het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:27

@belker: leuke foto's weer. Ik krijg er altijd zin in om ook weer te gaan springen :)
@boemel: fijn dat Mirtje zo rustig was, dan ga je met een gerust hart van huis.
@marjan: waardeloos toch al die zadelproblemen.

Het is met die steekvliegen op paardenbenen ook heel raar. De buuf (had ook Friezen) had er ook nooit last van. Al zie je bloed op witte benen natuurlijk ook wel veel makkelijker, maar de huid zóu idd dunner kunnen zijn. Vroeger wilde men ook nooit paarden met witte voeten, want die zouden ook zwakker zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:18

Als ik zie hoe laat en Hera in het haar zitten en Amy zit daar groot verschil in. Amy heeft veel meer haar, ook in de zomer :D al is die het meest kriegelig op vliegen _O- hoe vaak die wel niet naar binnen rent voor een daas

Vanavond komt iemand langs met hetzelfde zadel dat Hera had. Kijken of dat verschil maakt. Want gisteren wilde ze niet lopen, dus is het zadel niet fijn of is het oud staak gedrag?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:25

Fijn dat je zo zelfde zadel kan proberen, al moet de vulling dan ook maar net hetzelfde zijn

Gave fotos vd crosstraining. Leuk paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:45

Dazen zie ik hier nog héél weinig.

@marjan: hopelijk geeft het leenzadel duidelijkheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:06

Ja hoop ik ook! Doe er een fijn dekje onder en eventueel een pad als de vulling niet helemaal passend lijkt. Heb een prolite en gelukkig goed opgelet met al die zadelpas consulten. Hoop dat ik daarmee de boel goed kan krijgen en anders heeft ze gewoon de tijd nodig denk ik

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:51

@boemel, wat fijn dat Mirtje haar spronggewricht helemaal goed is!
Ze klinkt wel als een donderstraaltje :D

@LN en joyce, fijn dat het konijn gevangen is. Toch sneu dat mensen dat zomaar doen he, achterlaten.

@Belker, knap paard <3

@marjan, hopelijk krijg je meer duidelijkheid vanavond!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:20

Ik vond het wel weer voor een ritje, Boon dacht er anders over en was niet vooruit te branden. Maar ze was dus wel braaf :D

Nog wat sfeerplaatjes gemaakt :) Het is nu toch wel aardig paars.

Afbeelding

Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:59

Heerlijk zeg! Hoop toch ooit ook weer zulke plaatjes te kunnen maken. Mijn jonkie staat nu in training bij een ruiter. Heb goede hoop dat ik binnenkort bericht krijg dat ik er zelf op kan. Vooralsnog was ie wat te woest :D

We gaan volgende week beginnen met omheinen van de weide. Ik heb op a.grish.op palen gezien van 7,5cm doorsnee en 2 meter lang. Pallet van 80 stuks, geïmpregneerd voor 600 euro. Kan alleen weinig ervaringen vinden, maar het lijkt me geen gekke deal. Maar zijn ze dik genoeg en lang genoeg? Wil graag gaan werken met lint, maar twijfel of ik dat ook hier bestel (prijs is wel gunstig). Heb er gewoon (nog) geen verstand er ervaring mee. Of is koord beter?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:41

Weet iemand of nachtschade in hooi giftig blijft?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:43

Paarse heide is genieten, lekker DF, rondje om.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:44

De lengte zit wel goed denk ik, de doorsnee misschien wat krap.
Ik heb zelf 10cm doorsnee. Staan nu bijna 5 jaar.
Ben er wel tevreden over maar telt ook wel mee dat ik geen onderste draad heb maar een plank ivm uitbrekende shet.
Afbeelding

Even oude foto gezocht van paar jaar geleden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:10

MarjanB schreef:
Weet iemand of nachtschade in hooi giftig blijft?

