Het gaat er vooral om dat als ik ze roep, het betekent dat ze eten krijgen en nachtrust zonder wilde zwijnen om zich heen en dat ik dus gekoppelt wordt aan iets positiefs. Daarbij kan ik ze in de stal een halster om doen bv, wat in de wei echt nooit zou lukken als ik ze niet eerst "handmak" gemaakt had. (en nog niet lukt bij de bangste).
Ik poets dan eens de een en dan eens de ander voordat ze naar buiten gaan en dat lukt ook niet bij eentje die zich echt niet laat benaderen buiten.
Maar laat ik het zo zeggen, hoe had je gedacht contact te leggen als ik ze vanaf dag een maar in de wei had gelaten? Dan waren ze dus niet te pakken te krijgen of met het nodige gedoe dat ook niet echt zorgt voor positieve inprinting.
De eerste pony, de leider van de groep is juist de bangste, die het liefst wil dat de rest ook niet naar me toekomt. Hadden ze nooit op stal gestaan, dan had ik nu leuke ponies om naar te kijken. Nu komen ze aan de deur (of binnen

) een worteltje halen.
En hoe denk je dat ze reizen ervaren als ze plots opgesloten MOETEN staan? Is het niet beter dat ze gewend zijn aan een mate van opsluiting waarvan ze weten dat er een einde aan komt? Omdat het dagen, weken, maadenlang zo geweest is, dus daar kunnen ze op vertrouwen.
Die van mij hebben een reis van 900 km moeten maken en ik denk dat als ze als wilde dieren in een vrachtwagen waren gejaagd waar ze vervolgens 6 uur of zo niet meer uit konden zoiets bepaald traumatischer was geweest als nu ik ze gewoon er in kon zetten en ze gewend zijn aan een tijdje binnen zijn.
Wat dacht je van moeten binnen halen omdat de DA of smid komt? Als ze niet gewend zijn aan een paar uur op stal, is dat ook een zenuwslopende tijd, al voor de goede man of vrouw ook maar iets met ze doet. Ik voorkom liever dat soort stress door ze aan te leren dat op stal staan geen naar iets is en ook niet altijd gepaard gaat met een bezoek van DA of smid....of andere gebeurtenis die indruk op ze maakt op een niet heel positieve manier.
Of als het noodweer is? Als ze geblesseerd zijn en op stal moeten blijven?
Ik wil dat ze de stal als veilige haven zien en niet als iets vreemds en engs. Voor het geval dat ze op stal móeten.