Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:03

Hihi dat eerste is gewoon klavertje 3 (misschien zit er wel een klavertje 4 tussen, succes met zoeken)

De onderste is weegbree, kan weinig kwaad voor de paarden maar heel mooi is het niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:07

Inderdaad witte klaver wat betekent dat je grond enorm veel stikstof beheerst want dat maakt klaver aan :j
Andere zal smalle weegbree zijn, goed tegen de jeuk .
Slimste is om je perseel te vrezen, dan is de grond rijk want klaver is ook bodembemesting :j
Dan opnieuw inzaaien.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:11

Zolang die bovenste geen basterdklaver is maar witte klaver dan is het geen probleem.

Witte klaver heb ik hier ook en is dus geen probleem voor paarden.
Zuring ook maar gelukkig niet zo veel.

Weegbree naar mijn weten niet.

Hoe kan je veel stikstof in je bodem hebben?
Ik zit op gortdroge zandgrond waar veel ganzevoet groeit. Dat zou juist betekenen dat ik hele zure grond heb.toch?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:14

spatter schreef:
Inderdaad witte klaver wat betekent dat je grond enorm veel stikstof beheerst want dat maakt klaver aan :j
Andere zal smalle weegbree zijn, goed tegen de jeuk .
Slimste is om je perseel te vrezen, dan is de grond rijk want klaver is ook bodembemesting :j
Dan opnieuw inzaaien.

Spatter, hoe komt mijn grond aan veel stikstof? Er is een jaar niets mee gedaan en wij hebben kalk gestrooid en laten injecteren met varkensmest.....wat goed dat jullie dat allemaal weten, Haha! Moet maar eens een boekje kopen....maaien met de zitmaaier, helpt dat ook? En ze kunnen het dus gewoon eten...nadat ik klavertje vier heb gevonden _/-\o_

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:16

Weegbree werkt ook goed tegen eenbrandnetel brandplek of wespensteek. Paarden eten het ook , zit vaak in kruidenweilanden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:20

Klaver is een plantje wat wordt gebruikt om de grond te verrijken, dat heet een groenbemester.
Vaak zaait een boer zoiets op het land na een graanoogst of om een jaar de grond rust te geven na intensieve teelten.
De groenbemester wordt weer ondergevreest zodat de grond rijker wordt.
Klaver is een plantje wat zelf bolletjes maakt aan de wortels vol stikstof.

Hier een link met meer uitleg https://www.tuinadvies.be/artikels/groe ... rs_soorten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:29

Wat je bij ons heel duidelijk ziet is dat het stukje wat vorig jaar regelmatig werd gemaaid met zo'n benzinemaaiertje vól staat met klaver en de rest van de wei niet echt.

Klaver is idd een groenbemester; hij bindt stikstof uit de grond zodat het niet uitspoelt en je dan bemest als je (op je bouwland) de boel weer onderploegt of (op je grasland) de boel weer kort maait en laat liggen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:40

Oh dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)
Wat ik wel wist is dat bastaardklaver niet goed is voor paarden. Maar ik weet het verschil eigenlijk niet.
Heb ook klaver in de weide, geen idee welke het is.

Vanavond heeft de hoefsmid 4 hoefzweren ontdekt bij Bliksem. Aan iedere hoef 1.
Hadden we niet verwacht, was echt een complete verrassing. Bliksem heeft niets laten merken en aan de buitenkant zag je er ook niks van.
Hij heeft het goed uitgesneden en 1 van de hoeven moet echt de komende dagen in een biotex of soda bad. Want daar zat een heel groot gat in de hoef en kwam nog prut uit.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:26

Oei...en aan alle 4 de hoeven.
Gelukkig heeft de hoefsmid het kunnen verhelpen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:26

Klaverbloemen in het hooi, kan dat kwaad?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:09

Klaver kan geen kwaad, vroeger gaven ze ook klaver hooi aan paarden

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:13

Aah, arme Bliksem. Wat een bikkel dat hij niks heeft laten merken. :(:)

Interessant al die weideverhalen!
Ik heb mijn ruin gister gewassen met Betadineshampoo en ingesmeerd met een anti-jeuk middeltje. Het lijkt wat te verlichten, dus ik ben benieuwd hoe het over een paar dagen is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:13

Aah wat sneu voor bliksem :(
Welke klaver je hebt kan je zien aan de kleur.
Wit of heel licht gekleurd is gewone en basterd is donkerroze dacht ik.

Klaver zit volgens mij ook in paardengraszaad dus lijkt me niet dat dat erg is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:18

Niks mis met gewone klaver, maar alleen wel met die basterdklaver idd :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:03

Ik denk dat ik witte klaver heb. Ik zal eens kijken als ik weer door de weide loop.