Mijn hoofd zegt dat dat er eentje is waar ik niet op zou gokken. Iig de besjes zou ik niet vertrouwen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:28

Dank je!

Sorry voor m’n korte snelle vraag deze keer…buurvrouw belde ja zo maaien wil jij het hooi? Ja stond wat nachtschade in maar meeste weg geplukt. Dus ik kijken nog zeker 100 planten er uit getrokken en weet niet of ik dus alles heb.. ze kwamen net al maaien -O-

Op website van GD staat dat het groot deel giftigheid verliest.. maar wat is groot deel? Morgen GD maar bellen. Wil wel met gerust hart voeren.. maar ja is alles wat je koopt ook vrij van nachtschade?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:51

MarjanB schreef:
Dank je!

Sorry voor m’n korte snelle vraag deze keer…buurvrouw belde ja zo maaien wil jij het hooi? Ja stond wat nachtschade in maar meeste weg geplukt. Dus ik kijken nog zeker 100 planten er uit getrokken en weet niet of ik dus alles heb.. ze kwamen net al maaien -O-

Op website van GD staat dat het groot deel giftigheid verliest.. maar wat is groot deel? Morgen GD maar bellen. Wil wel met gerust hart voeren.. maar ja is alles wat je koopt ook vrij van nachtschade?

Het is niet eentje die ik ooit ben tegen gekomen in hooi. Geloof dat het vooral een Pionier is die opkomt op kale stukken. Hier ook vrijwel verdwenen van het perceel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:00

Ja staat echt in het dikke gras helaas -O- over het hele perceel.. had t zelf ook in het lange dichte gras staan

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:28

Zei er laatst niet iemand dat de nachtschade veelvuldiger leek voor te komen?? Ik zie ze hier in de wei ook meer dan vroeger, maar ze krijgen de kans niet om groot te worden.
Verder heb je natuurlijk planten die bij een grote hoeveelheid ineens behoorlijk giftig zijn én planten die niet zo hoog in het gif zitten maar waar het in het lichaam wél opbouwt en dan 'ineens' teveel is ;(

Ik ben net met Jasmijn nog een stukje wezen wandelen. Ik dacht ik loop even naar de paardenweides op het zandpad, dat vind ze vast leuk. Mis... de eerste wei kwamen 2 paardjes hard naar het hek toe en dat bleken (vermoed ik) jonge hengsten te zijn, dus een hoop gesnuif en 'mannelijke geluiden'. Ze moest er niets van hebben, zelfs een hap gras voor het hek niet :) . Uit zichzelf nog een twintig meter gedraafd, zag er niet uit, maar ze wilde zelf dus OK dan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:35

Moska schreef:
Heerlijk zeg! Hoop toch ooit ook weer zulke plaatjes te kunnen maken. Mijn jonkie staat nu in training bij een ruiter. Heb goede hoop dat ik binnenkort bericht krijg dat ik er zelf op kan. Vooralsnog was ie wat te woest :D

We gaan volgende week beginnen met omheinen van de weide. Ik heb op a.grish.op palen gezien van 7,5cm doorsnee en 2 meter lang. Pallet van 80 stuks, geïmpregneerd voor 600 euro. Kan alleen weinig ervaringen vinden, maar het lijkt me geen gekke deal. Maar zijn ze dik genoeg en lang genoeg? Wil graag gaan werken met lint, maar twijfel of ik dat ook hier bestel (prijs is wel gunstig). Heb er gewoon (nog) geen verstand er ervaring mee. Of is koord beter?

Ik kom even binnenvallen (trouwe meelezer) maar ik heb precies deze palen eerst gekocht. Gebruikt voor de kippenren en vind ze daar prima voor, staan nu een jaar, maar vind ze slechter bestand tegen weersomstandigheden dan ik dacht. Van sommige palen bladderd te buitenkant eraf.

