Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:43

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:
En dat de gemoederen af en toe hoog oplopen is niet zo raar, het gaat wel om een heel kostbaar (voor mij niet in geld uit te drukken) bezit :j

Jawel, maar ik vraag me wel af of ik de enige ben, en of de 'stalgangers' dat ook een beetje hebben, of dat die enkel steigerend wegrennen van dit topic. Een defensieve discussiestijl werkt dat in de hand, dus heb ik mn best gedaan om argumenten zo neutraal en vriendelijk mogelijk te formuleren. Maar ik heb het idee dat mensen over het algemeen meer energie steken in zich verdedigen dan in zich verplaatsen in het standpunt van de ander. Maar goed, je hebt gelijk wat betreft de gemoederen en kostbaar goed :P

Wat bedoel je precies, waarmee de enige bent ?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:47

Nens77 schreef:

Met het bijschaven van mijn mening, genuanceerder gaan kijken..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:48

Betteke schreef:
40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.

En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.

Ten eerste, en dit is écht de laatste keer dat ik het zeg; NIEMAND pleit hier fanatiek voor 24/7. Hou nou eens op met die 'beschuldigingen' want het begint echt vervelend te worden.

Ten tweede jammer dat je zo... wat is het juiste woord :o een niet openminded opmerking plaatst Betteke alleen maar omdat een aantal hier beweren dat het ook anders kan. Ik start namelijk zowel SGW als Endurance (en wil ook weer dressuur gaan starten nu bitloos eindelijk gefaciliteerd wordt (vraag me af in wat voor hokje ik nu gestopt ga worden omdat ik zeg bitloos te willen starten :D) . Zoals gezegd start er eentje internationaal klasse 4 bij ons op stal en twee rijden er momenteel dressur in het M, eentje M springen en een L SGW. Verder zijn er nog een heel stel die lagere klassen Endurance starten en een aantal die hard aan de dressuurweg timmeren. Daarbij zijn er meer dan zat voorbeelden voorbij gekomen van paarden die 10u of meer buiten staan en tóch hoog starten maar daar lees je overheen ofzo?

Leg me dan nog eens één keer uit waarom volgens jou een paard dat (hoog) in de sport loopt niet >12u buiten zou kunnen staan?

Stilzetten kan overigens best hoor, sterker nog, na een zware Endurance of SGW-wedstrijd wordt aangeraden de dag erna alleen rechtuit te stappen dus dat zal vast niet onder 'trainen' vallen volgens sommigen ;). Maar nogmaals, ik kan me voorstellen dat het niet bevorderlijk werkt als je dit iedere week 3 dagen moet doen vanwege een slechte bak. Maar ook nogmaals, hoe slecht zijn die bakken bij jullie wel niet en sinds wanneer kun je alleen in de bak oefenen/trainen?
Laatst bijgewerkt door Sees op 20-11-13 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:50

Esmeej333 schreef:
Je zegt letterlijk, ik zie Tinkers niet in M dressuur lopen, terwijl dat wel gebeurd, dus ja dat is best irritant ja. Er zijn meer sporten dan SGW, springen en dressuur.
Dat ze wat anders gebouwd zijn maakt het nog steeds niet dat het een andere diersoort is. Je mag (moet eigenlijk) zelfs ook best naar het individu kijken. Maar dit wil in mijn ogen niet zeggen dat je een paard maar 22/7 mag opsluiten in een hokje (dit doe jij niet, beweer ik ook niet) en in dat opzicht maakt het een dooddoener.

Nogmaals ik zet niet voor niks wat tussen haakjes. Ik zei ik zie tinkers niet M dressuur, M springen en M eventing lopen. Alle 3 disciplines, ik heb niet gezegd dat een tinker geen M dressuur kan lopen, er staat en en niet of. Over persoonlijk opvatten en emotioneel reageren gesproken...
Hetgeen wat ik nogmaals zeg is dat paarden verschillend zijn en dat ze ook verschillend gehouden worden kijkend naar het paard zelf. Wat idd niet weg haalt dat elk paard buiten moet kunnen spelen een X aantal uur per dag.

Volgens mij maakt het bij Pubmed niet uit welke studie je doet of je de artikelen kan bekijken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:54

Betteke schreef:
Bowen, ik wil wel alles wel tot op de letter uitkauwen, maar dat wordt vermoeiend. Je beschrijft precies wat ik bedoel namelijk. :D
Je kan idd niet iedere dag zwaar trainen, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Een paar dagen stilzetten vind ik voor MIJN paard niet goed, omdat ik merk dat hij daar niet soepeler van wordt.

Hij staat elke dag in de paddock en dat valt bij mij onder stil zetten. Hij vindt er namelijk geen drol aan en staat voornamelijk stil, het verschil met zijn stal is dat hij buiten staat, maar beweging zie ik niet. Oh ja, hij staat ook nog met een maatje die net zo enthousiast stil staat te staan. Voor er weer commentaar komt, de paddocks zijn van mijn staleigenaar en ik mag daar niet creatief mee aan de slag als ik dat al zou willen.

