Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:29

Ja paardenprovincie maar dan in het achterhoofd dat buitenrijden vooral door menners gedaan wordt met karren en die paarden staan in de regel toch wel op ijzers en hun wielen moeten niet wegzakken in het mulle zand.

Alle ruiterpaden zijn ook aangelegd met die gedachte, allemaal voor menners, zit geen gewoon ruiterpad bij.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:40

Hier wel hoor... paadjes van 50/60 cm breed, alleen zijn die nu ook in trek bij mtb'ers :D

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:50

Even checken bij jullie: als ik mooi hooi wil scoren moet ik op zoek naar een late eerste snee van natuurland of ander stengelige grassoort. Wordt nu ook al gehooid, maar dat lijkt me helemaal nog niet geschikt voor paarden. Moet wel wat te kauwen zijn.

Maakt bemest of onbemest veel uit voor de voedingswaarde in het hooi?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:57

Hier in het nieuwe recreatie gebied. Heb ik met de gemeente om de tafel gezeten. Nu ligt er naast het verharde fietspad een strook geel zand. Dat is ideaal. Als ze alle ideeën uitwerken komt er ook een speelveld voor de paarden.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:09

Wauw dat klinkt goed Kvulden, zo'n gemeente!
Gras dat nu gemaaid is, gaat de kuilplaat op, of in wikkels.
Natuurland klinkt leuk, mits je vrij zeker weet dat er geen jkk op groeit. Want dat willen nog wel eens velden zijn waar het vol staat met jkk. Bemest of onbemest ligt aan meer factoren. O.a. wat voor soort mest (varkensmest geeft 'vet' gras) wanneer het bemest is, hoeveel mest ect... Onbemest zegt mij ook niet zoveel. Het is namelijk wel belangrijk om te weten hoelang het land niet bemest is geweest. Is dat 1 jaar, of is het 30 jaar? Kortom, een eenduidig antwoord is er niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:33

Mss moet uk hier ook eens de gemeente bellen. Voor bredere bermen naast het kiezelpad. Nog niet eens zonn slecht idee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 18:49

Een speelveld voor de paarden? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik mag officieel bijna nergens komen. Maar zolang ik me netjes gedraag en rekening hou met, vind iedereen de paarden leuk en mooi :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:14

Leuk Caily. Dat NHS touw heb ik ook ☺

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:15

Hier wat bosmaaier uurtjes achter de rug en al wat zadelschoonmaak en vetbeurten. Net naar pizza besteld. Stallen zijn al klaar. Alleen nog ff voeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:21

1 pad waar we soms overheen gaan daar liggen echt keien, de kleinste zijn dan vuist groot. Misschien niet ideaal maar de paarden gaan er wel goed van opletten waar ze hun pootjes zetten. Gewoon lang teugeltje en dan komen ze er wel overheen.
Gelukkig hebben ze ook goede hoeven dus ze hebben er niet zo snel last van.

Dat gebroken puin is vaak idd niet fijn voor paarden, zeker als het net ligt en het nog niet ingeklonken is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:30

Speelveld, om leuke dingen te kunnen doen. Klein sprongetje er ligt al een mooi stuk waar je ongestoord even lekker in galop kunt. Laag onder de bomen door. Dat soort dingen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:19

Iemand een idee hoe je een herteluisvlieg bestrijd? Sinds 3 dagen zitten die krengen hier, net ook weer een paard dat overstuur was. Kon die vlieg pakken en met de vingers rollen dood krijgen -O-

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:22

dynamiek schreef:
Iemand een idee hoe je een herteluisvlieg bestrijd? Sinds 3 dagen zitten die krengen hier, net ook weer een paard dat overstuur was. Kon die vlieg pakken en met de vingers rollen dood krijgen -O-

Butox. Ik gebruik het preventief. Wel eerst een allergie testje doen. Je mag het in Nederland officieel niet op paarden gebruiken.
Zijn die krengen al actief dan? Dacht dat ze pas in september op zoek gaan naar een gastheer .

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:43

Herteluisvlieg schijnt echt ellendig te zijn, godzijdank heb ik hem hier nog niet gezien.
Hoefschoenen wil ik ook graag proberen, maar er zit hiet niet echt een "bekende" hoefpasser in de buurt dus ik ben nog een beetje aan het twijfelen. Welke hoefschoenen hebben jullie? tenminste ik las een paar mensen die hoefschoenen gebruiken. Hier zijn bijna ook overal kiezelpaden dus de galopjes zijn vrij beperkt helaas

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:46

Ik heb net een bevalling meegemaakt van het paard van mijn schoonzusje, zit nog even op een high hier <3

Ging even de mest wegbrengen en paard beviel waar iedereen bij stond een kwartier later.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 19-05-16 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:50

Dankje Nathalie ga effe googlen op butox

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:57

zoefie schreef:
Herteluisvlieg schijnt echt ellendig te zijn, godzijdank heb ik hem hier nog niet gezien.
Hoefschoenen wil ik ook graag proberen, maar er zit hiet niet echt een "bekende" hoefpasser in de buurt dus ik ben nog een beetje aan het twijfelen. Welke hoefschoenen hebben jullie? tenminste ik las een paar mensen die hoefschoenen gebruiken. Hier zijn bijna ook overal kiezelpaden dus de galopjes zijn vrij beperkt helaas

Delphi2 woont niet ver van de grens af en komt ook in Duitsland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:58

Azmay schreef:
Ik heb net een bevalling meegemaakt van het paard van mijn schoonzusje, zit nog even op een high hier <3

Ging even de mest wegbrengen en paard beviel waar iedereen bij stond een kwartier later.

Mooi is dat hè. Ik ben er graag bij voor het geval het niet goed gaat, maar mijn bonte is me telkens te snel af geweest. Van mijn andere merries ben ik er wel bij geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:01

Herteluis is al weer een tijdje actief. Die krengen laten zich moeilijk vangen en nog moeilijker doodmaken. Daar moet je snel voor zijn en genoeg kracht uitoefenen.

Nog een heerlijke avondrit gemaakt met mijn nieuwe bitlose hoofdstel. Nog een hert gezien (geen ree) en even geroepen voor het geval er nog meer achteraan kwamen :D

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:12

Gisteren ook gezien toen ik met Dynamiek op stap was, zij spotte het reetje het eerst, was een mooi gezicht. Lekker hé dat we weer 's avonds op stap kunnen. Ik ben buiten in de tuin bezig geweest. Gras maaien en wat borders in orde maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:14

Oh DD nog mooi wit!
Wat een leuke set

Hoefschoenen geen ervaring mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:17

Onder het neusdeel is ie al niet wit meer :D
Maar als het té gek wordt kan ik hem loshalen en wassen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:24

Dubbeldun, ziet er mooi uit! (wit :j ) helaas komt Delphi2 niet tot hier (had haar een tijd geleden al gemaild)
Azmay, wauw kan me voorstellen dat je staat te stuiteren, mooi om te zien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:04

Maar er zullen in Duitsland toch ook wel schoenenpassers zijn ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:05