Bliksems hoef. Open gemaakt. Zodat ik het schoon kan houden en de prut eruit kan. Straks even nieuwe biotex halen. En Soda.
Spoiler:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:07

Jeetje Chasey! Maar dat dan ook aan alle 4 de hoeven, gaan er geen alarmbelletjes rinkelen bij je? Want dat moet toch ergens vandaan komen zo ineens?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:09

chasey mijn ... wat een gat in de hoef :oo

Staan ze bij jou alleen op de wei of ook op stal en wat ligt daar dan voor bedekking in?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:27

Ze staan 24/7 buiten.
In deze hoef zat een steentje, heel diep! Maar waarom de rest dan ook zweert snap ik niet, daar kwam verder niets uit wat er niet in hoort. Die waren er gelukkig niet zo aan toe als deze.
De hoefsmid heeft me het steentje wel laten zien. Best nog wel een grote! Ik vraag me ook af hoe dat zo diep in de hoef kan komen. Want ik krab de hoeven uit na een buitenritje. Dan had ik hem tegen moeten komen?
Al moest ik het hoevenkrabben hem wel echt leren toen hij bij ons kwam. Want hij trok altijd gelijk zijn achterhoeven terug. Vond dat echt niet fijn! Voorhoeven gingen beter. Maar achter was altijd al lastig. Ik dacht dat het kwam, omdat hem dat gewoon niet geleerd was.
De achterhoeven uitkrabben ging uiteindelijk wel beter, maar als ik er zo over terug denk... vraag ik me nu echt af hoe lang die zweer er gezeten heeft. Hoe kan Bliksem zo hard zijn voor zichzelf? En het niet laten zien? Omdat ie onder aan de ladder staat?
Wat de hoefsmid wel gelijk vertelde toen hij Bliksem voor het eerst kwam bekappen was dat hij dunne zolen heeft.
Misschien moet ik toch maar hoefschoenen overwegen. Want hij komt best wel regelmatig op de straat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:59

Met dunne zolen krijg je gauw hoefkneuzingen wat dan weer hoefzweren kan geven.

Was het echt een steentje of een hard geworden ingecapseld vuil of onstekingsspul?
Soms komt er inderdaad een soort bolletje/eitje uit maar dat is dan een ingecapseld iets wat hard geworden is, kan dus een hoge hoefzweer geweest zijn die nu met uitgroeien er pas uit komt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:43

Het leek wel echt op een steentje. Het leek op een stukje asfalt.
Bliksem heeft inderdaad vaak een kneuzing aan zijn hoef. Daar heb ik het ook al eens met de smid over gehad.
Toen ik Bliksem net had zag ik rode plekken op het witte van zijn hoefjes. De smid vertelde inderdaad dat het kneuzingen zijn en je dat goed kan zien op witte hoeven.
Is het dan een idee om hoefschoenen te gaan gebruiken als we naar buiten gaan? Of zal dat niet veel uitmaken?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:49

Hoefschoenen maken zeker uit. Sakvis heeft speciaal hoefschoenen voor haar shet aangeschaft omdat zij ook vrij snel zoolkneuzinkjes heeft en we op de Utrechtse Heuvelrug nou eenmaal veel stenen in de bodem hebben (ijstijd, bedankt :roll: ). Voor de lengte van de voeten heeft die shet het echt niet nodig, ze heeft pokon-voeten, dus nu houdt Sakvis zelf de lengte van de voeten een beetje bij tot de hoefsmid weer komt. Eerste oefenen met vijlen is overigens ook met de hoefsmid erbij gedaan, zodat we goed leren kijken waar we naar moeten kijken. Mijn ruin houd ik ook zelf een beetje bij, omdat hij nogal snel vierkant wordt aan de voorkant. Ik hou z'n voeten dus een beetje rond. De bedoeling was dat hij ook hoefschoenen had (zowel tegen slijten als tegen stenen), maar daar is hij inmiddels uitgegroeid...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:53

Ja hier ook veel steentjes! :(
Veel uitkrabben is dan ook echt een must. Maar ik zal eens op speurtocht gaan naar shetlander schoentjes.
Waar kan je zoiets eigenlijk vinden? Heb me er nog nooit in verdiept.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:00

hoofwear.com Ze hebben ook meerdere mensen die passervice doen, staat op de website in welke regio ze zitten. Je kunt ook bokker Dennis even vragen om (per pb) mee te kijken/denken. Zij heeft shetlanders en past / verkoopt ook hoefschoenen.

Er zijn maar weinig schoenen die shets goed passen (kleine voetjes...). Volgens mij worden de equine fusions veel gebruikt bij die kleintjes, maar wij wilden die niet omdat we in het bos regelmatig diepe(re) plassen en modder hebben en die schoenen hoog en dicht zijn. Het water kan er dus pas uit als je ze uittrekt en ondersteboven houdt. Als je vooral op de straat komt, is dat natuurlijk niet zo'n probleem, maar voor ons dus niet handig. Ze heeft nu de Evo boots (nieuw merk) in de kleinste maat en dat gaat nét.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:02

Ja wij komen (helaas) veel op straat. We moeten eerst het industrie over voordat we in het bos zijn. En de paden in het bos zijn eigenlijk altijd wel hard genoeg, zodat er geen modder ontstaat.
Zal me er van het weekend eens even in verdiepen, bedankt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:34

Wow jeetje dat is pas een gat.. Hopelijk zijn niet alle hoeven zo aangetast. Beterschap voor Bliksem.