Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:52

Ja... hij heeft gelijk.

Hier ook ingezaaid met paardenmengsel.
De raai is overgebleven.
Ik doe het niet meer. Geldklopperij of je moet elke 2 jaar je grasmat vernieuwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:53

@marjan: zelfde ervaring. Het sterke raaigras blijft veelal over en de soorten die minder fructaan bevatten zijn dus gevoeliger voor vorst.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:56

Oh das zonde zeg.... wij hebben bijgezaaid met die speciale mengsels.
Hier lopen ze elke dag op het gras de hele middag. Ook mijn PPID-er. Alleen bij echte nachtvorst blijft die op de paddock. Maar dat is m'n winterwei. Die wil ik eigenlijk onder handen nemen nu, maar ze kunnen nog niet over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:33

MarjanB schreef:
Ik had van de week een gesprek met de loonwerker over speciaal gras voor paarden. Hij gaf aan het heel veel te hebben gezaaid overal maar dat er na een paar jaar alleen nog de grove rassen overblijven en meestal maar twee soorten zijn. Hoe is jullie ervaring er mee?

Geen ervaring mee, maar ik vraag me altijd heel erg af wat het weidebeleid van deze mensen is geweest. Hoe kort werd het gras gegraasd, hoe kapot werd het land gelopen, hoe veel of weinig is er bemest/bekalkt/bewaterd/bespoten etc.

Onze wei was van oorsprong raaigras en flink bemest etc, andere land was ooit mais.
Sinds een jaar of 10 wordt het extensief beheerd, maar ook extensief begraasd en belopen. We hebben juist een redelijk soortenrijk land, vind ik zelf.

Voorste stuk is bij ons, stuk erachter van de buurman (kunstmest, drijfmest etc)
Afbeelding

Wespspin in het ex-raailand
Afbeelding

Ex-raailand begin mei paar jaar geleden
Afbeelding

Ex-raailand hartje zomer, ik meen 2019; het was in ieder geval een heel droog jaar.
Afbeelding

Ex-raailand in augustus, ook een droog jaar.
Afbeelding

Edit: de buurvrouw van mijn moeder heeft ook ooit "speciaal paard'ngras" ingezaaid, maar dat stukje is veel te klein voor het paard wat ze daar hield. In het voorste stuk is met name smalle weegbree dat overheerst, achterin zijn nog wel verschillende grassen te herkennen. Echter, als je niet oppast, wordt de hele boel overgenomen door winde, russen (de struik, niet de mensen), JKK en braamstruiken. Mijn moeder onderhoudt dat nu door met haar benzinemaaier op hoge stand te maaien en te mulchen. Ik ben benieuwd wat dat op termijn gaat doen met het stuk smalle weegbree. Overigens is haar plan om het gras dit jaar te laten groeien en in bloei te laten schieten, zodat het zichzelf kan uitzaaien.

manzano

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:49

De struik, niet de mensen :') :))

Sorry moest hier echt hard om lachen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:04

manzano schreef:

_O-

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:25

Geniale foto Marjan! :D Braaf ding!

Hier groeit het gras op mijn nieuwe stuk heel goed, op het oude, waar ze jaarrond lopen, eigenlijk ook wel aardig. Alhoewel, gras... daar staat van alles, maar niet per se gras. Wat ik ook niet erg vind, variatie aan kruiden is helemaal prima voor ze. En als ze tekort komen, geef ik wel hooi bij. Dat is voor mijn sobere paarden veel beter dan weides vol rijk gras waar ze nauwelijks op kunnen ivm bevangenheid.

En wat betreft paardengraszaad, inzaaien met bepaalde soorten is één ding. Het weidebeheer bepaalt uiteindelijk wat je overhoudt. Wat Hilary ook zegt, mate van betreding, bemesting, kort afgrazen of juist in bloei laten komen. Maar ook ligging van het perceel (hoog/droog of juist laag en nat) en bodemsoort zijn heel bepalend in welke soorten gras gedijen en welke uiteindelijk weer verdwijnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:30

Hihi die struik is leuk :D
Citaat:
Voorste stuk is bij ons, stuk erachter van de buurman (kunstmest, drijfmest etc)

Het ligt er ook aan hoe lang je het door laat schieten of dat je het maait.
Niet alleen maar aan het bemesten.