Verder trek ik me hier ook terug uit de discussie. Wat je ook probeert te doen, het is nooit goed genoeg en ik vertik het om verantwoording af te leggen aan wie dan ook.

Dat is dan qua beweging niet waardevol, maar ik denk dat je moet oppassen het samen suffen niet als waardevol te zien. Paarden suffen erg graag samen, dat is deel van de sociale interactie. Bij stallen ben ik dan ook een voorstander van halve wanden zodat dat samen gevoel er echt is.
Ook de afwisseling is waardevol, gewoon even wat anders.

Ik ben van de vanaf een dagdeel buiten met sociale interactie, dus als jouw paard een paar uur per dag buiten komt(gemiddeld) dan doe je het in mijn ogen echt niet perse verkeerd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:56

Sannnn schreef:
Esmeej333 schreef:
Je zegt letterlijk, ik zie Tinkers niet in M dressuur lopen, terwijl dat wel gebeurd, dus ja dat is best irritant ja. Er zijn meer sporten dan SGW, springen en dressuur.
Dat ze wat anders gebouwd zijn maakt het nog steeds niet dat het een andere diersoort is. Je mag (moet eigenlijk) zelfs ook best naar het individu kijken. Maar dit wil in mijn ogen niet zeggen dat je een paard maar 22/7 mag opsluiten in een hokje (dit doe jij niet, beweer ik ook niet) en in dat opzicht maakt het een dooddoener.

Nogmaals ik zet niet voor niks wat tussen haakjes. Ik zei ik zie tinkers niet M dressuur, M springen en M eventing lopen. Alle 3 disciplines, ik heb niet gezegd dat een tinker geen M dressuur kan lopen, er staat en en niet of. Over persoonlijk opvatten en emotioneel reageren gesproken...
Hetgeen wat ik nogmaals zeg is dat paarden verschillend zijn en dat ze ook verschillend gehouden worden kijkend naar het paard zelf. Wat idd niet weg haalt dat elk paard buiten moet kunnen spelen een X aantal uur per dag.

Volgens mij maakt het bij Pubmed niet uit welke studie je doet of je de artikelen kan bekijken.

Ik reageer helemaal niet emotioneel maar ik word een beetje moe van vooroordelen t.o.v koudbloeden. Als je het niet ziet, moet je gewoon wat verder kijken. Ze zijn er namelijk genoeg. Heb ook ze ook in de SGW en springen gezien.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:57

Betteke schreef:
40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.

En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.

Als je hem iets verder weg zou zetten, hoef je misschien niet iedere dag te gaan. Tuurlijk is dat iets waarin je balans moet zoeken, maar je paard zn welzijn zou voorop moeten staan wat mij betreft en niet hetgeen je hem voor wilt gebruiken. Dan had je beter een andere hobby gezocht waarin niks levends voorkwam.

Ik vind 'recreatief' altijd zo'n raar woord. Wedstrijden zijn ook recreatie voor jezelf, alles waar je je geld niet mee verdient is recreatie. Dus jij bent ook recreant. En als recreant heb je je paard voor je plezier, je bent er niet van afhankelijk. Er zit geen enkele noodzaak achter dat jij een paard hebt. Dus houd hem zo goed mogelijk, en als je dat niet kan, niet.

Ik vind ambitieuze wedstrijdruiters helemaal geen dierenbeulen hoor, of ik dat vind hangt af van andere factoren. Maar blijkbaar is het wel moeilijker om intensief dressuurmatig te trainen én je paard een volwaardig paardenleven te geven. Als je dat beide lukt: chapeau +:)+ Als het je niet beide lukt en je de training voor laat gaan: dat vind ik inderdaad dierenbeulerig (lees: neigen richting..).

Overigens wordt er bij ons op stal vrij veel gedaan met de paarden, een flink aantal wordt iedere dag getraind. Niet uitgebracht op wedstrijden, maar er wordt wel intensief mee gewerkt. Dus die vlieger gaat niet op. Wij hebben gelukkig dan wel een goede bak die áltijd berijdbaar is, zelfs met die extreme regenval van een paar weken geleden.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 20-11-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:58

Sannnn schreef:

Nee maar wel welke artikelen de database bevat toch? Pubmed geloof ik voornamelijk medische artikelen?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:00

Esmeej333 schreef:
Ik reageer helemaal niet emotioneel maar ik word een beetje moe van vooroordelen t.o.v koudbloeden. Als je het niet ziet, moet je gewoon wat verder kijken. Ze zijn er namelijk genoeg. Heb ook ze ook in de SGW en springen gezien.