Toen we uiteindelijk de bak en wei gingen doen heb ik lang gezocht naar de laagste prijs maar goed geimpregneerd 10 cm diameter (2m lengte) palen. Ik bestelde er 100+ en betaalde 8,86€ per paal. Was via diercompleet. nl verzenden was 45€ trouwens. Ik heb de palen zelf nog extra gebeitst maar super tevreden mee en houtkwaliteit is veel beter dan de dunnere. 2 meter is lang genoeg trouwens, dan kan je omheining op max 130 cm en dat is meestal genoeg of je moet hengsten of ontsnappers hebben. Wij hebben ivm duurzaamheid en netheid voor dik bruin koord gekozen en daar ook heel erg tevreden mee. Valt netjes weg in het landschap maar duidelijk genoeg zichtbaar voor de paarden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:54

Ik denk dat ik palen van 180 heb. Het belangrijkste is goed stroom er op :+

Zadel lag niet goed en ze wilde ook niet beter lopen _O- ga nu ff rustig de tijd nemen want rijden omdat andere mensen er zijn die verder moeten is gewoon niet handig met een paard dat zich snel afsluit. Grondwerk gaat wel super goed dus dat is al een hele stap

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:25

@XLadyX bedankt voor de tip! Ze zijn daar idd voordeliger als ik voor de 10cm ga. Heb er geen 100+ nodig, maar zelfs dan scheelt het nog. Ga me er morgen even verder in verdiepen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:02

MarjanB schreef:
Ik denk dat ik palen van 180 heb. Het belangrijkste is goed stroom er op :+

Zadel lag niet goed en ze wilde ook niet beter lopen _O- ga nu ff rustig de tijd nemen want rijden omdat andere mensen er zijn die verder moeten is gewoon niet handig met een paard dat zich snel afsluit. Grondwerk gaat wel super goed dus dat is al een hele stap

Heb je t paard daar wel kunnen rijden? Of wilde ze toen ook niet?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:23

Ja daar zelfs gegaloppeerd en liep toen lekker door. Het is gewoon echt dat ze onzeker raakt en zich afsluit. Dus ik moet gewoon meer geduld hebben en eventueel lekker met haar naar het bos want dan gaat ze als een speer. Zodra ze de bak in gaat is het klaar

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:42

Welk zadel had ze daar op dan? Misschien kijken of je daar een van kan vinden?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:49

Hier ook palen van 180cm en 10cm diameter.
Voor de rijbak zijn ze 7cm, maar dat zou ik niet voor de wei willen.

Pfff gisteren een werkdag gemaakt van 13 uur. Maar nu .... 3 weken vakantie *\o/*. Mijn vorige vakantie was meer dan een jaar geleden. En dat was mijn vakantie dat mijn schoonvader zo ziek was en overleed. Dus dat voelde echt niet als vakantie.

Inmiddels staat weidehek 2.
Maandag gaat ie weer verder.
Afbeelding

Nu snel ontbijt en dan met de paarden het bos in :)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:55

Hoi ff een vraagje. Weet iemand een inwonende paardenoppas op korte termijn? We gaan 2 t/m 16 september op vakantie en onze oppas heeft een ongelukje gehad en kan niet komen. Betreft 2 (sport)paarden en 2 kleine hondjes. Locatie West Brabant in het buitengebied, naast natuurgebied en bos. Eigen vervoer noodzakelijk. Alvast bedankt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:58

Flubberboot schreef:
Welk zadel had ze daar op dan? Misschien kijken of je daar een van kan vinden?

Die heb ik gisteren er op gehad en lag verschrikkelijk :') liep ze dus ook niet mee. Pas nadat ik dr even tijd gaf om dingen te bekijken en m’n tijd nam. Aangezien die mevrouw er was na het eerste drafje gestopt en besloten dat het zadel te slecht lag (klapperen) en ze genoeg gedaan had. Misschien dat ik dr vanmiddag even meeneem naar het bos om te wandelen.

Boemel, mooi hek!