Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:25

Een poel wil dan gewoon echt niet.
Hoe lekker me dat ook lijkt voor de paarden in de zomer.
Er zitten al zoveel muggen en dazen hier.
Veel te bang dat de paarden dan de hele dag voortaan in de schuilstal staan om aan ze te ontkomen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:58

Ik ga ook weer proberen mee te kletsen. Mijn gezondheid heeft een behoorlijke klap gehad afgelopen jaar, dus ik deed even niet meer mee. Gaat nu weer de goede kant op hoop ik.

Ik zie mooie nieuwe stallen voorbij komen!
Wij hebben afgelopen najaar ook nieuwe stallen gezet; drie boxen van 3x3,5 met een flinke overkapping ervoor van kunststof. Zo blij mee! De derde box gebruiken we als opslag, want hebben maar twee pony's. Pony's staan er weer fijn bij.

Mocht de wolf in de buurt komen, dan kunnen we de schapen in de derde box opsluiten. De oude houten stal was verrot, dus die is grotendeels afgevoerd. Alles wat nog bruikbaar is, ligt nu nog in de wei en moeten we nog een keer uitzoeken en sorteren.

DP, ik snap je zorg wel. Muggen zijn echt vervelend. Ik heb wel eens gezien dat iemand een poel had met vissen erin, en een pomp kan ook helpen. Muggen houden van stilstaand water.

Mijn shetje loopt weer beroerd en staat weer op de bute. Het lukt me gewoon niet om ze goed te houden die kleintjes, terwijl we er alles aan doen om ze gezond te houden. Zo frustrerend.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:04

Welkom terug greendragon. Balen van je gezondheid.
Fijn kunstof. Mocht hier helaas niet van de gemeente.

Paardjesaanhuis, stallen zijn van horsestables.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:31

Paardaanhuis schreef:
Dais_ die smart schakelaars komen hier ook inderdaad, bij ons gaat alles in huis al ongeveer op telefoonbediening en mijn man heeft voor het nieuwe buitengebeuren ook alles al bedacht, dat vind hij het leukste aan de voorbereidingen volgens mij :+

Respect voor je bijleeslijst _/-\o_

Mijn man is ook van de techniek en het gemak. Ook een beetje uit nood geboren, maar hij kan zich daar graag mee bezighouden. Ideaal!

Hier kunnen de paarden gelijk vanuit stal in de paddock en vanuit de paddock naar de weides. Inderdaad heel handig en geen kans op uitbreken op het terrein oid.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:36

_Lorette_ schreef:
O, ik heb met je te doen, Boemel. Ik heb eens de schuilstal voor Frum en mijn D-pony opgepot toen ze daar samen overwinterden. Het was echt een heerlijke stal, maar ik heb nog een klein trauma van het leegscheppen in het voorjaar. :P

Ik mag straks ook. Schuilstal is 3/4 maar poes, poep, regen, geknoeid hooi, stro en ingelopen zand.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:15

Ik heb vanmorgen 1/3 gedaan en op pijn in mijn arm na viel dat mee. Morgen en zondag nog en klaar. Zo’n klus moet ik niet in 1 dag willen doen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:55

Flinke klus Boemel! Sterkte daarmee!

Hier is de stal van het veulen ook een beetje een potstal aan het worden (onbewust). Daar kijk ik nu al naar uit om die leeg te halen :')
De jaarling haar stal wil ik binnenkort leeghalen en een vlasstal van maken. Stro bevalt me toch niet zo, vooral de mesthoop groeit enorm!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:02

Lekker klusje boemel!

Ik had eerst ook gewoon stro maar bleef mest wegbrengen. Nú gehakseld stro en dat scheelt veel in afval gelukkig.

Paarden zijn hier helemaal whihoe vandaag. Vannacht hoorde ik ze al rond galopperen en vandaag overdag ook 3 keer gekke 5 minuten :+ denk dat het voorjaar in de lucht zit _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:05

Hier ook, maar vond ook maar een koud windje staan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:14

Een koude oosten wind. Ze rennen zichzelf warm vandaag :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:16

Hier ook allemaal springerig :')

Al was er hier ook vanalles loos, dus dat hielp ook niet mee. Het hele dak is na maanden wachten ein-de-lijk vervangen ! Scheelt zoveel stress, maakte me onbewust toch wel zorgen want het dak was echt slecht en was bang dat de draagbalken ook niet meer goed waren. Nu is alles weer nieuw + isolatie dus ik ben benieuwd of we dat ook in de gasrekening gaan merken. (Wij betalen nu €580 per maand.. := )

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking, zo was ie; alle dakpannen volledig poreus en lekkage op meerdere plekken in de schuur;

Afbeelding

Oh en mijn quad was kapot en stond al een poosje bij de garage. Op een gegeven moment gaven ze aan dat het niet rendabel meer was om de quad te maken :-(

Gisteren een nieuwe tweedehandse opgehaald en vandaag meteen even mee gesleept. Heerlijk ding! Wat kan een mens dan blij zijn hè :-D

Afbeelding

Enfin.. ik ben dus failliet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:31

Wauw wat een verschil dat dak. Mag toch hopen dat je verschil gaat merken in de tekening. Wat een geld. :wow:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:25

Fijn een nieuw dak Matheno. Dat zal zeker schelen.
Mag ik vragen wat voor quad je hebt, hoeveel CC, 4x4 en richtprijs? Ik ga ook zoeken maar heb echt geen idee.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:46

Belker schreef:
Fijn een nieuw dak Matheno. Dat zal zeker schelen.
Mag ik vragen wat voor quad je hebt, hoeveel CC, 4x4 en richtprijs? Ik ga ook zoeken maar heb echt geen idee.