Zeg ook niet dat ze niet springen en crossen, maar niet op hoger (M en hoger) niveau. Dit is geen vooroordeel, dat is zoals jij het ziet. Ik zeg het enkel op basis van het verschil in paarden aan te geven. Niks nadeligs, dat is hoe het opgevat wordt. Ik kijk verder daarom zeg ik het ook.

Ik zal even kijken of ik het wel kan vinden (zit via diergeneeskunde).
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-11-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:01

VogeltjeM schreef:
Ik vind 'recreatief' altijd zo'n raar woord. Wedstrijden zijn ook recreatie voor jezelf, alles waar je je geld niet mee verdient is recreatie. Dus jij bent ook recreant. En als recreant heb je je paard voor je plezier, je bent er niet van afhankelijk. Er zit geen enkele noodzaak achter dat jij een paard hebt. Dus houd hem zo goed mogelijk, en als je dat niet kan, niet.
.

Helemaal mee eens.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:01

Sannnn schreef:
Ik zal even kijken of ik het wel kan vinden (zit via diergeneeskunde).

Oh dat zal dan wel ja :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:08

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:

Met het bijschaven van mijn mening, genuanceerder gaan kijken..[/quote

Ok, dat bedoelde je.
Ik wist al dat meer buiten (nou ja hij staat de hele dag met zijn hoofd buiten), meer vrij beweging met soortgenoten beter is, hoeveel 4-8-12-24 uur) en op welke manier (weide-paddock-etc) is paardafhankelijk.
Dus in die zin heb ik mijn mening niet bij hoeven stellen.
Ik heb mijn paard niet op zijn oude stal laten staan omdat ik denk dat het de allerbeste oplossing is voor mijn paard.
Het is op dit moment het best werkbare voor alle betrokkenen.
Daarnaast is hij dit gewend en doet hij het er goed op (if it ain't broke, don't fix it).
Zeker niet ideaal, niet voor ons en niet voor hem.
Als ik meer zou moeten betalen voor een stalling met weidegang (het hele jaar door) zou ik dat zeker doen, maar aan een doe het zelf stal met alleen weidegang 40 kilometer verderop is voor ons geen doen. Dan kunnen we in het weekend af en toe op visite bij hem (buitenrijden gaat nog niet erg lukken, dus zonder bak zit rijden er niet in) en vreet hij zich doodziek.
Dus om iets te vinden wat optimaal is, zal best een hoop tijd overheen gaan...
Maar dat wil niet zeggen dat het niet mijn streven is, ik wil hem alleen niet 10x moeten verhuizen want dat vind ik ook niet gezond voor mijn paard.
En dit streven was er ook al voor dit topic :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:10

Lusitana schreef:
En wie zegt dat er in die 16 uur behoefte is aan meer contact dan de anderen kunen horen, zien en ruiken? En in de wei is het de meeste tijd ook stapje voor stapje (grazen). Het weinige sprinten en spelen dat ze doen kunnen ze ook in de 8 uur buiten (of minder zelfs).

Nogmaals, je kunt een paard niet dwingen om alles wat hij wil doen te proppen in die paar uurtjes dat je hem buiten zet. En ik zou volledig mijn mond houden als ieder paard in Nederland 8u per dag goede vrije buitengang heeft :j, dan hoor je mij niet meer. Voor MIJN paarden vind ik dat alsnog te weinig maar ik denk dat 8u voor heel veel paarden al een enorme verbetering zou zijn.

Lusitana schreef:
Ik vraag me af hoeveel van jullie werkelijk timen hoeveel een paard van wat doet. Ik heb de hele dag zicht op mijn ponies en dat zijn ook nog eens jonge dieren en er zitten twee hengsten bij en er is een merrie, dus genoeg "onrust factoren" en toch zijn de speelkwartiertjes maar sporadish. Met andere woorden, er worden veel meer uren besteed aan grazen en suffen. De groepdynamiek kan per groep anders zijn, maar dit is redelijk gemiddeld. Groepen met veulens zullen meer beweging kennen en horen naar mijn mening ook meer buiten.
Er bestaan ook nog heen en weer rennen dat door bullying ontstaat en dat is natuurlijk eigenlijk geen positief soort.

Nou ik dus zoals ik al eerder aangaf en ze scharrelen heel wat km af in een etmaal, ze staan te suffen met de veilige kudde om zich heen, lopen naar de waterbak en weer terug en dat 10x op een dag, hier een hapje gras, daar een hapje gras, kroelen met de een, spelen met de ander etc etc etc.
Ik zal toch eens kijken of ik dat onderzoek met die stappenteller kan vinden, daar schrik je van...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:13

VogeltjeM schreef:
Dat de nachten op stal (of eventueel een paar uurtjes meer) niet zo schadelijk zijn, oké, daarover kun je soebatten, alsmede over hoeveel uur dan niet schadelijk zou zijn, maar dat het houden van een paard in een kudde uiteindelijk het ideaal zou moeten zijn, daar valt toch niet over te discussiëren?