Zo ziet het er hier vandaag uit, zoals elke lente.
Net als een koeienweide. Oh ja, dit is dus ooit een paardengras geweest.
Afbeelding

Mei (koeienmengsel)
Afbeelding

Dit is juni, net voordat er gaan hooien
paardengras
Afbeelding
En het stuk wat geen paardengras is. Foto van dezelfde dag.
Afbeelding

Dit in in het erg droge jaar in 18 geweest.
Of je ooit nog denkt of het goed gaat worden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-04-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:30

manzano schreef:

Invasie door de Russen kan zomaar verkeerd opgevat worden in deze tijd, dus voor de zekerheid verduidelijk ik het maar even :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:31

Hilary schreef:
manzano schreef:

Invasie door de Russen kan zomaar verkeerd opgevat worden in deze tijd, dus voor de zekerheid verduidelijk ik het maar even :D

Als we die kunnen tegenhouden met de bosmaaier..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:32

MarjanB schreef:
Als we die kunnen tegenhouden met de bosmaaier..

kan wel.... niet gewenst denk ik....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:34

Hier vorig jaar wat kale delen met de hand ingezaaid met zaad voor paardenwei van de plaatselijke landbouwwinkel.

Wei heeft eigenlijk te weinig rust gehad, maar er zijn nagenoeg geen kale plekken meer. Gras ziet er goed uit.

Ik heb ook een Agrobs kruidenmengsel ingezaaid. Daarvan zie ik alleen de weegbree terug. Gelukkig zijn de paarden er gek op, maar het was een te duur mengsel voor wat weegbree.

Ex collega van mij heeft precies dezelfde ervaring, alleen haar paarden lusten geen weegbree. Zij is er dus echt niet blij mee.

De wei hier heeft aardig wat weidebloemen en plantensoorten tussen het gras staan, die graag door de paarden gegeten worden. Ik ben er blij mee.
Laatst bijgewerkt door boemel op 15-04-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:36

Wat een verschil zeg die laatste 2 foto's. Ik kan me idd nog herinneren dat het hier ook gewoon geel was.
Hier groeit het gras nu een beetje, maar er staat gewoon te veel mos tussen.

Overigens vandaag nog geen zon gezien ook.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:00

Hier lukt het me al niet met kruiden stroken, dat wordt ook allemaal gras, wat ik helemaal niet zaai :+ ik ben ze nu aan het opkweken in de kas en zet ze dan straks in de grond. Hopelijk lukt dat beter

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:53

Ik las laatst iets over grond omspitten, laagje karton, zaadjes er op en dan nog laagje zand. Voorkomt dat het gras te snel terug groeit. Of t werkt weet ik niet, wil eerdaags ook een strook zaaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:20

Dat op karton zaaien heb ik ook wel gezien, maar dat moet je goed vochtig houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:24

Zomaar een lente plaatje.
De boom van de buren is zo mooi :)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:34

Japanse kers?? Die zijn zeker mooi. Wij hebben er eentje gehad, maar die gaf zo'n bende op de betegelde plaats voor het huis en nam een hoop licht weg dat we hem gesnoeid hebben. De buurman wil er 3 tussen de oprit en de track hebben. Ik vrees dat die ook voor overlast gaan zorgen zéker wat er aan bloesem op de track gaat komen, al is het -meen ik- niet giftig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:45

Geen idee wat het is :D
Mooi dat is ie :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:28

Net bij het voeren een musje met een bek vol haar van Boon uit de paddock zien vliegen. Dat wordt een mooi wit gevoerd nestje :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:47

Ha ha leuk is dat hè.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:52

Het was net of hij een dikke snor had :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:43

Mooi plaatje en mooie boom!

Leuk DF, dat wordt een lekker zacht nestje. Hier vloog vorige week een ooievaar weg met een grote pluk hooi. Die hebben ook een flink nest te vullen. De paarden stonden erbij en keken ernaar. Daar ging hun eten :wave: :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:13

Mijn containerstal staat gewoon op de klei. Niet echt over nagedacht. Was ook wel een beetje een spontane actie :')

Vorig najaar is hier een weitje ingezaaid met een paardengrasmengsel. Ziet er nu wel mooi uit. Ik durf ze er alleen nog niet op te laten, bang dat ze alles eruit trekken :=

Mijn mooiste weitje is een weitje die ik 2 jaar terug helemaal kapot heb laten lopen en hooi bijgevoerd heb los op de grond. Daar staat me toch een partij gras :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:43

@dais: zat vast een hoop graszaad in dat hooi :)
@tanja: dat de paarden het toelieten dat ze het hooi kwamen stelen. Ik denk dat Boon even haar tanden van dichtbij had laten zien en haar 'don't mess with my food' blik :)

Overigens bleken er hier ook ineens in de vijver een paartje Mandarijn eenden te zitten. Nou zijn eenden niet zo best voor een vijver, maar deze eigenlijk te mooi om weg te sturen :)