Ik had een Chinees merk hiervoor, 250CC. Best veel ellende mee gehad en heeft me eind van de rit meer gekost dan een "merk" quad. Een tip is dus wel om voor een erkend merk te gaan, ook voor je onderhoud is dat makkelijker.

Die ik nu heb is een Yamaha bear tracker, ook 250cc. Denk dat 250 wel een beetje het minimale is wat je moet hebben. Onze zitmaaier is bijv. 125cc en die trekt de sleep niet.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:18

Prachtig gezicht dat nieuwe dak Matheno! Wat een geld voor de gasrekening Pfoe….hopelijk scheelt dat veel.
Fijn dat je een nieuwe quad hebt.

Smerig koud gisteren, ‘s ochtends wind uit noorden (daar worden de paarden altijd gek van), later op de ochtend inderdaad oost. Hopelijk zwakt het snel wat af. In de open vlakte voelde het als matige vorst.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:02

Gaaf die quad!

Ik heb een zitmaaier voor het uitmesten maar met de modder rijd die zich vast.. (logisch maar ik had eerder geen modder dus niet bij stil gestaan)

Dus niet meer gebruikt en nu mest ik gewoon met m’n kruiwagen maar dan meerdere keren per dag, lukt ook maar het zou echt beter zijn als ik het tzt naar 1x per dag verplaatst maar dan Misscvien toch met een quad of elektrische kruiwagen..

Maar goed voorlopig allemaal geen geld voor dus we blijven gewoon bij de krui haha.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:51

Wow wat een verschil jullie dak Matheno, dat zal nu even flink zeer doen aan de kosten, maar gaat straks vast veel schelen in stookkosten.

Ons dak is ook nog niet geisoleerd en dat staat toch ook wel op mijn wensenlijstje.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:59

Wat een prachtig dak! En hopelijk gaat t inderdaad wat doen qua energierekening, want het is een hoop geld zo.

Ons huis is uit 1930, we zijn van het gas af en hebben 0 energie rekening. Maar de verbouwing die hier aan vooraf gegaan was, was immens.
Kosten waren ook niet grappig, maar wel heel veel subsidie gekregen en een deel met duurzaamheidlening.

Veel mensen waren kritisch, zeiden dat we een vochtprobleem zouden krijgen in huis. Dat het huis ongeschikt was om zo goed te isoleren.
In praktijk is de luchtvochtigheid in ons huis eerder laag dan hoog. Het is goed uitgepakt gelukkig!

Ons dak was een onbeschoten kap, maar de dakpannen waren nog goed. De isolatie is een speciale pur die door een bedrijf aangebracht is.
Niet aan gedacht dat de dakpannen daardoor vast zijn gemaakt. De dakgoot moet vervangen worden, maar de pannen kunnen er niet meer af. Dat is nu wel een dingetje namelijk :=

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:10

Welk bedrijf heeft die pur isolatie gedaan bij jullie? Wij zoeken ook nog iemand.

Hele dak vervangen is hier nog niet nodig. Meerdere aannemers laten komen, maar allen zeggen dat het zonde is van het geld. Of ze hebben er geen zin in omdat het allemaal zo schots en scheef is :') maar wat extra isolatie zou wel fijn zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:28

Wij hebben ook het hele dak laten doen, muren laten isoleren en beneden de hele vloer er uit en geïsoleerd. Ook een warmtepomp en zonnepanelen. We hebben laatst via de Rabobank een gratis energielabel aangevraagd en hadden we ineens 0,15% korting op de rente nu omdat we boven A zitten :') we hadden al zowat geen rente en zitten nu op 1,63% dus wellicht voor anderen ook nog iets om uit te zoeken.

Straks maar eens naar t bos met Lando en dan ff kijken hoeveel energie ik nog heb. Dit griepje is een hardnekkige.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:57

Prachtig dat dak nu.
Hele klus geweest.

Marjan
Hopelijk wat energie voor de buitenrit.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:59

Wij hebben dat ook gedaan via de rabobank. We zitten op energielabel D en veel meer winst viel er niet meer te behalen. We hebben een huis van meer dan 200 jaar oud en dit is eigenlijk al heel knap. Anders moeten we er zoveel geld extra tegenaan gooien dat we het nog beter plat zouden gooien, en dat zou zonde zijn want een oud huis heeft ook zijn charmes vind ik :')

Veel plezier op buitenrit! Ik ga straks Quinta eens meenemen naar de rijvereniging en kijken of ik nog kan paardrijden na ruim een half jaar.:')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:03

Dais_ schreef:
Welk bedrijf heeft die pur isolatie gedaan bij jullie? Wij zoeken ook nog iemand.

Hele dak vervangen is hier nog niet nodig. Meerdere aannemers laten komen, maar allen zeggen dat het zonde is van het geld. Of ze hebben er geen zin in omdat het allemaal zo schots en scheef is :') maar wat extra isolatie zou wel fijn zijn.

Bij ons was het advies van binnenuit isoleren omdat het dak nog goed was en onnodige kosten zou geven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:10

Ik ga mijn vriend vragen welk bedrijf de isolatie gedaan heeft. Ik weet het niet meer.

Slim Marjan!
We hebben al wel een keer taxatie laten doen van de woning en kwamen daardoor in een lager rentepercentage.
We gingen en minder in de maand betalen en konden een eb en vloed rijbak aan laten leggen.

Toevallig hadden we t er van de week over om dit jaar nogmaals te laten taxeren. De vorige keer was het huis nml nog niet af en 3 jaar geleden.
Energielabel er in mee nemen, ga ik uitzoeken.

Hopelijk krijg je energie van de bosrit!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:24

Even goed nakijken of je nog wel een opslag hebt, anders heeft opnieuw taxeren geen nut