Daar wordt denk ik ook niet zozeer over gediscussieerd. Het gaat meer om individuele mogelijkheden en dat het gewoon niet zo schadelijk is als men doet overkomen om een paard op stal te houden (als er maar bepaalde voorwaarden zijn, maar dat geldt ook voor buiten).
Ik geloof niet dat er ook maar een is die roep dat dat stalleven ideaal is.

Citaat:
Eens. Maar dan nog is het toch een kudde- en vlaktedier? Het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Ik doe dingen met mijn paard (nog weinig) en bijrijdpaard, maar verder leven ze in hun kudde. Ik denk dat mijn paard het leuk vindt om bezig te zijn, getuige het feit dat hij altijd aan de draad staat als ik kom. Maar dat staat toch verder los van zijn huisvesting? Ook al heb ik het idee dat mijn paard me leuk vindt, ik zie mezelf niet als vervánging van zijn paardse sociale behoeften.

Ik zeg niet dat het een het ander uitsluit, maar het is een factor die veel over het hoofd wordt gezien.
Het heeft in die zin met huisvesting te maken dat het een keus is van de eigenaar hoe een paard gehouden wordt zodat die eigenaar zelf meer of minder en welk soort interactie met zijn paard heeft. Die van mij houd ik vooral ´snachts op stal om verwilderen (ja naar hun ideale kudde leven, maar waar ben ik dan als eigenaar????) te voorkomen. Het is zuiver doordat ze verplicht door handen zijn gegaan dat ze nu benaderbaar zijn in de wei. Ik heb ponies die geen goede ervaringen met mensen hebben, dat maakt natuurlijk wel wat uit. ;)

En er wordt ook gedaan alsof op stal eenzame oplsuiting met geen enkele vorm van kudde leven is, terwijl ze wel degelijk prima op de hoogte zijn van het feit dat ze niet alleen zijn en in sommige gevallen elkaar ook gewoon kunnen besnuffelen en zelfs bekrabbelen.

Vlaktedier klinkt trouwens een beetje vreemd in de oren.
Er zijn ponyrassen die al sinds de prehistorie in de bergen leven, met aangepaste gangen.
Ik denk bij vlaktedieren meer aan zebras en herkauwers.
Het zal wel staan voor grote open ruimtes, maar ik vind het een raar gekozen term in de biologie. :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:13

Lusitana schreef:
Verder zijn er idd niet zoveel bezwaren tegen nachten op stal, maar er wordt wel door een aantal gesteigerd als het betekent dat de paarden langer binnen zijn dan buiten en dat is, als je niet in het donker wilt werken, in de winter gewoon een feit. Dat vroeg donker worden begint al voor de winter in nog noordelijker landen en is pas tegen de zomer weer voorbij.
Hier in het zuiden pikken we wat uurtjes erbij wat daglicht betreft.

Wat is het probleem met in het donker werken? Als de bak verlicht is, is het toch geen probleem?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:21

Lusitana schreef:
Die van mij houd ik vooral ´snachts op stal om verwilderen (ja naar hun ideale kudde leven, maar waar ben ik dan als eigenaar????) te voorkomen. Het is zuiver doordat ze verplicht door handen zijn gegaan dat ze nu benaderbaar zijn in de wei. Ik heb ponies die geen goede ervaringen met mensen hebben, dat maakt natuurlijk wel wat uit. ;) D

Wat ik niet heel goed begrijp is wat het de nacht op stal voor meerwaarde heeft om niet te "verwilderen". Ik neem aan dat je er niet de hele nacht mee bezig bent namelijk, dat ze dan zonder menselijke interactie op stal staan.

Dat je ze elke dag even "binnen" haalt en interactie mee hebt begrijp ik zeer goed, maar wat dan die nacht op stal doet tegen het "verwilderen" begrijp ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:22

Sees schreef:
Nogmaals, je kunt een paard niet dwingen om alles wat hij wil doen te proppen in die paar uurtjes dat je hem buiten zet.

Toevallig wel. Een dier szal aan zijn behoeftes voldoen als er gelegenheid is. Ze gaan rennen als ze de ruimte hebben, niet als ze in ene hokhe staan, ze gaan spelen als er speelgrnootjes zijn en niet als ze alleen zijn , ze gaan rollen als het zadel af gaat etc. Het is een vreemde gedachte om er van uit te gaan dat we ze ergens toe dwingen. We geven ze gelegenheid.

Citaat:
Nou ik dus zoals ik al eerder aangaf en ze scharrelen heel wat km af in een etmaal, ze staan te suffen met de veilige kudde om zich heen, lopen naar de waterbak en weer terug en dat 10x op een dag, hier een hapje gras, daar een hapje gras, kroelen met de een, spelen met de ander etc etc etc.
Ik zal toch eens kijken of ik dat onderzoek met die stappenteller kan vinden, daar schrik je van...

