachten, met alle respect, maar strokorrels gebruik ik hier al ruim 15 jaar zonder problemen, met daarnaast een variant erop, ook zonder problemen. Dat zeolite stopt met strokorrels heeft niets te maken met het product zelf...

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:47

Eerlijk gezegd was ik een heel tevreden strokorrelgebruiker tot voor kort. Daaruit zou ik de conclusie kunnen trekken dat dit het slechtste merk korrel is wat ik tot nu toe heb gebruikt.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:02

welk merk heb je nu Fitzroy?
Ik heb Dolsma en Strovan gehad en ga nu de groene van Top proberen. (kan een kleine partij van iemand uit de buurt overnemen) T.o.v. Dolsma bevalt mij de Strovan beter.
Ik merk wel nu het weer buiten weer slechter is, dat mijn stallen ook slechter zijn. ( en de paarden staan nu ook meer binnen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:06

Ik heb nu Ecobodem. Had er meer van verwacht.
Ik heb al gebruikt: de merkloze korrel van Top (niet de groene) en Dolsma.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:10

Mij bevalt de strovan ook beter dan Dolsma(en zeoliet)

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:10

ben benieuwd hoe de groene van Top bevallen, ik laat het wel weten zodra ik meer weet.........

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:42

Ja, idd laat het maar weten. Ik heb volgens mij wel een paar zakken daarvan gehad en die bevielen wel goed.
Strovan vind ik te duur, dan ga ik weer over op stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:50

Ik heb nu ook een klepzooi in mijn stal, wat kan dat beest toch schijten. Ik doe er nu ook een laagje stro over heen en dat helpt wel, want dan heeft hij wat te eten en dan blijft de droge laag beter liggen. Maar nu moet ik wel elk weekend 2 zakken er bij doen. Het heeft veel geregend en natuurlijk neemt het veel vocht op uit de lucht.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:58

bij mij is het ook een zooitje,
ik zou er eigenlijk 2 zakken bij moeten doen,
maar heb er deze week al 1 bij gedaan en vorige week 2!
wordt erg duur zo,

zit eraan te denken om effe bij Ranzijn vlas of koolzaadstro te halen en dat erbij te doen,

wie heeft er ervaring met gemalen koolzaadstro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:14

Ikke, is ook mooi goudgeel, en heb ik al een paar keer als volume er door gedaan, maar neemt wel minder vocht op dan korrels, maar zeker te doen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:49

ik ook en ik heb er geen goede ervaring mee. [rapsodie]
bij mijn paard kroop het spul de huid in,allemaal kleine onstekingen onder haar buik.
ik heb het er binnen 2 weken alweer uit gegooid. :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:03

Nou, net bij de viespeuk weer 2 zakken erbij moeten doen (afgelopen donderdag ook al 2 zakken). Wordt hier echt niet blij van. Bij de andere 2 heb ik nog steeds niets erbij gedaan en die zien er wel goed uit. Wat een enorm verschil. Als ik alleen de 2 schimmels had gehad, was ik super enthousiast geweest over strokorrels. Bij de bonte word ik erg verdrietig ervan. Maar goed, we gaan maar gewoon door, niet zoveel keuze. En we doen dit voor 1 van de schimmels tenslotte.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:20

Fitzroy schreef:
Ja, idd laat het maar weten. Ik heb volgens mij wel een paar zakken daarvan gehad en die bevielen wel goed.
Strovan vind ik te duur, dan ga ik weer over op stro.

Zo veel duurder is het toch niet???
Ik heb 6,75 betaald voor 20 liter(of kilo?) zakken.
Bij de meeste merken zit er maar 15 liter(kilo?) in toch??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:49

Ik heb 5,50 betaald per zak bij Ecobodem, zit ook 20 kg in.

Maar het lijkt er dus op dat het gewoon een dramatische week is geweest voor alle smeerlappen ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:43

Ja, dan scheelt het wel ja!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:51

Heb ik dan toch een uitzonderlijke smeerlap :?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:34

Ben nog steeds tevreden over de (Strovan) korrels. Maar er blijven toch twee minpuntjes:

- ammoniak lucht (de ene keer weliswaar erger dan de andere keer, er ligt wel genoeg in)
- zijn voeten (vierkant ijzers) zitten vol, soms staat hij zelfs op 'klompjes'

Als mijn paard straks (hopelijk) eindelijk WLD vrij is en dat blijft voor 6-12 maanden, dan ga ik denk ik toch weer een poging vlas wagen. We zijn puur voor het hoefprobleem overgestapt, de andere paarden staan op vlas en dat gaat verder prima. En is (iig bij ons) toch goedkoper dan de strokorrels...

Mijn paard is volgens mij een gemiddelde smeerlap :D. Ik red het met één zak per week erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:34

Wat is WLD?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:23

White Line Disease..

Diana, ik heb even op jouw site en fotoalbum rondgescharreld.. heb jij een duidelijke foto van een stalbodem gemengd met stronestjes? En zou jij kunnen aangeven of een mengel met stronestjes 'losser' blijft dan die met alleen korrels?
Ik heb helaas een paard met op dit moment ernstige hoefproblemen en ik ervaar dat het 'klompje vormen' voor dit paard wel heel naar én pijnlijk is - ik zoek dus wegen om de structuur van de bodem losser te maken. Vlas wil ik niet gebruiken, zou stronestjes een oplossing kunnen zijn?

Wat kosten die nestjes eigen per zak of per pallet?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:33

Ik zal vandaag even nieuwe foto's maken. De stallen zijn nu beiden gemengd met stronestjes.
Helaas gaan de stronestjes bij mijn leverancier uit de "collectie".
Er zou teveel van worden gegeten.
Hier heb ik niet zoveel last van....het gebeurt wel.....het is 100% stro en dus lijkt het mij niet zo erg dat ze van dat spul eten.
Het grote voordeel voor mij van dit spul boven strokorrels is dat ik het niet nat hoef te maken. Het verpulvert erg snel als het paard er over loopt.
Foto's heb ik net gemaakt en zal ik vandaag plaatsen op mijn site.
De prijzen van de stronestjes kun je vinden op de site van Ecobodem.