Niet nodig. Ik geloof direct dat er veel stappen worden gezet, maar de meest stappen worden gezet uit noodzaak omdat het gras niet op een hoop groeit en ze het water niet meedragen. Bij paarden die bv hooi krijgen in een ruif ´swinters, neemt dat stappen echt wel af. Het is dus niet zo dat een paard nou altijd zo´n enorme behoefte heeft aan die kilometers afleggen. Er is zeker bewegingsbehoefte, maar allestappen die aan grazen gerelateerd zijn, zou je niet moeten rekenen... dat is noodzaak en geen behoefte.
En een heleboel "samen" kan ook prima in een stal, zoals een loopstal of stallen met halve wanden.
En veiligheid bieden al helemaal (hoewel er paarden zijn die zich opgesloten niet veilig voelen). Mijn ponies schijten (terecht) in hun broek voor wilde zwijnen. Dat is dan iets waar ze zich als het donker wordt alvast geen zorgen meer over hoeven te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:37

Bowen schreef:
Lusitana schreef:
Die van mij houd ik vooral ´snachts op stal om verwilderen (ja naar hun ideale kudde leven, maar waar ben ik dan als eigenaar????) te voorkomen. Het is zuiver doordat ze verplicht door handen zijn gegaan dat ze nu benaderbaar zijn in de wei. Ik heb ponies die geen goede ervaringen met mensen hebben, dat maakt natuurlijk wel wat uit. ;) D

Wat ik niet heel goed begrijp is wat het de nacht op stal voor meerwaarde heeft om niet te "verwilderen". Ik neem aan dat je er niet de hele nacht mee bezig bent namelijk, dat ze dan zonder menselijke interactie op stal staan.

Dat je ze elke dag even "binnen" haalt en interactie mee hebt begrijp ik zeer goed, maar wat dan die nacht op stal doet tegen het "verwilderen" begrijp ik niet.

Het gaat er vooral om dat als ik ze roep, het betekent dat ze eten krijgen en nachtrust zonder wilde zwijnen om zich heen en dat ik dus gekoppelt wordt aan iets positiefs. Daarbij kan ik ze in de stal een halster om doen bv, wat in de wei echt nooit zou lukken als ik ze niet eerst "handmak" gemaakt had. (en nog niet lukt bij de bangste).
Ik poets dan eens de een en dan eens de ander voordat ze naar buiten gaan en dat lukt ook niet bij eentje die zich echt niet laat benaderen buiten.
Maar laat ik het zo zeggen, hoe had je gedacht contact te leggen als ik ze vanaf dag een maar in de wei had gelaten? Dan waren ze dus niet te pakken te krijgen of met het nodige gedoe dat ook niet echt zorgt voor positieve inprinting.
De eerste pony, de leider van de groep is juist de bangste, die het liefst wil dat de rest ook niet naar me toekomt. Hadden ze nooit op stal gestaan, dan had ik nu leuke ponies om naar te kijken. Nu komen ze aan de deur (of binnen :+ ) een worteltje halen.

En hoe denk je dat ze reizen ervaren als ze plots opgesloten MOETEN staan? Is het niet beter dat ze gewend zijn aan een mate van opsluiting waarvan ze weten dat er een einde aan komt? Omdat het dagen, weken, maadenlang zo geweest is, dus daar kunnen ze op vertrouwen.
Die van mij hebben een reis van 900 km moeten maken en ik denk dat als ze als wilde dieren in een vrachtwagen waren gejaagd waar ze vervolgens 6 uur of zo niet meer uit konden zoiets bepaald traumatischer was geweest als nu ik ze gewoon er in kon zetten en ze gewend zijn aan een tijdje binnen zijn.

Wat dacht je van moeten binnen halen omdat de DA of smid komt? Als ze niet gewend zijn aan een paar uur op stal, is dat ook een zenuwslopende tijd, al voor de goede man of vrouw ook maar iets met ze doet. Ik voorkom liever dat soort stress door ze aan te leren dat op stal staan geen naar iets is en ook niet altijd gepaard gaat met een bezoek van DA of smid....of andere gebeurtenis die indruk op ze maakt op een niet heel positieve manier.
Of als het noodweer is? Als ze geblesseerd zijn en op stal moeten blijven?
Ik wil dat ze de stal als veilige haven zien en niet als iets vreemds en engs. Voor het geval dat ze op stal móeten.

En ja hoor, ik had ze om die redenen ook gewoon overdag uren op stal kunnen houden ipv ´snachts. Maar ´snachts is om heel veel redenen een stuk beter. Bv om de wilde zwijnen, maar ook zichtbaarheid mochten ze de weg op gaan, en tegen mishandeling etc etc.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:53

Lusitana schreef:
Het gaat er vooral om dat als ik ze roep, het betekent dat ze eten krijgen en nachtrust zonder wilde zwijnen om zich heen en dat ik dus gekoppelt wordt aan iets positiefs. Daarbij kan ik ze in de stal een halster om doen bv, wat in de wei echt nooit zou lukken als ik ze niet eerst "handmak" gemaakt had. (en nog niet lukt bij de bangste).
Ik poets dan eens de een en dan eens de ander voordat ze naar buiten gaan en dat lukt ook niet bij eentje die zich echt niet laat benaderen buiten.
Maar laat ik het zo zeggen, hoe had je gedacht contact te leggen als ik ze vanaf dag een maar in de wei had gelaten? Dan waren ze dus niet te pakken te krijgen of met het nodige gedoe dat ook niet echt zorgt voor positieve inprinting.
De eerste pony, de leider van de groep is juist de bangste, die het liefst wil dat de rest ook niet naar me toekomt. Hadden ze nooit op stal gestaan, dan had ik nu leuke ponies om naar te kijken. Nu komen ze aan de deur (of binnen :+ ) een worteltje halen.

En hoe denk je dat ze reizen ervaren als ze plots opgesloten MOETEN staan? Is het niet beter dat ze gewend zijn aan een mate van opsluiting waarvan ze weten dat er een einde aan komt? Omdat het dagen, weken, maadenlang zo geweest is, dus daar kunnen ze op vertrouwen.
Die van mij hebben een reis van 900 km moeten maken en ik denk dat als ze als wilde dieren in een vrachtwagen waren gejaagd waar ze vervolgens 6 uur of zo niet meer uit konden zoiets bepaald traumatischer was geweest als nu ik ze gewoon er in kon zetten en ze gewend zijn aan een tijdje binnen zijn.

Wat dacht je van moeten binnen halen omdat de DA of smid komt? Als ze niet gewend zijn aan een paar uur op stal, is dat ook een zenuwslopende tijd, al voor de goede man of vrouw ook maar iets met ze doet. Ik voorkom liever dat soort stress door ze aan te leren dat op stal staan geen naar iets is en ook niet altijd gepaard gaat met een bezoek van DA of smid....of andere gebeurtenis die indruk op ze maakt op een niet heel positieve manier.
Ik wil dat ze de stal als veilige haven zien en niet als iets vreemds en engs. Voor het geval dat ze op stal móeten.

Waar zeg ik dat ze geheel niet binnen mogen staan? Ik vroeg me alleen af wat de meerwaarde tegen "verwilderen" was als je het hebt over de nacht binnen staan.
Dit alles kan namelijk ook heel prima zonder in de nacht binnen te staan(het zwijnen argument/veiligheid e.d. begrijp ik gelijk, alleen heeft dat niets met "verwilderen" te maken). Nu vind ik in de nacht binnen staan echt geen enkel probleem, ik vond alleen het "verwilder" argument wat vreemd aangezien je er dan niet bij bent.
Dat je ze elke dag bij je roept om wat te eten, ze door handen e.d. laat gaan vind ik alleen maar goed.

En ja, ik vind het ook belangrijk dat een paard op zijn gemak kan zijn in kleinere ruimten, dat ze voorbereid zijn op de trailer, voorbereid zijn op de dierenarts(alhoewel dat wat mij betreft allemaal wat verder gaat dan alleen in stal zetten als voorbereiding).
Waarom denk jij dat dat zonder dagelijks op stal te staan niet kan? Alledrie mijn pony's laden heel prima, dat terwijl de kleine merrie dat niet kon toen ik haar kreeg, alledrie zijn ze voorbereid op de dierenarts, alledrie hebben ze geen probleem met in een kleinere ruimte staan(kan ze zo op stal zetten, wat dan ook weleens gebeurd als ik bv op cursus ga). Toch staan ze verder 24/7 buiten.
Ik ken heel wat paarden die elke dag op stal staan, zelfs alleen voor werk eruit komen die niet met een trailer overweg kunnen, die in paniek raken zodra ze doorhebben dat dat toch echt de DA is die hun moet hebben, in de stal staan is zeer zeker geen garantie dat dat ook vanzelfsprekend is. Daar zit andere training/gewenning in.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:55

Lusitana schreef:

En ja hoor, ik had ze om die redenen ook gewoon overdag uren op stal kunnen houden ipv ´snachts. Maar ´snachts is om heel veel redenen een stuk beter. Bv om de wilde zwijnen, maar ook zichtbaarheid mochten ze de weg op gaan, en tegen mishandeling etc etc.

Hier ben ik het allemaal mee eens, maar daarvoor hoeven ze toch niet de hele nacht op stal te blijven? Je kan ze er ook af en toe een uurtje inzetten. Ik zet mijn paard wel eens in een box om zijn muesli te geven. Mijn bijrijdpaard doet na het rijden alles om zo snel mogelijk in een stal te komen, want hij weet dat hij daar dan een handje brok krijgt :D Allemaal positieve associaties. Maar waarvoor zou je hem dan gelijk een hele nacht daar laten?

Zelfde geldt voor jou: als je ze roept en ze komen geef je ze eten, zet je ze ff in de box, dan hebben ze toch positieve associaties met jou? Waarvoor moeten ze dan de hele nacht gelijk binnen blijven?

Ik weet dat jij halve wanden hebt dus het lijkt me niet heel dramatisch voor jouw pony's, maar als het niet nodig is, waarom doe je het dan eigenlijk?

Over wilde zwijnen weet ik overigens niks, misschien worden jouw pony's buiten wel opgegeten :')

Edit: zie nu jouw laatste regeltje pas.

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:09

Hier trouwens de welzijnsrichtlijn voor het houden van paarden:

http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... ie-1.0.pdf

Ik vind eigenlijk dat hij gebaseerd is op bedroevend weinig wetenschappelijk onderzoek. Het stukje over huisvesting is, zoals het eruit ziet, gebaseerd op wat (veelal oude) boeken. Geen enkel onderzoek wordt aangehaald. Bij de overige kopjes zie ik wel wat onderzoeken terug, maar mijn gemiddelde schoolopdracht bevat nog meer referenties. Ik vind het eigenlijk best een teleurstelling.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:16

Lusitana schreef:
Toevallig wel. Een dier szal aan zijn behoeftes voldoen als er gelegenheid is. Ze gaan rennen als ze de ruimte hebben, niet als ze in ene hokhe staan, ze gaan spelen als er speelgrnootjes zijn en niet als ze alleen zijn , ze gaan rollen als het zadel af gaat etc. Het is een vreemde gedachte om er van uit te gaan dat we ze ergens toe dwingen. We geven ze gelegenheid.

Oké dwingen is misschien een niet goed gekozen woord maar je verwacht wel dat ze alles in die paar uurtjes proppen. Als ze 8u buiten staan hebben ze al meer mogelijkheid dan wanneer ze maar één uurtje buiten staan. Vooraleerst zullen ze zich toch op het gras storten en pas als ze helemaal uitgegeten zijn, zullen ze tijd maken voor sociale interactie e.d.. Dat heb ik heel goed kunnen observeren toen ik op vakantie was met mijn paarden.

Lusitana schreef:
Niet nodig. Ik geloof direct dat er veel stappen worden gezet, maar de meest stappen worden gezet uit noodzaak omdat het gras niet op een hoop groeit en ze het water niet meedragen. Bij paarden die bv hooi krijgen in een ruif ´swinters, neemt dat stappen echt wel af. Het is dus niet zo dat een paard nou altijd zo´n enorme behoefte heeft aan die kilometers afleggen. Er is zeker bewegingsbehoefte, maar allestappen die aan grazen gerelateerd zijn, zou je niet moeten rekenen... dat is noodzaak en geen behoefte.
En een heleboel "samen" kan ook prima in een stal, zoals een loopstal of stallen met halve wanden.
En veiligheid bieden al helemaal (hoewel er paarden zijn die zich opgesloten niet veilig voelen). Mijn ponies schijten (terecht) in hun broek voor wilde zwijnen. Dat is dan iets waar ze zich als het donker wordt alvast geen zorgen meer over hoeven te maken.

Dat de stappen uit noodzaak worden gezet, betekent natuurlijk niet dat het zetten van de stappen op zich voor de well-being niet überhaupt noodzakelijk is ;).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:21

@Bowen Alledrie jou ponies zijn niet mijn ponies. De bangste is gruwelijk mishandeld geweest en heeft een kogel in zijn kaak, om maar wat te noemen. Daarbij zij twee van mijn ponies uit het wild geplukt. Hun instincten liggen dus nog heel sterk aan de oppervlakte en ze zijn bepaald anders dan de pony die uit de merrie bij mij geboren is bv en de andere die met drie maanden bij de moeder vandaan is gehaald en lange reis moest maken en vervolgens bijna aan een hongersnood is gestorven (hij is de makste en aanhankelijkste).
Ik heb 30 hectare in natuurgebied (veeeel bomen)en geen weitje van ene halve hectare ofzo... Ik ga trouwens wel binnenkort een schriklint zetten zodat het kleiner wordt, maar je snapt dat als ze niet gezien willen worden, ze gewoon verdwijnen...

Ik snap dat er weinig logica in lijkt te zitten in het op stal aanwezig zijn op zich en niet verwilderen, maar het is toch ook het wennen aan lange tijden binnen zijn dat helpt in het proces van domesticatie.

Verder als ze niet in handen komen verwilderen ze, als ik ze niet op stal haal, kunnen ze niet in handen komen....

@VogeltjeM Wilde zwijnen zijn levensgevaarlijk. Ze kunnen de buik van een pony openrijten bv. Daar gaan ze, mocht je het niet weten, dood aan.
Daarnaast zijn de ponies dus gewoon onzettend bang van ze en waarom zou ik ze aan die stress onderwerpen als ik het met op stal zetten de stress kan voorkomen?
Ik zitten midden in natuurgebied dat bekend staat om de wilde zwijnen populatie. ik heb ze gewoon om mijn huis. Mijn terrein is zelfs onderdeel van jachtgebied.

Daarnaast zit ik dus redelijk dicht langs een van de weinige wegen die door het natuurgebied lopen en als ze daar overdag op terecht komen maken ze nog een kans als ze gezien worden, ´snachts is die totaal afwezig. Dus ook een stukje veiligheid en verantwoording naar weggebruikers bv.

ik zal even je artikel van de link lezen.

Maar weet dat wetenschappelijke onderzoeken niet allemaal even betrouwbaar zijn, zeker niet als er geen controle groepen zijn en dat gebeurt nog best vaak.
Ik noem altijd maar het onderszoek waarin bleek dat paarden geen persoonlijkheid hebben omdat ze allemaal hetzelfde doen...Die man heeft serieus een jaar ofzo onder wilde paarden geleefd.
Ik kan me dus voorstellen dat onderzoeken niet snel worden aangehaald.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:22

@ Lusitana: Hmm.. dat stukje over positieve conditionering en te leren dat opsluiting niet eeuwig duurt, daar vind ik wel dat je een punt hebt. Een paard dat nooit opgesloten staat en opeens in een trailer moet kan dan inderdaad als zeer vervelend ervaren. Maar, ik vraag me dan wel weer af of het voor het stukje positieve conditionering nodig is om ze structureel 's nachts op stal te zetten. Even los van mijn standpunt over het 24/7 buiten leven, maar puur om de conditionering en dus het zien van de stal als iets positiefs.

Ze staan bij mij thuis namelijk zeer zelden opgesloten op stal (extreme regenval), als ik even na ga schat ik het op nog geen zeven dagen per jaar. Ondanks dat ze na twee dagen 'stalrust' flink uit hun plaat gaan als ze weer naar buiten mogen, laten ze de uren op stal gelaten over zich heen komen. Terwijl mijn merrie van 21 jaar een heel heet karakter heeft. Idem dito als het om de trailer gaat. Ze ziet de trailer als zeer positief (ze sleurt mij eerder de trailer in dan dat ik haar erin moet zetten :+) omdat we altijd met de trailer naar bossen gingen om buiten te rijden of naar wedstrijden wat ze imo altijd als zeer plezierig heeft ervaren.
Ik zie een stal als een luxe voor het paard. Een plek waar het warm, uit de tocht en droog kan staan. Waar het 's nachts lekker in stro/vlas/etc. kan liggen en waar het op een rustige manier kan eten omdat het niet opgejaagd wordt door hongerige soortgenoten. En toch maken ze er hier maar weinig gebruik van. Eten doen ze met z'n drieën, spelen doen ze met z'n drieën, slapen/soezen doen ze met z'n drieën. De enige periode dat er eentje meestal alleen stond, was in de periode dat ze hoefbevangen was. Kwam een van de Shets langs om te kriebelen, jaagde ze deze chagrijnig weg. Nu weet ik dat ik met dit drietal heel veel geluk heb en dat het vele malen moeilijker kan liggen, maar mijn ideaalbeeld is dat alle paarden in Nederland in een dergelijke leefsituatie mogen leven, of nog beter en mooier zoals ze het op sommige plekken echt geweldig voor elkaar hebben (bomen die onschadelijk zijn voor een paard om aan te knagen, ondiep vijvertje, struiken en heggen om achter te verschuilen).

Niet direct aanvallend bedoeld dus dat 's nachts op stal slecht is, maar of het nodig is om ze structureel 's nachts op stal te zetten als het puur om de positieve conditionering gaat. En ik denk dat hetzelfde geldt voor een jong dier, omdat ik denk dat het geheugen van een paard wel goed genoeg is om niet de volgende dag al vergeten te zijn dat er op stal gevoerd wordt en het daar lekker warm kan staan.

Edit: na je stuk over jouw situatie gelezen te hebben, zal ik mijn oordeel even wat bijschaven. De situatie waarin jij zit is een uitzondering en niet waar de gemiddelde Nederlander/Belg mee te maken heeft :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:33

Ik snap je punt, maar nogmaals ik heb dus naast het verwilder argument die alleen specifiek voor mijn ponies gelden en niet voor om het even wel paard, nog meer redenen om ze binnen te halen.
En mijn stal is dus zo dat er halve wanden zijn en ze elkaar allemaal kunnen aanraken en de ponies die naast elkaar staan elkaar ook kunnen bekrabbelen en er is geen dak over de stalgang dus er komt frisse lucht en natuurlijk licht (en wind en regen) binnen.

*edit, ik lees nu dat je begrijpt dat het byzondere omstandigheden zijn. ;)